Vervelend trainen zo...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Vervelend trainen zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:52

Ah Evita! Dat is een mooie opsteker! Dan ga ik het zeker redden (denk ik) in klasse III zonder ijzers! 70 km over asfalt zonder ijzers! Het is dus zeer goed mogelijk..... Mits correcte bekapping. Ik heb heel veel gediplomeerde hoefsmeden -helaas- zeer beroerd zien bekappen. Duszzz, indien je de hoeven van je paardje zelf bekapt kan je, klaarblijkelijk, Tong uitsteken heel ver komen....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:12

Het was overigens geen officiële endurance wedstrijd, die 75 km. Maar wel dezelfde omstandigheden, zelfs nog harder qua ondergrond.

Het was mogelijk met 2 van mijn paarden, die ik zelf bekap. Hoeft niet voor een ander paard te gelden natuurlijk.

Je training en voorbereiding er naar toe is het belangrijkst.
Ik start nu klasse 1, heb alleen maar Atjes op locomotie gehad. Ik zie wel hoever we komen, weet in ieder geval dat het kan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:32

Ik men al 5 jaar zonder ijzers en we rijden momenteel zo'n 60 km per week. Ik bekap ze ook zelf en 3 keer per jaar komt mijn hoefsmid ter controle maar die hoeft steeds minder te doen. Het gaat heel goed en de hoeven zijn kneiterhard. Nu rij ik wel zo het bos in en zijn de afstanden over de weg heel beperkt. Ze kunnen wel een rit van 30 km over de weg lopen maar dan moet ik daar wel rekening mee houden dat ik voor en na zo'n rit de hoeven spaar. Tot nu toe 1 klasse 1 gestart mendurance in Onstwedde (tamelijke rotbodem voor blote voeten) en dit gaf geen problemen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:39

Onstwedde heb ik ook gereden en vond ik reuze meevallen wat bodem betreft. Trainingsrondje hier is zwaarder. Ik ben juist bang voor veel zandpaden ivm pezen enzo. Zand ondergrond kan ik hier niet oefenen namelijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:57

Er was veel losse steenslag in Onstwedde en met een aanspanning kan je niet de berm in.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:49

Mij valt op dat de paardjes die op blote voeten grote prestaties neerzetten Tong uitsteken allen bekapt worden door de eigenaar zelf!
Mooi.... vind ik!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:01

scoxxx schreef:
Mij valt op dat de paardjes die op blote voeten grote prestaties neerzetten Tong uitsteken allen bekapt worden door de eigenaar zelf!
Mooi.... vind ik!

Ja is mooi maar het zijn niet alleen maar succesverhalen. Succes is nooit eenzijdig!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:00

Inderdaad, knap als het lukt, maar dat geldt lang niet voor alle paarden (niet dat iemand hier dat beweerde hoor, maar je hoort het wel eens Knipoog ).

Ik ken verschillende (Belgische) enduranceruiters die het blootvoets geprobeerd hebben. Stuk voor stuk paarden die robuust gehouden werden, dus 24/7 buiten, verschillende ondergronden, kortom aan alle 'voorwaarden' was voldaan. Toch hebben al die mensen op een gegeven moment de keuze moeten maken: ofwel verder in de sport en een compromis m.b.t. beslag, ofwel dan maar geen sport meer. Ze hebben bijna allemaal voor het eerste gekozen.
Maar sommige van die paarden liepen 80-ers, zelfs tot 100 km, en dan hebben we het in België niet over de zandpaadjes van Nederland. Knipoog Ik heb paarden gezien die 60+ uitliepen in de Ardennen en de Voerstreek, daar neem ik mijn petje wel voor af.

Maar waar ik echt mijn petje voor afneem is dat die mensen op een gegeven moment wel inzagen dat ze moesten kiezen, en dat ze die keuze durfden te maken.