[SGW] Met welk bit rijden jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Met welk bit rijden jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:39

C_L, wat voor bandje bedoel je precies?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:05

Crisje_Lanc schreef:
@ rowo, miss_petit, Hier zijn toch al veel reacties geplaatst maar ik vind toch dat niemand echt een scherp bit gebruikt hoor.

Heb ik dat gezegd dan? Verward Ik bedoel het meer als 'algemeen' in de SGW -en springwereld. Dus niet de bokkers die hier geplaatst hebben.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:27

mo_van_dijk schreef:
Als ik het goed heb, mag je niet officieel starten met dit bit. In de regelementen staat namelijk dat je alleen met een kunststof bekleed bit mag starten en niet met een volledig kunststof bit! Of wist je dit al?

Je mag hier wel officieel mee starten.
In ieder geval in de dressuur en het springen Lachen

Edit: in het reglement op de KNHS:

Citaat:
Toelichting bij Annex A
De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering.
Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien
ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:38

@ rowo, ik bedoelde het niet aanvallend, maar reageerde dus op jouw bericht omdat je zei dat er meestal te snel naar een scherper bit gegrepen werd.
@ Nickeltje, een soort sperriempje dat je dan aan het bovenste ring van het bit vastmaakt en dan naar de andere kant ook aan het bovenste ring van het bit vastmaken, dan ligt het bit stiller omdat de bakstukken als het ware met elkaar verbonden staan en ontstaat er een soort hefboomwerking vanuit dat punt. Maar ik zou niet weten of het officieel gebruikt mag worden op wedstrijden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:51

Hm... dat klinkt wel zinnig!
Zal eens in het bejaardentopic vragen of daar iemand er ervaring mee heeft en zo ja dan kan ik het vrijdag wellich uitproberen.
Het klinkt als het riempje wat onder de kin loopt bij mij Hackamore...

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:03

ik heb een slobberriempje (wat je ook bij een dressuurstang gebruikt) gebruikt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:49

In Berlicum was een zaak die de bitten uitleende.
Voor mij is het niet nodig heb ik vandaag te horen gekregen Knipoog Ik moet gewoon hard aan mn dressuur blijven werken, en daarmee dus ook aan mn controle. Dan zou ik het zelfs op een trens moeten kunnen volgens Rob.
Aangezien Rob bij mij heel hoog in t vaandel staat geloof ik hem, en ga ik heel hard aant oefenen Ja

Hij had t over afbreken op de sprong. dat deed ze vandaag ook een paar keer toen ze heet werd. En met zon bit zou die kans groter zijn bij Kim omdat die toch al zo gevoelig is op alle veranderingen. Dus ik ga maar flink aant rijden Knipoog

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:27

C_L daar mag je officieel niet mee starten nee!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:14

Een sperriempje/sporenbandje onder de kaak door, aan de bovenste ringen van de pessoa is echt superfijn. Vind het ook best vriendelijk, ik heb er ook een mee gesprongen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:32

Ik heb vandaag op een kneveltrens gereden, Robart uitvoering, enkelgebroken. De knevels bevielen me heel goed, dat werkte echt perfect.
Helaas maakt Vorstin zich op een bustrens wat sterker dan op een watertrens, en dat merkte ik met inrijden heel goed. Ik begon toen op een bustrens, vrij dik, en op een watertrens deed ze het toen echt veel beter. Op de kneveltrens kwam ze steeds een beetje tegen het bit in, en wilde ze niet beneden blijven lopen. Nu kwam ik ook de fulmertrens tegen, dat leek me ergens dan ook wel wat (op het extra notenkrakereffect + dikkere zijkanten na). Ik geloof alleen niet dat hij toegestaan is op wedstrijden. Hebben jullie nog ideetjes?
Niks met een knevel meer proberen, of eerst nog een gewone knevel proberen (geen Robart, geen idee of het verschil maakt)?
Of wellicht toch een heel ander soort bit?

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:06

@ snoekiej, ik heb helaas geen andere idee voor je omdat ik nu zelf ook aan het proberen ben.

Heb bij ETSmulders de zadelkamer overvallen Tong uitsteken haha in ieder geval veel bitten meegekregen die ik mag proberen. Vorige week heb ik de hele tijd een Aurigan dubbelgebroken bit geprobeerd, daar gingen mijn beide paarden erg fijn van lopen, werden smakelijker in de mond dan met mijn normale enkelgebroken watertrens

SasjaNorby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:56

ik heb inmiddels al van alles geprobeerd:

ben begonnen met een enkelgebroken D trens, omdat hij wat lastig te sturen was. met dressuur wilde hij daar niet echt lekker op ontspannen dus overgestapt op een dubbelgebroken watertrens van aurigan. dat gaat super. maar in de crossen kreeg ik opeens een afwijking naar links: als meneer geen zin had, liep hij zo opzij weg. toen overgestapt voor het crossen en springen op een kneveltrens. maar hier ging hij zo op hangen dat het ook niet hielp.
nu rijd ik al een tijdje met een passoabit, enkelgebroken. dit gaat super, ik heb de teugel op de middelste ring. hoef weinig te doen en hij ontspant heel makkelijk. dit bit gebruik ik met springen, crossen (ook de trainingen daarvoor) en op het strand.
verder voor gewoon buitenrij werk en het viertal het dubbelgebroken watertrensje nog steeds, en voor dressuur sinds kort stang en dubbelgebroken trens. van argentan. gaat ook super, en ik kan stang en trens en gewoon trensje heel simpel afwisselen, dat is geen probleem.
hopelijk hebben jullie hier iets aan.... Pling

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:08

Ik rijd nog niet echte Crossen , maar ik rij meet een gewoon bit Knipoog Knipoog