Martingaal en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Re: Martingaal en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:29

griebels schreef:
HC niet alles is rijtechnisch op te lossen als je paard niet mee WIL werken Knipoog
HIJ trekt op bovenstaande foto's, ik geef alleen niet mee met mijn handen in zijn ruimte die hij eist.

Ik ga hier een toch een stukje met HC mee.
En ik ken Liekie en Madjied had van hetzelfde last, is toch een kwestie van trainen en oefenen.
Daarbij heeft bij ons de thiedemann een erg goed effect gehad. Inmiddels rijdt Yvonne Madjied met een gewoon bitje en teugeltje en hij begint steeds meer over de rug te lopen.

Maar dit is iets dat ik steeds meer in de endurance begin te herkennen... veel paarden die schijnbaar astronomie studeren......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:31

Anouar loopt alleen het eerste rondje te drammen, zeker als de groep van de massastart nog redelijk bij elkaar is.
Daarna is het over

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:57

Ruudjw schreef:
griebels schreef:
HC niet alles is rijtechnisch op te lossen als je paard niet mee WIL werken Knipoog
HIJ trekt op bovenstaande foto's, ik geef alleen niet mee met mijn handen in zijn ruimte die hij eist.

Ik ga hier een toch een stukje met HC mee.
En ik ken Liekie en Madjied had van hetzelfde last, is toch een kwestie van trainen en oefenen.
Daarbij heeft bij ons de thiedemann een erg goed effect gehad. Inmiddels rijdt Yvonne Madjied met een gewoon bitje en teugeltje en hij begint steeds meer over de rug te lopen.

Maar dit is iets dat ik steeds meer in de endurance begin te herkennen... veel paarden die schijnbaar astronomie studeren......

Liekie is ook met een thiedemann gereden in het begin maar beter dan het nu is wordt het niet helaas...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:20

Als een paard niet wíl ben jij toch slimmer of niet?!

Hoe denk je dat ik altijd en overal zonder optoming kan rijden?! Denk je dat de leidmerrie en haremhengst van mij groep hispano-arabes met een ander programma dan het programma paard geboren zijn? De crux is jouw paard te laten wíllen wat jij wil Pling
Aangezien mensen (de meesten toch in ieder geval) een stuk slimmer zijn dan een paard moet het geen probleem zijn te vinden wat jouw paard laat tikken, daar een mouw aan te passen en een paard zo te beleren.

Bezoek www.huertecilla.net anders eens. Wie weet geeft het je perspectief en een andere kijk op wat je doet. Als hetzelfde doet, krijg je hetzelfde resultaat.

hc

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:40

Ik heb jouw site al lang geleden een keer bezocht.
Ik blijf erbij dat niet elk paard altijd wil meewerken. Die van mij heeft een sterke eigen wil om te racen, daar leeft hij voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:51

griebels schreef:
Ik blijf erbij dat niet elk paard altijd wil meewerken. Die van mij heeft een sterke eigen wil om te racen, daar leeft hij voor.

Als je hetzeflfde doet krijg je hetzelfde resultaat.
Heer Bommel zou zeggen, verzin een list.

De crux is jouw paard te laten willen wat jij wil.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:53

HC, leg eens uit wat je moet doen als het paard de teugels uit je handen rukt om vervolgens te gaan rennen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:18

Heb even gezocht voor je Griebels.
´Schooling Problems Solved with NLP´ Wendy Jacobs (en Charles de Kunffy).
Heb je via Amazon binnen een week in huis.
Nee, staan geen klip en klare oplossingen per probleem in. Juist níet. Het geeft je een stuk gereedschap zelf jouw oplossing met jouw paard te vinden.

@Lenneke
jij schoffeert mij keer op keer persoonlijk en vraagt mij toch naar de bekende weg? Terug naar de basis want alleen dáár los je fundamentele problemen op.

hc

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:23

griebels schreef:

Idem voor de mijne!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:40

Blijkbaar snap ik je nog steeds niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:00

Lenneke_ schreef:
Blijkbaar snap ik je nog steeds niet.

..en onbegrip is reden om persoonlijk naar te doen?!

Begrijp je wél dat je fundamentele rijtechnische problemen ventileert?
- schudt en bobt met zijn kop
- steekt zijn kop boven de teugels
- rukt de teugels uit je hand en gaat rennen
- je moet 30 kilometer lang aan de teugels hangen, ´wat moet ik dán doen?´

Zoals ík dat lees is het
- hij protesteert
- hij ontwijkt
- hij gaat actief in verzet
- jij trekt en monteert een martingaal om effectiever te kunnen trekken

Dat is een escalatie van fundamentele problemen waarvoor je serieus aan de basis moet werken.
Eerst grondwerk om BEIDEN met ´wijken-voor-druk´ als communicatiebasis om te leren gaan en daarna in de rijbak. Beide fases onder persoonlijke leiding van een kundig lesgeefmens.

