[SGW] SGW rijden met sensibel, heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

SGW rijden met sensibel, heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:50

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Dit omdat ik graag met mijn paard wil beginnen met cross trainingen. Ze is nergens bang voor, erg "zelfstandig" en heeft goede springmanieren.
Ik ben nu bezig met gewone oefenparcoursen, en in de planning staat om ook B springen te gaan starten.
Hetgeen wat me een beetje tegen houd, is haar heetheid, en haar sensibelheid waar we af en toe een beetje in botsen.

Zal ik het gewoon doen? Proberen? ik hoef namelijk niet gelijk cross te starten, ik wil de crosstrainingen volgen.

Maar wat zijn jullie ervaringen met de wat gevoeligere/hetere/sensibele paarden in de cross?

AnneMieKe_89

Re: SGW rijden met sensibel, heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

Hete paarden zijn nooit verkeerd voor de cross! Mits onder controle natuurlijk. Maar temperament heb je zeker nodig voor de cross!

Sensibel, heeft denk ik voor- en nadelen. Een lompe knol in de cross, is gewoon niet handig. En niet veilig. Met een sinsibel paard kun je denk ik veel voordeel hebben!! Maar aan de andere kant heb je wel kans dat ze het niet meer doen, als ze een paar keer een vervelende ervaring, of een nare sprong hebben gehad.

Wij hebben ook een heel heet sensibel paard. Mijn vriend start haar nu M-SGW. Ze is ontzettend snel en slim. Als ze de klik heeft, en het overzicht, doet ze echt alles! Maar als ze het niet vertrouwd, doet ze iets zeker niet.
Afgelopen weekend in Barchem schatte ze een hindernis verkeerd in. Was een opsprong die uitliep in een punt, mijn vriend reed de punt, maar het paard schatte hem in als opsprong, en sprong erop. Is wel goed afgelopen, maar ze was daarna het vetrouwen kwijt, en sloeg op de combinatiehindernissen af.

Ik zou zeker de cross trainingen gaan doen!! Dan zie je vanzelf hoe ze het oppakt. Ik heb iig veel liever een wat heter paardje, voor het springen en de cross, dan een slome bok..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:30

Ideaal, een heet sensibel paard! Ik heb er twee zo gereden, en die heb ik honderd keer liever dan een slome sukkel. Ze denken met je mee, lossen jouw fouten op en zijn handig genoeg om je een keer te redden. Maar je moet ermee om kunnen gaan, en niet beledigen want dan heb je wel een probleem. Je geetf zelf aan dat je af en toe botst door haar sensibelheid, daar zou ik wel heel erg aan werken, want dat is ook met springen en dressuur een probleem.

Florence1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:17

Ik heb ook nogal een hete, ik start haar M paarden. In het springen en in de cross kan ik het temperament zeker gebruiken, maar als ze voor de dressuur de fluitjes hoort/crosshindernissen ziet, dan kan ik een hoge klassering in de dressuur wel vergeten! Knipoog

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:42

Ik ben voor hoor, het paard waarmee ik crosste was heet en sensibel, dat zorgde er onder ander voor dat hij op z'n 16e de 1* in Varsseveld liep en met mij nog vrolijk het B en L doorknalde op zijn 18e en 19e jaar!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:09

Bedankt voor jullie reacties!

@Annemieke_89, Ik denk dat ik inderdaad zoiezo de trainingen ga doen, dan zie ik vanzelf of het wat is hoor haar (en mij)

@ Lielle, We zijn al heel hard aan het werk om haar in de dressuur en springen goed te krijgen. Of laat ik zeggen, mezelf goed te krijgen. Zij is erg sensibel, en hoe mijn instructrice het zo goed kan zeggen. Ik niet, haha.
Dus zijn we hard bezig om mijn houding goed te krijgen en mijn hulpen gedoseerd, als ik goed rij, loopt zij de sterren van de hemel. Daar werk ik dus hard aan.

Bij de rest ook fijn om te horen dat het wel degelijk voordelen heeft.
En ook de overeenkomsten dan gelijk, niet beledigen, denken mee, lossen fouten op, e.d

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:11

Ik denk ook zeker dat dat goed gaat komen, maar je moet natuurlijk wel bij haar passen, en zei bij jou. Een crosspaard mag van mij wel wat pit in de kont hebben, is altijd fijn. (Vind ik)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:58

Ik leer van haar, zij leert van mij, we zitten beide in een continue leerproces. Hierbij botsen we inderdaad wel is, doordat ik mijn hulpen soms niet even goed kan doseren (waar ik dus aan werk) en zij daardoor wat schieterig wordt. Zo leer ik, en zo groeien we samen door.
Ik denk dat ik me dan inderdaad maar op ga geven voor crosslessen!
Ik twijfel alleen nog tussen de cursus "Midden"(Ermelo & Lunteren) of "Noord-Zuid Holland" .

