[WN] quarters en hoef problemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

quarters en hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:48

Is het waar dat bij Quarters vaker hoef problemen voor komen? en hebben jullie daar ervaringen mee?
Laatst bijgewerkt door Popstra op 08-11-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Re: quarters en hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:52

juist niet!! ik heb er dan ook nog nooit over gehoord....

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:56

Mijn quarter heeft aan beide voorhoeven problemen met scheuren en te dunne zool. Ze heeft hoornzuil. Daarnaast heeft ze ook gebits problemen. Dus je kan gewoon pech hebben met je paard, maar dat is niet ras gerelateerd denk ik. Het komt vooral van het fok beleid waarbij dezelfde ouders te vaak voorkomen. Hierdoor heb je sneller kans op allerlei problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:17

rapido schreef:
Is het waar dat bij Quarters vaker hoef problemen voor komen? en hebben jullie daar ervaringen mee?

Wat voor hoefproblemen had je in gedachten??

Sommige dingen zijn erfelijk, andere hebben sterk te maken met voeding en manier van houden. En ook een kombi van die 2 is mogelijk Haha!

Ik geloof niet dat QPA's in principe méér hoef(of andere)problemen hebben als een 'normaal' paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:18

dunne zolen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:48

Nou dat komt bij elk ras voor en niet alleen bij QPA's.
Kan erfelijk zijn, maar ook foutief bekappen.
Soms kun je met bepaalde aanvullingen in het voer iets verbeteren, maar als de genetische aanleg voor dunne zolen er is zul je zo nooit echt dikker krijgen.
Hoefschoenen of ijzers(geslagen of gelijmd) is dan de beste remedie.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:16

Bij halter gefokte paarden komen vaak verschillende hoefproblemen voor. Te stijl, te klein en slechte doorbloeding.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:50

Ik vind zelf dat ze in verhouding vaak wat kleine hoeven hebben. Heb zelf een paint (quartermoeder) en heb zeer veel problemen gehad met hoefscheuren, en te dunne hoefwanden. Nu is dit voor een groot deel opgelost door verandering van hoefsmid.l

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:11

Splash schreef:
Bij halter gefokte paarden komen vaak verschillende hoefproblemen voor. Te stijl, te klein en slechte doorbloeding.

Te klein klopt wel ja, de rest weet ik niet

sunshine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:47

mijn quarter heeft inderdaad dunne zolen, waardoor ik niet aan ijzers ontkom, én kleine hoeven. Slechte doorbloeding zou kunnen want ze groeien niet erg snel, heb in de winter dan ook slechts 1 x in de 12 weken de smid nodig of soms zelfs om de 14 weken.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:55

crow schreef:
Ik vind zelf dat ze in verhouding vaak wat kleine hoeven hebben. Heb zelf een paint (quartermoeder) en heb zeer veel problemen gehad met hoefscheuren, en te dunne hoefwanden. Nu is dit voor een groot deel opgelost door verandering van hoefsmid.l

Yep... mijne ook (al paar jaartjes) Boos!
De smid zei al dat het een probleempje is met quarters. Er zijn heel veel quarters/paints met te kleine hoeven.
Veel mensen hebben het niet in de gaten.. maar door dat kleine/smalle heeft de hoef te veel hoefmechanisme en veelal scheuren in de hoef. Deze kunnen ook naar buiten komen (dus veel quarters/paarden met zulke hoeven hebben het of de aanleg ervoor). Heb lang gelopen met een hoefscheur vanaf de kroonrand.
Sinds ik een andere smid heb, loopt ie goed en heeft ie speciaal beslag. Hij staat wat steiler ivm afwikkeling en een ijzer met 3 lippen, ondersteuning aan binnenzijde.
Nu staat ie met lichte rotstraal, dit komt ook daardoor, eea is te nauw en te veel beweging.
De quarter van mn vriendin heeft ook kleine hoeven, ook oppassen en dit beslag.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:59

Dit verhaal ging inderdaad een jaar of 10 a 15 geleden de ronde, toen werden veel paarden uit de VS geimporteerd en niet zo nou gekeken of ze wat mankeerden of niet. Grappig is wel dat wij via een amerikaan het omgekeerde hoorden, dat het ze in de vs op viel dat die Nederlandse Warmbloedpaarden toch wel vaak been problemen hadden, dus schijnbaar werd andersom het zelfde gedaan. Nu is dat inmiddels wel anders, ik denk dat quarters niet meer of minder been problemen hebben dan andere rassen. Zet je vraag op een westernforum dan krijg je reacties over quarters, paints en appies met problemen, zet de vraag op een dressuur forum krijg je de zelfde antwoorden van wpn ed.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:38

Ik herken ook de dunne zolen, vooral nu in de winter loopt Mijn Paint erg gevoelig, hij staat overdag buiten en s'nachts binnen, maar blijkbaar wordt alles snel week, heeft nu ook lichte rotstraal terwijl ik alles elke dag zeer goed bijhou en verzorg...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:02

Mijn Paint hengst, met veel foundation en quarterbloed, heeft juist hele goede voeten en zijn ouders idem. Niet te groot, niet te klein; we bekappen hem zelf, er hebben nog nooit ijzers ondergelegen.
Dit paard heeft zijn 1e levensjaar in New Mexico doorgebracht, in een van de "woestijngebieden" van Amerika en is altijd ( op een korte periode veulenbrok na) gevoerd met granen en Alfalfa (= lucerne) en hij loopt altijd buiten met een schuilstal.
Veel hoefproblemen zijn terug te voeren op voeding, manier van houden, manier van bekappen/ beslaan en een stukje erfelijke belasting.

