Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, af en toe wat dressuren. Tijdens mijn vakantie krijgt Alter 4 weken volledige winterrust (wel 24/7 buiten) van half november tot half december. Daarna weer beginnen met dressuurwerk en dan gaan we in de loop van januari beginnen met de endurancetraining. Januari, februari, maart en april zijn eigenlijk de meest intensieve maanden van het jaar, wat training betreft. 
), ten tweede omdat ik het niet nodig vind bij hem, en ten derde doe ik hem er geen plezier mee.
Heb het hele pinguinpak al aangeschaft (ivm rijrubriek arabierenkeuring)
Dat is niet zo belastend.
sheela schreef:We zijn deze zomer net begonnen met endurance (hebben 2 klasse 1 gereden) en ik vond dat mijn paard deze zomer genoeg gedaan had en was van plan wat minder intensief te gaan rijden. Maar dat heeft mijn paard niet echt nodig. Ze heeft vorige week 2 dagen vrij gehad. Nou ze was op zaterdag in de les voor mijn dochter haast niet te rijden. Ze is zo superfit. Dus ik heb maar besloten dat ik deze winter gewoon zo door ga, lekker rijden, dressuur, springen en zo nu en dan een buitenrit (als het weer meezit) en als madam het aangeeft een extra dagje vrij. En volgend voorjaar gaan we vrolijk verder
Als mijn paardje een paar dagen wat minder doet is ze daarna behoorlijk explosief als ik weer op stap. Dus ik geef wel bijna dagelijks beweging (loswerken, dressuur, af en toe springen) maar dat is niet hetzelfde als dagelijks intensief trainen.
Als ik in die situatie zat (wat puur hypothetisch is, want iedere dag weidegang is voor mij de allereerste vereiste van stalling) zou ik inderdaad ook niet mijn paard een hele dag op stal laten staan. Dan ben je toch gedwongen om er iedere dag "iets" mee te doen.
Als hij iedere week al 5 dagen krijgt om te herstellen van evt. kleine beschadigingetjes enzo, dan lijkt me dat ruim voldoende. En mentaal zal hij ook niet overtraind worden, met maar 2 keer per week.
Conditie die er (te) snel aangereden is, heeft ook een sneller verval.