[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 07:26

Bellatrix schreef:
Oh, nou dan kijk maar even, ik ga niet zomaar andermans foto's bewerken. Wie was de fotograaf?

Uiteraard! Ben ik ook geen voorstander van.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:45

Astridj,

Oh ik ben het er verder ook mee eens dat het voor iedereen prima is om te oefenen en te kijken deze wedstrijden. Het is wel iets wat mij en anderen opviel maar laten we het houden op idd moeilijk objectief jureren soms :j
Daarnaast dat men de schooling soms erg anders neemt dan een rustige schooling en ja dat kan best een bepaalde negatieve sfeer geven.
Al met al gaat het om de ervaringen en dat je zelf lekker hebt kunnen rijden

Hoop dat de fotos nog wat zichtbaarder worden denies. Ik zag ze voorbij komen maar idd donker nog komen.
:j

AstridJ

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:13

Toushie maar bedoel je dan ook de afgelopen wedstrijden? Want de juryleden die de afgelopen tijd gejureerd hebben kennen Natascha amper, laat staan degenen die bij haar lessen.

Bellatrix wat bedoel je dat veel voorkomt? Een slechte sfeer, geruk en gepluk of vriendjespolitiek? Of alledrie?

Ik ben het er wel mee eens dat als er zo ruw en hardhandig gereden wordt dat men daar iets mee moet doen. Dat daar regels voor worden gemaakt en dat je gediskwalificeerd wordt als je je niet aan de regels houdt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:35

Vriendjespolitiek. Maar geruk en gepluk ook, ik heb het zelf gezien. Bij losrijden hardhandig zijn en dan in de proef rijden zoals het hoort. Dat hoor je bij het losrijden ook te doen maar goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 10:03

Nouja linksom of rechtsom. Als je pretendeert dat paard voorop staat en je voor vriendelijkheid staat maar je vervolgens je paard moet afslaan en opjagen aan je teugel in t zwaarste gedeelte van een warmloop paddockje .. tsja... als je dat nodig hebt om je wedstrijd te rijden vraag ik me af waarom je pretendeert dat vriendelijkheid voorop staat. Ik vind dat niet vriendelijk en ik vind ook dat je dan niet thuis hoort op een wedstrijd. Ik vind dat ook geen schoolen meer haha.

Maar nogmaals, zullen we lekker focussen op mijn 1e plaats *\%/* Ik heb alleen maar mijn hele dag gedeeld haha. Er was meer positief dan negatief.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:06

Je hebt gelijk, je hebt het naar je zin gehad en ook nog een 1e plaats behaald. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:47

Bellatrix schreef:
Vriendjespolitiek. Maar geruk en gepluk ook, ik heb het zelf gezien. Bij losrijden hardhandig zijn en dan in de proef rijden zoals het hoort. Dat hoor je bij het losrijden ook te doen maar goed.

Oh dit heb ik zelfs bij het NK reining gezien, met name door de pro’s. En ook wat van gezegd. Werd me niet in dank afgenomen.
En zelf meerdere keren meegemaakt op show. Ook bij de WRAN en in de lagere klasses. Met name het continu op de volte blijven galopperen, maar ook veel fencing. Wat dat betreft ging ik liever naar de DAWRA of schreef ik me gewoon niet meer voor de reining in.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 13:30

Wat is er mis met op de volte galloperen en fencing? Help a girl out :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:00

Waarschijnlijk bedoelt ze het onafgebroken daarvan. Achter elkaar blijven fencen en tig duizend cirkels rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:53

