wie wil mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerbellz

wie wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:24

Hallo iedereen!

Ik moet voor mijn opleiding SPW4 een eindwerkstuk maken en die doe ik over 'therapie met behulp van paarden'

mijn vraagstelling is:
Heeft therapie met behulp van paarden invloed op gedrag en persoonlijkheid van mensen met een verstandelijke beperking?

vinden jullie dit een goede vraagstelling, of hebben jullie misschien nog andere ideeen?

Ook loop ik me nog suf te peinzen over een pakkende titel (die moet ik eerst hebben, voordat ik verder mag met het indelen van de hoofdstukken...)

Voorlopig is dit nog het enige wat ik waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken...

wie wil?? Ik ben blij met elk antwoord!! Pling

PercyLeen

Re: wie wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:27

Persoonlijkheid lijkt me niet helemaal het juiste woord in deze context..ik ga even voor je denken Nerd

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:29

Jeanine84 schreef:
Persoonlijkheid lijkt me niet helemaal het juiste woord in deze context..ik ga even voor je denken Nerd

karakter ??

voor de rest kan ik je niet helpen.. ik zal er nog eens goed over denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:30

Ontwikkeling????

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

Ontwikkeling lijkt me ook wel beter

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:59

tinkerkatie schreef:
Ontwikkeling lijkt me ook wel beter

Persoonlijke ontwikkeling inderdaad! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:00

Gedrag en ontwikkeling???

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:33

hmmm, ik ga ook wel weer even verder denken....

in ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Meer is nog steeds welkom (ik kan alle hulp goed gebruiken...)

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:55

Hoi Tinkerbellz!

In mijn ervaring kan therapie met paarden voor mensen met een verstandelijke beperking (ook voor 'normale' mensen trouwens Knipoog ) een positief effect op gedrag, gezondheid, zelfvertrouwen en persoonlijk evaardigheden hebben, maar iemands persoonlijkheid verandert er niet van hoor! Ik zou dus inderdaad zeggen: gedrag en persoonlijke ontwikkeling.

Succes!

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:20

ik zou eens kijken in het topic over equitherapie Haha!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:30

Wat dacht je van deze:

""Invloed van equitherapie op de ontwikkeling van verstandelijk beperkten"

"Bijdrage van equitherapie op ontwikkelingsmogelijkheden verstandelijke beperkten"

"Effecten van equitherapie bij verstandelijk beperkten"

"Invloed van equitherapie op ontwikkeling van verstandelijk beperkten"

Zoiets?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:33

Je hebt nu twee vragen in 1 en je vraag is met ja of nee te beantwoorden, lijkt me niet handig...
Ik zou er voor kiezen om als hoofdvraag te stellen: Wat voor invloed heeft equitherapie op het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:33

bedoel je met verstandelijk beperkt..geestelijk gehandicapten of bv kinderen met gedragsproblemen..? autisme enzo..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:37

Hey ik heb hier ervaring mee. Leuk dat je daar een verslag over maakt, heb ik destijds ook gedaan. Ik heb een autistisch meisje met behulp van paarden geholpen. ZIj zat zo vast in haar autisme dat niemand contact met haar kreeg. Ik heb haar meegenomen naar mijn eigen paard en ben via het paard met haar gaan communiceren. Na verloop van tijd (wel een half jaar) Kreeg ik respons terug. Nu bijna 3 jaar verder is het meisje in staat zelf dingen te vragen aan personen in wie zij vertrouwen heeft. Ze gaat echt goed vooruit. Ze kan en durft nu b.v. alleen naar school te fietsen. Inmiddels heeft ze een eigen pony en daar verteld ze alles aan wat haar b.v. dwars zit enz. Ik luister mee vanuit de achtergrond. Meisje weet dit, maar tegen een dier praten kan makkelijker zijn als tegenover een persoon.
als je meer info wil, pb maar....
kortom ik vind dus wel degelijk dat gedrag en dieren met elkaar te maken hebben en dat je dingen ermee kunt oplossen..

