[WN] Glucosamine voor stijve Quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

omaas

Re: Glucosamine voor stijve Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:32

fabra schreef:
Even een antwoord op de Glucoseamine / Chondroitine sulfaat
Een zeer goed middel, als je inderdaad een positief effect wilt krijgen op het kraakbeen moet je minimaal 10 gr per dag geven aan een gemiddeld paard van ca 165 cm.
Maar je werkt allen op het kraakbeen en in een mindere mate op de gewrichtsvloeistof.
Wij hebben daarvoor het product Bioglucomin 2 schepjes per dag is 15 gram, een kleine pot is 450 gram. Daarnaast bevat onze Bioglucomin een toevoeging die ervoor zorgt dat de Chondroitine/Glucoseamine beter opgenomen wordt.
Het probleem van chondroitine/Glucoseamine is de opname en de zuiverheid, anders heb je geen “blijvend” resultaat. Bioglucomin heeft 100% zuivere Chondroitine/Glucoseamine en als toevoeging Oligofructose welke de opname met 20% verbetert.
Maar je kunt ook de Biosynov Complex gebruiken, welke Biosynov is met chondroitine/Glucoseamine in een iets mindere hoeveelheid, maar door de Biosynov welke beter werkt op de gewrichtsvloeistof en ook ontstekingen in dat gebied remt, en als toevoeging ook nog Vitamine C en Vitamine E en selenium en lysine heeft, welke weer voor de spieren zijn bedoeld. Meer een totaal product is aangezien je het hier hebt over een quarter welke vaak ook op de bespiering wat extra hulp nodig heeft.
Biosynov Complex is tegenwoordig zo sterk dat je in “normale” gevallen om de andere dag een zakje kunt geven, dan doe je met een doos ± 100 dagen.

Als je nog vragen hebt laat het even weten

Fabra
http://www.biofarms.nl

http://www.artrose-info.nl/site/pagina. ... iek_id=119

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:40

fabra schreef:
als je denkt dat olifructose/ inuline suiker is prima, deze zit in de Bioglucomin en niet in de andere

maar na ± 15 jaar ervaring met de Biosynov kunnen de meeste paarden inderdaad terug in het voer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:42

Ik geef mijn fjord met artrose dagelijks 3 glucosamine tabletten die ik gewoon bij de etos of het kruidvat koop. Dit is veel goedkoper als van een paardendrogist en werkt voor hem prima Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:10

singasong schreef:
omaas schreef:
Glucosamine (C6H13NO5) wordt uit zowel paddestoelen als ook uit pantsers van garnalen gewonnen. Pantsers van deze beestjes zijn gemaakt van chitine.De reden waarom soms fungus fermentatie van maïs als bron gebruikt wordt, heeft te maken met vis allergieën. Een beetje controversieel, immers je bent allergisch voor het visvlees en niet voor de pantsers. Zie geen enkel voordeel tenzij een paard problemen heeft met vis. Omega 3 oliën worden uit vis gewonnen.

Dat vis niet goed is voor een paard, lijkt me duidelijk! Dit bedoelde ik dus dat er verschil in de samenstelling van de glucosamines zit. De beste voor je paard is die dus die niet uit schaaldieren wordt gewonnen.

Volgens mij komt er aan de Trias-Omega olie (3,6,9) geen vis aan te pas! Dit zijn de ingrediënten; Lijnzaadolie, pompoenpitolie, olijfolie, teunisbloemolie, tarwekiemolie, vitamine E olie.

Er was iemand die vroeg waarom wordt glucos. vaak ik combinatie gegeven met deze olie?! Dit is omdat de glucos. dan beter kan worden opgenomen in het lichaam.

Omega 3 is o.a. tegen gewrichtsontstekingen. Omega 3 zit bijv. in lijnzaadolie en visolie. Glucosamine gemaakt van de chitine van de garnaal is dus al voorzien van omega 3!
Teunisbloemolie is omega 6. Een te veel aan omega 6 kan zelfs ontstekingen veroorzaken!
Omega 9 wordt door het lichaam zelf aangemaakt.
Hier wat algemene info over omega:
http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 142&page=9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:11

Chantal, hoeveel werkzame stof zit daar dan in?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:12

omaas schreef:
Je vergeet die 10 gram nog te delen door 1,6 of 1,7! Dit is het getal dat kaogkag aangeft om te berekenen hoeveel glucosamine er werkelijk in zit. ADH is 10 gram pure glucosamine (het molecuul) en niet de verbinding.

