Lichtaart, 1 juni

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re: Lichtaart, 1 juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:00

[***] schreef:
.. Hoop toch een paar bekende mensen tegen te komen Lachen

Als je een man en kindje van 2,5 ziet lopen dan hang ik vast ergens rond (of ben aan het rijden) Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:02

Bruine arab, brunette.. me Haha!
Zal wel een puma polo aan hebben, oranje/wit Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:13

Ik zal wel een groot deel van de tijd te vinden zijn aan de start/aankomst .. met foto-toestel Tong uitsteken

(kan alleen ter plaatse groomen dus in tussentijd hou ik me bezig met foto's maken Knipoog natuurlijk niet constant want ik heb ook wel andere dingen te doen Tong uitsteken maar toch.. Lachen )

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:49

Even mijn verhaaltje over Lichtaart Haha!
Deze morgen ging om half 7 de wekker Slapen Man dat is vroeg......
Alles verliep weer lekker chaotisch. Uiteindelijk kwart voor 8 vertrokken richting de parkeerplaats op de E313 waar Willeke en ik hadden afgesproken.
Willeke kwam lekker laat Tong uitsteken Tja niet iedereen heeft een "knappe" man die je paard meteen mee op de trailer krijgt Knipoog
Uiteindelijk via Keulen naar Lichtaart gereden ongeveer, lang leve de gps Boos!
Uiteindelijk zijn we om 10:20 vertrokken.......
Onderweg, eerst al de laatste en de 1e kilometer route door elkaar heen gehaald en verkeerd gereden, daarna veel asfalt, in het bos veel wandelaars en veel fietsers. Spannende acties, stijgbeugels die uitvliegen en goed balanceren op je paard. 2 enge smalle paaltjes en een Casandra die een beetje de dominante tante wilde uithangen aan het einde. Langs de weide gereden waar ik Cisco heb gekocht Ja
Kortom, ik heb me zeer goed vermaakt. Het tempo was ideaal. Cisco was totaal niet moe Bloos Cisco heeft zelfs de laatste paar kilometers Casandra moeten stimuleren om verder te gaan.
Willeke en ik vormde een ideaal paar Clown
Terugkomst, netjes op tijd, 2 uur en 1 minuut Afgod
Koelen, hartslag meten en binnen 10 minuten zat ik op de 56.
Wij naar de keuring....zullen we de rest van het verhaal maar overslaan Willeke??
Nah goed, laat ik het netjes brengen. Het wordt tijd dat VLP eens fatsoenlijke meetaparatuur aanschaft voor hartslagmetingen. (en vriendelijke mensen laat helpen bij de vet) Ik noemde ze gewoon een stelletje ...... 74 staat op het papiertje kwa hartslag.
Nu geloof mij maar, hij zat er ruim onder. Hij stond niet te snuiven of te hijgen. In Geel wel, dat was echt zielig, 27 graden, volle zon, 27 km, 1e endurance wedstrijd, en toen had hij 64.
Ik was dus echt pissed.
Overigens had Willeke ook ongeveer 10 slagen meer dan haar meting.
Dus vind ik wel dat de vet daar weer op telcursus moet, want blijkbaar kunnen ze niet hartslagen tellen.
Of Willeke moet ik Goedhard beledigen en zeggen dat hun apparatuur niet deugd en ze rommel verkopen? Clown
Kortom vandaag is weer bevestigd wat ze over VLP zeggen Knipoog
Lang leve de vriendelijkheid van de VET2000!
Bedankt Willeke voor de supere gezelligheid, op naar de volgende!
Afgod Doei!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:39

hihihi mijn rit is dus hetzelfde verlopen als Zoezi hier vermits we samen gereden hadden. Inderdaad casandra had er de laatste paar kilometer geen zin meer in en weigerde voorop te lopen.... Maar daar kwam cisco haar al helemaal redden en is de rit toch nog héél erg goed verlopen. Ik vond het een toffe rit en ondanks de hartslag aan de hoge kant was (bij mij 52 terwijl mijn hartslagmeter 42 aangaf... ) Maar we hebben ons reuze geamuseerd en casandra en cisko hebben zich voorbeeldig gedragen in hun, door ons geimproviseerde paddockjes! Met dank aan mijn groom Lachen

Op naar de volgende! Dat staat wel vast!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:06

Zoezi schreef:
Kortom vandaag is weer bevestigd wat ze over VLP zeggen Knipoog
Lang leve de vriendelijkheid van de VET2000!

