[WN] paard wilt niet luisteren op de volte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paris20

paard wilt niet luisteren op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:36

hoi hoi, ik rijd western en nu sinds een week is mijn paard beetje dwars met sommige dingen t is niet dat hij heel stout is maar als ik aan het rijden ben wil hij soms niet in de volter lopen en als ik dan stuur en been aan leg, dan draait hij wel zijn hoofd mee maar loopt gewoon waar hij heen wilt naar de achterkant van de bak.
ik geef hem natuurlijk niet zomaar zijn zin en houd vol en blijf sturen, en been geven waar hij hen moet.
niet dat het hem wat kan schelen blijkbaar wand meneer loop gewoon teggen het hek aan als hij zijn zin maar krijgt, dit vind ik uiteraard erg vervelend.
t kan niet aan het zadel liggen wand ik heb net samen met een zadelpasser een nieuw zadel aangemeten, en pijn is t ook niet wand hij is na gekeken en mankeert niets.
soms als ik m dan hard aanpak gaat hij bokken of komt zelfs een stukje omhoog, ben hier niet van onder de indruk haha
hebben jullie ischien een iedee?
in sta doet hij het wel alleen in draf niet en soms in galop ook niet aar bij mijn trainster uiteraard wel,
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-11-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo in titel.

Cassidy

Re: paard wilt niet luisteren in folter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:53

Het kan zijn dat je trainster een beetje meer van hem vraagt dan jij dat normaal doet. En als je meer van hem vraagt dan hij normaal gewend is bij jou, kan hij daar idd weleens tegen in verzet gaan. Je zegt dat je been aanlegt om hem op de volte te houden, maar je zegt er niet bij welk been. Rij je met zweep om eventueel de hulp te versterken? Misschien moet je dat doen. Rij je met een spoor?

Verder geloof ik niet dat we dit bericht heel serieus moeten nemen. In de titel staat Folter, in het bericht staat Volter, is dit een topic om ons op de kast te jagen?

nickyu

Re: paard wilt niet luisteren in folter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 03:47

denk niet dat dit een stang topic is

klinkt iig alsof het paard in kwestie door het been heenloopt
of het reageerd niet goed op het been of is lekker eigenwijs en weet dat het er mee weg komt maar
kan ook ook nog met een balance probleem te maken hebben

ts vertel eens duidelijker welk been je waar houd
etc

verder denk k dat je instructrice beter kan zien als wij hier
op welk punt het fout gaat

Tanja

Re: paard wilt niet luisteren op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:55

Aantal erg flauwe opmerkingen over typo verwijderd.

OPG-->WN

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:26

Als je het wel lukt bij je trainster zou ik vooral bij haar ten rade gaan. Ten eerste zou ik oefenen op het wijken van druk, zodat het paard niet tegen je beendruk ingaat (in de veronderstelling dat je je paard probeert te begrenzen met je been). Allicht heeft het paard ook weinig respect voor jou, daar moet ook aan gewerkt worden. Het kan ook zijn dat jij (onbewust) allerlei rare dingen met je lichaam, benen en handen doet waardoor het paard helemaal verkeerde signalen krijgt.

Dat bokken en lichtjes steigeren zou ik niet al te lucht opnemen. Jij kan er nu niet van onder de indruk zijn, maar als onder je paard ligt, zal je wel anders piepen. Ga na waarom hij gaat bokken en steigeren. Als het echt is om onder z'n werk vandaan te komen zou ik daar toch heel kordaat tegen in gaan. Want een paard gaat steeds verder. Maar ook hier weer, wat voor hulpen geef? Ga bv hard in z'n mond trekken en plukken, daar gaan wel meer paarden op omhoog.

Maw er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden en, zoals ik al zei, ga ten rade bij je trainster.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:26

Gebruik je ook sporen? of een zweep

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:31

hoi hoi, ik heb dit topic niet geopent om jullie te stangen, ik ben gewoon slecht in de nederlande geschreven taal, veel typfouten enz.
dit doe ik niet expres en vind t erg sneu dat sommige mensen hier over beginnen! dit is een paarden topic en geen afzijk forum.

voor de mensen die me willen helpen ik ben super blij met jullie, ik leg als ik rechtom de volter rijd zodra ik instuur mijn buitenbeen aan en begres met buitenteugel waarbij ik de binnenteugel van de hals haal (als ik t zo goed uitleg haha), en linksom contra.
ik rijd zonder sporen en zonder zweep, hij doet dit ook niet altijd maar ik heb t gevoel dat hij gewoon onder t werk uit wil komen als er geen andere paarden in de bak zijn.
verder trek ik niet in zijn mond waardoor hij zou kunnen stijgeren, hoop dat t nu iets duidelijker is groetjes en bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:35

Wat doe je met je gewicht?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:45

ik verplaats mijn gewicht op mijn buitenbeen/bekken,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:42

Een paard zal zijn gewicht altijd onder het gewicht van de ruiter proberen te brengen. Als jij op de fiets een bocht naar rechts wilt maken, dan leun je toch naar rechts, en niet naar links? Dus als je de volte rechtsom gaat rijden, verplaats je gewicht op je binnen zitbeenknobbel/trap je binnenbeugel uit, begrens met je buitenhand, wijs met je binnenhand opzij, duw hem met je buitenbeen de bocht om. Het helpt als je voor de zekerheid misschien ook nog een zweepje bij de hand hebt om hem een tikje op de schouder te geven mocht hij er echt doorheen denderen. Maar met een duidelijke en correcte gewichtshulp kom je al een heel eind.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:38

Mijn instructrice leert mij om mijn paard de volte te laten lopen !
Dat gaat als volgt

Ik denk volte en kijk zeer duidelijk en ver vooruit de volte in !
Doe weinig met mn binnenteugel, buitenteugel ligt tegen de hals
Mn benen zijn er voor een beetje ondersteuning in de richting.
Loopt het paard eruit Dan drijf ik het naar het midden van de volte, maak het recht en kijk weer de richting in van de volte.

Wat ik merk dat het paard toch wel zeer snel de route loopt die ik uitstippel want anders word hij zwaar aan het werk gezet
Ik heb een tijd terug een paard bijgereden die ook niet op het been liep en na een week of wat liep hij zelf de volte, zonder dat ik overdadig hulpen moest geven !

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:54

ok tnks ik ga t vanmidag proberen, ik laat jullie weten hoe t ging.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:57

Ik ontdekte na een hele tijd dat mijn ene stijgbeugel langer was dan de andere. Hoewel ze op het zelfde nummertje stonden. Gelijk gemaakt,probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:21

Het is ook hoe je het je paard leert.
Mijn paard gaat bijv op de circkel (of gewoon sturen in het algemeen) door mijn buitenste zitbeenknobbel in het zadel te doen en mijn buitenbeen eraan te houden.

Buitenste zitbeenknobbel in het zadel omdat ik mijn paard daarmee naar binnen laat gaan. Ik ´drijf´ mijn paard op die manier naar binnen.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.