[SGW] Newbie geinteresseerd in SGW, tips & info gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Newbie geinteresseerd in SGW, tips & info gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:48

Hallo bokkers!

Ik ben erg geinteresseerd om SGW en heb zelf ook de meeste lol in paardrijden als ik lekker door een bos kan racen zo van "ik zie wel wat er op mijn pad komt", afwisseling is ook erg belangrijk.

Nou ben ik me, als recreatieruiter wat meer gaan verdiepen in SGW, het spreekt me erg veel aan, maar ik wil graag even wat meer info hebben, vragen hieronder.

1. Ik heb nog geen eigen paard, ikzelf ben 1.79 en stevig gebouwd met wat extra -werk eraan!- en heb een voorkeur voor grote massieve paarden die wel pittig zijn en een flinke snelheid kunnen behalen. Lijkt me iets wat ook belangrijk is voor SGW. Welk ras zouden jullie mij aanraden? Ik zit er over te denken, dat als het me bevalt, niet alleen bij de B te blijven steken, maar ook wat serieuzere wedstrijden in te gaan.

2. Hoe zit het met trainingen? Ik weet waar je kan trainen (soest zou voor mij een optie zijn) maar hoe vaak moet en kan je dit doen? Wat is aan te raden?

3. Hoefijzers, zijn die verplicht? Of alleen op hoger nivo?

4. Wat is een geschikt trainingsschema (op weekbasis) voor een SGW paard?

5. Hoe steken de wedstrijden in elkaar? Ik heb een contract van 33 uur bij een restaurant (dat houdt in dat je 38 uur werkt in mijn geval (je wordt na 6 uur niet meer uitbetaald voor het schoonmaakwerk) én ik ben bezig met het opstarten van een bedrijfje die me per week ook nog eens 22 uur gaat kosten, dus ik zit op een totale werkweek van 55 uur, +/-, waarschijnlijk nog wat meer.
Nou kan ik heel erg shagrijnig worden als ik een tijd zit te niksen en te wachten, omdat ik weet dat ik toch nog meer te doen heb als alleen wat rondhangen, hoe gaat dat in zijn werk bij wedstrijden? Ik neem aan dat je een uur voordat je zelf moet rijden toch aanwezig moet zijn? En dat je vrijblijvend weer kan vertrekken na de wedstrijd? Of heb je een bepaalde verplichting waardoor je zo een uur of langer moet blijven hangen en niet zelf de keuze hebt?

6. Hoe vaak moeten jullie wedstrijden rijden per jaar om naar landelijk nivo te kunnen rijden en hoeveel uur zijn jullie per keer daarmee bezig? (Als het dichtbij of ver weg is).

Bedankt alvast!

Xyris

Re: Newbie geinteresseerd in SGW, tips & info gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:02

Ik geloof dat het woordje newbie nogal afstotend werkt <_< ik rij al 15 jaar hoor :p.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:40

Nee hoor. het woordje newbie niet. 'Het probleem' is meer dat er vaak iedere week zo'n topic geopend wordt op dit forum. Lees eerst eens de faq door en voer in de zoekmachine een aantal van de vragen in. Veel van wat je vraagt staat hier al beschreven.

Mijn gevoel zegt dat je voor een eerste SGW paard beter kunt zoeken naar een dier wat een fijne springtechniek heeft en vooral lekker te rijden is. Snelheid vind ik niet meteen een eerste vereiste.
In de eerste paar klasses kom je eigenlijk vanalles tegen, van kwpn, tinker, haflinger en zo verder.
Verderop in de sport wordt vaak gezegd dat een flinke scheut volbloed nodig is maar hier raken de meningen ook wel iets over verdeeld.

Een sgw dag is wel een lange dag. Je moet eerst dressuren, dan springen en dan crossen. Als je eens een verslagentopic leest hier krijg je denk ik een aardig beeld.

Om te beginnen zou ik er voor zorgen dat je paard een goede basis in dressuur en springen heeft aangezien je voor wedstrijden in beide catergorien een winstpunt nodig hebt voor je mag gaan crossen.

Ga eens goed rondsnuffelen op dit deel van het forum en als je dan nog vragen hebt zijn er zeker weten wel mensen die je willen helpen met vragen.

Altijd leuk als er mensen geinterseerd zij in deze leuke sport.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:27

Ik vind idd ook dat snelheid nu nog niet veel uitmaakt.
Ik rij zelf met een tinker (zie profiel,)
Ik zelf zou gewoon voor een rustig betrouwbaar paard gaan, waarop jij jezelf vertrouwt voelt, aangezien je zeg maar nieuw bent in de sgw.

En lessen volgen natuurlijk, ook van kijken bij lessen leer je veel.

Mocht je vragen hebben staat mijn inbox open.