[WN] agterbergbodem en stops rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

agterbergbodem en stops rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:19

Ik sta op een pensionstalling waar ze onder andere 1 bak hebben met agterbergbodem en een binnenbak met soortgelijk. (rivierenzand, fijne en grove korrel met dezelfde soort vezelsnippers erdoorheen als agterberg. beide bodems erg geschikt voor het engelse rijden, echter met western heb ik het idee dat je er geen stops in moet maken, ivm belasting benen paard. wat zijn jullie ervaringen hiermee?

DubbelFun

Re: agterbergbodem en stops rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:24

Buiten het feit dat die bodem idd niet geschikt is om te sliden/stoppen zullen de eigenaar van de bodem en je mede-(engelse) ruiters er ook niet blij mee zijn Haha!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:33

moet er wel bij vermelden dat het niet om grote slindingstops gaat.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:09

Echt niet doen hoor!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 01:24

Doe het ook niet omdat ik zelf het idee had dat het niet goed is voor de benen van mijn paard. helaas was er gezegd dat de nieuwe binnenbak wel geschikt zou zijn, maar zoals ik hem vandaag zag is dat dus ook weer een soort van agterberg. hooguit is de toplaag iets losser, maar dat weet ik nog niet zeker. de bodem is nog nie rijklaar.
wat voor bodem hebben jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:13

Veluws heidezand Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:48

Op een agterbergbodem kun je geen stops maken en ook niet spinnen!!!!!

De bodem is veel te stroef voor glijden en draaien, daarme verkl**t je de benen van je paardje! Dus niet doen! Je kunt wel gewoon lekker rijden op zo'n bodem, goed voor je galopwerk! Haha!

En idd, deze manoevres worden je ook niet in dank af genomen door je collega-dressuurruiters! Knipoog

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:48

Kleibodem en daar een flinke laag echt zand op..

Als we gaan sliden op een Agterberg bodem, kost het de betreffende ruiter een nieuwe bodem Clown bij ons, dat laten ze dus wel uit 't hoofd... Bloos Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:54

Ik denk dat het dreigement een een nieuwe bodem te moeten betalen zo loos is als wat. Je rijdt, als je in die bodems stopt, gewoon je paard's benen naar de klote, geloof me dat weegt voor Reining rijdende ruiters veel zwaarder dan wat er met de bakbodem gebeurd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:45

Een paard dat op de verkeerde bodem gestopt wordt, loopt onherroepelijk blessures op. Deze kunnen zo ernstig zijn dat je paard in het ergste geval nooit meer bereden kan worden, in het minst erge geval zal hij nooit meer voor je stoppen omdat hij weet dat het pijn gaat doen. Dus NIET doen. Zoek een accomodatie waar je de stops wel kunt trainen, en als je die niet hebt, laat deze oefening achterwege. Voor het welzijn van je paard, gebruik je hersens!

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:18

Ik zou eigenlijk wel willen weten welke bodems wel geschikt zijn? Welke bodem gebruiken jullie. En wat ligt er op de wedstrijden eigenlijk in?
Ik heb er de b*llen verstand van, denk dat ik pas over een jaartje of twee ofzooo begin met stoppen aangezien mijn paardje nog onder het zadel moet... Haha!
De stal waar ik altijd mijn lessen heb gereden heeft een goede stop bodem, maar zit er eigenlijk verschil in de bodems onder de reiningruiters hier?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:44

Daar zit heel veel verschil in. Een te zware bodem zorgt ervoor dat het paard zich ingraaft en klappen op zijn achterbenen en in zijn rug te verduren krijgt die pijn kunnen veroorzaken en het plezier in het stoppen kunnen vergallen. Een bodem met vilt glijdt ook niet. Verkeerd beslag (of zelfs geen beslag) is ook funest.

Beste oplossing (en ik ga er van uit dat het paard sliding plates heeft). Harde ondergrond van leem, toplaag met los zand, zodat ze kunnen glijden. Een goede stopbodem moet door profs worden aangelegd.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:12

En als je nou geen binnenbak hebt? Leem is voor de binnenbak toch? Hoe zit dat met 'n buitenbak? Zijn daarvoor nog mogelijkheden? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:39

Lijkt mij ook geen goed idee. Wat je wel kan doen is vanuit een rustig handgalopje de achterhand onder het paard zetten.
Dan kan je iig aan het begin van de stop werken.

Ik heb ook geen geschikte bodem dus ik ga eens per week naar een bak waar wel een aardige bodem ligt, dat is ook nog een oplossing. Als zowel jij en het paard de stop beheerst hoef je echt niet elke dag sliding stops te oefenen.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:41

Dat was ook niet mijn vraag, mijn paard is nog niet onder het zadel... Ik wilde weten of er ook bodems bestaan die je met droog weer buiten kan gebruiken.

Maar hoe weet je welke bodem binnen goed is? Welke bodem hebben ze waar jij rijd niels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:45

Mijn bericht was eigenlijk gericht aan TS Knipoog

Wij hebben zelf voor een vilt bodem gekozen. Het is niks om te stoppen maar iig goed om in te rijden Lachen

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:46

Ow sorry. bedankt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:40

hihaa schreef:
Dat was ook niet mijn vraag, mijn paard is nog niet onder het zadel... Ik wilde weten of er ook bodems bestaan die je met droog weer buiten kan gebruiken.

Ja hoor, maar niet in Nederland Knipoog
Daar heb je een iets stablier klimaat voor nodig Knipoog

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:43

Pfff kl*te weer hier ook altijd Clown Naja, dan maar traileren... over 2 jaar ofzooo. bedankt voor je antwoord!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:01

Nogmaals, ik rijd ook geen stops op deze bodems omdat ik zelf al het idee had dat deze bodem niet geschikt was voor stops, maar wilde het graag ook nog van een ander weten.
Volgens mij hebben veel western ruiters hetzelfde probleem als ons!