[WN] western en dresuur op het zelfde paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:19

Sugarmiss schreef:
OK Duidelijk Knipoog
Des te leuker vind ik dan toch:
Citaat:
Bob Loomis (o.a. 7x winnaar van de AQHA World Show Reining), Reining the art of performance in Horses van uitgeverij EquiMedia, die dit schrijft over ´rechts af slaan´: For example to turn to the right, I take the slack out of the right rein with my right hand and release any pressure on the left rein with my left hand

En mijn eerdere uitspraak:
Citaat:
Je slaat linksaf door je rechterhand te openen (hiermee sta je buiging naar links toe...

Haha! Haha!
Even niet vergeten dat Bob rechtsaf gaat en ik linksaf Knipoog
Maar eigenlijk gaan we dus toch dezelfde kant op Clown

Ik zat nog eens na te denken over hoe jij links af gaat. Je kunt dit alleen maar op die manier doen als je paard in de aanleuning loopt. Het openen van rechts geeft dan automatisch minder druk op links. Maar wat Loomis doet is niet het zelfde. Zijn paard loopt niet in de aanleuning en hij moet dus aangeven met zijn directe teugel waar de neus en dus het paard naar toe gaat. Hij zou dus in dit geval links oppakken. Daar zit dus een behoorlijk verschil in sturen. Daar zit naar mijn idee ook het enorme verschil tussen dressuur en western.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:43

maar hoe doe ik dat dan als ik met een 1 hand rijdt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:31

{quote]Ik zat nog eens na te denken over hoe jij links af gaat. Je kunt dit alleen maar op die manier doen als je paard in de aanleuning loopt. [/quote]
Haha Sugar in aanleuning lopen, laat ze het maar niet horen Haha! , dan bereidt Drakensteyn een uitbarsting voor waar de Etna jaloers op is Clown

Citaat:
Het openen van rechts geeft dan automatisch minder druk op links

Bedoel je hier niet meer druk, want dat is nl de bedoeling van het openen van rechts.

Citaat:
Maar wat Loomis doet is niet het zelfde. Zijn paard loopt niet in de aanleuning en hij moet dus aangeven met zijn directe teugel waar de neus en dus het paard naar toe gaat. Hij zou dus in dit geval links oppakken. Daar zit dus een behoorlijk verschil in sturen. Daar zit naar mijn idee ook het enorme verschil tussen dressuur en western

Maar er staat toch duidelijk dat hij ondanks dat hij de richting aangeeft door de linker teugel op te pakken en tegelijk de rechter teugel ruimte geeft.
Als die rechter teugel genoeg slack zou hebben was dit toch niet nodig geweest Verward

Verder vindt ik die kreet 'aanleuning' wel leuk. Misschien iets voor een nieuw item

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:45

hoe loopt je paard bij western in aanleuning als je , hij aan een losse teugel moet lopen Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:49

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:09

Jos schreef:
maar hoe doe ik dat dan als ik met een 1 hand rijdt?

Dan zul je hem moeten helpen door je hand op te tillen en met je buiten been hem ook weer naar zijn schouder te drijven. Lukt dat niet wil dat zeggen dat het paard nog niet zo ver is om met 1 hand gereden te worden. Je kunt natuurlijk smokkelen met je teugels maar dat is een lap middel. Zorg dus altijd dat je paard netjes de basis kent en dus bv naar binnen kijkt voordat je gaat beginnen met op 1 hand rijden. Je kunt het beste even een stapje terug doen en je paard met twee handen helpen en dat opnieuw met een hand gaan rijden. Hij zal op den duur wel gaan begrijpen wat de bedoeling is.

Wacht even Sugarmiss. Als je een losse teugel aan een kant op neemt draait het hoofd van je paard. Daardoor komt automatisch meer druk op de andere teugel. Of je moet ze wel heel erg los hebben hangen. Als ik bij mijn paard niets doe dan alleen meer ruimte geven rechts gaat ze ......... gewoon recht door. Het verschil tussen slack en meer slack voelt ze echt niet. Ze loopt nl wel verzamelt en los van het bit. Dus nu begrijp ik niet meer wat jij met openen van je hand bedoelt. Voor mij is dat meer ruimte geven aan die kant zodat het lijkt als of je de andere kant opneemt en dat voelt een paard echt alleen maar als het in de aanleunig loopt. Voor jou betekend openen het dus duidelijk wat anders Lips are sealed Lips are sealed ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:23

Adrienne schreef:
. Voor jou betekend openen het dus duidelijk wat anders Lips are sealed Lips are sealed ?

