WOW zadel / zadel met flair en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

WOW zadel / zadel met flair en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:07

Wie heeft er ervaring met het rijden van lange afstanden of endurance wedstrijden met een WOW zadel of met een zadel waarbij FLAIR is ingebouwd? Ik zou graag willen weten hoe en of dit bevalt.

SFCAP

Re: WOW zadel / zadel met flair en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:10

ik heb nog gereden met een bates met cair systeem. Is heel goed te doen, alleen best op langere afstanden (ik vermoed vanaf 60Km) kijken voor meer endurance zadel (was springzadel bij mij) dit was het advies van mijn zadelmaker. Nu heb ik een podium champion. Moet wel zeggen dat mijn paard nooit last had van het zadel bij lange ritten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:29

ik vind een engels zadel ook niet zo fijn voor endurance. Op korte afstanden gaat het nog, maar op langere lijkt het me echt niet prettig. Ik heb altijd het gevoel dat mijn lichaam in een bepaalde houding gewrongen wordt in zo'n engels zadel en dat vermoeid me héél erg tijdens zo'n rit. Daarom kies ik ook eerder voor een endurance zadel.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:28

Endurancezadels kunnen op westernboom gebouwd zijn, maar heel veel ook op Engelse boom. Ik hou daar ook helemaal niet van, inderdaad omdat je niet vrij kunt zitten zoals je wil, wat je bij een westernboom wel hebt. Ik zou dus zelf ook nooit voor een zadel op Engelse boom gaan, maar ja smaken verschillen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:58

een podium champion, welke boom heeft die.?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:37

Westernboom. Ja Je kunt ze zelfs met (afneembare) knop krijgen voor als je (ook) westernwedstrijden wil doen. ROC's zijn ook op westernboom, mijn oude op een Podium en de nieuwere op een Riesen.

Maar endurancezadels als Gaston Mercier, Massimo, sommige modellen Prestige, Pegaso, Wintec, Zaldi etc. zijn allemaal op Engelse boom.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:54

Ja, je zit er idd vrijer op, veel gemakkelijker!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:46

Hoi allemaal, bedankt voor de antwoorden. De kans dat ik voor een WOW zadel ga wordt weer kleiner. Hoe zijn de ervaringen met zadels op een western boom ivm lichtrijden / verlichte zit?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:48

SFCAP schreef:
ik heb nog gereden met een bates met cair systeem.

Cair systeem is iets heel anders dan flair. Flair zijn echt luchtkussens, wat cair precies is weet ik niet maar het zijn in geen geval luchtkussens. Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:06

Op horese event heb ik cair naast fair gezien (gewoon zonder zadel eromheen, alleen de systemen), cair is echt super dun. Flair vult een heel kussen, en is dus echt anders.
Wat me opvalt in dit topic is dat de mensen die langere afstanden rijden dit vaak liever op een zadel met westernboom doen. Dit had ik zelf ook wel bedacht, maar ik snap het ROC systeem bijvoorbeeld niet zo goed. Hoe ziet zo'n zadel er nu uit en wat komt er onder om het passend te maken? Als ik dit eenmaal begrijp wordt zo'n zadel denk ik weer veel intressanter.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:34

Ir111 schreef:
SFCAP schreef:
ik heb nog gereden met een bates met cair systeem.

Cair systeem is iets heel anders dan flair. Flair zijn echt luchtkussens, wat cair precies is weet ik niet maar het zijn in geen geval luchtkussens. Lachen

Het zijn wel luchtkussens , hoe kan jij nou over iets oordelen als je er niets van kent...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:36

op een zadel met western boom kan je perfect in verlichte zit blijven, toch zo bij champion

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:41

SFCAP schreef:
Het zijn wel luchtkussens , hoe kan jij nou over iets oordelen als je er niets van kent...

Correctie: het zijn geen luchtkussens... Ik schrijf dat ik niet precies weet wat cair is. Ik weet wel dat het een foam is met daarin lucht. Flair is alleen lucht, als een fietsband zeg maar, omhulsel met lucht en verder niets erin, dus ook geen foam zoals bij het cair systeem.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:53

Bij Flair wordt wel gebruik gemaakt van foam/schuimspul, dit zit boven de luchtkussens. Maar das niet waarom ik met dit tipc begonenn ben Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:57

laura1986 schreef:
Bij Flair wordt wel gebruik gemaakt van foam/schuimspul, dit zit boven de luchtkussens. Maar das niet waarom ik met dit tipc begonenn ben Knipoog

Dat klopt. En bij het Cair systeem is het hele kussen gevuld met foam en daartussen zitten 'luchtbellen' als het ware.

Sorry, ik snap dat dit niet je doel van het topic is. Ik hou mijn mond verder! Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:18

laura1986 schreef:
Hoe zijn de ervaringen met zadels op een western boom ivm lichtrijden / verlichte zit?

