[WN] Wat voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Re: Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:01

dropje2 schreef:
BlackRose, mijn 10 jarige Paintmeisje, moest weer flink op konditie komen na afgelopen jaar van ziek en zeer Knipoog , het probleem was ook dat ze heel slecht heeft gegeten de afgelopen 3/4 jaar.
Nu ze weer helemaal gezond is zijn we op dit moment bezig met konditie en spieropbouw en ze gaat alweer een lekkere kont krijgen.. Cool

Ze krijgt s'morgens 1 1 /2 kilo sportbrok en een flinke portie kuil, s'middags 1 1/2 kilo Pavo Sportsfit en s'avonds 1 1/2kg sportbrok met 1/4 kg. haver en een flinke scheut zonnebloem-olie. Om ca. 16.00uur ook weer een flinke portie kuil. Diegene die Rose kennen weten dat het een flinke dame is ( ze wordt niet voor niets de merrie met ballen genoemd Haha! ) en ze heeft flink beweging overdag.

4 dagen in de week een strand/duinrit van ca. 1 1/2 a 2 uur, 2 dagen in de week serieuze training in de manege en 1 dag rust. Ze staat elke dag ca. 2 uur in de paddock, samen met haar andere Westernvrienden. Het is best veel wat ze eet, maar ze doet het er super op en is absoluut niet dik te noemen, en heel belangrijk... elke keer likt ze dr voerbak schoon leeg en daar zijn we heel erg blij mee Vork

Maar krijgt Rose na 16:00 helemaal geen ruwvoer meer dan? Of lees ik daar nu overheen...
Rose is inderdaad niet dik, van wat ik heb kunnen zien op wedstrijden, maar ik vind haar ook niet dun hoor. Gewoon een mooi perdje Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:19

Ja hoor Blun, misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk Bloos
Ze krijgt van de manege tegen 16.00uur lekker kuil en dan voert Leo rond 19.00uur het avondvoer, dan ben ik op mn werk Haha!

Dank je wel voor 't compliment, ik zal het ons dametje doorgeven Knipoog

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:47

Hier krijgt m'n kruising fries/fjord 5jaar qua krachtvoer Equifyt Balance een halve kilo aangevuld met luzerne
Mijn Quarter 2.5jaar: 1 kilo equifyt quarter aangevuld met luzerne,maisvlokken en een beetje olie
Ik voer hooi zodanig dat ze bijna nooit zonder staan en ze staan nu op een kale wei.
Mijn fjies zit goed in z'n vel, maar heeft snel last van platte mest (iemand raad?)
Mijn quarter staat nog volop in de groei, ik vind ze niet te mager en ze voelt zich prima.
Al vinden sommige mensen ze te mager...
Ze werkt nog niet echt, af en toe beetje grond werk zo'n 15min.
Kan ik nog ander ruwvoer geven?
Zo nu en dan krijgen ze ook zupa

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:16

Babiche krijgt maar heel weinig voer, als je haar teveel brok voert is het echt een bommetje *LOL*
In de zomer staat ze dag en nacht op de weide, in de winter staat ze alleen overdag buiten (bij goed weer). In de winter krijgt ze dan ook verdeeld over de dag ongeveer 2 1/2 plak hooi, en 's morgens en 's avonds krijgt ze een handje brok, wat boterhammen, een halve Pavo koek en een winterpeen of appel. En ze loopt echt als een trein op dit rantsoen Ja In de lente krijgt ze ook vaak nog wat lijnzaadolie door der voer heen, hierdoor gaat het verharen vaak wat beter.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:42

stipje.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:13

Silvio krijgt dagelijks ogeveer 1-1,5 kilo basisbrok, polo van Hippostar met een klein beetje (twee handjes ofzo) kruidenmuesli erbij. Verder 4-5 plakken hooi per dag verdeeld over de dag en tijdens het wortelseizoen een paar peentjes. En dan soms een appeltje of brood, of een paardensnoepje. Ze staan bij ons zo veel mogelijk overdag buiten, indien mogelijk op de wei en anders op de paddock. Als de wei erg rijk is dan minderen we het hooi wel iets.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:39

