Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:58

Drie totaal verschillende dingen die mij toch echt bezighouden deze week.

Ten eerste, zijn jullie endurance paarden geschoren? Zo nee, waarom niet. Zo ja, waarom wel?
Aanrader of niet voor de klasse I? Wat voor deken daarna op, met of zonder hals? Word je paard de eerste keer na het scheren extreem druk tijdens het rijden, of is dit echt per paard verschillend?

Ten tweede, wat geven jullie je paarden qua krachtvoer? Mijn draver krijgt 3 kilo biks per dag en we zijn nu gemiddeld aan het trainen, niet extreem zwaar (voor de klasse I). Hebben dravers inderdaad meer voer nodig als andere paarden? Of zijn dit fabeltjes?

Wat voor kleding dragen jullie voor je bovenlijf tijdens serieuse trainingen en wedstrijden? Ik heb nogal snel het probleem dat ik het tijdens stap te koud heb en tijdens draf en galop snel warm krijg (dus ga zweten). Tips hiervoor?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Cally

wennie

Re: Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:37

Scheren lijkt me nu nog niet echt nodig. Het seizoen is net voorbij en je gaat pas voor het eerst starten. Ga eerst eens kijken wat je planning is en hoe je paard/ pony in het haar zit rond die tijd. Ik hoefde mijn merrie niet te scheren omdat ze niet zo'n dikke vacht kreeg. De fjord kreeg wel een sportstreep tijdens de 'koude' wedstrijd.

Mijn paarden krijgen niet meer dan 1 kilo muslie, ook tussen wedstrijden, maar wel onbeperkt ruwvoer en een voedingssupplement (vitamine en mineralen).

Ik doe de rist van mn jas een stukje open als ik het te warm heb, maar daar zullen vast betere oplossingen voor zijn Tong uitsteken

Dit is hoe ik t een beetje aan pak, maar dat zal voor andere mensen vast weer heel anders zijn. Wat voor het ene paard super werkt, werkt voor de ander totaal niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:57

Ik heb Anouar geschoren voor afgelopen wedstrijd, maar voor klasse 1 zou ik dat zeker niet doen. Bovendien zijn de wedstrijden pas weer in maart, dus nu scheren heeft totaal geen nut.

Ik vind 3 kilo behoorlijk veel voor een klasse 1 paard, goed ruwvoer is veel belangrijker.

Tja, dat probleem met kleding heb ik ook. Meestal doe ik een dikke trui en een dun jasje aan, dan kan ik de jas altijd nog om m'n middel knopen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:12

Scheren is afhankelijk van hoe goed je paard zijn warmte kwijt kan en de weersomstandigheden.
Ik heb paarden die jaarrond 24-7 buiten staan. Zij worden als het niet nodig is niet geschoren, en als ze al geschoren worden dan alleen bv de keel of deel van de hals.
Hoe meer je scheert des te dikker zal de deken moeten zijn die je opdoet... Maar nogmaals: als het niet nodig is niet doen. De klasse 1's in het voorjaar doe je dan toch gewoon wat langzamer?
Ik heb geen ervaring met paarden die drukker zijn met rijden na het scheren... Wel goed opletten dat ze niet koud worden, dus sneller een uitrijdekentje oid als je veel weggeschoren hebt...

Voer is afhankelijk van je paard, van het werk en hoe hij gehuisvest wordt. 3 kilo lijkt me vrij veel. Mijn Arabieren krijgen in het wedstrijdseizoen zeker niet zoveel hoor! Onbeperkt gras met misschien een schep mulsi erbij, 1 paard is wat minder makkelijk op gewicht te houden dus die krijgt wat meer en wat meer vetten.
Vaak worden paarden juist heet als je ze veel krachtvoer geeft. Geen idee of dravers dat sneller of niet hebben.

Kleding voor jezelf: Liever iets te varm van iets te koud... Bodywarmers vind ikzelf heel fijn, en laagjes met dan kleding die bij de half dichtgeritst kan worden: warm: rits open, koud rits dicht...

Succes met trainen (rustig aan hoor, de eerste wedstrijd duurt nog weer een poosje!) en veel plezier met alle voorbereidingen!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:39

@ wennie: bedankt voor je tips, ik zag je van de week nog rijden met je zusje op macho op de nera haha!

