[WN] Chaps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:44

Een vraag van een Engelse ruiter.

Het regent weer regelmatig en daarnaast wordt het ook een stuk frisser buiten. Ik mag graag buitenritten rijden en heb dan ook al water en winddichte schoenen, jas en korte chaps. Maar mijn bovenbenen worden alsnog nat tijdens een regenbui.

Als een mogelijke oplossing dacht ik aan lange chaps. Mijn vraag aan jullie is dan ook of die daadwerkelijk waterdicht zijn? Zijn ze goed goed in een engels dressuurzadel en met engels rijden te gebruiken? Trekt het ook makkelijk aan over een normale rijbroek?

[edit] Zo ja, waar ik zou ik ze online kunnen kopen? En wat zou de prijs ongeveer zijn? En welk merk/type moet ik dan zoeken?

Mloez

Re: Chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:52

Ik zou eens gaan kijken voor Rainlegs, ideaal. Doe je om als een riem, en zodra het gaat regenen klik je de drukker los en maak je ze vast om je been.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:53

Ik heb helaas al van veel mensen gehoord dat het ontzettend gaan zweten onder die dingen. Hoe ervaar jij dat?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:57

ik zou je aanraden om kitt chaps aan te schaffen
deze zijn van neopreen en werken super Lachen
www.greendistance.nl verkoopt ze oa

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:07

Ik heb even gekeken op de site en het spreekt mij enorm aan. Heb je die zelf ook en wat zijn je ervaringen ermee?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:14

ja hbe ze zelf al ene paar jaar en hbe eigenlijk alleen positieve ervaringen, ze zijn warm maar niet zweterig en in de regen blijf je droog
worden ook erg veel door enduranceruiters gebruikt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:18

Rainlegs heb ik ook liggen maar ik vind ze niet ideaal. Je moet ze goed vastsnoeren anders kruipt de boel op en meestal wordt ik dan toch nog wel nat Lachen

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:49

Ik heb lange leren chaps, laten maken van soepel maar stevig leer.
Heerlijk warm in de winter, laten geen wind door en kunnen een flinke regenbui aan Knipoog

Let wel op de kwaliteit leer, dat verschilt enorm!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:18

Ik lees even mee. Ik vind rainlegs ook niets, en denk ook over lange chaps... Lachen

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:18

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:59

sonita, dat lijkt mij idd ook wel wat.

Ik heb in een ander topic ook diverse tips gekregen en ga nu even op internet zoeken naar de opties Ja

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:59

Offtopic: wat een leuke dingen staan er op de site, Sonita! Wordt er helemaal hebberig van, haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:31

Ik heb zo'n lange waxcoat, zelfde model als die gele Knipoog Die plastic dingen vind ik hopeloos. Mijn buurman heeft er een paar en het is net of je een harnas aan hebt. De wax-uitvoering is zwaar maar wel wat soepeler.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:34

Op mijn verlanglijstje staat al jaren een drizabone. Is een oilcoat maar soepeler dan een waxjas. Kost alleen een paar centen...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:00

crazycactus schreef:
Ik heb zo'n lange waxcoat, zelfde model als die gele Knipoog Die plastic dingen vind ik hopeloos. Mijn buurman heeft er een paar en het is net of je een harnas aan hebt. De wax-uitvoering is zwaar maar wel wat soepeler.

Die heb ik ook en dat bevalt redelijk goed. Er zitten riempjes aan die je om je been heen vastmaakt zodat je jas niet van je been afschuift. Hij is wel ondhandig maar zodra je zit voel je het niet meer. Stinken doet hij trouwens wel na een paar keer!
Suede chaps lekten toch door als je de pech hebt midden in een hoosbui te komen (en hozen kan het tegenswoordig!).
Ik ben nog op zoek naar waxchaps, dan blijven je benen tot onder aan droog.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:05

Er staan toevallig een paar op TK Knipoog

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:11

Waxchaps heb ik ooit gehad. Ik bleef inderdaad droog, maar mijn zadel kreeg er wel twee nare vlekken van, die nooit meer weggegaan zijn. Daar baalde ik wel zo van dat ik ze nooit meer aangedaan heb!
Die 'plastic' gele heb ik in het zwart. Hij is wel fijn, superlicht enzo, maar de beenriempjes ontbreken wat ik erg jammer vind. Als het nu wat waait of je rijdt wat steviger door, waaien die flappen steeds naar achter en wordt je alsnog nat. Oh en ik vind de uitsparing aan de achterkant net te krap om goed over het westernzadel te passen. Doordat het wat trekt blijft het nu aan de voorkant van het zadel minder goed op zijn plek.
Mijn waxjas beviel nog het beste, maar inderdaad gaan die wel stinken Clown

Deze lijkt me trouwens ook wel wat. Blijft het paard ook nog wat droog! Wie heeft hem en wil zijn ervaring delen?
http://www.loesdau.de/websale7/Regenman ... 7d#product

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:13

Dat lijkt me idd een fijne jas Susan!!

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:59

ik heb een lange jas van equiteam(weet niet of ik het goed schrijf,jas ligt op stal Bloos )deze jas heeft het model van een waxjas inclusief de riempjes om je bovenbenen.hij is speciaal voor paardrijden ontworpen,in het split in de achterkant zit nog een extra stuk stof wat om mijn westernzadel valt zodat het water er niet vanachter inloopt.de jas heeft een afneembare capuchon en een lichte voering,zoals bij een waxjas.ik heb hem al ruim 2 jaar en draag hem veel,hij is nog steeds super!o ja,er zit ook nog een rits in met 2 runners,zodat hij vanonder iets open kan.ik raad hem iedereen aan.te koop in veel ruitersportzaken,in 3 of 4 kleuren rond de 70 eurie Cool

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:44

Klinkt ook goed, jas die van achter ook over je zadel van. Ik heb in een hoosbui wel eens gehad dat vanaf de achterkant (en voorkant) alles zo naar binnen liep. Zonde van je zadel.

Extra riempjes voor om je benen kun je er altijd zelf aan maken. Met klitteband aan de uiteinden en een stukje aan de jas maken, bv van dat zelfklevende.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:45

Ik heb ook de kittchaps, gewoon als engelse ruiter Knipoog
Erg fijn, heerlijk warm en waterdicht. Wil soms lichtjes doorlekker bij de knieen omdat daar meer spanning op staat, maar ideaal voor in de winter! Cap, sjaal, winterjas, chaps en thermoschoenen en we zijn good to go, paardje loopt zich wel warm Cool

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:41

Ik heb ook zo'n lange waxcoat, tot over de knie. Maat XXL, dus je kunt er ook nog voldoende fleece-truien onder in de winter.
Ik vind het ideaal. Wind- en waterdicht, je bovenbenen blijven goed droog en het gaat jaren mee.

Mijne heb ik in Schotland gehaald, dus waar je in NL goede hebt durf ik niet te zeggen.