[END]scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:19

Lenneke_ schreef:
Anouar gaat nog mooier worden. De hartslagmeter heeft zo'n moeite met de wintervacht. Dus ik ga twee kleine plekjes wegscheren op de plaats van de elektroden. Zie je toch niet als het zadel erop ligt
ROFL Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:21

anneliesdj schreef:
Lenneke_ schreef:
Hij was toch al gedeeltelijk geschoren, dat scheeld al heel veel in warmte hoor Haha!

Ik had de randjes dan gewoon een beetje bij geknipt met de schaar en de rest zo gelaten.
Voor zoiets onder narcose zou ik nooit doen.

Dus jij wilt een paard wat links wel geschoren is en rechts niet? Een die alleen zijn buik kaal heeft?? En daar durf je dan ook nog mee op concours te komen???

tuurlijk wel dat maakt toch niet zo veel uit. scheelt toch warmte

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:22

en ts maak je niet zo druk komt vast goed elk paard reageert anders erop laat je het doen door iemand die er verstand van heeft komt het vast helemaal goed. Zo niet, jammer dan.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:12

lol, vandaag gereden 2 uurtjes.. paard was drijfnat... volgend weekend toch maar het scheerapparaat erin denk ik.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:36

Ondanks dat die van mij niet veel vacht heeft, was die gisteren en vandaag toch zeer flink nat. Als het zo'n weer wordt met helchteren, dan scheer ik misschien alleen de voorhand.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:05

Maar zijn wij endurancerijders Tong uitsteken juist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.

Maar indien je paardje allah een draver goed dik in zijn wintervachtje zit, zou ik ook scheren. Ga ik ook doen over een paar jaar met mijn halve dravers Haha!
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dressuur- en springpaarden geschoren worden... Heeft geen toegevoegde waarde voor de prestatie. Of krijg je dan van de jury minpunten voor het uiterlijk?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:07

volgens mij niet, ben begin van de winter 2e geworden met dressuur met een haarbal^_^dus..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:58

scoxxx schreef:
Maar zijn wij endurancerijders Tong uitsteken juist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.

Het moment van zweten wordt bepaald door vele factoren, maar zegt niks over de conditie. Dus ik ben niet speciaal blij als mijn paard zweet. En dat een paard misschien meer of sneller gaat zweten omdat hij nu eenmaal een dikkere jas aanheeft, zegt natuurlijk al helemaal niks over zijn conditie of aanleg, dat is gewoon een gevolg van de omstandigheden. Knipoog

Bovendien merk ik dat het bij Rex door al dat haar juist langer duurt voor hij zijn warmte kwijt kan, pas als hij echt nat wordt aan de buitenkant van zijn vacht begint hij lekker op gang te komen. Dus hij zweet misschien niet meer of minder door die vacht, maar kan zijn warmte gewoon lastiger kwijt. Vanaf dat hij geschoren is merk ik altijd meteen dat hij een stuk kwieker is met rijden, zoals ik hem ken.

En van een uurtje dressuren kunnen ze zeker evenveel zweten als van een flinke buitentraining hoor! Dus ik kan me wel voorstellen dat dressuur- en springpaarden geschoren worden uit praktisch oogpunt, en daar komt het esthetische natuurlijk nog bij. Al vind ik een paard dat mooi in zijn wintervacht zit helemaal niet perse lelijker dan een geschoren paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:44

scoxxx schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dressuur- en springpaarden geschoren worden... Heeft geen toegevoegde waarde voor de prestatie. Of krijg je dan van de jury minpunten voor het uiterlijk?

Natuurlijk niet, een paard wordt geschoren voor het gemak. Op het moment dat je paard na 5 minuten training al drijfnat is en je een halfuur moet stappen voor hij weer droog is is het makkelijker om gewoon te scheren. Daarbij is een paard met wintervacht wat eenmaal gezweet heeft niet meer 'netjes' te krijgen, je kunt nog zo poetsen maar de haren blijven er plakkerig en slordig uitzien, het enige wat helpt is wassen maar ja, een paard met wintervacht midden in de winter wassen is ook niet slim.
Scheren is dus puur uit practisch oogpunt.

