[WN] Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 13:12

Ik heb vandaag voor het eerst western les gehad..
Ik 'schrok' best wel van het gebruik van sporen, worden schopjes mee gegeven..
Mijn man had nog nooit op een paard gereden, en ik wel, maar alleen dressuur, springen enz. beetje het 'gewone' werk zegmaar.
Nu waren de paardjes waar wij les op hadden ook gewend met sporen gereden te worden, en mijn paardje was met het 'gewone' kuit-drijven niet vooruit te branden. Ik kreeg een zweepje..
Mijn man, na 3 min op het paard, kreeg sporen!
Ik ken het fenomeen sporen alleen als hulpverfijning, en niet als vervanging voor een zweepje enz.

Mijn vraag dus eigenlijk:

Klopt het dat sporen met westernrijden totaal anders gebruikt worden als met dressuur?
(zal me niets verbazen:) ik had de hele les een 'andersom-dag' gevoel! Knipoog )

nelly_555

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:55

Ik weet niet precies hoe het zit met sporen en western. Ik heb ook net een eerste westernles achter de rug en het paard waarop ik reed was ook niet echt vooruit te branden en toen vroeg de intructrice eerst ookal van wil je een spoortje? Ik heb eerst nee gezegd, ik denk ik probeer het zo nog wel ff, later toch nog een zweepje gekregen. Maar ik zie inderdaad ook veel mensen al met sporen rijden, ik ga denk ik volgende keer ook maar eens navragen hoe zei tegenover sporen staan en wanneer je ermee mag rijden.
Ik heb inmiddel al wel een paar sporen gekocht, maar niet om ze nu al meteen actief te gaan gebruiken, k'heb ook de zachtse sporen genomen die er waren Tong uitsteken . Wil liever gewoon goed op me been kunnen rijden...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:41

Ook bij western is het een back up voor je been......
Natuurlijk willen we allemaal dat het paard op kuitdruk reageert.

Er word bij western rijden in de wedstrijden niet met zweep gereden,
Al ken ik genoeg mensen die bij het trainen wel eens een zweep er bij hebben !

Zelf rij ik altijd met sporen om.
Mijn benen zijn lang dus de spoor hangt onder de buik van het paard
Ik rij dus op kuitdruk.
Reageert het paard niet, moet ik mn hak optillen om even de spoor te kunnen gebruiken
Het is niet de bedoeling dat het paard constant de druk van het spoort voelt
Net zo min dat bij de dressuur ruiters het de bedoeling is dat er constant met een zweep word getikt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:18

vraag me af waar jij les hebt gehad dat een beginner in zn eerste les al sporen om krijgt, in mijn ogen NOT DONE!
Ook een westernpaard hoort gevoelig te zijn op je been en al te reageren op licht druk, je sporen zijn alleen ter ondersteuning. Kan me wel voorstellen dat manege paarden iets minder gevoelig zijn maar dan nog laat je beginners niet met sporen rijden.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:51

cissy daar ben ik het helemaal mee eens. beginners geef je een zweep en geen sporen.
sporen zijn er alleen om je hulpen te verfijnen en niet om vooruit te drijven. althans zo heb ik het geleerd.

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:52

Mm wel lastig, ikzelf ben absoluut geen voorstander van sporen als je je benen niet perfect stilhoudt. Ook met de zweep, die moet niet te lang zijn anders kun je je paard onnodig aantikken Knipoog

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 09:05

lena83 schreef:
cissy daar ben ik het helemaal mee eens. beginners geef je een zweep en geen sporen.
sporen zijn er alleen om je hulpen te verfijnen en niet om vooruit te drijven. althans zo heb ik het geleerd.

Dit is dus precies mijn punt!