Als je er bevooroordeeld aan begint, hebben ze natuurlijk al verloren op voorhand...

Goed dat de rit anders wel goed verlopen is. Lachen

Groeten, SuSEQ

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:29

SuSEQ schreef:
Als je er bevooroordeeld aan begint, hebben ze natuurlijk al verloren op voorhand...

Heel juist, en tellen met de stethoscoop is nog altijd de correcte manier,
electrische hartslagmeters zijn benaderend, die extrapoleren momentopnames en zijn dus niet altijd betrouwbaar.
Maar als je je geamuseerd hebt, wat moet er nog meer zijn. Knipoog
Ik lag er vorig jaar in Lichtaart ook uit wegens te hoge HS hoewel mijn HSmeter iets anders zei. Reden was dat de meting in een zwoele hangar gebeurde en mijn meeting bijna in een fris windje.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:13

Jantie, dat had ik ook vandaag Bloos
Gefinished na een hoop rompslomp, onderweg zat een en ander tegen (wandelaars, fietsers.. ponykamp die uitrukten, bordje verdoezeld ( Verward ) en daardoor over het hoofd gezien= 10 minuten tijd verloren.. )

Na finish, koelen en heel de mikmak.
Ik neem buiten de HF op, rond de 50-52. Denk mooi Ja Aanbieden! Resultaat: 62..

Balen! Afgekeurd dus.

Verder mixed feelings overgehouden aan deze dag.
Voelde me niet echt welkom door de bewoners van de omgeving Clown
Ik mistte mensen bij het helpen oversteken, ik heb daar vrij veel tijd verloren iedere keer. Maar bij 1 oversteekpunt stond iemand.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:19

Nicole85 schreef:
Ik mistte mensen bij het helpen oversteken, ik heb daar vrij veel tijd verloren iedere keer. Maar bij 1 oversteekpunt stond iemand.

Ok, er kan altijd iets blijven hangen in je hoofd dat minder is. Maar onthou altijd hoeveel werk de organisatoren steken in dergelijke manifestatie, van welke federatie ook. Een dressuurbak of een springparcours bouw je in een half uur. Lussen van 20 en 30 km voor endurance moet je uitzoeken, toestemmingen vragen en bewegwijzeren (en achteraf nog eens checken) met het risico dat grapjassen ze verplaatsen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:21

jaaaa dat oversteekpunt aan bobeaanland daar mochten ze van mij wel iemand zetten
want daar hebben we ook veel tijd verloren...

Idd de bewoners waren niet zo tevreden... en ook de wandelaars en fietsers durfden wel eens roepen dat we roekeloos waren omdat we hun gewoon voorbijdraafden... maar je kan toch niet bij iedere wandelaar en iedere fietser naar stap gaan... daar verlies je enorm veel tijd mee...

maar verder was het een héééééééél mooie rit! Mooie paden, veel afwisseling tussen smalle en brede paardjes, fijne grond, op de stronkjes na.. maar dit keer ben 'k toch niet met paard en al tegen de grond gegaan door stronkjes hihihihi

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:47

Jantie schreef:
Nicole85 schreef:

Ok, er kan altijd iets blijven hangen in je hoofd dat minder is. Maar onthou altijd hoeveel werk de organisatoren steken in dergelijke manifestatie, van welke federatie ook. Een dressuurbak of een springparcours bouw je in een half uur. Lussen van 20 en 30 km voor endurance moet je uitzoeken, toestemmingen vragen en bewegwijzeren (en achteraf nog eens checken) met het risico dat grapjassen ze verplaatsen.

Ik ontken ook niet dat die mensen superwerk hebben verricht.
En heb ook geen verkeerd woord over de organisatie zélf

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:52

ik vond het wel super dat ze de moeite hebben gedaan nog pijlen op bomen te gaan spuiten nadat de helft van de bordjes gepikt bleken te zijn...
hihihi alleen bij de eerste en de laatste kilometer waren we even in verwarring Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:45

willeke_nijs schreef:
ik vond het wel super dat ze de moeite hebben gedaan nog pijlen op bomen te gaan spuiten nadat de helft van de bordjes gepikt bleken te zijn...