En voor degene die zei dat hij met een half geschoren paard nog wel op concours gaat; volgens mij heb je dan niets op concours te zoeken, immers, je hoort er netjes en verzorgd uit te zien. Een paard wat maar half geschoren is is dat geen van beide en mijns inziens hoor je daarmee niet op concours. Misschien is het bij endurance zo dat je er niet verzorgd uit hoeft te zien maar bij het springen en dressuur dus wel, bij dressuur krijg je niet voor niets punten voor je verzorging.
Dus ik scheer een paard helemaal of helemaal niet, mocht het toch zo zijn dat hij om een of andere reden niet helemaal geschoren is dan ga ik er niet mee naar concours.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:12

anneliesdj schreef:
Dus ik scheer een paard helemaal of helemaal niet, mocht het toch zo zijn dat hij om een of andere reden niet helemaal geschoren is dan ga ik er niet mee naar concours.

dan maar niet gaan als die paar punten je veel uitmaken, maar zeker niet onder narcose brengen voor een wedstrijd...
dat gaat voor mij echt te ver, die wedstrijden komen wel weer....
ik zelf zou gewoon gaan en die paar punten minder voor lief nemen... Ja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:30

anneliesdj schreef:
En voor degene die zei dat hij met een half geschoren paard nog wel op concours gaat; volgens mij heb je dan niets op concours te zoeken, immers, je hoort er netjes en verzorgd uit te zien.

Dat ging volgens mij over een endurancewedstrijd, en daar maakt het helemaal niks uit. Knipoog
En anders inderdaad maar geen wedstrijd, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken een paard onder narcose te brengen voor zoiets!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:45

anneliesdj schreef:
En voor degene die zei dat hij met een half geschoren paard nog wel op concours gaat; volgens mij heb je dan niets op concours te zoeken, immers, je hoort er netjes en verzorgd uit te zien. Een paard wat maar half geschoren is is dat geen van beide en mijns inziens hoor je daarmee niet op concours. Misschien is het bij endurance zo dat je er niet verzorgd uit hoeft te zien maar bij het springen en dressuur dus wel, bij dressuur krijg je niet voor niets punten voor je verzorging.

voor endurance hoef je er echt niet netjes uit te zien. Als het desbetreffende paard maar gezond is. Heb je wel eens gezien hoe vies je van een wedstrijd terug komt dan heeft schoonmaken tot hij glimt ook geen nut en dat ze half geschoren zijn maakt dan niet uit.

En dat vind ik nu het fijne van endurance. Er word niet raar gekeken als een paard er niet standaart uitziet en het gaat om het paard niet om het plaatje dat je neerzet.

SamCo

Re: [END]scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:34

Naar ik begreep is het rap zweten o.a. een indicator voor de status conditie. En een indicator van het warmtehuishouding-proces van een paard. Zweten zorgt er immers voor dat het presterende lichaam wordt afgekoeld. Soms zie je een paard zweten voordat hij daadwerkelijk echt gaat presteren: min of meer geconditioneerd gedrag.
Het zweetproces in deze is in een maand te optimaliseren (en kan dus vrij snel op "nivo" worden gebracht), aldus clinic Warmtehuishouding.

Ik weet wel dat ik zelf rapper zweet voor/tijdens het hardlopen (van hooguit 10 minuten haha, langer houd ik niet vol Knipoog ). Mijn zweet is "dunner" en wateriger dan tijdens het begin van mijn zgn conditie-opbouw. Ik zweet ook een stuk sneller.