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:46

tinkerbellz schreef:
mijn vraagstelling is:
Heeft therapie met behulp van paarden invloed op gedrag en persoonlijkheid van mensen met een verstandelijke beperking?

Pling

Ik vind onderzoeksvraag goed. Mijn vorige reactie waren ideeën voor een titel, niet te lang dus. Die kan je altijd nog aanvullen met een ondertitel.

Voor je onderzoek kan je je eerst verdiepen in de literatuur en daarna nog een paar aanvullende onderzoeksvragen stellen aan een praktijkbeoefenaar en betrokkenen van clienten (ouders of begeleiders).

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:13

lique schreef:
bedoel je met verstandelijk beperkt..geestelijk gehandicapten of bv kinderen met gedragsproblemen..? autisme enzo..

Ik vind het altijd wel lollig hoe de politiek correcte benaming voor dit soort dingen verschuiven.

Wat je vroeger geestelijk gehandicapt noemde, is nu verstandelijk beperkt. (IQ < 70)
Wat je vroeger gedragsproblemen noemde zijn nu ontwikkelingsstoornissen (ASS, ADHD enz)

Persoonlijk vind ik het hypercorrect om "mensen met een verstandelijke beperking " te gebruiken.

Goed beschouwd hebben we allemaal verstandelijke beperkingen.. Bloos

TS, welke doelgroep heb je exact voor ogen?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:41

Ik zou me eens richten op mensen met mogelijkeheden ipv mensen met beperkingen

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:23

Martine_m schreef:
Ik zou me eens richten op mensen met mogelijkeheden ipv mensen met beperkingen

Sorry, maar deze zin vind ik echt heel naar! Ik werk zelf in de zorg en mensen met een verstandelijke beperking hebben ZEER ZEKER mogelijkheden. Ik hoop maar dat je eigenlijk bedoeld te zeggen kijk naar de mogelijkheden van de mensen en niet alleen naar de beperkingen..

M.b.t het topic. Paardrijden heeft niet alleen invloed op het gedrag maar ook op de lichamelijke gesteldheid. Veel mensen hebben toch ook enig spierstijfheid, spasmes etc. 1 van onze bewoners gaat elke week te huifbedrijden. Hij ontspant hier erg van d.m.v. van de warmte en de bewegingen van de pony's onder hem.

Succes met je eindwerkstuk!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:17

Ten eerste, veel succes met je eindwerkstuk.

Ik denk inderdaad dat Martine probeerde te zeggen dat je naar de Mogelijkheden meot kijken en niet meteen naar de beperkingen Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:15

Cube, ik denk dat je het verkeerd leest en er wordt gedoeld op de mogelijkheden die een groep mensen met "beperkingen" juist wel heeft. Ook iemand met beperkingen heeft mogelijkheden Knipoog en zeker binnen de hulpverlening is het zinniger om daarnaar te kijken dan naar de onmogelijkheden Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:17

Verstandelijk beperkt kan op heeeeeeeel veel verschillende beperkingen slaan. Ik denk dat je je beter tot 1 of 2 doelgroepen kunt beperken. Autisme bijv. is al een heel breed veld, er zijn verschillende vormen van autisme.
Maar mensen met een spina bifida kunnen ook een verstandelijke beperking hebben. Cerebrale parese geeft zo goed als altijd een verstandelijke beperking. Je doelgroep is echt heeeeeeeel erg breed en paardrijden heeft op een ADHD-er (gedragsstoornis) toch weer een iets andere uitwerking dan op een PDD-NOS-er om maar een voorbeeld te noemen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:07

Gipsylover schreef:
Ik denk inderdaad dat Martine probeerde te zeggen dat je naar de Mogelijkheden meot kijken en niet meteen naar de beperkingen Knipoog!

Klopt..
ik werk zelf ook in de zorg.. en kan me er mateloos aan iriteren dat iedereen het altijd maar over de beperkingen heeft..