[WN] Western blijft toch kriebelen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Western blijft toch kriebelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:01

Hallo iedereen, ik heb een klein dillema hier.
Ik rijd voornamelijk recreatief met mijn pony maar sinds een paar maanden zit de dressuurmatige basis er aardig goed in. Maar ik loop steeds vaker tegen het westernrijden aan; het lijkt meer in de aandacht te zijn of ik ben er bewust meer naar op zoek. Enfin, ik heb western altijd al super gevonden, heb hier thuis zelfs al een (helaas niet passend) westernzadel liggen, dit gebruik ik op een andere pony waarop hij wel goed past. Maar ik blijf toch steeds tegen dit dillema aanlopen.

Hij kan wel lopen als hij er zin in heeft maar raakt ook zeer snel in de stress onder de training. Daarbij vind ik dressuur belangrijk om een paard lekker in vorm te krijgen maar ben ik zelf meer een ruiter die graag dingen doet als springen, crossen, een flinke rengalop en gewoon fijn zonder zadel rijden. Bij western gaat het er allemaal anders aan toe, veel ongedwongener, veel relaxter, ik heb een paard nog nooit helemaal in de stress zien schieten onder western.

Daarnaast heeft mijn pony niet de meest perfecte bouw voor dressuur of springen. (een metertje haalt hij gerust maar daarboven moet hij te veel moeite doen) Nu zou je zeggen dat als ik zoveel pos. versus. neg. punten kan opnoemen de zaak toch duidelijk is.. Maar nu komt het, ik heb net een goed passend dressuurzadeltje gevonden en ik kan bij mij in het dorp zeer goede les krijgen, bij western moet er of een instructeur aan huis komen en ik heb geen bak of ik moet met de trailer onderweg, die ik niet heb.
Lekker vervelende situatie dus. Wat zijn jullie suggesties, tips, etc! In mijn profiel staan een paar foto's voor een impressie van de pony.
Brand maar los!

Erna_

Re: Western blijft toch kriebelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:42

Zo te lezen is het duidelijk dat je hart naar western uitgaat. De keus lijkt mij dan niet moeilijk.
Een dressuurzadeltje is nooit weg, kan je altijd wel weer verkopen (en dat geld bij een westernzadel leggen).
Blijft nog het probleem van instructie. Misschien als je eens rondvraagt, zit er wel een instructeur bij je in de buurt.
Succes in elk geval, wat je besluit ook wordt!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:06

Dankjewel voor je reactie, dat van dat zadeltje klopt ook wel..
Ik ga eens neuzen op het internet!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:58

Heey! Lachen
Ik had dat dilemma 1,5 jaar geleden ook.. En kijk in mijn profiel voor mijn keuze, en waar ik nu ben met hem Knipoog
Is er echt een discipline die je wil rijden? Of meer hobbelen met westernzadel? Bloos!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:19

Ik heb het 1 keer geprobeerd en ben totaal verslaafd.. Idd wat je zegt het ongedwongene, paarden zijn heerlijk ontspannen lijken je zo'n beetje de bak in te willen slepen.. Fantastisch! (even voor alle duidelijk, dit is geen aanval op de dresuur hoor, maar dat past veel minder bij me!). Ik wil nooit meer terug in elk geval! (oh en die western zadels zitten ook veel lekkerder, dus ik zou mijn dressuurt zadeltje lekker in de verkoop zetten als ik jouw was..). Hoezo ik ben verslaafd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:22

Lara_Silver schreef:
Daarbij vind ik dressuur belangrijk om een paard lekker in vorm te krijgen

Hoe bedoel je, in vorm? Een westernpaard moet toch ook in vorm zijn?

Ik lees allemaal dat het zo relaxt is, dat western. Maar als je het goed doet is het toch voor zowel ruiter als paard werken hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:51

Ik ben het eens met nielsd, die westernpaarden lopen niet uit zichzelf zo 'relaxed' en ook die worden flink getraind om in vorm en op conditie gehouden te worden.