Ik denk ook dat de Q/P/A 's die hier in 1e instantie naar toe kwamen niet de hoogste kwaliteit hadden met de bijbehorende hoefproblemen. Misschien dat daar, door onoordeelkundig fokken, nog wel wat van doorgegeven is aan de Q/P/A's die hier nu rondlopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:24

mijn merrie (ook foundation bloed) is nu 15 en had als 3,5 jarige maat ijzers 4x0 voor en 5x0 achter en loopt nu al jaren op 2x0 ijzers, nooit problemen gehad en voeten zijn dus goed gegroeid door de jaren heen. Nooit problemen met dr hoeven gehad, loopt gewoon op rijpaardijzers en word niet speciaal beslagen. Krijgt wel een opzet voor en dubbele lip achter maar dat heeft niks met dr hoeven te maken.
Haar veulen, inmiddels 4 jarig, heeft ook hele goede hoeven.
edit, ik heb gemiddeld 7x per jaar de smid aan de deur.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:24

Alle 3 mijn quartjes hebben prima hoeven. Niet te groot, niet te klein.

Op de QH van msqte na ken ik eigenlijk geen qh's die niet op blote voeten kunnen lopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:10

Ook hier geen probleem met de hoeven. Niet te groot of te klein, geen dunne wanden of zolen. Al mijn paarden staan, en lopen Haha! dan ook zonder ijzers. Hooguit dat Clips de komende keer plates krijgt, maar das om andere redenen Cool (vreest nu al voor dr weiland Nagelbijten / Gniffelen )

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:28

De mijne heeft ook "beste poten" volgens de smid.....

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

Rose heeft heel erge "platpootjes" Bloos , en een gevoelige zool.

We zijn dus altijd erg voorzichtig met stenen en steentjes, dit veroorzaakt bij haar snel kneuzingen.
De hoefsmid vindt het geen ideale voeten, zeker niet als je de hoeven van onze Arabier er naast houdt, die heeft pas echt mooie en stevige hoeven!

Maar ja, ze zal het er mee moeten doen en ze loopt er al haar hele leven mee, dus met goede voet-verzorging loopt ze er vrolijk mee rond Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:19

En vooral nu onze weien echt bagger zijn, hou ik mijn Paint nu binnen (hoe erg ik het ook vind), want zijn stralen verweken enorm snel.
Leve de binnenpistes, zucht...

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:04

2 quarters gehad, eentje van veulen af aan, altijd super hoeven gehad. De ander had wegens 'slecht onderhoud' hele slechte hoeven toen we haar kochten, maar met een paar maanden was dat helemaal verholpen.
Gelukkig geen problemen mee dus!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:52

crazycactus schreef:
Op de QH van msqte na ken ik eigenlijk geen qh's die niet op blote voeten kunnen lopen.

De voorhoeven zijn echt goed, alleen haar achterhoeven zijn het probleem

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:04

mijn Quarter had hele slechte hoeven toen ik hem 5 maanden geleden kocht, met een "dubbele" zool volgens de hoefsmid. Volgens de vorige eigenaresse was de hoefsmid 4 weken daarvoor nog geweest maar volgens mijn hoefsmid was hij al heel lang niet bekapt/ verzorgd. Hij liep na het bekappen nog veel beroerder en eerst heb ik alleen vóór ijzers geprobeerd en na 8 weken rondom op ijzers gezet en aan de voorkant leren zooltjes eronder en nu loopt ie hardstikke goed in het bos (want daar rijd ik voornamelijk) Begin december gaan de zooltjes eraf en proberen we het zonder!
Kennis van me hier vlakbij heeft ook een Quarter van 5 met gevoelige hoeven en een dunne aanzet aan de staart (die van mij ook, hoewel die nu dus aan het bijgroeien is!) en zij zegt dat Quarters met slechte hoeven vaak ook een dunne aanzet van de staart hebben (????) ik heb geen idee, want dit is mijn eerste Q!

EllyStel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:05

een goede (erkende) hoefsmid helpt, er lopen so called farriers rond omdat het een vrije beroep is, wel jammer want de paarden zijn de dupe, maar het helpt niet dat het zo nat is hier in onze kikkeland.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:14

Josefien schreef:
Kennis van me hier vlakbij heeft ook een Quarter van 5 met gevoelige hoeven en een dunne aanzet aan de staart (die van mij ook, hoewel die nu dus aan het bijgroeien is!) en zij zegt dat Quarters met slechte hoeven vaak ook een dunne aanzet van de staart hebben (????) ik heb geen idee, want dit is mijn eerste Q!

Goh, ben ik effe blij dat de mijne een dikke staartaanzet heeft... Ja