We lessen op trainingsstal madepolder.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:26

Klijntjuh schreef:

Dat verklaart, jammer genoeg, een hoop. Misschien een idee om ook eens elders te gaan kijken, zeker als je er zelf geen goed gevoel bij hebt.
Ik gebruik ook wel eens een zweepje, bijv. bij mijn jonge paard die nog veel moet leren, maar in dat geval zeker geen sporen.
Ook een ( goed gereden) western paard hoort zonder sporen gereden te kunnen worden; het "schopjes" geven is een merkwaardig misverstand binnen het westernrijden, net zoals het "rukjes" aan de teugels geven.
Meestal ontaarden die in "schoppen en rukken". "Geef hem maar een schop" is een tekst die ik een zeer goed bekende staande western amazone heb horen gebruiken bij een jong paard wat moest leren spinnen en dat nog niet begreep Boos! .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:16

Tja ik heb nog niet super veel ervaring maar nu wel bij 2 trainers gereden op verschillende paarden en die waren echt super te rijden zonder sporen, ik zou daar acuut vertrekken. Vindt het echt niet ok als ik dit zo lees..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:19

Ben het met de rest van de reactie's eens, vind het niet normaal om zo snel sporen te geven. Kun je anders niet naar een andere manege zoeken Nagelbijten / Gniffelen?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:19

Fijne stal als je daar zo leert rijden. Sporen zijn eigenlijk alleen voor gevorderde ruiters die hun benen goed stil kunnen houden. Je hoort te leren rijden zonder. Zelf heb ik de eerste 4 jaar van mijn western rijden geheel zonder sporen gereden, ondanks dat ik al 9 jaar dressuur reed en mijn been goed stil hield.
Ik geef ook nooit 'schopjes' met de sporen, maar 'scroll' ermee, als ik ze een keer nodig heb.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:16

ElCid schreef:
Klijntjuh schreef:

Dat verklaart, jammer genoeg, een hoop. .

Hoezo? Ik dacht goede reacties te hebben gelezen over deze stal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:24

deze stal staat er om bekend dat ze vrij hard zijn en 'rukken/plukken', de goede reacties komen waarschijnlijk van ruiters die niet beter weten Huilen

Heb daar jaren geleden ook wel eens aan de bakrand gestaan van een beginnersles en ben toen maar weggelopen omdat ik anders de instructrice aan dr haren uit de bak had gesleurd.... ruiters leerden 'snuggen' tot het paard met zn neus tussen de kogels stond en dan nog doorgaan.... beginnersles was dat!

Er komen ook goede ruiters vandaan die zich distantiëren van de manier van rijden en hopelijk zijn ze inmiddels wijzer geworden en is de trainingswijze veranderd maar aan jouw verhaal te horen niet. De paarden stonden toen ook nog in hele donkere boxen allemaal met de kont naar de deur en oren in hun nek. Toch vreemd.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:03

cissy schreef:
deze stal staat er om bekend dat ze vrij hard zijn en 'rukken/plukken', de goede reacties komen waarschijnlijk van ruiters die niet beter weten Huilen

Heb daar jaren geleden ook wel eens aan de bakrand gestaan van een beginnersles en ben toen maar weggelopen omdat ik anders de instructrice aan dr haren uit de bak had gesleurd.... ruiters leerden 'snuggen' tot het paard met zn neus tussen de kogels stond en dan nog doorgaan.... beginnersles was dat!

Er komen ook goede ruiters vandaan die zich distantiëren van de manier van rijden en hopelijk zijn ze inmiddels wijzer geworden en is de trainingswijze veranderd maar aan jouw verhaal te horen niet. De paarden stonden toen ook nog in hele donkere boxen allemaal met de kont naar de deur en oren in hun nek. Toch vreemd.....

Dat is dus ook wat ik bedoel, heeft verder weinig toelichting nodig.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:30

cissy schreef:
ruiters leerden 'snuggen'

Even tussendoor... wat is snuggen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:44

WN-TR -> WN-AM

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:57

snuggen is met kleine rukjes aan je teugels je paard naar beneden proberen te werken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:42

Geef mij maar 100 keer liever sporen dan een zweep.

Ik zie het altijd met lede ogen aan hoe ruiters met een zweep hun agressie en onkunde los laten op een paard . (in mijn geval gaat het dan (helaas) altijd om dressuur ruiters want in de western zie je niet veel mensen met zweep rijden)

Mijn paardjes worden altijd erg nerveus als ze in de buurt moet komen van zo’n etter met een zweep.
Sta stil klets, loop door klets, doe niet klets, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr de rillingen gaan dan over mijn rug! Gewoon akelig om te zien.
Sporen zijn gewoon veel eerlijker dan dan een zweep! Overmatig slaan met zo'n zweep is zooooooooo veel makkelijker dan aan sporen en wordt dus zooooooooo veel makkelijker misbruikt!