Maar goed, ik vermoei je slechts met mijn mening. Doe er je voordeel mee. Of niet. Ik vermoei mezelf er in ieder geval niet meer mee.

hc

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:03

Heb zelf ook gewoon losse stopjes op de teugels gezet.

Geen enkele last van de martingaal.

Deze zit er trouwens om zodat we altijd nog iets te sturen hebben als paardlief zn hoofd hoog brengt om interessante dingen in de omgeving te bekijken en vergeet op zn hoeven te letten.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:59

Huertecilla schreef:
Als een paard niet wíl ben jij toch slimmer of niet?!

Hoe denk je dat ik altijd en overal zonder optoming kan rijden?! Denk je dat de leidmerrie en haremhengst van mij groep hispano-arabes met een ander programma dan het programma paard geboren zijn? De crux is jouw paard te laten wíllen wat jij wil Pling
.

hc

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar volgens mij heb ik ook wel ergens een foto van jou en je paard voorbij zien komen waar je paard door een drukke straat loopt sterren te kijken en de halsring strak aangetrokken op hoogte van de keel zit en het er niet helemaal 100% onder controle uitziet Knipoog dus niet zoals jij het wilt Knipoog Niets ten nadele van je rijstijl want die lijkt me goed doordacht en op het doel aangepast. Als je een paard hebt wat altijd en overal onder elke omstandigheid gehoorzaam is heb je een naar mijn idée een robot en geen paard Knipoog Tuurlijk kun ( en moet ) je heel veel zaken rijtechnisch oplossen.Op een endurance wedstrijd kunnen paarden nu eenmaal lekker enthousiast worden het zijn nu eenmaal kudde dieren die elkaar kunnen aansteken en met een martingaal ( mits die niet te kort is afgesteld ) kun je niets afdwingen behalve een te hoge ongezonde en gevaarlijk hoofdhouding.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:11

Bovendien is een massastart alles behalve natuurlijk voor een paard.
De hele groep rent ineens één kant op. Wat denkt een paard: help, gevaar, erachteraan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:58

Lenneke_ schreef:
De hele groep rent ineens één kant op. Wat denkt een paard: help, gevaar, erachteraan.

Jep en mijn paarden ´zoeken´ dan steun bij wat zíj een veilig gevoel vinden geven; mij. Via een bit pijn als stimulus voor de massavlucht toevoegen is contraproductief.
Deze situatie doet zich bij ons voor bij de campo feestjes van de ´Carreras de cintas´. Hoe groter de chaos hoe attenter mijn paarden op mij Pling

Wie denkt dat mijn paarden automaten zijn heeft het niet begrepen. Ik ben slechts navigator, ZIJ rijden. Lees het stuk ´De Beloning´op mijn site www.huertecilla.net
Zij willen wat ik wil omdat ze ervaren hebben dat ik een slimmer leider ben.

Verder is het wat ik doé dus over of het kan ´discussieëren´ is niet relevant. Het ENIGE kriterium is of de ruiter bereid is te veranderen en genoeg te investeren.
Bijvoorbeeld het boek over NLP is een kleine investering en kleine moeite. Bepaal zelf maar of je het ervoor over hebt.
´Ja maar´ zie ík als ´Nee, want´. Ook goed hoor.
Ik doe ondertussen mijn eigen ding, vermoei jullie daar niet meer mee en blijft een martingaal als trekkrachtversterker een rijtechnische fout. Iedereen blij of toch....?

hc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:04

Lenneke_ schreef:

En vergeet de spanning van de ruiter op dat moment niet. Die verstrekt natuurlijk vele malen het gedrag van je paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:45

Huertecilla schreef:
Heb even gezocht voor je Griebels.
´Schooling Problems Solved with NLP´ Wendy Jacobs (en Charles de Kunffy).
Heb je via Amazon binnen een week in huis.
Nee, staan geen klip en klare oplossingen per probleem in. Juist níet. Het geeft je een stuk gereedschap zelf jouw oplossing met jouw paard te vinden.

@Lenneke
jij schoffeert mij keer op keer persoonlijk en vraagt mij toch naar de bekende weg? Terug naar de basis want alleen dáár los je fundamentele problemen op.

hc

Ik hoef het niet op te lossen, we leven op compromissen en dat bevalt ons beide goed. Ik ben gevallen voor zijn sterke karakter, dat wil ik niet veranderen. Ik kan ermee leven Ja
Ok, soms haalt hij het bloed onder mijn nagels vandaan maar daar heb ik zelf voor gekozen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:07

fransje23 schreef:
Lenneke_ schreef:

En vergeet de spanning van de ruiter op dat moment niet. Die verstrekt natuurlijk vele malen het gedrag van je paard.