@ Lenneke_: Het scheren is meer ook voor het trainen, niet alleen voor de wedstrijden, hij zweet niet erg makkelijk al gaat het nu wel beter, dus dacht dat scheren misschien een betere optie was! 3 kilo is inderdaad veel, dit krijg hij ook tijdens de trainingen en ik liep stage op een harddraverij waar ze rustig 6 kilo per dag krijgen!!

@ Moragh: Heb het idee dat hij zijn warmte niet zo goed kwijt kan, gaat nu iets beter maar hij blaast sneller dan hij zweet, na een half uur draven geen zweetdruppel met dit weer maar wel blazen als een gek. Wat betreft de dravers, heet is hij zeker niet ik ben juist bang dat hij te sloom word als ik hem op minder zet. Ruwvoer krijgt hij onbeperkt en dat scheren laat ik denk ik nog maar even zitten voorlopig, misschien volgend jaar!

Qua kleding ga ik het nog wel even uitvinden haha! Bedankt allemaal..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:44

In een draverij verbruiken ze totaal andere energie dan in een endurance wedstrijd.
Harddraven is hoofdzakelijk een anaerobe verbranding (zonder zuurstof), een krachtexplosie, waarbij het lichaam snel vrijkomende energie verbruikt, bijvoorbeeld suikers.
Endurance is hoofdzakelijk een aerobe verbranding (met zuurstof), een langer minder intensieve verbranding, daarvoor is vet nodig wat eerst opgeslagen moet zijn in het lichaam, daarbij haalt het lichaam energie uit ruwvoer dat in de darmen zit (waardoor het ook belangrijk is om tijdens de wedstrijd de darmen gevuld te houden)

Dat verklaard ook meteen het verschil in voeren, energie die gebruikt wordt bij harddravers is te voer in de vorm van krachtvoer, energie voor endurance niet.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:52

Nee alleen ben bang als hij op weinig krachtvoer staat (vergeleken met nu) dat hij sloom word, want hij is nu totaal niet heet!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:55

Heet worden ze eerder van goede training dan van voer. Een paard dat in goede conditie raakt zou 9 van de 10 keer stukken drukker worden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:04

Hmm, ik ga eens goed informeren!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:23

Het is allemaal gewoon kwestie van uitproberen. Elk paard en elke ruiter is immers anders Lachen
Ik scheer mijn pony wel elk jaar, anders krijg ik hem in de winter echt niet droog. vanavomd een half uurtje buiten gereden met een redelijk tempo en hij was al erg nat. Nu staat hij nog dag en nacht buiten, behalve met veel regen dan s'nachts binnen. Dan maakt het niet zo heel veel uit. Met rustig weer droogt hij immers vanzelf in de wei.
Over een week of 2/3 is waarschijnlijk het weidesoezoen wel over, ligt aan het weer... Maar dan kan hij alleen elke dag een tijdje in de paddock (en natuurlijk rijden, wandelen, longeren what ever...)

Volgende week word Levi geschoren en gaat hij s'nachts wel op stal en zolang mogelijk nog lekker de hele dag op de wei met een goede regendeken op uiteraard...

Levi krijgt in de zomer gras en een kwart muslie per dag. Een dag of 3/4 voor de wedstrijd begin ik met vitamine E + selenium te geven en dat geef ik door tot 2 of 3 dagen na de wedstrijd.
Op een wedstrijddag zelf krijgt hij voordat hij de trailer opgaat een kwart draversbrok en een kwart muslie + een plak hooi of een flinke hoeveelheid kuil. In de trailer hangt uiteraard een hooinet met ruwvoer.

Op het wedstrijdterrein word als het mogelijk is een paddockje op gras gemaakt. Voor de wedstrijd begint probeer ik hem altijd te laten drinken.

Tijdens een wedstrijd krijgt hij als hij wil in de vetgate wat slobber en wortels/appels. Op de groompunten ook stukken wortel of appel en natuurlijk zoveel mogelijk drinken.
Verder eet hij meestal gras, wanneer dat niet voor handen is heb ik ook altijd wat kuilgras of hooi bij mij, wat hij graag eet als er geen gras is.

Na de wedstrijd en na de nakeuring krijgt hij de gelegenheid om nog een kwart muslie te eten, eventueel wat slobber en verder gras.

Hooinet word weer goed gevuld en op naar huis Knipoog

Levi eet dus wel aardig wat tijdens een wedstrijd, maar hij moet het niet hebben van krachtvoer, daar word hij alleen maar druk van (in de zin van een bommetje zijn) en dat kost weer veel energie.