Dat dus. En dan aan 2 korte zijdes. Terwijl daar ook nog andere mensen losrijden.
Heb ooit 1 wedstrijd gehad waarbij er speciaal een moment voor werd ingeruimd met losrijden, zodat de ruiters die er geen behoefte aan hadden, even de bak uit konden. En ook de cirkels was aan de ene kant van de bak linksom en aan de andere kant rechtsom. Op de kleine cirkel kon je instappen. Dat was fijn en strak geregeld.
Want waar moet je in hemelsnaam nog losrijden als er aan 2 korte zijdes continu door een aantal mensen op af gereden wordt om te stoppen en er een aantal op de cirkel galopperen.
Voelde voor mij in ieder geval erg ongemakkelijk.
Ik ben zelfs ooit de bak uit gegaan omdat Jim zo druk werd daarvan. Ben gewoon buiten gaan stappen en stelling vragen om los te werken. Waar niemand was kleine stukjes draven. Had in de bak al wel even gegaloppeerd gelukkig. Moesten we de ring in voor de reining, werd ik nog 2e ook :+
Maar vond dat niet prettig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 15:54

Haha ik dacht al :P Nee hoor, ben nog steeds benieuwd en ieder rijdt op zijn of haar eigen manier natuurlijk. Maar vind vriendelijkheid gewoon erg belangrijk.

Helaas te laat, maar....

Afbeelding

En tsja wat is te laat.. want..

Afbeelding

Het is al zo goed als rond maar moet nog even betalen haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:13

Oh de vriendelijkheid. Dat was vooral het hardere pluk, trek en trapwerk. Kin op de borst en vooruit schoppen. En dan in de ring alles loslaten. Daar waren echt een aantal paarden broken. Met zo’n doodse of bange blik in de ogen. Triest vond ik dat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 16:46

Daihyo schreef:
Dat dus. En dan aan 2 korte zijdes. Terwijl daar ook nog andere mensen losrijden.
Heb ooit 1 wedstrijd gehad waarbij er speciaal een moment voor werd ingeruimd met losrijden, zodat de ruiters die er geen behoefte aan hadden, even de bak uit konden. En ook de cirkels was aan de ene kant van de bak linksom en aan de andere kant rechtsom. Op de kleine cirkel kon je instappen. Dat was fijn en strak geregeld.
Want waar moet je in hemelsnaam nog losrijden als er aan 2 korte zijdes continu door een aantal mensen op af gereden wordt om te stoppen en er een aantal op de cirkel galopperen.
Voelde voor mij in ieder geval erg ongemakkelijk.
Ik ben zelfs ooit de bak uit gegaan omdat Jim zo druk werd daarvan. Ben gewoon buiten gaan stappen en stelling vragen om los te werken. Waar niemand was kleine stukjes draven. Had in de bak al wel even gegaloppeerd gelukkig. Moesten we de ring in voor de reining, werd ik nog 2e ook :+
Maar vond dat niet prettig.

Sorry, ik had dit nog niet gelezen. Denk te snel doorgeklikt na het plaatsen van mijn post.

Fencen over de korte zijdes? Hm heel bijzonder. Cirkels rijden is natuurlijk logisch. In het midden kan je wisselen naar de andere cirkel. Verder zijn de regels, zover mij bekend. In het midden van je cirkels kan je dan stappen, draven of spinnen. Fencen ga je pas doen als we dat gezamenlijk doen. Zo ging het bij de DLW. Hier werd niet gefenced. Het extreem onvriendelijke gebeurde allemaal buiten de rijbak.
Het is wel typisch reiners hoor, zo chaotisch - maar dat ben ik dus al een soort van gewend dus kijk daar niet van op. Het is veelal georganiseerde chaos :') Maar in dit geval was dat toch wel anders.
Ik snap je hoor!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:43

Wat leuk Denies, proficiat! *\o/*
En welkom hij de WRAN :D de sfeer daar is gezellig! Ben vorig jaar in mn uppie (samen met paard natuurlijk :+ ) naar Woubrugge gereden en bij DLW gestart. Heb me geen moment alleen gevoeld en n hoop gelachen. Alleen jammer dat er steeds zo weinig deelnemers in n klasse zaten, en zo weinig wedstrdn.
Dit jaar zijn er meer WRAN wedstrijden maar ja, daar doe ik niet meer aan mee. Volgende maand is het NK onze laatste wedstrd, en kans is groot dat ik me daarna afmeld als lid: Smoothie vindt wedstrijden alleen maar stressvol, en Showmanship at Halter met Benji vind ik niet leuk genoeg om er voor te reizen.
Quizy vond wedstrijden geweldig maar ja, die is dus overleden |(