Jep.

´ZZZZZZZZZZZZénnnnnnn........´ Pling

en dan zijn we weer bij.... de ruiter.

hc

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:14

Leuk (maar niet persee gezellig) topic.

Ik lees hier van de meeste endurance ruiters dat zij vinden dat de (lopende) martingaal niet veel in endurance (in NL) gebruikt wordt.
Ik ben het daar niet zo mee eens hoor, sterker nog, hij wordt veel gebruikt en nog eens veel te vaak te kort ook, waardoor de werking zoals deze bedoelt is niet wordt verkregen maar de martingaal constant inwerkt.

Ik ben niet zo'n fan van de martingaal, omdat ik vind dat er minder goed mee gestuurd kan worden, en hij dus vaak te kort wordt gezet. Ook trekt de martingaal het bit (als je dat gebruikt) naar beneden waardoor het (zeker bij een enkel gebroken bit) verkeerd inwerkt en juist in de huig van het paard prikt. Als ik mocht kiezen tussen hulpteugels zou ik liever een thiedeman gebruiken (uiteraard ook niet te kort gezet!!!!), deze stuurt beter, en houdt dezelfde bitligging aan. Zonder is indien mogelijk natuurlijk het beste.

Ondanks dat ik niet zo'n fan van de martingaal ben rijdt ik het eerste rondje op mijn oudere paard en de hele rit met jonge paarden wel met martingaal (thiedeman is verboden). Waarom?
Om voorgenoemde redenen, paarden die zich druk maken bij de start, hoofd opgooien en hersenschudding risico en om geen onnodige overlast aan mede ruiters te bezorgen. Bijkomend voordeel is dat de teugels ook aan weerszijden van de hals blijven als je paard een een rare zwiep met zijn koppie maakt als de teugels lang zijn (al kan dat ook met de zogenaamde Irish martingale... maar dan stuur je helemaal beroerd)

Tja, en dan over kop omhoog in verzet of drukte... Ik zou het graag oplossen als ruiter, maar dat lukt tot nu toe niet (al doe ik mijn best...) Feit blijft dat een wedstrijd een totale andere situatie is dan het thuis trainen, en dat daardoor op een wedstrijd andere dingen gebeuren dan je kan voorzien. Thuis komt het probleem van de drukte en onrust ook niet voor, dus dan blijft oplossen is de drukte over. Geen idee hoe dat in Spanje op wedstrijden gaat, maar ook daar zal je waarschijnlijk met wat onverwachte of ontrainbare situaties te maken krijgen?

Ik zie de martingaal dus meer als een hulpmiddel om eventuele gevaarlijke situaties te stroomlijnen. En nogmaals: ik ben het zeker eens met hoeveel (en hoe slecht) de martingaal vaak gebruikt wordt. (laten we wel wezen: de gemiddelde endurance ruiter is niet altijd persee de beste ruiter... oeps... wat zeg ik nu weer....)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:40

Huertecilla schreef:
Ibbel schreef:
HC, je hebt ook een algemeen topic over martingalen op HAR geopend. Misschien moet je die vraag dáárin stellen? Als je dit topic niet specifiek over endurance + martingaal hebt geopend kan het nl dicht.

Dat HEB ik al gedaan.

Titel = martingaal en endurance.

Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Waarom zo agressief overgevoelig?

WAAROM RELATIEF VEEL LOPENDE MARTINGAAL BIJ ENDURANCE?

hc

Sorry maar ik begrijp niet waar je dit vandaan haalt Verward Het is me nog nooit opgevallen dat er veel met martingaal gereden wordt en dan al zeker niet hoger dan klasse I. Er worden er hier in Nederland geen setjes verkocht bij de endurance winkel. Je kunt gewoon je eigen biothane hoofdstel e.d. samenstellen hoe je dit zelf wilt. De een maakt graag gebruik van een martingaal op borsttuig en de ander niet, dat is gewoon persoonlijk. *edit

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:03

Nou, het is mij wel degelijk al vaker opgevallen dat er veel mensen met een martingaal rijden. Lachen Ook in de hogere klassen en op internationale wedstrijden zie je het heel veel!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:39

Ik heb tot nu toe mijn wedstrijden nog nooit met martingaal gereden dus vandaar dat ik er misschien niet op heb gelet. Maar een normale martingaal, mits goed gebruikt en niet te strak ingesteld kan verder toch geen kwaad!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:47

AnneOmie schreef:
Ik heb tot nu toe mijn wedstrijden nog nooit met martingaal gereden dus vandaar dat ik er misschien niet op heb gelet. Maar een martingaal, mits goed gebruikt en niet te strak ingesteld kan verder geen kwaad.