In de winter krijgt hij een halve kilo bix en een kwart muslie per dag en daarbij uiteraard 4x een flinke hoeveelheid ruwvoer verdeeld over de dag.

Ik heb het niet zo snel koud, wel snel warm. Dus ik heb meestal een t-shirt en een trui aan, met eventueel een bodywarmer of een dunne jas.
Zo kan ik altijd wat uittrekken mocht dat nodig zijn Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:28

3 kilo per dag, dat is... enorm! Haha!
Dravers zijn juist hele sobere paardjes, die (buiten de drafsport) met heel weinig krachtvoer toekunnen! Zo krijgt mijn draver (klasse 2) zelfs in het wedstrijdseizoen nooit meer dan 1 kg muesli, meestal staat hij op nog geen halve kg per dag. Wel veel (in ons geval onbeperkt) ruwvoer, een schep lucerne, een volledig vit./min.-supplement (i.v.m. het weinige krachtvoer) en wat Subli EM (max. 350 gram per dag, op het moment 175 gram). Mijn jonge draver die nog niet heel veel doet krijgt zelfs maar een handje muesli per dag en geen EM.
In de drafsport gaan er inderdaad wel gigantische hoeveelheden voer naar binnen (6 kg is geen uitzondering Nagelbijten / Gniffelen ), maar dat is een totaal andere sport en arbeid. En er zijn dan toch veel problemen met spierbevangenheid, maagzweren etc., kun je natuurlijk ook verwachten.

Scheren: ja, mijn oudere draver wordt 's winters gedeeltelijk geschoren, in het voorjaar voor de 1e wedstrijd nog een beetje meer. Maar het hoeft niet hoor. Ik merk aan hem wel dat hij zich lekkerder voelt als hij geschoren is, frisser. Hij krijgt ook wel een pak haar. Qua deken doe ik niet veel anders, hij staat 24/7 buiten maar heeft vorig jaar de hele winter met zijn 200-grams Rambo gedaan. En als het zonnetje lekker schijnt ofzo gaat hij gewoon af. Ik vind het heerlijk, hij zweet minder, en is veel sneller droog.

En wat kleding betreft, op een wedstrijd weet ik dat ik het altijd warmer heb dan ik denk Haha! , dus doe ik niet teveel aan. Stappen doe je onderweg toch niet veel, zeker niet als het slecht weer is denk ik.
Verder doe ik onderweg gewoon mijn jasje om mijn middel als ik het te warm krijg, geen probleem.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:55

Ik ga mezelf goed informeren en misschien proberen af te bouwen, merk ik dat het niks is bouw ik het gewoon weer op. Hij is nu 6 en krijgt dit minimaal al zijn hele leven (vanaf het begin van de training).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:23

1) Voorheen schoor ik mijn paard altijd, ook nu gaat vlak voor de wedstrijden zijn hals kaal als ik merk dat het nodig is. Zodra je merkt dat hij zijn warmte niet kwijt kan,maar hem wel blijft trainen doe je er denk ik goed aan om een deel te scheren.

2) Uhm... mijn draver wordt getraint met als doel komend seizoen klasse III te lopen en krijgt 0,0 aan biks. Hij krijgt na het rijden 1 liter muslie en subli EM, verder eveneens onbeperkt ruwvoer. Kan nou niet echt zeggen dat hij zo sloom is. Knipoog

3) Meestal draag ik laagjes en heb ik het niet snel koud. In de zomer kan ik zelfs nog koude handen hebben dus handschoentjes heb ik vaak wel mee. Verder een dunne water/wind dichte jas.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:31

Ik denk dat er ook nog verschil is tussen bijv basis- / onderhoudsbrok en sportbrok.
Ik persoonlijk vind brok rotzooi, en mijn paard kan er niet tegen. Hij krijgt 2kg granen per dag, en veeeel droog hooi. Hij kan namelijk ook niet tegen kuil en voordroog.
Denk er wel aan dat als je minder krachtvoer geeft dan de aanbevolen hoeveelheid dat je vit/min. bij moet voeren.

Ik scheer mijn arabier ook niet, en die krijgt best wel een vacht. Toch zweet hij bijna nooit ergens anders dan onder de singel en onder zijn keel. Scheren is dus niet nodig.