Cenny (redelijk getraind) zweet al na 5 min draf, waarna ik haar hartslag zie verlagen.
Chess (ongetraind) doet er beduidend langer over voordat ze begint te zweten; hartslagen zie ik ook niet verlagen tijdens het "natter" worden.
De andere drie paarden (totaal geen conditie) zweten nauwelijks tot helemaal niets (maar hijgen des te meer).

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:58

@ Scoxxx: zo concreet kan je dat niet met elkaar vergelijken. Ieder paard heeft een andere ‘zweetdrempel’ en aanleg speelt hierin dus ook een belangrijke rol. Op EF zijn hierover een paar topics waarin Tonkie heeft uitgelegd hoe dat zit. Snel zweten of niet snel zweten is niet perse goed of fout.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:14

Een paard met een dikkere huid of dichtere vacht, of langere vacht, zal sterker zweten als een paard met een exact zelfde conditie, heb ik altijd geleerd.

Navy zweet al binnen 5 minuten stappen, maar dat doet zij al 9 jaar, ook toen zij een jaar of 3 was en geen conditie had.

Sam zweet nauwelijks in zijn zomervacht, Duon heeft nu een dun vachtje, maar hij zweet dan weer wél na een half uurtje werken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:15

scoxxx schreef:
Naar ik begreep is het rap zweten o.a. een indicator voor de status conditie.
...
Ik weet wel dat ik zelf rapper zweet voor/tijdens het hardlopen (van hooguit 10 minuten haha, langer houd ik niet vol Knipoog ). Mijn zweet is "dunner" en wateriger dan tijdens het begin van mijn zgn conditie-opbouw. Ik zweet ook een stuk sneller.

Ik zou inderdaad even op EF zoeken, er zijn al een paar topics over geweest. Lachen Het is zoals bella24 zegt veel meer een kwestie van aanleg dan van training wanneer en hoeveel een paard zweet. Hier zijn ook wetenschappelijke studies naar gedaan, die links vind je op EF ook terug denk ik (en anders ga ik even opnieuw zoeken).

Het enige dat wél verandert naar gelang het paard meer getraind is, is de samenstelling van het zweet. Die wordt namelijk wateriger, m.a.w. het paard verliest naar verhouding minder electrolyten per liter uitgezweet water.

In die zin is het dus te vergelijken met jouw eigen hardloop-ervaring. Maar wees voorzichtig met het trekken van parallellen tussen mensen en paarden, want ze verschillen op veel gebieden nu eenmaal. Zo wordt bij een mens de rusthartslag lager door training, bij paarden niet. En bij mensen is de zuurstofopname een heel beperkende factor in de prestatie, bij paarden is dat vooral het kwijtraken van geproduceerde lichaamswarmte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:15

Nina_rex schreef:
En anders inderdaad maar geen wedstrijd, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken een paard onder narcose te brengen voor zoiets!

Maar we waren al bij de veearts om hem te verdoven omdat de sedalin niet hielp. En op een gegeven moment zei de veearts dat het te gevaarlijk werd en dat hij hem helemaal ging verdoven, dan denk ik niet direkt laat maar zitten. Als ik weer in zo'n situatie kom te zitten denk ik er uiteraard anders over maar toen had ik niet direkt het idee dat er een andere oplossing was.
Overigens gaat het topic hier helemaal niet over dus lijkt het me vrij onzinnig om mij te blijven afzeiken om iets waar ik zelf ook niet over te spreken was achteraf. Het is nu eenmaal gebeurd en ik kan er niets meer aan doen, bovendien heeft hij er niets aan overgehouden. Lijkt me een betere oplossing dan willens en wetens zonder verdoving oid willen scheren, dan heeft een angstig paard veel meer stress.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:18

anneliesdj schreef:
Nina_rex schreef:

