[WN] AQHA - Worldshow van 5 tot 19 november Oklahoma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: AQHA - Worldshow van 5 tot 19 november Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:24

wgirl schreef:
die onregelmatigheid komt doordat het paard op dat moment niet genoeg voorwaartse beweging heeft. Het maakt niet uit hoe langzaam het paard gaat, zolang er voorwaartse beweging is, zal het paard voldoende ruimte in zijn gangen houden, en daardoor niet "strompelen".

Óf dit heeft een heel hoog 'Duh!'-gehalte, of ik begrijp er niks van...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:32

ze bedoelt denk ik dat; hoe meer je een paard tegenhoud hoe meer hij gaat strompelen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:15

Een tegengehouden voorwaartse beweging is niets mis mee, MAAR dan gaat die voorwaartse kracht wel omhoog en krijg je dus een piaff
Lijkt me niet de bedoeling van pleasure en dat zit idd ook niet lekker

Hoe je het ook went of keert het blijft een onnatuurlijke gang die zijn doel (een plezierige zit) allang voorbij gestreefd is.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:22

Precies SM... dus waarom er nog steeds paarden geplaatst worden die zo sjouwen snap je niet. Maar de jury's blijven het op die manier aanmoedigen, want als je niet zo rijd dan win je niet....... Net als met de hoofdhouding, ik heb er zo veel te diep zien lopen, maar niemand die ze diskwalificeerd.....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:25

En diezelfde jury's kunnen zich nu verschuilen achter de kreet 'slightly increased forward motion' wat dus gewoon gebakken lucht is.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:38

M.a.w. het zal niet veranderen....

Laika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:03

crazycactus schreef:
Net als met de hoofdhouding, ik heb er zo veel te diep zien lopen, maar niemand die ze diskwalificeerd.....

Nou heb ik als bakrandridder toch een vraag hierover....(leek dus)

Wat is er nou eigenlijk mis met een wat lagere hoofdhouding. Als een paard het nou prettig (lees plezierig, het is pleasure!) vindt wat lager met het hoofd te lopen, waarom zou dat niet toegestaan mogen worden?

Kan iemand mij uitleggen waarom die regel er eigenlijk is?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:40

Omdat er een aantal jaren geleden paarden als stofzuigers door de arena gingen Xono, vandaar.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:46

Maar, de vraag van Xono is denk ik, En? So what? Als die paarden daar lekker lopen? Ik ken menig paard die het fijn vind om (te) laag te lopen. Wat is daar eigenlijk mis mee? Net als wat is er mis met een paard die (te) hoog wil lopen? Ach, waarom moeten ze in een "frame" lopen? Waarom niet gewoon teugels los en laat maar lopen?? Hmm, die teugels die hebben we al los bij WN, toch?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:55

Tja ik vraag me af of een paard wat stofzuigert lekker zit.. sterker nog ik weet dat dat niet lekker zit want de oude merrie van Ab doet het ook. Ze lopen daardoor veel meer op de voorhand en de achterhand zwabbert er maar wat achteraan....
Ik zie op zich ook liever dat paarden mogen lopen in een houding die bij ze past, horizontaal of iets opgerichter (zoals Jae ).

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:58

Ja, maar ik ken dus 2 paarden die dus die houding hebben, dat "past" bij ze!! En dan? Ook al is het iets minder vanuit de achterhand? Maakt dat wat uit? Het gaat toch om de pleasure gangen?

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:01

crazycactus schreef:
Omdat er een aantal jaren geleden paarden als stofzuigers door de arena gingen Xono, vandaar.

Als dit je antwoord is op de vraag waarom die regel er is dat heb je het mis.
Die regel bestaat al veel langer(al vaker gemeld,maarja blijkbaar moet je sommige dingen niet onthouden en andere weer wel )

Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met een paard dat laag loopt omdat hij/zij dat zelf wil.Heb wel een probleem met het gedwongen laag lopen en gedwongen langzaam lopen.

Waar ik een nog groter probleem mee heb is dat bv de Wran de regel wel handhaaft en ander verenigingen niet.
Wat willen ze nu dat we doen???? de paarden dusdanig rijden dat ze de ene wedstrijd laag lopen en de andere keer weer hoog????

Misschien ook handig dat de jury's zelf ook ff gaan beslissen wat nu wel en niet moet(bij de wran).
Spreek helaas uit eigen ervaring

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:10

Blaze schreef:
Waar ik een nog groter probleem mee heb is dat bv de Wran de regel wel handhaaft en ander verenigingen niet.

De regel dat paarden laag moeten lopen of de regel dat ze 'natuurlijk' moeten lopen? (Sorry, ben niet zo op de hoogte van de WRAN)

Ik had me inderdaad al voorgenomen om in het volgende wedstrijdseizoen bij elke wedstrijd die ik start na te gaan of de jury 'oud' of 'nieuw' jureert. Mogen ze er wel bijzetten op het inschrijfformulier.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:10

De jury's zouden idd eens rond de tafel moeten om heir eens wat eenduidiger in te worden. Er blijft bij pleasure altijd te veel "eigen smaak" bij kijken. Er zijn mensen die niet bij een bepaalde jury willen rijden omdat ze van te voren weten ze niet geplaatst worden, of mensen die hun paard verschillend kunnen laten lopen (qua hoofdhouding, erg knap overigens) aangepast aan de jury.
Maar goed deze discussie hebben we al zo vaak aangekaart en helaas zal het geen zoden aan de dijk zetten.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:12

Weet één van jullie eigenlijk wat de minimale leeftijd is dat een paard uitgebracht mag worden in een performanceclass bij de NQHA?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:15

Wat bedoel je met performance WB? SAH? Of onder het zadel? Ik neem aan dat het de regels van de AQHA zou moeten zijn en dus 2 jaar het minimale is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:18

Onder het zadel, dus. Vanmiddag hoorde ik dat één van de paarden in de Open WP die gisteren in Apeldoorn werd gereden, pas 2 was.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:20

Volgens de AQHA (en APHA) mag dat, dus dan mag het op elke AQHA show, of het nou in NL is of in de VS...

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:25

Allright, het mag dus gewoon. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van....
Ben wel blij dat ik het weet, weer een trainer die ik van mijn lijstje kan schrappen Wordt al een stuk overzichtelijker

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:25

Ja klopt idd, met 2 mag je ze uitbrengen bij de AQHA.....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:39

Blaze schreef:
Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met een paard dat laag loopt omdat hij/zij dat zelf wil.Heb wel een probleem met het gedwongen laag lopen en gedwongen langzaam lopen.

En aangezien je in een wedstrijd dus niet meer kunt zien of het paard het uit zichzelf doet (omdat ie nou eenmaal zo het lekkerst loopt) óf omdat het hem via dwang is aangeleerd, moet je het gewoon niet willen zien.

Verder kan ik me indenken dat het voor het paard -technisch gesproken- ook niet goed is qua balansverdeling.

@WB: ik zou jou ex-trainerslijstje wel eens willen zien

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:47

Sugarmiss schreef:
Blaze schreef:

Ik ook!

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:55

ElCid schreef:
Blaze schreef:

Ik ook!

That makes three of us!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:06

Volgens mij krijgt Blaze zo een lijstje waar hij niet om gevraagd heeft (beetje verkeerd gequote )

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:29

oeps, en ik kan niet meer editten!