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:47

MissYvette4u schreef:
Wat leuk Denies, proficiat! *\o/*
En welkom hij de WRAN :D de sfeer daar is gezellig! Ben vorig jaar in mn uppie (samen met paard natuurlijk :+ ) naar Woubrugge gereden en bij DLW gestart. Heb me geen moment alleen gevoeld en n hoop gelachen. Alleen jammer dat er steeds zo weinig deelnemers in n klasse zaten, en zo weinig wedstrdn.
Dit jaar zijn er meer WRAN wedstrijden maar ja, daar doe ik niet meer aan mee. Volgende maand is het NK onze laatste wedstrd, en kans is groot dat ik me daarna afmeld als lid: Smoothie vindt wedstrijden alleen maar stressvol, en Showmanship at Halter met Benji vind ik niet leuk genoeg om er voor te reizen.
Quizy vond wedstrijden geweldig maar ja, die is dus overleden |(

Ontzettend jammer, had je graag een keer op wedstrijd tegen gekomen maar Smoothie komt natuurlijk voorop en als hij er geen plezier aan beleefd; dan houd het simpel weg op.
Het is inderdaad heel rot dat de Quizmaster er niet meer is, ook die had ik graag nog eens ontmoet. Net als Peppy of de mama van Beeb (die volgens mij niet overleden is, wel doorverkocht en niet meer traceerbaar). Laten we maar dubbel zoveel ervan genieten van die er nog zijn!

Wat ga je starten op het NK? Deze is voor ons echt nog te vroeg maar wie weet volgend jaar *\o/*

DLW vond ik ook erg leuk. Ik moet wel zeggen dat ik de sfeer bij de The Cowgirls iets gemoedelijker vond (in het begin dan), wellicht omdat ik toen er pas later was meer richting de reining haha. Of omdat het de 1e keer was, geen idee. Maar al met al erg genoten en weetje .. uiteindelijk gaat het er toch om dat Beeb & ik genieten, hoe de rest er om heen ook is.
Zag wel dat in november er weer een DLW is, in combinatie met WRAN, en daar komt Yessica ook fotograferen. Je snapt dat ik heb gezegd dat we dan hoe dan ook moeten *\%/*

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:33

Wat bedoelen jullie met geruk en gepluk? Wat is fencen en wat zijn patterns? :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 21:57

Sychess schreef:

Haha! Goud deze opmerking *\o/*

Patterns = een western proef. Vrij vertaald een "patroon", die je moet rijden. Deze leer je uit je hoofd, niemand die deze buiten de rijbak voor je opschreeuwt haha.

Fencen is het maken van stops van kant naar kant. In principe doe je dit gewoon midden in de rijbak van de ene kant van de rijbak naar de andere kant. Er zijn mensen die de bakrand gebruiken om meer de achterhand er onder te krijgen en/of de opbouw te trainen.
Ik doe t zelf nagenoeg niet.

Geruk en gepluk aan de teugels, aan het bit, dus in de mond van je paard. Vragen is oké, maar geruk en gepluk is wel wat meer dan alleen maar vragen. Uiteindelijk wil je met zo min mogelijk contact rijden. En er is een weg daar naar toe, maar continu vast houden en moedwillig hard in die mond zijn..tsja. Niet mijn ding.

Zoiets? :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:58

@Paint-Lover. Succes met wachten!

@Toushie Leuke paarden! Ik ben benieuwd naar de veulens die er aan komen….
Latere post: Wat een leuk veulen, vind die aftekening op het voorhoofd een leuke vorm! Jammer dat mama het zwaar had, maar gaat het verder wel goed met haar?

@Sychess Alvast veel plezier met jouw les de 16e !
- patterns zijn dus de “proefjes” van de western.