Mijn 3,5 jarige waar ik op dit moment niks intensiefs mee doen krijgt behoorlijk wat hooi, 3x op een dag een behoorlijk portie. Daarnaast krijgt hij 's ochtends en 's avonds ¼ Havens Cool mix muesli per keer, anders is het een bommetje Lachen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:15

Ik ben inmiddels ook veranderd van voer.......
Ik heb nu de marstall W, niet mijn keuze, maar vanaf volgende week ga ik over op de marstall Naturall.
De Naturall was op, dus moest even een keuze maken, want Duurtje vertikte het om zijn eten nog op te eten.
Ik meng het nu nog met subli zonder.
Dit laatste kreeg hij al, met een kwartje granenmix en Subli EM erdoor.
Ik heb dit een 1/2 jaar volgehouden, maar Duurtje bleef de Subli EM heel slecht eten en de laatste week keek hij er helemaal niet meer naar om.
Vandaar dat ik nu overstap op marstall, hij eet het goed en de naturall spreekt mij gewoon aan, geen melasse, geen pellets, wel kruiden en olie. Ik dacht rond de 8%. En geen E nummers...

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:46

Mijn paard krijgt in de winter:
1 kilo basisbrok 's morgens
1 kilo basisbrok 's avonds
veel hooi

en zomers vanwege intensief trainen:
1.5 kilo basisbrok 's morgens
1.5 kilo basisbrok 's avonds
1 kilo muesli
veel hooi

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:40

mijn merrie van bijna 3 (mei) krijgt momenteel 1 kilo muesli van besterly per dag. Hiervoor kreeg ze pavo muesli. Ik heb haar nog niet zo lang maar ik zag gister dat ze toch niet zo dik was, weinig vlees op de ribben zeg maar. Dit was niet zo toen ik haar kocht zit nu dan ook te twijfelen of ik weer moet overstappen op pavo of moet ze meer voer hebben? Ze krijgt 3 maal daags hooi.

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:36

Mijne krijgt Marstall Western, en dat bevalt heel goed. Heb eerst een tijd de Marstall E gevoerd. Maar sinds dit "uit" is voer ik dit. Ongeveer 3/4 schep per dag, verdeeld 's ochtends en 's avonds. Verder krijgt ie hooi en een likblok voor de nodige zouten en mineralen. Mijn paard is half paint, half haflinger, dus groeit van de lucht. Wat betalen jullie ongeveer voor zo'n zak voer?

Groeten Amarins

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:52

Ik heb nu de marstall Naturell, MAAR daar zit 15 kilo in, kost 13,20 euro. Ik betaalde voor die ene zak Marstall W die ik had, iets van 15 euro en nog wat, daar zit 20 kilo in.

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:47

ik heb een tijdje aan een paard van 1.80 (sorry, geen paint :o) die nog volop in de groei en toen nog niet aan het werk, maar niet dik te krijgen waarschijnlijk ivm zijn groei, op aanraden van een renpaardenfokker, D&H rearing dieet gevoerd. en was daar echt heel tevreden over. kreeg hele dagen hooi en stond volop op een GOEDE wei. hier kreeg hij 2x daags een 1/2 kilo van.
het enige nadeel van dit spul is, dat je uit moet kijken met zware trainingen ivm toch een kans op spierverzuring/bevangen. maar voor mijn paard, wat toen niks deed geweldig!
later ook nog een oud paardje uit de handel gered die brood en brood mager was (kon het niet langer aanzien dat er met dat beestje geleurd werd en evt na 2 jaar alsnog bij de slager zou belanden) ook dit voer gegeven om hem aan te laten sterken en na een half jaar kende je hem gewoon niet meer terug. dit voer was voor hem ook ideaal omdat hij geen kiezen meer had, dus ook slecht met ruwvoer overweg kon, ja wel gewoon gras op de wei, maar geen langstellig hooi.