Verder denk ik (weet eigenlijk wel zeker) dat als je pony tijdens de dressuurtraining stressachtig is dit écht niet anders gaat worden als je omschakelt naar western Daarbij: overstappen naar een andere discipline omdat je er in de eerste niet uit komt met je pony is geen oplossing, je loopt hier namelijk vanzelf weer tegen aan Lachen

Verder is het hartstikke leuk naturlijk om western te gaan rijden, heb het zelf ook jaren gedaan en als het je leuk lijkt moet je het ook zeker doen Ja Ik wilde je alleen waarschuwen dat het geen oplossing voor alles is en dat dat 'relaxte' ook niet vanzelfsprekend is, dat kost tijd en training Knipoog

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:22

Als ik men paardje heb zou ik daar ook graag western mee doen,
ben nu al aan het kijken achter een westernzadel Haha!
En ben ook al vannalles aan het opzoeken over western enzo Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:38

nielsd schreef:
Lara_Silver schreef:
Daarbij vind ik dressuur belangrijk om een paard lekker in vorm te krijgen

Hoe bedoel je, in vorm? Een westernpaard moet toch ook in vorm zijn?

Ik lees allemaal dat het zo relaxt is, dat western. Maar als je het goed doet is het toch voor zowel ruiter als paard werken hoor.

Als je goed leest zie je dat er achter dat zinnetje een 'maar' komt. Ik ben ervan verzekerd dat je met western even hard moet werken je paard goed in vorm te krijgen. Met die 'maar' wil ik zeggen dat met dressuur voor mij en mn pony opzich niks mis is maar dat ík als ruiter liever andere dingen doe dan dressuur. En een paard kan met western evengoed als dressuur helemaal in shape gereden worden. Zelfde principe, andere discipline, dressuur vind ik zelf noodzakelijk maar als het even kon zou ik het anders willen. Mischien is mijn stukje nu duidelijker. Lachen

Van dat tweede ben ik me uiteraard bewust, een westernpaard heeft evengoed een opleiding achter de rug. Maar wat ik bedoel is dat het hele plaatje er imo fijner uit ziet, het voelt voor mij trouwens ook fijner op mijn pony te zitten met een losse teugel dan met een teugel op 'dressuur-contact'. En voor je het zegt, ik weet dat ook westernruiters hun paard ook vaak op contact rijden, maar het streefresultaat is no matter what een los, soepel paard dat rond te rijden is op neckreining. Lachen

Ik wil geen wedstrijd niveau bereiken ik wil gewoon lekker reining rijden, als dit mogelijk zou zijn, vandaar mijn dillema..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:11

[PP] > [WN-AM]

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:24

Ik heb ook mn paard (arabier) omgeschoold naar western en geloof me dat valt nog niet mee! Vooral dat rijden met losse teugel kun je de eerste tijd (máááánden!) wel vergeten. Het ene paard (en ruiter) zal daarbij wat langer nodig hebben dan het andere paard. Maar het is wel super leuk om te doen en zorg dat je goede instructie kan krijgen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:45

rapido schreef:
Ik heb ook mn paard (arabier) omgeschoold naar western en geloof me dat valt nog niet mee! Vooral dat rijden met losse teugel kun je de eerste tijd (máááánden!) wel vergeten. Het ene paard (en ruiter) zal daarbij wat langer nodig hebben dan het andere paard. Maar het is wel super leuk om te doen en zorg dat je goede instructie kan krijgen.

Ja natuurlijk, ik begrijp niet waarom iedereen hier denkt dat ik meen dat zoiets allemaal vanzelf komt. Verward Dat is dus niet zo. Knipoog Ik ben er me bewust van dat het genoeg tijd en moeite kost om een paard neckreining te laten begrijpen en hem hier later ook op te kunnen rijden. Ik ben wel nuchter genoeg over deze omstap mits die er komt. Vind het jammer dat er hier zo raar gereageerd word eigelijk.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