@xDenies. Fijn dat het onthouden van de 4 patterns gelukt is. Daar had je niet veel tijd voor om te leren!
mooie resultaten ook, Gefeliciteerd! En die foto van beeb met de lintjes is echt leuk! <3
-Welke Peppy zoek jij?

- Ik ben inderdaad een roundpen aan het bouwen. Hij is 13 meter doorsnede heb nu de palen neergezet met daar omheen gaas. Heb nog geen goede foto, zal er volgende keer om denken een mooie te maken 

@AstridJ. Mooie post!

Wil iemand mij even uitleggen welke verenigingen wat is, en waar je met een quarterhorse kunt starten?
ik zag Dawra, Wran, cowgirls voorbijkomen (misschien nog wat gemist)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:06

Je hebt de DRHA (Reining, inschrijven behalve on tour), NQHA (alleen Quarters tenzij All Breed, inschrijven tenzij Level 1 dacht ik), WRAN (alle rassen, inschrijven), The Cowgirls (alle rassen), DLW - Diamond League Western (alle rassen, vaak in combinatie met WRAN). En dan ook nog wat DAWRA, maar dat ken ik niet.

Dankjewel!, en ben benieuwd naar de foto!
Ik zoek geen Peppy haha. Beeb haar papa is Star G Hot Peppy maar die is recent overleden. Haar moeder is Nics Royal Snapper en stond in Duitsland maar is helaas verkocht.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:08

xDenies schreef:
Sychess schreef:

Haha! Goud deze opmerking *\o/*

Patterns = een western proef. Vrij vertaald een "patroon", die je moet rijden. Deze leer je uit je hoofd, niemand die deze buiten de rijbak voor je opschreeuwt haha.

Fencen is het maken van stops van kant naar kant. In principe doe je dit gewoon midden in de rijbak van de ene kant van de rijbak naar de andere kant. Er zijn mensen die de bakrand gebruiken om meer de achterhand er onder te krijgen en/of de opbouw te trainen.
Ik doe t zelf nagenoeg niet.

Geruk en gepluk aan de teugels, aan het bit, dus in de mond van je paard. Vragen is oké, maar geruk en gepluk is wel wat meer dan alleen maar vragen. Uiteindelijk wil je met zo min mogelijk contact rijden. En er is een weg daar naar toe, maar continu vast houden en moedwillig hard in die mond zijn..tsja. Niet mijn ding.

Zoiets? :)

Aah duidelijk. Is dat fencen wat je wel eens ziet met die koeien? Dat het paard zo heen en weer gaat? Telkens maar een paar stappen. Zal wel iets anders zijn denk ik eigenlijk..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:09

Ja dat is heel iets anders haha. Ik noem dat persoonlijk gewoon drijven maar wie ben ik :')

Edit: Oh en een proef begin je dus met een score 70.
Wanneer je iets goed doet krijg je + 0.5, + 1, of + 1.5 punt. Maar wanneer je het niet lekker doet dan gaat dat dus er vanaf. En er vanaf is makkelijker dan erbij.

Dus een score 69.5 is gewoon "lekker bezig!" *\o/*

Afbeelding
Zo leuk om de extended jog op foto te zien.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:36

Trouwens, nog bedankt voor de virtuele knuffels <3 lief van jullie!

@Toushie; mag ik vragen waaraan je bent geopereerd? En je alvast beterschap wensen
Wow Lootah is apart en mooi zeg, grappig dat haar broer zo donker is
Wat een leuk veulen is Dallas! Hoe gaat het nu met dr moeder?

