jeugdendurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

jeugdendurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:33

Ik zit in het bestuur van de jeugdcommissie van onze vereniging en moet dus af en toe ook ideeën aandragen. Haha!
Om onze jeugd zoveel mogelijk kennis te laten maken met alle facetten van de ruitersport, leek het
mij leuk om een endurance te organiseren.
Maar dan moet ik het natuurlijk wel tot de bodem uitgezocht hebben.
Uiteraard begrijp ik dat je niet zomaar endurance rijdt en dat daar de nodige voorbereiding aan voor af gaat, maar het is ook niet zo dat het morgen gaat gebeuren.

Dus: mijn vraag: Is er ergens iets te vinden over het organiseren van zo'n evenement?
Ik had al op de site va nde KNHS gekeken, maar kon daar niet echt wat vinden.

Alvast bedankt.

Lenneke_

Re: jeugdendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:55

Een leuk idee, maar bij een echte endurance wedstrijd komt ontzettend veel kijken, bovendien moet je eerst 'stage lopen' bij een andere wedstrijd voor je een wedstrijd mag organiseren. Ik denk niet dat dat helemaal de bedoeling is van jouw idee.

Met wat creativiteit kun je wel een endurance rit nabootsen. Je zou een rondje uit kunnen zetten van zo'n 15 km (30 km brengt alweer meer risico's met zich mee, 15 km moeten ze allemaal wel kunnen), halverwege maak je een PA controle waar je een aantal mensen neer zet met een stetoscoop. Voor en na de rit doe je een keuring en op twee plaatsten langs de route zet je 2 of 3 mensen met een emmer water en wat koelflessen neer als groompunt.
Ik zou het wedstrijdelement dan wel weglaten.

Als je geen route in het bos uit kunt zetten of je hebt te maken met deelnemers die niet alleen naar buiten kunnen/mogen zou je groepjes van bijvoorbeeld 5 ruiters kunnen maken met een begeleider die de route kent. Je laat dan bijvoorbeeld iedere 15 minuten een groepje starten.

Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:06

Voor meer informatie over een kinderendurance (rit van max. 10 km) kun je contact opnemen met de organisatie van Zelhem of Ginkelse Heide. Dat zijn de 2 organistaties die er dit jaar een hebben georganiseerd.
Meer informatie kun je vinden op http://www.deronline.nl

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:42

Lenneke, zoals jij het beschrijft was de bedoeling.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:36

Nog even een toevoeging: op officiële endurancewedstrijden mogen ruiters vanaf hun 14e alleen rijden. Deelnemers onder de 14 jaar moeten rijden samen met iemand van 18 jaar of ouder. Dat geldt ook in de speciale kinderendurancerubrieken.

Bij een onderlinge wedstrijd ben je natuurlijk vrij om daar een invulling aan te geven, maar omdat endurance over de openbare weg gaat is het misschien toch handig om kinderen tot een bepaalde leeftijd niet in hun uppie op pad te laten gaan.

Verder een leuk idee! Lachen