Ik weet niet wie of wat je bedoelt met "kaogkag" maar dat slaat volgens mij nergens op of het is een typefout? Of bedoel je daar de keuringraad mee????
Glucosamine wordt altijd toegediend als verbinding en niet als molecuul, dus als er uit onderzoek komt dat optimale dosis 10 gram per dag is dan is dat 10 gram verbinding per dag en hoef je daar geen berekeningen meer op los te laten. Die berekening is alleen zinvol als je wil weten hoeveel "zuiver" glucosamine in een supplement zit maar heeft geen invloed meer op de aanbevolen dosis.
Dus nee, je hoeft helemaal niet te delen door 1,6 of 1,7!

O ja trouwens als je met die 1,6 of 1,7 bedoeld dat er wordt gecompenseerd voor het massa verschil dan zou het eerder 1,2 moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 07-12-07 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:16

Sonja schreef:
Chantal, hoeveel werkzame stof zit daar dan in?

1200 nog iets per tablet meen ik.. Was op aanraden van een homeopaat Lachen

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:25

Tja, daar zat ik ook aan te denken, gewoon bij de drogisterij een pot glucosamine kopen...... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:27

Als je daar 3 tabletten van voert, dan geef je dus 3.6 gram werkzame stof. Is dan toch veel te weinig om resultaat van te kunnen hebben?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:27

Ik zeg niet dat het voor ieder paard zal werken, maar mijn fjord loopt er prima op Haha! Ik kan me niet voorstellen dat het slecht is voor je paard en proberen kan geen kwaad Knipoog

En met deze potjes voor 10 euro per potje, doe ik een maand. 3 tabletten per dag, 90 stuks in een potje.. Daar kan geen peperduur poedertje tegenop vind ik Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:34

Tja maar als je om echt effect te hebben en de aanbevolen dosis wil geven moet je eigenlijk 9 tabletten per dag voeren dan heb je elke 10 dagen een potje van 10 euro nodig. Dan wordt het ook minder goedkoop.. Cool

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:40

Dan zal ik gewoon mazzel hebben denk ik Knipoog Mijn paardenbeest heeft er kennelijk genoeg aan, want hij loopt er prima op Haha!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:42

Adrienne schreef:
omaas schreef:
Je vergeet die 10 gram nog te delen door 1,6 of 1,7! Dit is het getal dat kaogkag aangeft om te berekenen hoeveel glucosamine er werkelijk in zit. ADH is 10 gram pure glucosamine (het molecuul) en niet de verbinding.

Ik weet niet wie of wat je bedoelt met "kaogkag" maar dat slaat volgens mij nergens op of het is een typefout? Of bedoel je daar de keuringraad mee????
Glucosamine wordt altijd toegediend als verbinding en niet als molecuul, dus als er uit onderzoek komt dat optimale dosis 10 gram per dag is dan is dat 10 gram verbinding per dag en hoef je daar geen berekeningen meer op los te laten. Die berekening is alleen zinvol als je wil weten hoeveel "zuiver" glucosamine in een supplement zit maar heeft geen invloed meer op de aanbevolen dosis.
Dus nee, je hoeft helemaal niet te delen door 1,6 of 1,7!

O ja trouwens als je met die 1,6 of 1,7 bedoeld dat er wordt gecompenseerd voor het massa verschil dan zou het eerder 1,2 moeten zijn.

http://www.koagkag.nl/images/stories/dn01-06%20_2_.pdf

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:23

Wat wil je daar nou mee zeggen?

Zuiver glucosamine bestaat niet dus alle testen worden gedaan met de verbinding. De aanbevolen dosering kan dus alleen maar aan de hand van de verbinding worden bepaald. Als daar uit komt dat 10 gram optimaal is voor bv Glucosamine sulfaat dan gaat dat om 10 gram verbinding.

Dat je er dan daadwerkelijk aan de hand van die tabel die je daar ziet minder puur glucosamine binnen krijgt is niet van belang.
Want in de pure vorm bestaat het nog steeds niet Knipoog

Het is dus alleen van belang als je wilt gaan vergelijken tussen de verschillende vormen maar verder doet het er niet toe.
Dus als je van Glucosamine Sulfaat over wilt stappen naar glucosamine HCl en je wilt de zelfde hoeveelheid pure glucosamine blijven slikken dan zou je terug kunnen gaan rekenen.

Maar dan nog zegt die waarde niet veel, want er zit ook nog eens een verschil in opname mogelijkheid tussen de verschillende vormen. Er speelt dus ook nog een faktor "beschikbaar " Glucosamine. Als bv Glucosamine sufaat 5x makkelijker opgenomen wordt dan de HCL vorm dan zul je al moeten gaan beginnen met 5x zo veel HCL vorm te slikken tov de fosfaat vorm. (dit is niet een werkelijk vergelijk maar gewoon een voorbeeld) Dat terwijl er als je naar de tabel kijkt naar verhouding meer pure stof per gram in zit.