Ah Paint_Lover, dat geloof ik dat je daar even geëmotioneerd van werd. Dikke knuffel van hier :knuffel:
Sinds het overlijden van 1 van onze eerdere katten ben ik ervan overtuigd dat er meer is.
Mn eerste kat overleed in 2018. Mn tweede kat bleef als enigskat totdat hij in 2022 plots overleed. De hele week voor zijn overlijden moest ik steeds sterk aan mn eerste kat denken, en leek ik zijn aanwezigheid te voelen. Ik dacht dat ik hem gewoon miste. Maar nadat mn tweede kat dus overleed, was dat gevoel van zijn aanwezigheid weer weg. Ben er heilig van overtuigd dat mn eerste kat mn tweede kwam halen en ze nu weer samen de boel op stelten aan het zetten zijn, nu dan in kattenhemel.

Zoals altijd weer mooie fotos Bellatrix! <3

Ik start op het WRAN NK de Showmanship at Halter L4 met mn Sh(i)tlander Benji *\o/* die kleine boef vindt het nog leuk ook!

Afbeelding
Vorig jaar was het NK zijn eerste wedstrijd en was hij net 3 maanden bij ons. Helaas niet geplaatst maar we hadden plezier en leerden elkaar goed kennen 8-)
In het najaar werden we 2e op n oefenwedstrijd op de manege *\o/*

En afgelopen februari werden we 4e. Flink afgestraft doordat hij 2x zijn hoef optilde terwijl dat niet moest.
Hoewel, de L3 en L4 waren vanwege geringe aantal deelnemers samengevoegd en volgens de WRAN uitslagenlijst werden we 1e in onze klasse >;)
1 ding is zeker; showmanship at halter is moeilijker dan dat het lijkt :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 05:08

Wat een mooi veulen Touchie!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:07

Wat leuk dat je met je Shet start op het NK! :))

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:30

Denies : Kan mij voorstellen dat het een bepaald soort leegte is die je nu mist. Het is altijd zoeken hoe er dan mee om te gaan en niemand kan dat speciale wat jou oma had aan je geven.
Bedankt voor de felicitatie :j
Met die Ram van je broertje ervoor pas je mooi tussen al het grove geweld haha , wat ene bak zeg !
Heerlijk trouwens die raampjes in de trailer , Ideaal he een camera erin. Heb ik ook sinds een 2,5 jaar en vind het super fijn.

Missyvette , Gosh wat leuk zeg met je shet , Hij staat ook netjes !. Hier met Lootah bezig met oefenen voor de in hand onderdelen en inderdaad het is nog best wel moeilijk. Wist stiekem niet dat er zoveel bij kwam kijken. Wat cool dat je gelijk bij het NK bent begonnen ook als eerste wedstrijd. Go big or go home :')

Hier gaat het met moeders nu wel best goed. Ze is wel wat ingevallen dus vooral focussen op voldoende en goede voeding. Verder is ze zoals altijd onwijs wijs met haar kind. Dallas is een heel blij , vrolijk en nieuwsgierig veulen.
ik zag nog een vraag wbt mijn operatie. Ik heb zowel links als rechts een arterieel thoracic outlet syndroom. Dit houd in dat als ik mijn arm in een houding houd/beweeg die anders is als volledig recht naar beneden of volledig recht naar boven dat mijn slagaders bekneld zitten. Linkerarm is de slagader bekneld en in e rechterarm de slagader en de gewone ader ook.
Ze hebben dus een heel stuk van de de bovenste rib weggehaald ( onder het sleutelbeen) Maat die beknelling is zo dat paardrijden geeft heel veel pijn , zo dat ik soms de arm nauwelijks kan gebruiken. Koud weer is funest dan kan ik heel weinig. Een longeerzweep vasthouden is al een uitdaging. Haar van mijzelf in een staart doen , lukt niet. Eten opscheppen lukt 1 keer en dan heb ik pijn. Allemaal dat soort dingen. Dus het is een beste uitdaging. Maar het herstel is ook helaas wat moeizamer dan van de voren gepland. -O-

Ik kan nu na bijna 12 weken een stukje autorijden van 15 km als er rotondes enzo in zitten. Maar het vordert langzaam en begin juni terug naar de chirurg en dan gaan we bespreken voor de operatie van mijn rechter kant . ( niet opereren is geen optie )