[WN] Hoe je paard aan een scharenbit laten wennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Hoe je paard aan een scharenbit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 08:06

Ik rij al een tijdje western met mijn tinker en hij pakt alles lekker op. Met de tijd wil ik zeker ook aan wedstrijden gaan denken ( pleasure en trail ) maar ik heb vernomen dat ik dan verplicht ben om met scharenbit te rijden.
Hier ben ik zelf niet zo blij mee , hij doet het immers goed op een trensje ( gewone bustrens ), maar goed het zij zo.
Nu heb ik een scharenbitje gekregen, een Billy Allen.
Heb er nu 1 keer mee gereden , maar heb het gevoel dat we er duidelijk nog niet aan toe aan. Kane reageert nog niet perfect op me en heb soms even hulp nodig van het teugeltje om hem echt aan te geven dat ik naar links of naar rechts wil.
Scharenbitje was er dus ook heel snel weer uit en heb verder gereden met me trensje.
Maar hoe leer je je paard nou eigenlijk wennen aan het scharen bit, de werking is totaal anders , en Kane kwam alleen maar omhoog met zijn hoofd met dat bitje in als hij ook maar iets druk voelde.
Ik heb helaas geen les, wel een stalgenootje die me begeleid , maar hoor ook graag nog andere ervaringen.
Met de tijd wil ik wel weer gaan lessen hoor, en voorlopig komt dat scharen bitje ook echt niet meer in zijn mond. Maar ben gewoon benieuwd hoe dat nou doet.

hobbelheks

Re: Hoe je paard aan een scharenbit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:14

t/m de L3 hoef je niet op scharen bit hoor!
in d el5 en l4 mag het niet eens en in de l3 is het optioneel
pas in de l2 en l1 is het voor een senior paard verplicht om op shanks gerdeen te worden, dus niet te druk over maken..
en id dga les zoeken dan hoor je vanzelf wel wanneer je oe v=bent aan de shanks, nu iig nog niet zo te lezen

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:17

Hoi Mickydo,

Waarom zou je gelijk op een scharenbitje moeten gaan starten? Ik ga ervanuit dat jullie nog geen wedstrijd ervaring hebben en dan start je gewoon in level 5 of 4. In deze levels mag je niet eens met een scharenbit rijden een snaffle is hier verplicht en pas vanaf level 3 mag je met een scharen bit rijden. Ik ga er dus vanuit dat je eerst is op je gemakkie kennis gaat maken samen met je paardje aan het wedstrijd sfeertje? Rij je in level 3 dan is het vroeg genoeg om de overschakkeling te gaan maken naar een ander bitje Knipoog Zorg ook dat je goede begeleiding hebt als je wil over gaan naar een ander bit want een hoop mensen beseffen zich echt niet wat zo'n scharenbit doet in de mond van je paard.

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:44

Weet je, dit is dus precies waarom het nou zo jammer is als mensen bij zomaar een prutser lessen in plaats van bij een goede pro. Dan word je dus niet goed geïnformeerd over bv wanneer je met welk bit kunt gaan rijden, je gaat maar wat proberen wat dan alleen maar onduidelijkheid en onrust bij paard én ruiter veroorzaakt... zo zonde.
Ik vind het ook echt jammer dat je 'met de tijd' pas gaat lessen, terwijl je NU de basis aan het leggen bent voor hopelijk nog vele jaren westernplezier...
Ik vind dat hetzelfde als maneges die veertienjarige grietjes beginnerslesjes laten geven, "omdat het toch maar de kleintjes zijn". Dáár wordt de basis gelegd. En met paardrijden is het net als met huisjes bouwen: als de fundering niet deugt, wordt het nooit een stevig huisje...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:03

Met een scharenbit kun je er niet meteen vanuit gaan dat je je paard zonder hulp sturen kunt. Ook de inwerking van een dergelijke bit werkt heel anders, dus het feit dat je paardje zijn hoofd omhoog doet en het gewoonweg niet begrijpt, is niet meer dan logisch.

Maar wat de rest al zegt, ga NU lessen en rijd gewoon door op trens. Je hebt t/m de L3 geen scharenbit nodig, dus je hebt nog tijd genoeg.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:26

mickydo jou paard kent dus ook nog geen neckreining blijkbaar, en wie heeft jou wijs gemaakt dat een shank op de wedstrijden verplicht is? in de L5 en L4 mag je dus niet met een shank rijden, maar dat hebben er dus al meerdere gezegt

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:08

je kunt het beste een bitje halen dat absoluut niet scherp is!! als je wat verder bent kun je andere bitjes gaan proberen, maar ik zou het nu eerst nog even met een hele simpele doen. je kunt je paard het beste aan een bitje laten wennen door er net zo mee om te gaan als dat je met een trensje zou doen, en gewoon langzaam op gaan bouwen. Dus je neemt hem eerst gewoon op 2 handen en dan na een tijdje als ie goed voelt kunt je eens proberen om wat op 1 hand te doen, maar het is super belangrijk dat als het niet goed gaat (bijv. je oefening loopt niet lekker), dat je hem meteen rustig op 2 handen pakt en de oefening nogmaals op 2 handen doet. Als ie dan weer goed voelt kun je weer proberen om de oefening op 1 hand te doen. Zo ga je maar door totdat je paard het bitje volledig accepteerd.
Maar ga niet te lang door met dezelfde oefening. Als je paard te moe maakt in 1 oefening dan zal hij het niet meer zo lekker voor je doen.

Veel succes!