Dat hangt waarschijnlijk samen met het onwelkome gevoel... Ik hoop dat ze aangifte hebben gedaan bij de politie, al was het maar als vorm van protest!

Groeten, SuSEQ

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:44

Ons verslagje dan. Aangezien Chester aardig kreupel stond maandag (was gisteren trouwens al niets meer van te zien toen we terug kwamen), heb ik Prosjah uitgeleend aan Erwin. Ik fungeerde als groom en ik moet zeggen dat dit een combinatie was, die ook heel goed werkte.

Het eerste rondje ging als vanouds super. Hij kwam zelfs iets eerder binnen dan de andere twee ruiters, maar Prosjah was nog zo zenuwachtig en de hartslag wilde niet zakken. Achteraf bleek dan in de paddock dat ze moest plassen...

Het tweede rondje had ze zoiets van, jongens, toch niet weer datzelfde rondje en had ze een beetje een dipje. Op de keuring zag ze er ook niet fris uit en ik heb even getwijfeld samen met de dierenartsen om haar uit de wedstrijd te halen. Uitrijden is een fijne zaak, maar moet zeker niet ten koste van je paard gaan. Dan bijna zelf een recheck gevraagd om zeker te zijn en in die pauze heeft ze dan goed gegeten en gedronken. Op de recheck oogde ze heel wat frisser en opeens had ze er terug helemaal zin in.

Onderweg miste ik natuurlijk het eerste groompunt, maar over de telefoon vertelde erwin dat ze terug goesting had en goed het tempo erin bleef houden. Dan maar het laatste groompunt op 15 km, Erwin zat nog maar enkele honderden m's achter de twee anderen, maar het doel was uitrijden. Op dat groompunt heeft ze dan een hele emmer water leeggedronken, nog wat gegeten en hebben we haar lekker gekoeld.

Dan verder naar de finish, waar ze nog met de oortjes naar voor over de finishlijn kwam. Bij die laatste vetgate hebben we helemaal geen risico's genomen, rustig gekoeld en gewacht tot de hartslag veilig ver onder de limiet zat (alhoewel ik daar in lichtaart nooit meer zeker van zal zijn).

Op de eindkeuring maakte mijn hart een sprongetje toen ik meekreeg dat haar hartslag 52 was. Voor de rest was haar algemene indruk terug goed en ook het voordraven deed ze deze keer als een echte pro, veel beter dan op onze vorige wedstrijd in mont le soie waar ze echt moe was en niet snapte waarom ze nu weer dat eindje moest draven. Achteraf stond ze lekker te eten en te grazen in haar paddockje alsof ze niets had gedaan.

Ik ben echt terecht trots op haar. Als ik kijk waar ze vorig jaar in maart stond, heeft ze echt een mega grote sprong voorwaarts gemaakt. Ze gaat nu lekker twee maandjes de wei op, om dan misschien in september of oktober nog een 80 km te starten, kwestie van haar even op adem te laten komen

Voor de rest ook een dikke proficiat aan alle andere ruiters en ook ik heb mij gisteren een beetje geërgerd aan de houding van de dierenartsen. Als ze niet eens kunnen beslissen of ze een paard nu kreupel vinden of niet, en de regels schenden wat de stemming daarvan betreft dan weet ik het niet meer. Er kon uiteindelijk niet eens een proficiat af Boos! Geef mij dan maar een strenge internationale dierenarts die weet wat hij doet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:34

Ik sluit me natuurlijk helemaal aan bij Jantie: stethoscoop is het meest precieze instrument, tot aan de wereldkampioenschappen aan toe wordt er met stethoscoop gemeten en uitdrukkelijk niet met een digitale meter. Die wijken nl. altijd af, ze zijn daar niet betrouwbaar genoeg voor. Is dus zeker geen geldkwestie... Je eigen hartslagmeter, zeker als het om een humane hartslagband gaat, kan dus gemakkelijk teveel of te weinig aangeven, daar moet je gewoon rekening mee houden.
Daarnaast dien je rekening te houden met het grote temperatuurverschil als je met warm weer zo'n binnenbak binnengaat voor de eindkeuring. Daarvan kan de hartslag zó 10 slagen omhoog gaan.
Is ook een kwestie van ervaring natuurlijk. Lachen

