[WN] AQHA Show 1 november

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

AQHA Show 1 november

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:02

Heey,

Heb mijn vader overgehaald en ik mag dus met mijn jaarling een halterproef lopen op 1 november.
Ik heb het al is eerder gedaan met haar, maar toen was ze nog maar een veulentje en ben het draaien om het paard zegmaar vergeten.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe je moet draaien bij de inspectie?
Heeft iemand misschien ook nog andere tips?
Komt er misschien iemand op de AQHA show in lier op 1 november?

lady123

Re: AQHA Show 1 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:20

waar zou die wedstrijd worden gehouden dan? Ik weet wel 8 nov in apeldoorn...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

Ga je SAH doen of gewoon halter?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:56

lady123 schreef:
waar zou die wedstrijd worden gehouden dan? Ik weet wel 8 nov in apeldoorn...

Citaat:
Komt er misschien iemand op de AQHA show in lier op 1 november?

In Lier dus Tong uitsteken

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:11

ik ga gewoon halter doen. SAH kan ze heel goed, alleen het draaien gaat nog wat moeizaam. Ik oefen daarom nog liever even voordat ik met SAH ga meedoen.

Maar is het draaien bij de halter hetzelfde als bij SAH?

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:16

niet helemaal wakker Bloos

nee dat is voor mij te ver... Ik ga wel naar Apeldoorn om te kijken....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:36

In de gewone halterklasse hoef je niet te draaien. Dan moet je paard gewoon netjes stilstaan als de jury komt kijken.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:39

ok, bedankt.
Nog enige tips zodat ze heel mooi gaat glimmen enzo?

Oh ja, ze zit nu in haar winterhaartjes en die pluizen heel erg. Enig idee hoe ik ze plat krijg?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:32

Wassen, vaseline op de neus en rond de ogen enz enz, er zijn vast wel wat topics te vinden over het groomen van een halterpaard.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:45

crazycactus schreef:
In de gewone halterklasse hoef je niet te draaien. Dan moet je paard gewoon netjes stilstaan als de jury komt kijken.

Je moet wel zelf met de jury tegenover gesteld meedraaien om het paard als ze bij jou paard komen kijken. Als de jury aan 1 kant staat, sta jij aan de andere kant van het paard. Loopt de jury naar de andere kant draai jij met de jury tegenovergesteld mee (voor het paard om) zodat jij aan de andere kant terecht komt. Zo belemmer je het zicht van jury niet.

Anders zou ik een paar lesjes nemen van iemand die met halter bekend is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:38

Je hoeft geen 'patroontje' te lopen in de Halter. Gewoon uit 't zicht van de judge blijven en vooral BLIJVEN SHOWEN, ook als de judge bij 't volgende paard is (dat laatste vergaten ook de afgelopen shows waar ik ben wezen kijken/groomen/coachen weer een boel mensen... Vergeet niet dat een judge z'n ogen níet in z'n zak heeft en ook nog wel es een blik vooruit of terug werpt. Zéker als het paard net niet perfect stond toen hij bij jou was, zal hij zéker checken of je't paard dan achteraf voor de 'final check' wél netjes zet of dat jij't allemaal 'wel best vindt'...)

Wat toiletteren betreft... zoek even op groomen en Halter, dan vind je zat.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:23

Ok, heel erg bedankt alvast.

Showen kan ik als de beste:D, ik val graag op Huilen van het lachen

Deze vrijdag ga ik met iemand haar manen alvast trekken en verzorgen enz..
De dag voor de wedstrijd mag ze onze welsh zijn slezzy om zodat de haren ook mooi plat blijven liggen.
Haar hoefjes worden ook mooi zwart gemaakt en ik ga ervoor zorgen dat ze glanst als een spiegel:D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:15

Uh.. 't is de bedoeling dat je paard op valt.. jij liever niet te veel.

Manen niet trekken, die worden afgeknipt na het elastieken. Door te trekken krijg ik in de toekomst alleen maar meer uitstekende haren.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:59

Ja, ik bedoelde ook dat ik graag van opvallen hou, in de trans dat ik graag heb dat mijn paard opvalt;)

Oh, ik heb altijd de manen getrokken en ze zijn nooit stekelig geworden.
Maar ik trek alleen de dode haren eruit, de rest knip ik wel bij.

Ze is op het moment alleen wat aan de magere kant omdat ze vreselijk hard aan het groeien is.
Ze word nu goed bijgevoerd, maar komt nietr veel bij.

Met aan de magere kant bedoel ik dat je de ribben net ziet en dat ze een dunne kont en nek heeft (bespiering is wel heel goed)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:41

Dunne nek is perfect, kont is een kwestie van trainen, veel stap en draf werk op rechte lijnen (fietsen met paardje aan de hand is goeie Haltertraining).
Verder zorgen dat de spijsvertering optimaal is, kun je opkrikken met een Synbiozyme kuurtje (ja hoor, daar is ze weer...) en eventueel voer 'opwaarderen met een flinke scheut soya/maiskiem olie. 't Is een jaarling hé? Beginnen met een scheut en in ongeveer een week opvoeren naar een half tot driekwart kopje per dag (liefst verdelen over meerdere voedingen). Hou suikergehaltes van't voer laag, eiwitgehaltes weer niet te laag (hoeft geen veulenvoer maar ook geen voer met extreem laag eiwitgehalte, een jong paard of paard in training heeft eiwitten nodig om spieren aan te kunnen maken. 10 tot 12% is normaal).

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:46

Van eten krijgt ze 's morgens en 's avonds 1 hele grote plak voordroog (verpakt hooi, de grootste baal die er is) en daarbij krijgt ze dan veulenbrok gemengd met basisbrok en maïsvlokken met daarbij nog een scheut zonnebloemolie.

is dit voldoende?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:07

Heb je via PB al geantwoord... Even nog in't kort hier.
Ben persoonlijk geen fan van brok, voordroog alleen als het écht droog is, anders liever droog hooi, mais is puur suiker/zetmeel, zou ik achterwege laten, liever olie (en dan overstappen op soya of maiskiem) opvoeren.
Verder zorgen dat spijsvertering optimaal is, daar schort het nl. vaak aan als paarden niet op gewicht te krijgen zijn. Góed ontwormen (Equimax H of eventueel alleen dubbele dosis pyranthel zodat je zeker weet dat je van de spoelwormen af bent, die zijn op jonge leeftijd de grootste boosdoeners) en daarna kuurtje Synbiozyme voor de zekerheid. Zeker als ze een magere periode, worminfectie, AB-kuur, slechte speenperiode, veel stress , koorst o.i.d. heeft gehad.
En voeren op't oog... moet je érg grote hoeveelheden voeren kan't raadzaam zijn om es een ander merk te proberen, kan ook veel verschil in zitten... (is per paard verschillend, de een doet het goed op't ene merk, de ander beter op't andere...).