helaas kan ik dit voer nergens meer terug vinden. D&H is wel te krijgen hier in NL. maar die rearing dieet is wsl uit de handel genomen (en ja dat zal wel een goede reden hebben)
al heb ik het voer nu gelukkig niet meer nodig

mijn 2 paarden draver en kwpn tuiger van 1.75 krijgen per dag 1 1/2 kg basisbrok en een kilootje of 6-7 aan hooi en overdag op de wei, waar nu qua voeding niet veel in staat maar ze hebben wel wat te knagen wat weer goed is voor de spijsvertering. verder krijgen ze niks. ook als ze aan het werk zijn, wat nu niet echt aan de orde is krijgen ze niet heel veel meer

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:00

Unoxpup, ik denk dat de vraag wel specifiek voor Paints/Quarters bedoeld is. Zij hebben andere behoeftes dan de meeste andere rassen, kunnen slecht tegen veel eiwit bijv.

Ik voor mijn paint ruin bij normaal werk 's ochtends en 's avonds een kilo brok, Equiral Stud nu en hooi natuurlijk, hij staat overdag veel op wei, 's avonds binnen, 's winters voer ik alleen de hoeveelheid hooi op.
Het was heel lang zoeken naar geschikt voer voor hem. Hij doet het hier nu super op. Voorheen hield ik hem in de winter niet goed op gewicht en wanneer ik de hoeveelheid brok dan maar iets omhoog deed, kreeg hij gelijk last van zijn spieren, toch vanwege de eiwitten. Ik heb verschillend eiwitarm voer geprobeerd, maar nu pas met Equiral Stud succes. Hij blijft mooi op gewicht en heeft nooit last van zijn spieren meer gehad gelukkig. Ik blijf erbij!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:10

ik zou hem als ik jou was geen muesli geven, dat is niet goed voor de spieren, maar een beetje bix (weet niet of er eiwitarme bix bestaat?) met een schepje vitaminepoeder ofzo erdoorheen. en een scheutje azijn erdoor, dat is wel goed voor de spieren! En verder gewoon hooi en/of gras. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:00

Muesli is juist prima om te geven. Wij houden al onze paarden al jaren op muesli en ze doen het er geweldig op.
Alle vitaminen zitten erin en de meeste paarden vinden het erg lekker.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:04

unoxpup: rearing diet is nog gewoon verkrijgbaar hoor :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:23

Magiccc schreef:
ik zou hem als ik jou was geen muesli geven, dat is niet goed voor de spieren, maar een beetje bix (weet niet of er eiwitarme bix bestaat?) met een schepje vitaminepoeder ofzo erdoorheen. en een scheutje azijn erdoor, dat is wel goed voor de spieren! En verder gewoon hooi en/of gras. :o

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Er zijn super muesli's te krijgen en ik denk dat je moet uitkijken met extra vitamines voeren als je een "compleet" voer geeft. Wat is de werking van azijn??? olie is wel goed voor de spieren, heb nog nooit dit van azijn gehoord....

pepjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:59

Mijn quarter en paint krijgen marstall western. 2 x per dag een voer schep.
Ze vinden het heerlijk. Ze laten zelfs de wortelen ervoor liggen Daarbij krijgen goede kuil natuurlijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:13

Magiccc schreef:

En waar dacht je dat spieren uit opgebouwd worden?
Veel mensen schijnen te vergeten (of niet eens te weten) dat eiwitten de bouwstenen van het lichaam zijn, met náme de spieren.
Een paard dat hard in training staat of een opgroeiend paard op een extreem laag eiwitgehalte zetten is vragen om problemen. Dan gaat men met allerlei supplementen aan de gang om verzuring tegen te gaan, terwijl het enige wat het lichaam nodig heeft is wat extra bouwstoffen om aan de vraag (door training of groei) te kunnen voldoen.

