[WN] Het grote geheel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Het grote geheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:48

Cassidy schreef:
En toch ben ik van mening dat het elkaar niet zoveel ontloopt. Wat is er mis met terugvallen op een dressuurbasis?

Jee dat is moeilijk te beschrijven... Als je een dressuurruiter bent los je je probleem dressuurmatig op, logisch als wat. Maar als je serieus western rijdt en tegen een probleem aan loopt ga je dat probleem oplossen op een manier die je in de western geleerd hebt, lijkt me ook logisch want je hebt toch voor een bepaalde rijstijl gekozen. Als je als westernruiter (maar tevens oud-dressuurruiter) onder het motto 'ik zal hem morgen maar dressuurmatig aanpakken want ik heb een probleem' te werk gaat ben je naar mijn idee vreemd bezig want je denkt een andere rijstijl nodig te hebben om het probleem op te lossen. Je kiest toch voor een bepaalde rijrichting waarbij beide rijrichtingen afwijkende oplossingsmethodes kunnen hebben voor gelijke problemen. Dit kan natuurlijk een zelfde oplossingsmethode zijn, maar ook totaal anders omdat het de manier waarop paardrijden benaderd wordt anders is. Deze andere manier moet je natuurlijk wel leren, maar als je een goede westerninstructrice/teur hebt zou dat geen probleem moeten zijn. En bovendien, als je geen dressuurbasis hebt, kun je er als westernruiter ook niet op terugvallen en zul je het op een westernbasis op lossen. Een dressuuroplossing zou niet nodig moeten zijn, anders krijg je imo slecht les.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:11

Maar als je nu zegt dat wanneer je een probleem hebt, je terug gaat naar de basis (als het goed is, tenminste), zeg je dan niet hetzelfde?
De basis is de basis, namelijk balans, ruggebruik, achterhandgebruik. Bij problemen moet je hier zijn, ergens anders zijn geen oplossingen. Wat er om het hoofd hangt of op de rug ligt, speelt geen rol.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:17

Jolande schreef:
Je kiest toch voor een bepaalde rijrichting waarbij beide rijrichtingen afwijkende oplossingsmethodes kunnen hebben voor gelijke problemen. Dit kan natuurlijk een zelfde oplossingsmethode zijn, maar ook totaal anders omdat het de manier waarop paardrijden benaderd wordt anders is. Deze andere manier moet je natuurlijk wel leren, maar als je een goede westerninstructrice/teur hebt zou dat geen probleem moeten zijn. En bovendien, als je geen dressuurbasis hebt, kun je er als westernruiter ook niet op terugvallen en zul je het op een westernbasis op lossen. Een dressuuroplossing zou niet nodig moeten zijn, anders krijg je imo slecht les.

Nu ik wat langer "rondkijk" in westernland valt mij op dat er vele manieren/stijlen zijn waarop westernles wordt gegeven (dit geld natuurlijk ook voor de dressuur Rolleyes ). En daardoor ontstaan logischer wijze goede en slechte lesgevers.
Ik ben het er dan ook niet helemaal mee eens dat het van je rijrichting afhangt op welke manier je paardrijden benadert.
Het enigste wat jammer is dat vele ,zodra er over een bepaalde oefening wordt gesproken, dit direkt in een vakje willen stoppen, terwijl het dacht ik toch de bedoeling is om je paard soepeler en goed aan je hulpen te krijgen en of je dit nu doet met bijv cirkels rijden,flexen of pivot bij het western of op de volte, inbuigen of keertwending bij de dressuur.
En of iemand deze oefening nu geleerd heeft als dressuur of western ruiter maakt dan toch niet uit.
Ik ben van mening zoals ik eerder al noemde dat er geen specifieke "dressuur" of "western" basis is maar gewoon één basis waarmee we verder kunnen werken in de richting die we dan kiezen. Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:22

*denkt weer aan de training-tree* Haha!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:40

Romkabouter schreef:
*denkt weer aan de training-tree* Haha!

Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:45

Ik schat dat het zoiets is als verschillende takken (van paardensport) die uit dezelfde stam (= de basis) voortkomen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:37

Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:47

Jammer dat die tree zo vaak tot brandhout verwerkt word als men naar een ,,perfect'' plaatje streeft.
Ik vind verder dat de basis in grote mate gelijk is,misschien anders benaderd word en de oefeningen anders ingekleed en/of benoemd worden,het einddoel is het zelfde.
Dwz het paard fysiek en mentaal op te leiden voor het doel wat men in gedachten heeft.
Wat daar voor nodig is is inmiddels voldoende besproken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:09

CherokeeChum schreef:
Jammer dat die tree zo vaak tot brandhout verwerkt word als men naar een ,,perfect'' plaatje streeft.
Ik vind verder dat de basis in grote mate gelijk is,misschien anders benaderd word en de oefeningen anders ingekleed en/of benoemd worden,het einddoel is het zelfde.
Dwz het paard fysiek en mentaal op te leiden voor het doel wat men in gedachten heeft.
Wat daar voor nodig is is inmiddels voldoende besproken.

Keurig, diplomatiek antwoord Haha!

Vindt je me erg bot als ik zeg dat het enige verschil het uiterlijk vertoon is?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:34

ikke schreef:
Keurig, diplomatiek antwoord Haha!

Vindt je me erg bot als ik zeg dat het enige verschil het uiterlijk vertoon is?

Nee Het grootste verschil is de weg daar naar toe. Knipoog
Die verloopt vaak niet even netjes en fair voor het paard, soms door onkunde (alhoewel een slecht exquus) of door ongeduld van de ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:01

sliding schreef:
Nee Het grootste verschil is de weg daar naar toe. Knipoog
Die verloopt vaak niet even netjes en fair voor het paard, soms door onkunde (alhoewel een slecht exquus) of door ongeduld van de ruiter.

Ook dat is bij zowel western als dressuur aan de orde. In beide gevallen kun je het op een goede manier doen voor het paard of je kunt het met ruk-en-plukwerk doen. Komt in beide disciplines teveel voor. In die zin is het enige verschil inderdaad het uiterlijk: de aankleding van paard en ruiter EN het plaatje waar men naar streeft.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:10

Ben ik het niet mee eens. De manier om naar het doel te komen verschilt in beide stijlen. Al is het doel vaak gelijk de weg er heen is dat niet. Het verschil tussen de disciplines is duidelijk meer dan het verschil tussen het dragen van een spijkerbroek of een reguliere rijbroek.

Dat er in elke sport waar met dieren wordt gewerkt excessen voorkomen staat buiten kijf , je vindt overal "gekken".

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:59

Citaat:
Je kiest toch voor een bepaalde rijrichting waarbij beide rijrichtingen afwijkende oplossingsmethodes kunnen hebben voor gelijke problemen.

Pluk dan voor de gein eens wat onderwerpen van het rijtechnische gedeelte (engelse dressuur) en vertel eens hij je dit 'Western' (en eventueel 'engels') zou oplossen.

Ben ik wel benieuwd naar. Lachen