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:28

Ik train ook al 6 jaar ofzo mee met Noord- en Zuid-Holland, en doe dit altijd met heeel erg veel plezier!! Zowel Rom Vermunt als Michiel Brons geven heel erg fijn les. En het leuke is dat je naar veel verschillende terreinen gaat, hier leer je heel veel van. Regio midden traint echt alleen in Ermelo en Lunteren heb ik begrepen..

Ik kan je dus de regiotraining Noord- en Zuid-Holland zeker aanraden Lachen Op zondag is de training wel heel snel vol, dus je moet goed in de gaten houden wanneer je weer op kunt geven. Op de maandag- en woensdagavond is meestal nog wel plek.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:38

Dat was ook mijn idee, je komt op veel verschillende terreinen.
Ga me morgen wel alvast inschrijven.
Alleen voor de zondag kan ik me niet inschrijven, omdat ze hier eventing ervaring vragen, toch?
Citaat:
Zondag cursus voor
a) gevorderden
b) beginnelingen
met eventing-
en springervaring

Dus het wordt één van de avonden denk ik dan
Citaat:
maandagavond
Cursus voor:
beginnelingen met
weinig eventing-
en springervaring

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:54

Als je zelf nog helemaal geen ervaring hebt met crossen, zijn de avonden fijner inderdaad.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:57

Ik heb me ingeschreven Nagelbijten / Gniffelen

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:46

Weet je zeker dat je je niet hebt ingeschreven voor de trainingen die dit jaar al gehouden zijn?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:48

Ja dat weet ik eigenlijk wel zeker, maar ik kon me niet op een andere manier inschrijven, dus ik denk ik probeer het maar alvast, ik hoor vanzelf wel of het fout is Knipoog

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:20

Ik denk dat je nog niet 'echt' ingeschreven bent, daar heeft Pleun een speciaal formulier voor, wat hij altijd rond stuurt als de nieuwe kalender er is. Maar hij zal je iig die mail sturen met de data en het formulier Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:28

Ik heb van Pleun een mail gehad, hij zei inderdaad dat het het formulier van 2008 was, maar ik sta nu op de lijst en als hij de data weet stuurt hij deze door

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:44

Ha, dan ga ik mooi kijken of ik bij jou in het groepje mag Haha! (ken ik in ieder geval iemand een beetje). Ik voelde me een beetje Remy dit jaar.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:10

haha, goed plan! Misschien is car/trailer poolen dan zelfs wel een optie Tong uitsteken

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:29

Maybe, alhoewel ik geen 2 paarden in mijn anderhalf paards trailertje krijg Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:17

Haha, ik ook niet, dus dat word dan alsnog lastig Knipoog (heb ook een 1,5 paards)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:18

Juist een heet sensibel paard voor de cross Haha! Haha! Haha!

alleen maar voordelen Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:21

Ik ben inderdaad overgehaald door de reacties hier. Ik dacht juist dat je een koele kikker moest hebben voor cross, en had de hoop van het ooit doen dus al opgegeven Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:22

welnee een sensibel heet paard met een groot hart........... (dier moet wel enig lef hebben) dan gaat het helemaal goedkomen Lachen

liever sensibel dan lomp Lachen LOmp kost je je nek Lachen

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:07

Ik heb eens een extreem sensibele gehad. Denk dat een hoop mensen har nog wel kennen. Maar die was zo sensibel dat die het niet af kon in het hoofd. Staat nu in de VSals dressuurpaard Tong uitsteken
Was wel zonde. Zo'n goed paard krijg ik denk ik nooit weer.

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:39

De beschrijving van jou paard past ook wel wat bij die van mij. Ik heb ook eerst wat cross training mee gedaan om te kijken of ze een beetje te houden was. Maar ik rijdt haar nu in het M en ze doet het super(op de dressuur na dan Bloos ). Veel beter nog dan in het B of L. Waar ik wel voor moet zorgen is dat ze vooral bij dubbel sprongen in een rustige galop in komt. Anders komt het niet goed. Maar voor de rest heerlijk!
Dus tot volgend seizoen? Knipoog