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:11

Wat jij denk ik bedoelt met het naar links en rechts gaan, is dat je teugel de zijkant van het paard zen nek raakt en daar voor uitwijkt. Dit kun je het beste oefenen door eerst met je normale trens veel los te laten en je paard te sturen met je zit en de teugels die tegen zijn nek aankomen.

Maar je kunt denk ik het beste gewoon naar een goede westernmanege gaan en wat lesjes nemen, die geven indd ook advies over welk bitje enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:28

Paint_angel: Zolang een paard niet reageerd op neckreining moet je imo gewoon op een trens rijden.
Eerst de trens en als het goed gaat doe je de shank erin. De shank kan hard inwerken dus imo is het alleen voor een gevorderde ruiter.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:33

Oke laat ik nogmaals even duidelijk zijn , dat wij al een tijdje overgestapt zijn op de western. Kane pakt het allemaal heel leuk en soepel op en wil ook graag leren. Ik rijd nu met mijn gewone dressuurtrensje, hier doet hij het goed op.
Dat ik moet starten met een scharenbit heb ik weer vernomen van iemand die al heel lang westernrijd en dat was zo omdat kane al 9 jaar is.
Dat een scharenbitje heel anders inwerkt dan een normale trens dat weet ik wel , ik ben geen leek in de paardenwereld.
Mijn vraag is dan ook enkelt en alleen : hoe wen je een paard een scharenbit aan , juist omdat het zo anders inwerkt.
De reden waarom ik nu niet les , is persoonlijk. Ik rij voornamelijk lekker buiten of in de bak trainen voor sturen overgangen en de galopwissels met een normaal trensje. Wedstrijd ervaring hebben wij niet in de western wel in de dressuur maar goed dat is heel wat anders

Mijn enigste vraag is : hoe wen je een paard aan een scharenbitje, hoe gaat dat waar hou je rekening mee.
Ik vind het heel lief om adviezen te krijgen hoe ik het met mijn paard moet doen , maar dat is voorlopig niet aan de orde. Mijn intresse is enkelt gewekt doordat het juist allemaal zo anders werkt, hoe pak je dat op??

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:05

susan schreef:
t/m de L3 hoef je niet op scharen bit hoor!
in d el5 en l4 mag het niet eens en in de l3 is het optioneel
pas in de l2 en l1 is het voor een senior paard verplicht om op shanks gereden te worden, dus niet te druk over maken..

Het is dus afhankelijk van welke Level je start of je op shanks moet.
Wat misschien vergeten is er bij te zetten is dat je paard in de Levels 5 t/m 3 wel ouder dan 6 mag zijn om op een snaffel (gewoon) bit te mogen rijden. Knipoog
Dus zolang je geen L2 of L1 start mag je ,zelfs als jouw paard 9 is, gewoon op je trensje blijven rijden.dan heb je nog even langer tijd op hem aan de shanks te laten wennen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:08

mickydo schreef:
Mijn enigste vraag is : hoe wen je een paard aan een scharenbitje, hoe gaat dat waar hou je rekening mee.

Hang er niet meteen een heel scherp bit in, begin met kleine scharen en een mondstuk van een beetje kan bewegen.
Neem niet 1 die veel kan bewegen zoals je trens.

Bijvoorbeeld zoiets:

Afbeelding

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:40

Voor als je zover bent om over te gaan op een scharenbit. Ik heb iom mijn trainer (Chris Knol) toen een scharenbit gekocht dat erg lijkt op het bit van Romkabouter met daaraan op de hoogte van het bit in de mond een extra ring. In het begin heb ik hier de teugels aangedaan, zodat de werking zoveel mogelijk op een trensje lijkt. Pas later zijn de teugels naar beneden verplaatst.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:54

Ik train eigenlijk voornamelijk op een trens, met hetzelfde mondstukje als mijn scharenbit ( myler, vergelijkbaar met foto hierboven) Dit mondstuk heeft 'independant sidemovement' dus als je 1 teugel opneemt voelt hij dat aan die specifieke kant.

Je hebt twee teugels, de ene is de leidende, de andere is de drijvende. De leidende laat zien waar je paard heen gaat en kan voor de stelling in de hals zorgen( samen met andere hulpen) de drijvende is de teugel die daardoor tegen de hals aan komt en het paard ie kant op 'duwt' en de buitenkant begrensd. Als je zo rijdt is de afstand tussen je beide handen nog vrij groot en zul je nog niet op 1 hand kunnen gaan rijden. De zijwaartse inwerking heb je nog nodig. Bij een schaar is die zijwaartse inwerking minder groot ( bij goed gebruik) en wodt die 'vervangen' door een meer opwaartse beweging waarop het paard zou moeten inbuigen.

Oefen dus veel met je paard aan de trens om de teugeldruk duidelijk te maken,dan zul je steeds minder gebruik hoeven te maken van de binnenteugel (leidende) en meer gaan neckreinen. Dan zul je je handen dichterbij elkaar kunnen houden en de teugelbrug kleiner kunnen maken en als je op 1 hand kunt rijden is het tijd voor de schaar.

zie oa ook:
http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

Hij legt het beter uit dan ik ..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:12

Even iets anders.. Mickydo zegt dat ze rijdt met een dressuurtrens.. Mijn ervaring is dat die anders van vorm zijn als de westernsnaffle.. Mag zij uberhaupt met een dressuurtrens starten in de l5 t/m l3? Zou ze dan niet een westernsnaffle moeten hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:35

Als haar trens aan de (zeer duidelijke) regels van de wedstrijdvereniging waar ze wil starten voldoet, dan mag het. Dus kwestie van even checken en meten.