Dat heeft minder met de boom te maken, dan met de ophanging van de stijgbeugels. Als die dicht tegen of recht onder het zwaartepunt van de ruiter zit, is lichtrijden en verlichte zit heel gemakkelijk (bijv. bij endurancezadels en dressuurzadels). Zit de ophanging verder naar voren, dan wordt lichtrijden en verlichte zit moeilijk (bijv. bij springzadels en westernzadels).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:26

Achso..
Ook logisch natuurlijk.. om de een of andere reden denk ik meteen dat het aan de kniewrongen die er bij een engels zadel normaal gesproken op zitten ligt. Ik heb ook pas 1x op een western zadel gereden, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:28

Ik heb nu een WOW zadel en een Cair zadel liggen. Zit wel verschil in. Maargoed voor Flair betaal je ook.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:32

laura1986 schreef:
Wat me opvalt in dit topic is dat de mensen die langere afstanden rijden dit vaak liever op een zadel met westernboom doen. Dit had ik zelf ook wel bedacht, maar ik snap het ROC systeem bijvoorbeeld niet zo goed. Hoe ziet zo'n zadel er nu uit en wat komt er onder om het passend te maken? Als ik dit eenmaal begrijp wordt zo'n zadel denk ik weer veel intressanter.

De voorkeur voor westernboom is deels smaak (wat je fijn vindt zitten), maar heeft ook een aantal voordelen: groter draagvlak, zwaartepunt ligt verder naar achteren (dus minder belasting van de voorhand), meer schoudervrijheid (hoewel een goed dressuurzadel daarbij in de buurt komt).

ROC is een zadel op westernboom, de boom is gemonteerd (geschroefd) op flexibele plastic panelen. Onder die panelen zitten kussens, waarvan je de vulling kan aanpassen (ook zelf), en die gelijk als dekje dienen. Het dekje zit dus vast aan het zadel, geen gedoe met losse dekjes, schuurplekken, rimpels, kreuken of wat dan ook. De panelen rusten via de kussens op de rug, en kunnen meebewegen met het paard. De boom zelf is stabiel.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:03

de panelen van mijn podium champion bewegen ook mee/ Wel niet aanpasbaar denk ik

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:11

Dat zijn geen panelen, maar gewoon de onderkant van het zadel. Is niet te vergelijken met de ROC, in ieder geval. Lachen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:28

laura1986 schreef:

Ik denk dat als je op een gemiddelde wedstrijd kijkt zo'n 60% op een engelse boom rijdt, en zo'n 40% op een westernachtige boom (incl Podium) Misschien zelfs wel iets meer op een engelse boom zelfs, dus ik wet niet of de meeste mensen western-achtig rijden hoor?

Wbt lichtrijden, op deze endurancezadels kan lichtrijden gewoon. (nina legt het al heel duidelijk uit!)

Flair vs Cair is niet te vergelijken... Wil je met lucht rijden, neem dan Flair, dat is aanpasbaar zodat je ook de op asymmetrie van je paard kan aanpassen. Ik heb zelf een (dressuur)zadel met lucht (Flair), maar met deze rijdt ik geen endurance (Sinds ik mijn endruance zadels heb zit het me niet lekker meer, maar ik hou hem er nog gewoon bij...).
Ik vond het prima rijden, had er dus wel problemen mee, witte plekken toendertijd. Volgens zadelmakers was het ok, ik weet nu dat de boom te breed is voor dat paard waar ik toen mee reed.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:27

Ik heb me nu zo verdiedt in allerlei mogelijke zadels dat ik het niet meer (nog steeds niet) weet. Esther bij jou site vind ik alle zaldmerken echt intressant! Maar dat heb ik dus bij nog een paar andere sites en ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen. Huilen

Dat komt lijkt mij doordat ik nog nooit een eigen zadel heb gehad, en ze zijn wel zo geprijst dat ik er niet zo maar 1 wil kopen en dan wel wil zien hoe het bevalt.. Het feit dat mn pony nog jong is en in het begin maar een paar minuten per keer belast wordt (met de jaren wil ik het wel opbouwen naar lange ritten) speelt ook zeker mee. Hij is nog niet uitgegroeid, bespiering gaat ook nog veranderen etc.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:04

Zijn altijd hele moeilijke afwegingen!
Je jonge paard zal inderdaad veranderen, uitgroeien en afhankelijk van type en het werk breder of smaller worden.

Ik adviseer altijd om een goed passend zadel te nemen voor een jong paard, maar logischerwijs meestal niet een hele dure, liefst een tikkie aanpasbaar. Neem een zadel waar je zelf prettig in zit en waar je nog wat verschillende dingen mee kan doen (beetje dressuur, evt een sprongetje ect)

Pas als je een idee hebt van hoe het paard veranderd en je redelijk constant werk doet kan je dan een zadel speciaal voor een discipline (zoals bv endurance) aanschaffen.

Ik zie vaak mensen die net zijn begonnen al helemaal met een complete uitrusting (Podium zadel met bijbehorende kleuren kleren en hoofdstel) op hun eerste wedstrijd verschijnen. Dat is echt niet nodig bij endurance... Dus eerst eens lekker kijken of het wat is voor je paard en jezelf en dan pas heel specifiek gaan zoeken.

Met een WOW zadel kan je goed aanpassen hoor, dus als je de portemonnee ervoor hebt kan je dat zeker doen!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:21

Inderdaad, je kunt een hele tijd vooruit met een gewoon goed passend zadel waar je zelf lekker in zit. Zelfs op het hoogste niveau rijden er nog wel eens mensen op dressuurzadels! Knipoog
Ik zou bij een jong paard geen hele grote investering doen in een zadel, tenzij je zeker weet dat het altijd passend te maken zal zijn.

Een andere tip is om zo mogelijk een tweedehands zadel te kopen. Die zijn uiteraard goedkoper, maar kun je vaak ook weer voor ongeveer dezelfde prijs doorverkopen mocht het niet meer bevallen. Lachen