Ik moest onlangs ook de keuze maken tussen western en engels, alleen bij mij speelde geen eigen paard mee wat omgeschoold moest worden. Ik heb 2 proeflessen gedaan op een gewone manege en 2 op een westernmanege. Ik kwam tot de conclusie dat ik meer lol had tijdens het westernrijden en dat de omgang met de paarden me beter beviel dan bij de dressuur. Ik heb dus uiteindelijk gewoon gekozen voor hetgeen waarbij ik me lekker voelde, ondanks dat ik de engelse stijl niet wil verleren en ook niet wil afzweren Tong uitsteken .
Ik kan je dus verder weinig meer advies geven dan te doen waar jij je lekker bij voelt en waar jij happy van wordt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:00

nelly_555 schreef:
Ik moest onlangs ook de keuze maken tussen western en engels, alleen bij mij speelde geen eigen paard mee wat omgeschoold moest worden. Ik heb 2 proeflessen gedaan op een gewone manege en 2 op een westernmanege. Ik kwam tot de conclusie dat ik meer lol had tijdens het westernrijden en dat de omgang met de paarden me beter beviel dan bij de dressuur. Ik heb dus uiteindelijk gewoon gekozen voor hetgeen waarbij ik me lekker voelde, ondanks dat ik de engelse stijl niet wil verleren en ook niet wil afzweren Tong uitsteken .
Ik kan je dus verder weinig meer advies geven dan te doen waar jij je lekker bij voelt en waar jij happy van wordt.

Dankje voor je bericht! Ik merk zelf dat ik veel naar western toenijg en dat zodra de situatie dit toelaat ik ga werken aan het organiseren van de omstap. Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:14

Lara_Silver schreef:
Vind het jammer dat er hier zo raar gereageerd word eigelijk.

Waar wordt er dan precies raar gereageerd volgens jou? Verward

Ik zie hier alleen maar respectvolle reacties en adviezen voorbij komen hoor. En dat mensen denken dat jij het idee hebt dat westernpaarden uit zichzelf relaxed zijn is misschien ook wel een vooroordeel, ja. Maar feit is dat heel veel mensen dit idee wél hebben: ik gooi een westernzadel op mn paard en kan met een los teugeltje door de bak sloffen.
Jij hebt dit idee niet en je blijkbaar beter georienteerd, dat is alvast een goede start Lachen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:35

Ik weet niet waar je woont, maar de manege waar ik rij geeft ook les aan mensen met ´n eigen paard geloof ik. En dan hoeft hij niet op de manege zelf te staan. Zal het zo eens navragen, ik moet zo toch nog naar de manege toe Clown En dan kan je misschien ook eens een lesje volgen om te kijken of je het wel echt leuk vind. PB anders maar even als je interresse hebt..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:41

Ja heel veel "engelse" rijders denken dat western alleen betrekking heeft op het zadel/hoofdstel, geloof mij dat de training voor reining veel zwaarder is (in mijn beleving) als dressuur....
De oefeningen die je met reining gebruikt om te gymnastiseren zijn al de zwaardere oefeningen van de dressuur zoals wijken, contragalop enz..
Maar ik vind het idd ook veel leuker als dressuur en vooral mijn paard vindt het geweldig want die leert erg snel en dit blijft een uitdaging voor hem. (wij zijn recreatie/beginnende reiners dus trainen niet elke dag zodat we wat te doen blijven houden).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:16

@Mas: nee klopt idd, ik heb dit in mijn beginpost al proberen duidelijk te maken, maar ik heb die net nog een keer doorgelezen, die maakt dat niet echt duidelijk. Maargoed dan nog eens een algemene uitspraak: ik ben nuchter en bedacht betreft een eventuele omstap, weet wat het inhoudt een paard om te scholen naar een andere discipline en ben me ervan bewust dat dit maanden al niet 1/2 jaar gaat kosten.