Ik heb eigenlijk altijd teveel kleren aan na de zomerperiode. Maar indd beter te warm dan te koud.
Daarbij stap je ook niet zoveel tijdens training of wedstrijd Knipoog

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om eens met een ervaren endurance-ruiter op pad te gaan om te trainen, want ook dan kun je veel leren EN veel vragen Nagelbijten / Gniffelen

Oh ja, een schep muesli is geen kg, dus voert de rest nu een schep of een kg?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:37

Ik heb zo'n speciale meuslischep van Pavo, dat is wel een kilo meusli.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:57

Ah, die zullen dan ook groter zijn dan de 'normale' schep...
Ik wist niet dat ze die hadden

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:02

Haha thanks allemaal, ik train niet met een echte endurance ruiter. Vraag me ook af of die op mij zouden zitten wachten en ze moeten ook maar net in de buurt van waar mijn paard staat wonen! Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:41

Mijn paardje krijgt in principe bijna onbeperkt kuil (hele droge kuil) 's ochtends en 's avonds een halve voerschep sportmuesli en tussen de middag een kwart. Na het rijden vaak ook een halve schep met subli EM dus in totaal krijgt ze per dag ruim 1,5 schep muesli. Helaas wordt ze weer snel schraal nu het weideseizoen zo'n beetje ten einde is hier. Denk dat ik haar er nog een halve schep biks bij ga geven. Van meer muesli wordt ze namelijk erg heet met rijden.

Scheren probeer ik te voorkomen door al snel te beginnen met dekens. Maar even afwachten hoe de vacht zich ontwikkeld deze winter. Als ze er veel last van krijgt zal ze toch (deels) geschoren worden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:43

Jou paardje komt dus uiteindelijk straks ook op 2,5 tot 2,75 kilo krachtvoer. Scheelt niet eens gek veel met die van mij.

Word jou paard schraal als ze van het land af komen? Ik ken er meer die juist schraal worden van veel op het land lopen.. Hihi

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:57

Ga in ieder geval wel naar ruim 2 kilo denk ik. 1,5 schep muesli, 0,5 biks en subli EM, kijken hoe dat gaat.
Het land is hier vrij vet en daar stond ze toch lekker veel te eten overdag. Ze is niet zo heel erg geinteresseerd in kuil en krachtvoer helaas. Ze laat het gerust na een paar happen tijden in haar bak liggen. Dik is ze nog nooit geweest maar ze wordt nu wel weer erg slank zeg maar.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:59

Ik snap het, wat moet dat moet he.. Alleen kun je dan niet beter van die pavo koeken geven? Volgens mij geven de meeste paarden de voorkeur daaraan!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:01

Dat zet niet erg aan toch? Hoor ook wel goede berichten over mais (groeien ze wel van maar worden ze niet heter van), maar heb een keer van iemand een schep geleend en ze was er niet over te spreken Gestoord

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:04

Mais is inderdaad perfect, mijn vorige pony kwam veelste mager bij mij, na 3 maanden ging ze weg met een giga dikke pens. Gewoon lekker een half uur weken in lauw water, zo deed ik het altijd!

Bietenpulp kan ook, maar houd hier echt heel goed rekening mee dat het heeeeeeel goed word geweekt (liefst 12 uur minimaal ofzo, dacht ik hoor maar dat kun je zo vinden op internet) want het zet heel erg uit als het niet geweekt is in de maag, dus de kans op koliek is vrij groot!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:06

natural_ schreef:
Nee alleen ben bang als hij op weinig krachtvoer staat (vergeleken met nu) dat hij sloom word, want hij is nu totaal niet heet!

onze draver krijgt alleen maar ruwvoer, heeft ook een veel gevuldere buik dan de dravers van de buren die uitgebracht worden in de draverssport. Onze draver is niet bepaald sloom Haha! *zoefffff* en dit houdt hij ook de hele dag vol tijdens dagtochten.

Wij rijden veel dagtochten in het mulle zand van de duinen. Het is altijd lastig om jezelf te kleden op het nederlandse weer, zo schijnt de zon en zo pist het van de regen. Ik heb een westernzadel met van die sliertjes, als ik een jas uit wil doen, dan knoop ik die achter het zadel. Of ik bind daar vast mijn regenjas vast.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:11

Bietenpulp is idd heel goed, zit ook veel vocht in dus ideaal voor op wedstrijd. Alleen die van mij wil het niet eten, hoe lekker ik het ook maak met van alles erdoor.

Meneer wil alleen wortels en meusli op wedstrijd.