[WN] Omscholen.....wat wel en niet te doen.....TIPS!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Omscholen.....wat wel en niet te doen.....TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 08:21

Hallo allemaal,

ik ben eigenlijk al jarenlang een engelse ruiter en sinds 2 jaar heb ik kennissen die western rijden.
Hierdoor ben ik vanaf het begin gefacineerd geweest van de stijl van rijden en het leuke aan western rijden!
Maar aangezien ik nu pas mijn haflinger zadelmak heb, 15 x gereden nu, kan ik nu pas mezelf en Wodan met western bezig houden.
Wodan is dus nog helemaal groen met rijden en ik met western Haha!
Wel heb ik Wodan aangeleerd om op mijn zit te lopen en terug te komen zodat ik hem niet teveel engels leerde.

Maar nu komt het, ik krijg vrijdag van een kennis een westernzadel om te passen en als het past mag ik het gebruiken tot ik een goed zadel voor Wodan vind.
Maar in mijn ogen is het zo dat ik vanaf het eerste moment les moet hebben wil ik het goed doen, aangezien het voor mij ook nieuw is, maar Wodan is pas 3,5 jaar.........
Bij ons op de club word westernles gegeven, en er is nu nog een plekje vrij op de vrijdag avond, een andere dag zou ik niet kunnen omdat mijn vriend pas om 6 uur thuis is dan en op vrijdag om half 2 en aangezien wij met een baby van 5 maanden zitten snappen jullie wel dat de vrijdag eigenlijk de einge optie voor mij is om optijd op de les te komen.
Maar wil ik op vrijdag in de les dan betekend dat dat ik snel erbij moet zijn anders is de plek weg, want er zijn veel andere gegadigden voor dit uur.

Maar waar ik tegenaan loop is dat ik met Wodan te voet erheen moet, ik heb geen auto voor voor een trailer en geen trailer meer.
Het is ongeveer een half uurtje stappen, dus dacht ik misschien kan ik er dan zelf langs gaan op de fiets zodat hij dan niet word belast door mij en dan geen uur maar een half uur meerijden in de les......?
En dan weer in stap terug naar huis, ik op de fiets, al met al moet hij dan ongeveer anderhalf uur lopen.
Zou dit teveel zijn voor zon jong paard?
Ik rij 2x in de week, 1x per weekeen half uurtje thuis in de bak en 1x per week een goed uur in het bosals het weer het toelaat, dus nu zou dat half uurtje thuis in de bak dan wegvallen voor de les, maar de les is natuurlijk wel langer......
Ik ben bang dat als ik niet direct begleiding krijg ik veel dingen te ''éngels'' ga aanleren, en aangezien het een jong paard is pakt hij de dingen snel op.

Verder zijn alle handige tips welkom, ezelsbruggetjes en noem maar op.
Dingetjes die ikzelf al kan gaan leren.......

Ik hoop dat jullie wat berichtjes achterlaten!

Animal_ABC

Re: Omscholen.....wat wel en niet te doen.....TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:33

De basis van engels en western is hetzelfde, het einddoel ligt iets anders. Als het nu nog niet mogelijk/ moeilijk is om naar die les te gaan voor je, kun je op zich best nog even "engels" verder rijden. Ook in het western wordt er gestart met een licht contact, pas later ga je naar losse teugels. Werk aan nagefelijkheid, stelling, veel kleine en grote cirkels, achterwaarts, ed. Misschien is er een mogelijkheid om die instructeur eens aan huis te laten komen en je op weg te helpen, zodat je in ieder geval even verder kunt?
Misschien kun je die les op de club volgen op een paard dat al western opgeleid is? Ik denk dat je daar ook heel veel van kunt leren! Misschien een paard van die kennissen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 08:46

ALlereerst bedankt voor je reactie.
Het probeleem is ook een beetje dat ik op stal alleen een buitebak heb en die is bij goede regen endergelijke best slecht, en ik heb eigenlijk ook nog niemand kunnen vinden die in de winter in de kou en in de modder wil gaan staan voor die paar euro's, ze zijn helaas niet allemaal zo fanatiek als wij haha!

De paarden van mijn kennissen heb ik al eens zo nu en dan gereden, maar die rijden zelf ook op de vrijdag, dan zou ik met hun paard naar de maandag moeten gaan en dat haal ik helaas niet kwa tijd.
In het voorjaar is het geen probleem om een lesgever te vinden, dus misschien moet ik daar dan maar gewoon even o wachten en goed naar de andere lessen blijven kijken en dat vervolgens thuis mee pikken....