Ik vind zulk commentaar eigenlijk nogal onaangenaam, zeker van mensen die net komen kijken (en mensen die meer ervaring hebben zullen zoiets nooit zeggen).
Met een andere houding leer je meer en kun je (over een hele tijd Knipoog ) uiteindelijk zelf inhoudelijk kloppend commentaar geven.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:53

dus als beginneling zou je dan geen verslag mogen schrijven van hoe jij die dag ervaren hebt? Ik vind dat eigenlijk nogal kort door de bocht, want juist hieruit leer je toch ook weer... Wij als beginnelingen weten nog heel veel niet, en dan is het goed dat mensen die al langer met endurance bezig zijn hier juist hun mening komen neerschrijven vind ik... Nu weten we weer voor volgende keer dat de hartslag zoveel kan afwijken tussen binnen en buiten, en kunnen we daar rekening mee houden. Het is niet omdat we een gebrek aan ervaring hebben dat onze mening nie mee telt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:18

Nina_rex schreef:
Daarnaast dien je rekening te houden met het grote temperatuurverschil als je met warm weer zo'n binnenbak binnengaat voor de eindkeuring. Daarvan kan de hartslag zó 10 slagen omhoog gaan.
Is ook een kwestie van ervaring natuurlijk. Lachen

Zou het dan niet eerlijker zijn (voor iedereen) om die meting te doen waar er wel frisse lucht is? Je hebt niet de hele wedstrijd uitgereden in die binnenbak, dus die omgeving is niet representatief voor het hele wedstrijdverloop... Nu haal je er enkel de "heel frisse" uit en geraken alleen die paarden die "niet gewerkt" hebben en dus al volledig gerecupereerd zijn, door de keuring. Terwijl de net uitgereden rit best wel inspannend kan geweest zijn. En dan heb ik het niet over paarden die boven hun niveau presteren en halfdood zijn als ze aankomen. Als je net onder/op de limiet zit, en je krijgt niet optimale omstandigheden op je dak, dan kunnen die ervoor zorgen dat je "ten onrechte" afgekeurd wordt.

Waarmee ik geen steen wil gooien naar de dierenartsen - de uitslag is gewoon de uitslag. Als ze er even niet uit geraken of een paard nu wel of niet kreupel genoeg is om de wedstrijd te staken, dan is dat omdat daar gradaties in zijn en er dan geen tijd is om een uitvoerig onderzoek te doen. Dus is het een afwegen van criteria om tot ja of neen te komen.

Groeten, SuSEQ

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:33

Hihihi, ik heb weer een leuke discussie losgemaakt Haha!

Ach ja, het is het oude liedje. Je hebt mensen die klagen, mensen die het beter weten, mensen die vinden dat de "groentjes" niet mogen oordelen. Hoe dan ook kan je het als organisatie nooit 100% goed doen, (ik als secretaresse weet er alles van Knipoog )

Maar jullie vergeten allemaal 1 ding:

Als je nooit klaagt, wordt er ook nooit naar je geluisterd. Wordt er nooit naar je geluisterd, dan zal er nooit iets veranderen.

Fris bloed onder de endurance geeft misschien de oude rotten onder de endurance een nieuwe kijk op hoe het ook kan. En dan nog, ben wel een groentje maar niet achterlijk of zo Tong uitsteken (althans.......Willeke??? Tong uitsteken )

Inderdaad, een frisse buitenlucht voor de metingen. Een stetoscoop kan me geen zak schelen, maar in 4 tellen meteen zeggen dat zijn hartslag te hoog is?
EN wat win ik er mee om te liegen over de rust in zijn lijf, ik bedoel, ik heb maar een gewoon simpel dravertje en prijzen winnen hoef ik niet. Maar wel graag een echte uitslag en als ik in discussie ga verwacht ik gewoon dat ze nog een keer tellen, meer niet. Nu was ik een nummertje en moest min of meer oprotten, nou dat geeft "groentjes" een goed gevoel!

En ook bij de wedstrijd van de VET2000 wachten ze even want ze weten dat de paarden ietwat nerveus zijn, zeker bij de groentjes.