Ze worden inderdaad toch redelijk vaak gebruikt en helaas zoals zoveel hulpteugels niet altijd even goed.
En ik blijf erbij dat veel van de symptomen die met de martingaal getracht worden te bestrijden, ook rijtechnisch kunnen worden opgelost. Bij ons komt er in iedergeval geen martingaal op, werkt op zowel Madjied als ook Oasis averechts.

stardust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:32

Huertecilla schreef:
Lenneke_ schreef:

Jep en mijn paarden ´zoeken´ dan steun bij wat zíj een veilig gevoel vinden geven; mij. Via een bit pijn als stimulus voor de massavlucht toevoegen is contraproductief.
Deze situatie doet zich bij ons voor bij de campo feestjes van de ´Carreras de cintas´. Hoe groter de chaos hoe attenter mijn paarden op mij Pling

Wie denkt dat mijn paarden automaten zijn heeft het niet begrepen. Ik ben slechts navigator, ZIJ rijden. Lees het stuk ´De Beloning´op mijn site http://www.huertecilla.net
Zij willen wat ik wil omdat ze ervaren hebben dat ik een slimmer leider ben.

Verder is het wat ik doé dus over of het kan ´discussieëren´ is niet relevant. Het ENIGE kriterium is of de ruiter bereid is te veranderen en genoeg te investeren.
Bijvoorbeeld het boek over NLP is een kleine investering en kleine moeite. Bepaal zelf maar of je het ervoor over hebt.
´Ja maar´ zie ík als ´Nee, want´. Ook goed hoor.
Ik doe ondertussen mijn eigen ding, vermoei jullie daar niet meer mee en blijft een martingaal als trekkrachtversterker een rijtechnische fout. Iedereen blij of toch....?

hc

@ hc; Reageer eigenlijk nooit op topic's hier op Bokt maar wil 1 ding aan jouw topic's boeien mij echt enorm, (en daarom reageer ik nu dus wel) en dat is het feit dat je altijd probeert om mensen hier het licht te laten zien,terwijl een hele hoop mensen hier geen behoefte hebben om anders om te gaan met hun paard volgens mij. (Lees grondwerk, samenwerken met je paard en NH in het algemeen) Dit is absoluut geen aanval want ik vind het fantastisch hoe je met je paarden omgaat en het spreekt mij persoonlijk enorm aan, maar ik krijg soms een beetje het idee dat je de enige bent en vraag me gewoon af of je dat niet jammer/vervelend vindt? Op het NH forum of zelfs de NH sub forums hier zitten mensen toch veel meer op 1 lijn met jou? (Of zie ik dat nou helemaal verkeerd, anyway's moest het gewoon even kwijt.)

Om nog even ontopic te gaan; Of martingaals in de endurance veel voorkomen valt mij niet echt in het bijzonder op, maar in mijn optiek is het gewoon een hulpmiddel om ongewenst gedrag te ondrukken ipv de oorzaak van dat gedrag te onderzoeken en te proberen op te lossen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:49

stardust schreef:
maar ik krijg soms een beetje het idee dat je de enige bent en vraag me gewoon af of je dat niet jammer/vervelend vindt? Op het NH forum of zelfs de NH sub forums hier zitten mensen toch veel meer op 1 lijn met jou?

Voor míj is het niet vervelend. Persoonlijke erkenning speelt geen rol. Ik heb er niet minder lol om met mijn paarden en voor mijn paarden is het ook igual.
Ik deel een stuk kennis omdat ík veel gehad heb en heb aan anderen die dat gedaan hebben en doen. Verder ligt het buiten mijn invloedssfeer of iemand er iets mee doet.

Op het NH-forum is men zoals ik dat ervaar niet meer op 1 lijn dan de endurance ruiterij. Hoewel er goede elementen in zitten heb ik niet veel met de FeelGood-NH-beweging zoals die verworden is. Ikzelf vind paardrijden zo onnatuurlijk als je maar kan bedenken en vind dat de lol die je eraan beleeft het enige alibi ervoor is en dat plezier gelijk een verantwoordelijkheid, een plicht. Maar goed dát schrijf ik al op mijn site.
Vind heel wat vóór endurance <0 kilometer omdat het ruiters motiveert lekker met het paard buiten te rijden tijdens de voorbereiding en te genieten van de práchtige ritten die de wedstrijden meestal zijn.

De veelvuldige persoonlijk gerichte agressie boeit mij niet. Niemand ´hier´kent me dus Verward

Het excuus voor het off-topic gaan heb jij al gemaakt.

Terug on topic is het nog steeds net zo oninteressant hoe hoog het % nu exact is in endurance doch mijn vraag is in vele nuances beantwoord en wellicht pikt er iemand iets van de info hier op.

hc