Met 'openen' bedoel ik ruimte geven, in meer of mindere mate, net wat je paard nodig heeft. Knipoog Als je de bocht omgaat moet je paard in de richting kijken waarin hij gaat, het is niet de bedoeling dat zijn hoofd in een bocht van 45' staat Haha! . Die van mij heeft niet zoveel ruimte nodig c.q. kun je beter de ruimte niet geven. Dat gezegde van die vinger en die hand etc... Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:51

Dan begrijp ik het toch goed maar dan zie ik weer niet meer dat je zonder aanleuning rijdt.
Want je paard moet dan dat losser van jou kunnen voelen, dus moet je contact hebben anders lukt dat niet.
Ik neem net als Bob Loomis contact op met de kant van de mond waar ik wil dat mijn paard heen gaat. Til haar neus een "ietsepietsje" in de richting en ben dan weer verdwenen met mijn hulp. Ik heb geen contact neem even contact op en ben weer weg dus.

Sorrie het ligt vast aan mij maar ik zie gewoon niet hoe je zonder contact een paard een losser teugel kunt geven om aan te geven waar je heen wil als je zegt dat je hem van te voren niet vast had. Losser wil toch altijd zeggen dat je wat vast had Scheve mond Scheve mond ?
Oei nu ziet het er wel heel vreemd uit. Ik hoop dat je nog snapt waarom ik het niet zie zitten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:12

Je zou het niet verwachten maar Sugar kán heel gevoelig zijn Haha! , dus ik kan met een losse teugel idd aangeven waar we naar toe gaan. Overigens doe je met je lichaam meer dan je denkt. Een bocht naar links geef je ook aan met licht rechterbeenkontakt en kijken(+schouder) in die richting.
's Zomers rijdt ik vaak met een bosal waarvan de teugel -éénmaal op de hei aangekomen- los over de nek gaat. Ik kan haar dan 3 uur rijden in elke richting in elke gang die ik wil zonder de teugel aan te raken. Puur op benen en kijken, soms alleen door het te denken . Maar misschien stuurt je geest dan je lichaam onbewust aan Knipoog
Of worden we nu te psychedelisch Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:28

ik denk dat je onbewust je gedachten overbrengt op je paard
en paarden zijn gevoeliger dan je denkt.
wij ook Knipoog
maar dat gevoel is ons in de loop der jaren gedeeltelijk afgeleerd

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:34

Ik heb begin dit jaar het parelli level 1 pakket doorgewerkt en daarvan leerde ik echt dmv focus etc bochten te rijden. Kon soms ook niet anders want er zaten oefeningen bij die je maar met 1 teugel mocht rijden. De teugels werden bij alle oefeningen pas als laatste gebruikt.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:16

Volgens mijn instructeur is, als je 2 verschillende rijstijlen rijdt en qua basis zijn ze niet hetzelfde, een van de 2 dus verkeerd.
Klinkt ingewikkeld, maar als je er over nadenkt wel logisch.
Waarom zou een westernpaard plotseling ineens andere hulpen moeten krijgen als een dressuurpaard bij het rijden van een volte. Het is toch nog steeds hetzelfde paard waar we het over hebben. Ik bedoel, is er wat anders aan dat westernpaard, ze hebben allebei 4 benen, een hoofd, een staart etc. Niks anders dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 21:26

Eh...ik heb een poging gedaan op mijn dressuurpaard. De eerste echte westernwedstrijd. Vijfde in de pleasure en derde bij de horsemanship (netjes op een hand). Ik ben supertevreden Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 22:11

Anya schreef:
Ik ben supertevreden Lachen

En daar gaat het om. Haha!
Gefeliciteerd.

Colinda

wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 22:47

Hoi,

Van harte !!!
Hartstikke goed joh , en dat voor de 1e westernwedstrijd, echt super !!

groetjes Jolanda