@Warbling: bedankt voor het voorstel, maar ik heb helaas geen trailer en het is met de auto al bijna 2 uur rijden tot de regio waar jij woont, geen optie dus. Tong uitsteken

@barbaras: Mijn pony is precies zo, springen vindt hij bijv dan wel super leuk en dan schiet hij ook nooit in de stress, ook als in de wei om een paar emmers rijd (á la barrelrace) voel je gewoon dat hij geniet. Gelukkig heeft hij nu door de dressuurbasis al veel oefeningen die je in de western ook hebt al goed door (wijken, wenden om achter en voorhand, o.a halthouden compleet op zit) maar ik ben er zeker van dat het nog interessant gaat worden dit om te gaan gooien tot het rijden op westernhulpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:24

Omscholen is te doen, het merendeel van de westernruiters was vroegah ook dressuurruiter Knipoog Heb je zelf wel eens op een goed gereden westernpaard gereden om te voelen of het daadwerkelijk wat voor je is? Ben je wel eens op een wedstrijd geweest om te kijken?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:08

Je moet western gaan rijden als je gevoel dat zegt, want het is echt superleuk!! Maar het kost veel tijd en vele trainingen om je pony om te scholen en je moet zorgen voor hele goede instructie.
En je zegt ik heb geen bak heb je niet ergen een wei waar je in kan oefenen of een buitenbak in de buurt die je eens mag gebruiken of huren?
Maar wat het allebelangrijkste is heb plezier met je pony!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:39

@cissy: ik mag van mijn ouders binnenkort zowiezo eens een les proberen op een westernmanege hier in de, gewoon om het te proberen. Naar een wedstrijd/evenement ben ik al eens geweest, maar dat was 8 jaar geleden ofzo, toen zat ik echt nog in mijn pennytijd, lette toen meer op de paarden dan op het actual westernrijden. Ben niet echt een dressuurruiter, meer een allroundruiter die ook dressuurmatig werk doet.

@chanouk: weiden genoeg hier maar het probleem is de vochtigheid, als ik nu zou gaan rijden rijd ik ze helemaal kapot. Plezier is idd het belangrijkste daarom moet ik echt proberen iets te regelen om te zien hoe hij reageert..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:50

De western paarden willen ook nog wel eens in de sress schieten hoor alleen ziet niemand het blijkbaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:03

MSQuincyTE schreef:
De western paarden willen ook nog wel eens in de sress schieten hoor alleen ziet niemand het blijkbaar.

Daar blijven het paarden voor. Knipoog Ieder paard heeft een ander karakter en ieder paard kan nog wel eens anders reageren. Ik heb het over het algemene beeld, en nee dat is niet van gestresste paarden, heb er zelden een in de stress zien schieten. Lachen Dat een paard in de stress kan schieten door teveel been of een te ferm contact bij de dressuur kan ik me voorstellen, maar een correct neckreining gereden paard waarbij de ruiter rustige en zachte beenhulpen gebruikt; lijkt me onwaarschijnlijk dat die volledig in de stress schieten. Dat ze ook heel heet kunnen worden kan ik me voorstellen (dat kan ieder paard) maar stressen niet. (als je ten minste weet wat echt stressen is Lachen )

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:21

Ah jammer dat je ver weg woont.
Anders kan je ook kijken voor een manege dichterbij, kan je ook op een manege paard eens een lesje (of een paar) volgen (dat bedoelde ik eigenlijk ook, was beetje onduidelijk, sorry Bloos ) om te kijken hoe je het vind enzo. Als je het dan heel leuk vind kan je altijd nog kijken voor omscholing/trainer. En mocht je het dan niet leuk vinden heb je ook niet zo ontzettend veel geld besteed aan een trainer of omscholing en kan je dressuur blijven doen Vork Of denk ik nou verkeerd? Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 17:53

Warbling schreef:
Ah jammer dat je ver weg woont.
Anders kan je ook kijken voor een manege dichterbij, kan je ook op een manege paard eens een lesje (of een paar) volgen (dat bedoelde ik eigenlijk ook, was beetje onduidelijk, sorry Bloos ) om te kijken hoe je het vind enzo. Als je het dan heel leuk vind kan je altijd nog kijken voor omscholing/trainer. En mocht je het dan niet leuk vinden heb je ook niet zo ontzettend veel geld besteed aan een trainer of omscholing en kan je dressuur blijven doen Vork Of denk ik nou verkeerd? Tong uitsteken

Nee hoor je redenering is goed! Ja