Cassidy schreef:En toch ben ik van mening dat het elkaar niet zoveel ontloopt. Wat is er mis met terugvallen op een dressuurbasis?
Jee dat is moeilijk te beschrijven... Als je een dressuurruiter bent los je je probleem dressuurmatig op, logisch als wat. Maar als je serieus western rijdt en tegen een probleem aan loopt ga je dat probleem oplossen op een manier die je in de western geleerd hebt, lijkt me ook logisch want je hebt toch voor een bepaalde rijstijl gekozen. Als je als westernruiter (maar tevens oud-dressuurruiter) onder het motto 'ik zal hem morgen maar dressuurmatig aanpakken want ik heb een probleem' te werk gaat ben je naar mijn idee vreemd bezig want je denkt een andere rijstijl nodig te hebben om het probleem op te lossen. Je kiest toch voor een bepaalde rijrichting waarbij beide rijrichtingen afwijkende oplossingsmethodes kunnen hebben voor gelijke problemen. Dit kan natuurlijk een zelfde oplossingsmethode zijn, maar ook totaal anders omdat het de manier waarop paardrijden benaderd wordt anders is. Deze andere manier moet je natuurlijk wel leren, maar als je een goede westerninstructrice/teur hebt zou dat geen probleem moeten zijn. En bovendien, als je geen dressuurbasis hebt, kun je er als westernruiter ook niet op terugvallen en zul je het op een westernbasis op lossen. Een dressuuroplossing zou niet nodig moeten zijn, anders krijg je imo slecht les.

). En daardoor ontstaan logischer wijze goede en slechte lesgevers.