Maar ik ga geen hartslagmeter kopen op deze manier, die wijken dus 10 slagen per minuut naar beneden af. Scheelt me weer een berg geld Haha!

Die mensen hadden er gewoon totaal geen plezier in de paarden te controleren.
Zoek dan een ander tijdsverdrijf op een zondag! IPV de mijne te vergallen aan het einde van een zeer mooie geslaagde rit.

Ah nu was niet alles slecht;

De mannen bij de start en finish waren heel vriendelijke, zo ook de dame van de friet Haha!
Ik heb netjes de man die bij de verkeersweg stond bedankt Bloos dat vond ik heel netjes.
En ook de mooie roze pijlen waren super duidelijk (behalve de 1e en de laatste kilometer Boos! )
En de ruimte om te parkeren was super. Ja Afgod

We tellen deze gewoon op bij de ervaringen en geven de volgende gewoon weer een oordeel Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:35

@ SusEQ: natuurlijk zou onder deze omstandigheden een keuring in de buitenlucht fijner zijn geweest. Maar... als organisatie heb je bepaalde dingen wel of niet tot je beschikking, en daar moet je het soms maar mee doen. Het is dan aan de ruiter om ermee om te gaan; ook dát is een van de uitdagingen van endurance. Lachen
En als de keuring buiten was geweest, en het regende pijpenstelen (zoals in Helchteren dit jaar Haha! ), dan hadden er vast weer mensen geklaagd dat het binnen had moeten zijn.

willeke_nijs schreef:
dus als beginneling zou je dan geen verslag mogen schrijven van hoe jij die dag ervaren hebt? Ik vind dat eigenlijk nogal kort door de bocht, want juist hieruit leer je toch ook weer...

Jawel, zeker mag dat (buiten het feit dat ik me niet geroepen voel om te zeggen wat mag en wat niet...). Knipoog Maar door een van de vrijwilligers of veterinairen die zich keer op keer inzetten voor wedstrijden een "stethoscoopmiep" te noemen (ergens anders) brengt iemand de sport potentieel schade toe; als ik zo'n "miep" was, en ik las dat, dan zou ik me nog eens achter m'n oren krabben voor ik weer een vrije dag ging opofferen voor die zeurkousen... Knipoog

Door te zeggen "Het wordt tijd dat VLP eens fatsoenlijke meetaparatuur aanschaft voor hartslagmetingen", of ergens anders "dat ze het vette inschrijfgeld wel eens konden investeren in digitale hartslagmeters", stoot je mensen voor het hoofd én laat je zien dat je er (nog) totaal geen kaas van gegeten hebt.
Een verslag plaatsen is dus uiteraard prima, vragen stellen of onzekerheden uiten ook, daar leer je alleen maar van. Maar voorbarige en onjuiste conclusies trekken, en er zonder meer maar vanuit gaan dat je gelijk hebt, daar leer je niks van en beledig je alleen maar andere mensen mee. Lachen

Enduranceles nummer één Slim Haha! : leg niet eerst de fout bij de ander (of bij je paard), maar allereerst bij jezelf. Wat had jij kunnen doen om het resultaat te verbeteren, en niet "wat ging er allemaal mis buiten mijn schuld om en wat deden die andere mensen het toch maar slecht"...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:36

Zoezi schreef:
Maar ik ga geen hartslagmeter kopen op deze manier, die wijken dus 10 slagen per minuut naar beneden af. Scheelt me weer een berg geld Haha!

Daar is een hartslagmeter ook niet voor bedoeld. Lachen Die heb je in eerste instantie om te kunnen trainen aan bepaalde waardes die voor jouw paard een bepaald soort inspanning betekenen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:42

Nina_rex schreef:
Zoezi schreef:

Daar is een hartslagmeter ook niet voor bedoeld. Lachen Die heb je in eerste instantie om te kunnen trainen aan bepaalde waardes die voor jouw paard een bepaald soort inspanning betekenen.

Jaja dat weet ik wel.

Ik schei uit over zijn hartslag. Ik heb plezier (zeker samen met Willeke) en voor de rest Lips are sealed
Jeetje wist niet dat paardrijden zo dwangmatig was.....
Die knappe jongen van mij is prima in conditie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:25

Hier even een heel kort verslagje van mijn kant (de rest lees ik vanavond eens rustig door en dan zal ik mijn zegje ook eens doen Tong uitsteken).

