Endurance de Peelrand, wanroij. 18-10-2008, klasse 2, 56 kilometer....
Eindelijk, na weken van ellende weer onze eerste endurance wedstrijd.
Vrijdagmiddag gingen we richting Wanroij, met een afgeladen auto, en het paard in de trailer.
Mariette zou mij groomen, en was zo lief om ook vrijdagmiddag te komen en de caravan mee te nemen. Zo konden we vrijdagnacht in ieder geval warm slapen. Barbara die mee zou rijden in de klasse 1 sliep ook bij ons.
De heenreis was vreselijk, en heb zo’n 3 uur in de file gestaan.
Eenmaal daar aangekomen was Mariette er ook vrij snel, alles alvast geinstaleerd, paddock gemaakt, groomauto ingericht.
Numir vond het prima in zijn paddock, had genoeg gras te vreten, dus die hoorde je niet.
Nog even bij de voorkeuring van klasse 4 gekeken, en alvast aangemeld, scheelde weer tijd de volgende ochtend.
S’avonds zijn we met z’n drieen bij een snackbar gaan eten, waarna Harry en Desiree ook binnen kwamen, dus dat was hartstikke gezellig.
Uiteindelijk zijn we om 21 uur naar bed gegaan, en ik heb geslapen als een beer….
Om 10 over 7 werd ik wakker, gelijk aangekleed, en op naar de voorkeuring.
Hij was wat opgefokt, en had daardoor een hartslag van 44, verder was alles helemaal goed, tijdens de locomotie zette hij een enorme show op, dus die mochten we over doen, maar ook hiervoor kregen we een A, dus mochten we zonder enige twijfel op weg..
Na de voorbespreking zijn we gaan opzadelen, en naar het voorterrein gereden, Numir wist precies wat er ging gebeuren, en genoot zichtbaar, net als ik. Met de nevel nog over de weilanden, reden we daar met 20 andere ruiters, rondjes totdat we mochten starten.
Eindelijk mochten we, ik startte bewust een beetje als laatste, Numir was het daar niet helemaal mee eens, maar was redelijk onder controle te houden. Ik had echter wel mijn handen vol aan hem.
We reden met een groepje van 5, en waren de hekkensluiters. Samen met Rein en Jasmin, Denise en Angelo, en Debbie en Carina vlogen de kilometers voorbij. De eerste 20 km heeft Numir alleen maar lopen trekken, ik kreeg er kramp in mijn handen van, wat een knol. Daarna ging de dieselstand in, en werd ie beter te rijden. Toen heb ik ook zijn bit eruit gehaald!
We hebben bijna alleen maar gedraafd, af en toe een paar meter gestapt, of gegallopeerd. Het ging super.
De eerste ronde van 30 km ging vrij snel voorbij. De route was erg mooi!
Toen we bij de vetgate aankwamen, was deze bijna leeg. Ik ging ervan uit dat wij echt de laatste waren, en de rest veel harder reed. Groot was dan ook de verbazing toen merendeel langzaam achter ons aangedruppeld kwam. Vreemd, want we hadden niemand ingehaald.
Later bleek dat de meeste ruiters allemaal verkeerd gereden hadden, waardoor ons groepje ineens vrij vooraan in het veld belandde.
Op de vetgate eerste even lekker gekoeld, Numir ging nog even 10 minuten staan plassen…..en met de vetcheck zijn hartslag proberen te meten, maar deze gaf 160 aan, en dat leek me nogal hoog voor een paard in rust.
De sthetoscoop erbij gepakt, en ik meettte 52, dus gelijk aangeboden.
Hij had een hartslag van 56, een turgor van 1, en kreeg weer een A voor de locomotie. Verder was ook alles in orde, dus we mochten verder aan de laatste 25 km.
Numir at super in de vetgate, dan een hap hooi, dan een hap slobber of muesli. Zo’n verschil al met de vorige keer. Hij leert elke keer weer bij. Hij dronk nog niet, maar kreeg genoeg vocht binnen van zijn slobber.
Helaas was Angelo afgekeurd, dus mocht Denise niet verder, echt een teleurstelling.
Om 12 uur mochten we weer verder, en een groepje van 4 vormde zich opnieuw met Rein, Olga, Debbie en ik.
Het ging lekker, af en toe begon Numir weer te trekken, maar alles verliep vlot, en goed. Numir voelde nog super aan, en de kilometers vlogen voorbij.
Bij de groompunten begon Numir eindelijk goed te drinken, hij dronk bijna een hele emmer achter elkaar leeg.
Het was erg grappig dat Num de grooms echt herkende, en gelijk naar de emmer toe liep!
Ik wilde eigenlijk geen eindsprintje doen, maar toen ik het open weiland zag, en Numir had er nog zo veel zin in, die zette zelf een galop in, kon ik het niet laten.
Met een galop vlogen we de finish over, wat een heerlijk gevoel.
Gelijk hartslag laten meten, en deze was 72, verzorgen, en op naar de nakeuring.
Ook de nakeuring ging super, hij had een hartslag van 40, een turgor van 1, alle andere waardes ook prima, en weer een A voor de locomotie, we hadden het gehaald….
Van mijn topgrooms Chantal en Mariette hoorde ik dat ik vrij hoog geeindigd was, en waarschijnlijk 5e zou zijn.
Dus toch maar gewacht op de prijsuitreiking, en inderdaad ik mocht de 5e prijs ophalen, ik was zo trots!!!!!!
We hadden een gemiddelde snelheid van 12.63 km per uur.
We kregen een zak snoep, een kadobon voor een zak voer van havens, een riem, en een rozet!!!!
Daarna zijn we gelijk naar huis gegaan, de terugreis liep lekker vlot, en Num was blij dat hij thuis was.
Ik heb een heerlijke dag gehad, Mariette en Chantal, super bedankt voor het groomen, zonder jullie was het niet gelukt. Jullie hebben Numir en mij super ondersteund!! Ik ben trots op jullie!!!!
Organisatie en vrijwilligers ook super bedankt voor deze perfecte dag!!!
En natuurlijk de weergoden voor het lekkere weer!!!!