Het komt er dus nog steeds op neer dat je dus gewoon de aanbevolen dosis moet aanhouden van het produkt wat je gebruikt.

Dus voor DubbelDun geld nog steeds dat ze voldoende geeft en niet alles maal 1,6 hoeft te gaan doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:27

Kijk die laatste zin snap ik Haha! , dus daar hou ik me maar aan vast.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:36

ElCamino schreef:
Mijn paard heeft artrose en krijgt nu een tijd al de Joint Supplement van Joint Saver. Hier zit ook glucosamine in.
Feit is dat hij goed loopt erop. Als ik 2 weken stop ermee dan loopt hij duidelijk slechter. Wanneer we weer gaan voeren loopt hij na en week weer beter... Het werkt dus wel degelijk.
Alleen bv Primeval en de Groene Os doet hij weer niks op.... Vreemd maar waar.
Voor mij dus gewoon doorgaan met de JS...

Mijn zusje haar pony had hoge overhoef (vorm van botwoekering/artrose) en kreeg ook Joint Saver, werkte heel goed. (vond het ook erg lekker ruiken, moest oppassen om er zelf geen hap van te nemen Haha! ).

Voor mijn eigen merrie gebruik ik SoulMate. Vind het super spul Ja ze doet het er heel goed op. Ik heb op een moment getwijfeld over de werking en ben er toen een half jaar mee gestopt, en dit heb ik dus wel gemerkt! Ben weer begonnen en blijf het nu ook geven.
Mijn pony is bijna 19 jaar, loopt nog lekker L2 dressuur tussen de paarden en we winnen vaak genoeg, ze voelt heerlijk soepel en heeft nog steeds plezier in het werk. Heb het gevoel dat ik nog jaren kan rijden met haar en dat is erg fijn natuurlijk Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:42

Lenie schreef:
Tja, daar zat ik ook aan te denken, gewoon bij de drogisterij een pot glucosamine kopen...... Clown

Mss een goede (goedkopere) oplossing maar dan zou ik er wel op letten of het ook idd 100% plantaardig is als je het aan je paard geeft!!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:43

Wij geven onze 17 jarige vitamine E, op aanrader van de DA.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:44

Margee schreef:
singasong schreef:
Dat vis niet goed is voor een paard, lijkt me duidelijk!

Waarom niet en waarom is dat duidelijk????

Ik heb een paard nog nooit vis zien eten, jij?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:45

Waratje schreef:
singasong schreef:
Dat vis niet goed is voor een paard, lijkt me duidelijk!

Moet je IJslanders eens gaan vertellen. Op IJsland krijgen de paarden vis gevoerd en ze schijnen het nog graag te eten ook Vork

Waarom is dat? Hebben ze daar geen hooi of gras? Het lijkt mij dat de spijsvertering/darmen niet ingesteld zijn op vis of ander dierlijk voedsel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:14

In de winter is daar idd geen hooi (of stervensduur zodat de meesten het niet kopen). Vis daarentegen is er in overvloed, net als zeewier. Dus bij gebrek aan ander/beter eten de ponies dat dus.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:15

zeewier weet ik dat ze dat eten dat is dan ook plantaardig net zoals mos ed
en nu heb ik mijn shet wel eens een hapje zelf gevangen eend zien nemen Nagelbijten / Gniffelen
maar verder lijkt me vlees en vis voor een paard net zo gezond als voor een koe
(denkt aan de "gekke koeien"ziekte) Bloos

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:05

singasong schreef:
Ik heb een paard nog nooit vis zien eten, jij?

Wauw, wat een geweldig onderbouwd argument!!!! Rolleyes Dus die van jou hooit ook zelf? Maakt zijn eigen biks????

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:22

omaas schreef:
omaas schreef:

Omega 3 is o.a. tegen gewrichtsontstekingen. Omega 3 zit bijv. in lijnzaadolie en visolie. Glucosamine gemaakt van de chitine van de garnaal is dus al voorzien van omega 3!

Volgens mij word omega 3 uit vis vooral gewonnen uit vette vis soorten zoals zalm, makreel, sardientjes, haring.
Ik heb nog nooit gehoord dat garnalen een efficiente bron van omega 3 kan zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:43

zou even googellen ..deze tip kreeg ik zelfs van de reumatoloog Knipoog
denk dat daar dus toch wel kern van waarheid in zit
alle standaard medictie mag ik niet ivm hartklachten
gluco wel..dat is de enigste werkzame middel wat ik
mag gebruiken en geen bijwerkingen geeft
op mijn slechte nieren , mijn hart en geen reactie geeft op de hormoonhuishouding