Gisteren was super, weer een heel leuke dag en ik was blij nog eens wat bekende mensen tegen te komen (het was weer even geleden Knipoog ).

Vuurke was super (en baasje ook), wat resulteerde in een (geheel onverwachte) 1e plaats!! Haha!
We waren heel erg blij (het is weer eens wat anders dan uitgesloten worden Clown) en ik was ook wel trots op het duo (en een klein beetje op mezelf, maar veel heb ik niet gedaan Bloos ). Het was bij de 40 km trouwens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:19

Ok, het is wel nog niet echt avond, maar nu ik Clown
Heb niet zoveel te zeggen, het meeste is al gezegd, maar toch even wat kleine dingetjes..

willeke_nijs schreef:
Idd de bewoners waren niet zo tevreden... en ook de wandelaars en fietsers durfden wel eens roepen dat we roekeloos waren omdat we hun gewoon voorbijdraafden... maar je kan toch niet bij iedere wandelaar en iedere fietser naar stap gaan... daar verlies je enorm veel tijd mee...

Dat kan je wel .. Ik doe dat altijd en overal (ook op wedstrijd dus). Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ruiters (nog maar eens) een slechte naam krijgen omdat ik persé moet voorbijdraven (of galopperen, zelfs al gebeurt dat beheerst) omwille van een wedstrijd .. En tijd verliezen .. die kan je dan later wel inhalen, het is niet dat je 100 wandelaars tegenkomt (alhoewel ik dat over gisteren nu niet met zekerheid kan zeggen eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen).

SuSEQ schreef:
Zou het dan niet eerlijker zijn (voor iedereen) om die meting te doen waar er wel frisse lucht is? Je hebt niet de hele wedstrijd uitgereden in die binnenbak, dus die omgeving is niet representatief voor het hele wedstrijdverloop... Nu haal je er enkel de "heel frisse" uit en geraken alleen die paarden die "niet gewerkt" hebben en dus al volledig gerecupereerd zijn, door de keuring. Terwijl de net uitgereden rit best wel inspannend kan geweest zijn. En dan heb ik het niet over paarden die boven hun niveau presteren en halfdood zijn als ze aankomen. Als je net onder/op de limiet zit, en je krijgt niet optimale omstandigheden op je dak, dan kunnen die ervoor zorgen dat je "ten onrechte" afgekeurd wordt.

Idealer wel, eerlijker niet. De omstandigheden zijn namelijk voor iedereen hetzelfde, het is voor iedereen en elk paard warm in een binnenbak (al zal je mij niet horen zeggen dat het gisterennamiddag misschien iets erger was dan gisterenvoormiddag, maar toch niet in die mate dat je van oneerlijk kan spreken).

Alleen de heel frisse en paarden die niet gewerkt hebben .. Lijkt mij dat elk paard gewerkt heeft. Je loopt geen 40 km (aan meer dan 10 km/u, kan nu niet de precieze snelheid zeggen) zonder te werken. Paarden met conditie en training in de benen die snel recupereren hebben voordeel ja, maar dat ligt aan de ruiter om dat te bereiken .. je kan niet van de 1e wedstrijd (of de paar eerste wedstrijden) verwachten dat je paard meteen te vergelijken is met die frisse paarden en die paarden die niet werken Knipoog

Ik vind net op of onder de limiet niet goed genoeg .. Fijn dat je tot 60 mag gaan voordat je afgekeurd wordt (moet van mij ook echt niet lager hoor) maar dat wil niet zeggen dat die paarden dan goed zijn, of super zijn en dus ook zouden moeten kunnen winnen .. En nogmaals: de omstandigheden zijn voor iedereen en elk paard gelijk Knipoog

Zoezi schreef:
Inderdaad, een frisse buitenlucht voor de metingen. Een stetoscoop kan me geen zak schelen, maar in 4 tellen meteen zeggen dat zijn hartslag te hoog is?
EN wat win ik er mee om te liegen over de rust in zijn lijf, ik bedoel, ik heb maar een gewoon simpel dravertje en prijzen winnen hoef ik niet. Maar wel graag een echte uitslag en als ik in discussie ga verwacht ik gewoon dat ze nog een keer tellen, meer niet. Nu was ik een nummertje en moest min of meer oprotten, nou dat geeft "groentjes" een goed gevoel!