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:42

Ga misschien gewoon al eens regelmatig kijken bij die lessen, daar leer je ook veel van! Kost je niks, kost zelfs minder tijd, en als je zelf les neemt zie je maar heel weinig van de anderen (is toch mijn ervaring)...
Ik kom trouwens wel aan huis, maar woon een beetje te ver he? Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:51

Ik kijk al wekelijks op de maandag en de vrijdag naar de lessen, in totaal 3 uur en dat doe ik nu al bijna 2 jaar, haha Knipoog
Alles wat ik nu al weet heb ik van het kijken!
Ja Zoersel is een beetje uit de richting haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:53

koop anders het boek Go West van Antje Holtappel en daar leer je ook al heel veel uit, kun je toch door blijven rijden en 'ver-western-en' Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:09

@cissy, dankejewel voor de tip, ik zal er eens naar gaan zoeken en dan heb ik meteen een leuk kado voor de feestdagen Knipoog

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:31

Volgens mij is het best te doen om er onder het zadel heen te gaan. Voordeel, je paard is al lekker losgestapt en op de terug weg kun je hem lekker lang uitstappen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:38

Ja dat had ik zelf ook gedacht. maar ik ben snel bang teveel te doen maar imo worden al veel paarden zonder moeite met deze leeftijd gereden.
En voor de rest doe ik natuurlijk ook niet veel door de week dus hij heeft genoeg tijd om bij te komen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:26

Klopt eht dat je dus wel in het donker heen en weer meot in de winter? Is dat geen probleem qua veiligheid?

Ik zie ook niet zo'n probleem in het heen en weer rijden, ik rij nu ook een half uur naar een bak, en als ik er ben kan ik meteen aan de slag Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:05

Ja dat klopt, ik moet in het donker.
Ja het is een risico maar ik heb een ontzettend coole pony, en dan lichtjes op met reflecie dek en ikzelf op de fiets zodat als er verkeer aankomt ik bij hem kan staan.
Ik hoef maar een klein stuk, ongeveer 500 m schat ik, over een drukkere weg en dan is het een zandpad waar geen auto's komen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:02

Ik doe dat ook met m'n jonge paard hoor. Een kwartier stappen naar de piste, dan is hij lekker warmgelopen, een half uurtje trainen en dan terug. Vroeger deed ik dat te voet naast hem (aja, hij was nog niet zadelmak) en nu doe ik het dus te paard. Als ik les heb, da's toch een uur intensief rijden, dan ga ik wel te voet naast hem terug naar huis. Dit om z'n rug wat te ontlasten.
Een fluovestje aan en wat lampjes hier en daar en dan komt dit in orde, zeker als het een cool paardje is!

Toch zou ik met mijn paard nu nog zeker niet met de fiets gaan. Ik kom onderweg wel wat weiden met paarden tegen en als die komen aangegalopeert, dan weet ik niet waar ik eindig op m'n fiets. Onder het zadel heb ik hem dan goed onder controle.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:11

ok, fijn om te horen, dan ga ik het denk ik ook maar lekker doen, heb er zoveel zin in Knipoog

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:48

gewoon lekker gaan doen. Je kunt gerust wat meer stap werk in de les doen, hoeft niet tot het uiterste te gaan en eventueel naast hem terug lopen.. Kan prima volgens mij

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 23:05

Ja het is dan ook de bedoeling dat ik vooral stap en wat drafwerk doe, en ervaring opdoe, vreemde plekken endergelijke.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:55

de enige goeie tip die ik kan geven is om allereerst een instrukteur te zoeken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:43

Hatsjie: joh! supertip! heb je niet gelezen waar je op reageert????

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:26

@hatsjie, als je even goed had gelezen dan had je begrepen dat ik een goede instrukteur heb, maar die geeft in de winter geen les aan huis omdat het een modder boel is en koud, dus kan ik de lessen van hem op de rijvereniging volgen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 09:37

Als er nog iemand goede tips heeft over een lesgever in de omgeving van Venlo dan hoor ik het graag.
Ik zoek nog iemand die mij ook in de winter in de buitenbak les wil geven zodat ik goed op weg kom, dan zou ik eventueel eerst een tijdje thuis kunnen oefenen voordat ik naar de Manege ga.