Dus zeker geen zweep in de handen van een beginner, dan liever een spoor met wiel als het nodig mocht zijn. Als het paard dan iets wat gevoelig reageerd leert zo’n ruiter direct zijn been stil te houden Knipoog

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:48

Noujah ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Natuurlijk is overmatig gebruik van een zweep niet goed te keuren. Maar ik vraag me af wat meer schade brengt, een harde trap met een spoor of een harde klap met de zweep... Een spoor is ook iets waar je goed mee om moet kunnen gaan. En een zweep kan je makkelijker afpakken van iemand die hem onjuist gebruikt Nagelbijten / Gniffelen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:56

Je moet met alles goed omgaan. Maar met een zweep is de neiging om echt te gaan slaan veel groter, zie ik om me heen!

Meestal is afpakken dan al veel te laat, dan staan er vaak de striemen er al op, lekker voor zo'n dier (wat een vlieg kan voelen landen) Boos! Boos!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 04-11-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:57

Maar met een zweep hoor je ook niet te slaan! Net zomin als je met sporen moet schoppen; ik heb paarden gezien met bloedplekken door de sporen!
De meeste beginners ( en een hoop "gevorderden) hebben hun benen niet stil liggen en "prikken" daardoor aan een stuk door.
Met de goeie lesgever zal een zweep minder schade doen, maar voor beide geldt dat ze op de juiste manier gebruikt moeten worden, waarbij de werking zeer verschillend zou moeten zijn. Sporen horen alleen bij een ervaren ruiter op een ervaren paard, met een zweepje kan je bijv. een jong paard duidelijk maken wat een been aanleggen betekent, door aan te tikken; je mag er nooit mee slaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:02

Beginners horen niet met sporen te rijden, niet met zweep, niet met scharenbitten en wat mij betreft uberhaupt niet eens met teugels in de handen.
Beginners horen aan de longe om eerst een fatsoenlijke onafhankelijke, evenwichtige en stabiele zit te ontwikkelen.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:03

Helemaal mee eens ElCid Knipoog

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:26

Sonja schreef:
Beginners horen niet met sporen te rijden, niet met zweep, niet met scharenbitten en wat mij betreft uberhaupt niet eens met teugels in de handen.
Beginners horen aan de longe om eerst een fatsoenlijke onafhankelijke, evenwichtige en stabiele zit te ontwikkelen.

Helemaal mee eens!!!!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:29

Tegen de tijd dat een onervaren ruiter 3 schoppen heeft gegeven ligt hij zo wat lang het paard door dat hij zijn balans verliest. Die zelfde ruiter heeft dan met een zweep zo'n paard al lang de striemen op het lijf kunnen slaan!

Beide is fout maar waarschijnlijk waarschijnlijk wil je van de 100 keer dat er wat gebeurd 95 keer dat er van iemand een zweep moeten worden afgepakt en 5 keer de sporen!
Verassend is ondanks dat nog steeds het spoor als "gemener" gezien word.
De zweep is waarschijnlijk zo geaccepteerd in de paardensport dan men er over het algemeen niet meer over na denkt bij het gebuik er van. Zo geaccepteerd zelfs dat men het slaan met een zweep niet eens als slaan betiteld maar als tikken ?!?!??!?!?

Begrijp me niet verkeerd misbruik van dit soort hulpmiddelen is altijd verkeerd maar net als dat de hand de scherpte van het bit bepaald bepaald in dit geval die zelfde hand de impakt van het "hulp" middel en slaan uit frustratie en onkunde blijft fysiek voor een mens toch makkelijker dan schoppen.

Maar we dwalen af.

Sporen gebruiken is niet verkeerd, beginners op paarden zetten die totaal niet lopen wel. Je leert deze mensen dat schoppen en slaan normaal is om een paard aan het lopen te krijgen. Ik zou ook eens op een andere plek gaan kijken of in elk geval vragen om paarden die wat minder afgestompt zijn en wel willen lopen.