Misschien zou 'men' zich eerst wat meer moeten verdiepen in de stofwisseling van een dier voor men gaat experimenteren met voer.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:14

Als je samengestelde korrel geeft aan je paarden, krijgen ze alles wat nodig is. Daarin zitten alle nodig voedingsstoffen (in de meeste voeders toch). Zelf gaan experimenteren met extra vitamines en poedertjes hier en daar, doen meestal meer slecht dan goed. Alleen bij een ziek, herstellend dier zijn zulke supplementen misschien nodig en dan nog alleen op advies van de DA.
En goed ruwvoer waar ze lekker de hele dag aan kunnen knabbelen, is zoveel meer waard dan al die kilo's krachtvoer. Ik denk dat veel mensen veel te veel krachtvoer geven in vergelijking met de arbeid die ze moeten presteren.

Toen ik enkele jaren geleden nog dikwijls meerdaagses reed, dan zag ik hoeveel de andere mensen hun paard gaven! Ik schaamde mij, omdat mijn paard maar een bodem kreeg in zijn emmer. Dan waren ze verbaasd dat hun paarden zo hevig stonden ;) .

Ik geef mijn paarden ook krachtvoer hoor, zeker de jongste (midden in training en groei) heeft dit nodig. Ze krijgen nu ook wortelen bij en soms ook een biet en oude boterhammen ter afwisseling (maar allemaal meer als snoepje dan als voer). Wij geven die krachtvoer vooral om zeker te zijn dat ze hun voedingsstoffen binnen hebben, zeker omdat het hooi van nu op niet veel trekt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:39

Ja Bolieke, maar 't ene voer is't andere niet. Een jong opgroeiend paard op een voer zetten met een extreem laag eiwitpercentage en een vrij hoog koolhydraatpercentage is alles behalve goed voor hem. Terwijl dat wel de samenstelling is van de meeste 'western'voertjes (veel fabrikanten denken blijkbaar ook dat alle westernpaarden topreiners zijn die explosief beschikbare energie nodig hebben). Dus wat gebeurt er... eigenaar jonge opgroeiende Quarter denkt 'ik heb een westernpaard dús ik voer westernvoer' en gaat daarmee mooi nat omdat z'n jonge opgroeiende paard te weinig eiwitten binnen krijgt om voldoende spieren op te bouwen maar wel de pan uit springt omdat het dier veel te veel koolhydraten (= 'snelle' energie die direct benut moet worden) binnen krijgt.
Bedenk eerst wat de behoefte is van je paard op een bepaald moment en zoek daar het bijbehorende voer bij. Verdiep je een kléin beetje in spijsvertering en stofwisseling, dan snáp je ook waarom bepaalde dingen gebeuren en werken zoals ze werken, en weet je ook hoe je daar op kunt reageren.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:46

Vraagje: kan een paard ook ontgiften na verandering voer?
Bij een hond weet ik dat wel, nadat ik over ben gegaan op vers voeren, maar kan dat ook bij een paard en hoe kan dat zich uiten?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:02

@ Francis: daar volg ik helemaal in. Ik bedoel meer dat je moet oppassen met zelf supplementen van hier en van daar te geven omdat "dat het eens in boekje stond en dus wel goed zal zijn". Bovendien betaal je jezelf hier blauw aan.
Nadat je hebt uitgezocht welk soort voeder bij jouw soort paard het beste past, ga er vanuit dat dit voeder genoeg van alles bevat. Dat het dus niet nodig is om nog vanalles bij te gaan geven.

@ Chery: je moet verandering van voer wel langzaam doen. Dat is wat je bedoelt denk ik?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:46

Ook ik ben gestopt met het voeren van biks na aanraden van zowel mensen in Amerika als hier. Ik heb een 19 jarige Am.Appaloosa ruin reining gereden. Een 3 jarige Am. Appaloosa hengst die 2 mnd geleden uit de opfok kwam en een KWPN merrie. Alles krijgt nu 5 granen mix met Lucerne 3 x per dag. De 19 jarige en de 3 jarige 3 x 3/4 schep en 3 x een emmer lucerne. De merrie 3 x 1/2 schep met 3 x een emmer lucerne. Dit koop ik zelf want dat wordt niet gevoerd op stal. Komt er dus extra bij. Daarnaast nog van stal 2 x veel voordroog. De paarden zien er super uit en en worden niet heet of zo.