Ik weet niet of je al ooit een hartslag (hoeft nog niet van een paard te zijn) beluisterd hebt? Je kan dat echt wel snel horen of het normaal is of niet hé ... Neen, je kan in 4 tellen niet het exacte getal zeggen, maar je kan wel een idee hebben. Alhoewel, hoelang zijn 4 tellen? Ze tellen namelijk maar 15 seconden en vermenigvuldigen dat dan zodat je de hartslag per minuut hebt... Knipoog

Je hebt een echte uitslag gekregen. En in discussie gaan .. je kan je mening zeggen, maar die mensen staan daar niet om jou te dienen en zeker niet om jouw bevelen op te volgen. Verder moet je denken dat je meestal niet alleen bent in die vetgate (en met een beetje pech voor de veeartsen niet de enige met klachten), als er nog anderen staan te wachten (van hogere klassen) is dat niet interessant als iemand even wil dat alles (bij wijze van spreken) opnieuw gebeurt.. Het zou nogal wat geven als veeartsen moesten doen wat de mensen wilden .. dan kan je het beter aan de ruiter zelf overlaten Clown

Trouwens, ik heb ze wel al vaker de hartslag zien hertellen, als ze zagen dat het door omstandigheden (bv. ineens een luide knal) kwam. Soms vlak na de eerste telling, soms nadat het paard gelopen had (omdat dit soms ook wel invloed heeft als het paard even weg kan van die plaats). Dus als ze dat niet doen (en niet willen doen) zal het wel duidelijk zijn dat het niet zou helpen Knipoog

Zo, dit was denk ik wel het meeste wat ik wilde zeggen Vork

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:44

even over dat eerste stukje, wat betreft wandelaars, het was gisteren echt hééééééél erg druk in het bos. Als je voor elke wandelaar en fietser daar moest vertragen, naar stap gaan en dan weer op tempo komen verloor je niet alleen veel tijd maar het verspilt ook enorm veel energie voor je paard... Want het dier moet terug in het ritme komen. Op wedstrijden met weinig wandelaars en fietsers kan ik aannemen dat je eens even vertraagt. Maar gisteren was dat echt geen doen.

Wat die hartslag betreft, het is gewoon zo dat je je daarbij neer moet leggen. Ik zeg niet dat het onfair was, want idd de omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde, maar ze moeten toch ook zien aan de kleuren van de vestjes en van je vetkaart dat je in de 20 km rijdt en in die klassen rijden gewoon veel beginnelingen... Een beetje vriendelijkheid en wat uitleg vond ik wel op z'n plaats... Een dierenarts hoeft niet iemand af te snauwen... Want dat schrikt nieuwelingen af en komt de sport zeker niet ten goede.

Ik ga zeker ook de schuld niet bij anderen leggen. Ik doe in de eerste plaats mee voor m'n plezier, en omdat ik zie dat mijn paard er ook enorm veel plezier in heeft. Mijn paard had ook een vrij hoge hartslag met de stethoscoop... En 52 is eigenlijk ook maar niptekes. Maar ik denk als newbie da'k daar al héél tevreden mee mag zijn Lachen

Als iedereen een beetje zijn best deed om vriendelijk en verdraagzaam te zijn zou het alleen NOG beter kunnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:06

52 is een superhartslag, zeker voor een beginnende combinatie Knipoog
Vuurke had bij de eindkeuring ook 56 hoor Lachen

Als iedereen dat deed inderdaad ... mensen moeten eens bij zichzelf beginnen Clown
Ik wil hier geen veeartsen gaan verdedigen en praat nu in het algemeen, maar als je soms hoort wat die bepaalde mensen allemaal moeten slikken (om nog maar te zwijgen over mensen van de organisatie en mensen onderling), en dan niet alleen rechtstreeks maar ook onrechtstreeks (via forums bv.) dan zou je voor minder geen zin meer hebben om je vrije zondag eraan te besteden .. En ja, misschien lijkt dat voor sommige de oplossing, maar zonder die mensen zijn er geen wedstrijden Knipoog Het is nu al zo moeilijk om mensen te vinden ...