Maar we waren al bij de veearts om hem te verdoven omdat de sedalin niet hielp. En op een gegeven moment zei de veearts dat het te gevaarlijk werd en dat hij hem helemaal ging verdoven, dan denk ik niet direkt laat maar zitten. Als ik weer in zo'n situatie kom te zitten denk ik er uiteraard anders over maar toen had ik niet direkt het idee dat er een andere oplossing was.
Overigens gaat het topic hier helemaal niet over dus lijkt het me vrij onzinnig om mij te blijven afzeiken om iets waar ik zelf ook niet over te spreken was achteraf. Het is nu eenmaal gebeurd en ik kan er niets meer aan doen, bovendien heeft hij er niets aan overgehouden. Lijkt me een betere oplossing dan willens en wetens zonder verdoving oid willen scheren, dan heeft een angstig paard veel meer stress.

ja, je hebt misschien wel een punt.
maar dan zeg ik, dan maar half geschoren op wedstrijd of helemaal niet op wedstrijd Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:44

Ik heb nu al voor het derde jaar geroepen dat ik de shetten wou scheren maar nog steeds niet gedaan. Simpelweg omdat ze geen last hebben van het zweten. Bij mij in het tweespan zweet 1 pony na een minuut of 10 al en komt doornat thuis en de andere pony zweet pas na een uur. Ik merk geen verschil in conditie/prestatie. Het ene mens zweet ook sneller als het andere.
Met deze temperaturen is het nog goed te trainen met de dikke vacht. Het wordt wat anders als het veel warmer word. Wellicht gaat er voor de eerste mendurance toch wat haar af. Koelen lukt namelijk slecht met een dikke vacht, ze zijn goed waterdicht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 07:54

even een tip voor degene die wilde scheren

als je watten in de oren van een paard doet hebben ze veel minder problemen met scheren
hoe het precies werkt weet ik niet want mijn paard is absoluut niet bang voor het geluid van het apparaat
ik denk dat hij door de watten zich meer afsluit voor wat er om hem heen gebeurd

eerst stond hij steeds onrustig en vanaf dat ik watten gebruik staat hij bijna te slapen
ik scheerde zelf puur voor de mooigheid voor (western) wedstrijden
dus achter de oren, buitenkant oren, winterbaard hoofd en de sokken van de benen en kootholtes
maar dat zijn juist wel de moeilijkere stukken

aangezien ik in de beginnersklasse start dit jaar hoef ik niet te scheren

verder is het zeker zo dat een paard wat in het najaar en winter doorgetraind blijft, een veel minder dikkere vacht krijgt ,omdat zijn conditie beter is
ik kon dat altijd goed zien aan mijn welsh-cob

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:07

Dan ga ik snel ffkes op EF zoeken; ik wil natuurlijk wel alles weten Tong uitsteken
Dank jullie wel voor de aanvulling/correctie Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:33

spatter schreef:
verder is het zeker zo dat een paard wat in het najaar en winter doorgetraind blijft, een veel minder dikkere vacht krijgt ,omdat zijn conditie beter is
ik kon dat altijd goed zien aan mijn welsh-cob

is dat zo dat heb ik nog nooit gehoord

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:34

Nee is voor mij ook nieuw. Dikte van de vacht heeft volgens mij niets met de sportconditie te maken. Eerder of dat dier wel of niet op stal staat en wel of niet met deken op..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:38

misschien zou het in de theorie wel kunnen. Toen ik splash net had werd ze in de zomer geopereerd, ze deed manden niks en kreeg een dikke vacht en toen ik weer mocht beginnen was haar vacht zo dik dat ze geschoren moest worden. De rest van de winters heeft ze gewerkt emn hoefde ik niet te scheren. Zou dus best kunnen. Dit jaar is ze het dunst maar het is wel heel zacht natuurlijk en heb flink gewerkt met haar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:43

Ja maar ligt dat dan aan het feit dat ze waarschijnlijk door de operatie sowieso toen minder goed in haar vel zat?
Ik heb het bij mijn vorige paard in ieder geval nooit gemerkt en die reed ik gewoon ook het hele jaar door. Die had altijd een megadikke vacht als hij veel buiten stond.