[WN] QH, wel of geen ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: QH, wel of geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:29

Ja, Kwpn is geen stamboek op zich. Daar waren we het ook al over eens, het betekend ook alleen maar Warmbloed. En de typering "Gelders" geeft bij mij een veel duidelijker beeld als "KWPN"
En alhoewel je toch veel typische quarters hebt, zie je ook echte quarters die r dan weer heel anders uitzien. Maar het ras komt ook voort uit een allegaartje voorouders, en is natuurlijk helemaal niet oud. Maar er wordt wel met stamboek gefokt dus vind ik het gevoelsmatig zeker een ras, dat het officieel een ras is is hier eerder al uitgelegt.

Mijn arabier Tarq is bv ook wat "sportiever" als de standaart show-arabier. Toch is hij wel degelijk raszuiver.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar die Australische Quarters.
Ik heb ook heel mooie Australian stock horses gezien, dus een kruising zou ook wel iets heel moois kunnen worden.

Bij de quarters die wij de laatste 6 maanden opgemeten hebben zaten toch veel paarden met een behoorlijk korte rug, (die allemaal te grote zadels met bridging hadden). Ik vind dat echt opvallend. Ze zijn al vrij klein, en nu ook nog korte ruggen.
Ik vraag me af of dit nu een trend is bij de quarters; dat er steeds kortere ruggen komen. Of is het een samenloop van toevalligheden?
Heeft één van jullie dat ook opgemerkt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:39

Aafke. KWPN is dus wél een stamboek, maar niét ieder bij het KWPN ingeschreven paard is een ras. Sommigen zijn dus wel weer een ras. Zoals een Gelderlander een ras is én ingeschreven kan staan bij het KWPN.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:50

Ja, sorry, het ís een stamboek, maar geen ras dus. Dit is wel moeilijk allemaal hoor! Blond

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 07:18

Helaas, volgens het KWPN is Gelderlander een type en geen ras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 07:52

Tuurlijk vindt het KWPN dat. Die noemt het een 'oude bloedlijn' Haha!.

Daarom is deze discussie ook zo zinloos. Want waar hebben we het nu over?

Paar oude mannen die hengsten keuren en veulens inschrijven in veulenboek. Interessant voor de hele dure fokkers, niet interessant voor een ruiter of het paard zelf. Mijn ene KWPN-er heeft een papier en is voor de keuring geweest.Voor de andere heb ik de moeite niet eens genomen.

Het quarterhorsestamboek heeft weer andere nadelen. Iedere quarterhengst is in principe een geschikte vader. Iedere quartermerrie een geschikte merrie. Het is deels een prestatiestamboek en deels kan iedere gek twee quarters mixen. ook als er bewust slechte paarden uitkomen.

Wat maakt het nu uit? Je hebt wel of geen fijn paard. En persoonlijk heb ik liever een fijne vuilnisbak die lekker loopt dat iets met een papier dat eigenlijk niet geschikt is om op te rijden.

Paardenfokken blijft altijd een ingewikkeld onderwerp

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:40

Het gaat er niet om voor of nadelen van een ras, rontgenfotos, erfelijke afwijken enz enz, de oorspronkelijke vraag van de TS was of een QH een ras is. Antwoord is ja. Toen werd geschreven 'net als het kwpn'. Zoals ik het nu dus zie na het lezen van al die berichten is dat zowel de Quarter als het kwpn een stamboek heeft, met als verschil dat de Quarter een ras is, en het kwpn niet.
Mijn conclusie: een stamboek is dus in weze niets meer dan een 'registratie buro' en dat 'registratie buro' bepaald aan welke eisen dat het ingeschreven paard moet voldoen. Hierbij is het AQHA registratieburo opgericht om alleen het ras Quarter Horses te accepteren en het KWPN is opgericht om paarden te registreren met een gelijk 'gebruiksdoel' daarbij gebruik makend van een groot aantal verschillende rassen dat voldoet aan dat gebruiksdoel.

Ik had nog een mail naar de AQHA geschreven voor het thoroughbred verhaal en kreeg dit terug:
AQHA schreef:
AQHA allows Thoroughbreds to be registered as breeding stock. The reason is to bring running blood into the pedigree. They can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. We do not want to take away from the actual Quarter Horse breed. The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. The mission of AQHA is to record and preserve the pedigree of the American Quarter horse while maintaining the integrity of the breed. That is why one of the horses in the breeding must always be a permanent numbered registered Quarter Horse

Dus eigenlijk krijg je het effect van:
Q x TB = A
A x Q = Q1
Q1 x TB = A
Q1 X Q = Q
Waarbij Q een Quarter is, TB een Thoroughbred, een A een Appendix paard (geel papier) en Q1 de nakomeling is van Q en A.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:43

Alleen is het niet zo dat wanneer een A een ROM haalt hij als een Q wordt omgeschreven?? En je die A dus weer met een TB zou kunnen kruisen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:45

Jolande: Ik dacht het niet.
Als A staat voor Appendix (geel papier) en Q staat voor normaal wit met blauw randje Quarterhorse dan krijg je:
Q x TB = A
A x Q = A
Andere vormen zijn dus niet mogelijk, want een A x TB wordt niet geregistreerd als een A. Q1 bestaat dus niet.
Als een A zijn Rom haalt wordt het inderdaag een volle Q.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 31-03-07 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:46

@jeddah: klopt. En dat veulen krijgt dan weer een A-papier.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:20

Tot ie weer een ROm gehaald heeft en dan heeft ie weer een Q papier... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:34

En zodoende is het dus een prestatie-gericht stamboek geworden, worden de 'raseigenschappen' losgelaten en groeit hun mission statement dus wat scheef.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:48

Wat in de showring wint, doet mensen volgen. De jury leden van de AQHA werken daar net zo hard aan mee of nog het hardst, kan je wel zeggen. Overigens is het natuurlijk altijd al een prestatie stamboek geweest. Kijk maar in de Legends boeken, die paarden zijn daar niet in gekomen doordat ze zo braaf waren bij hun buitenritjes.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:49

Het zelfde kan je zeggen van de Hall of Fame paarden.
Er is geen Hall of Fame voor brave recreatiepaarden Haha! .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:51

Dan had het ook geen Hall of FAME geheten denk ik Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:57

Overigens met betrekking tot het laten registreren van een Volbloed merrie of hengst om ermee te mogen dekken met een Quarter horse om een appendix papier te verkrijgen, geldt het volgende:

THOROUGHBRED RECORDING
The owner needs to submit photocopies of the Jockey Club Certificate, front and back. The one-time enrollment fee is $50 per horse if the owner is a current member, or $85 for a nonmember. In addition, AQHA will also need 4 photographs (each side, front, and rear view) of the horse.

De nakomeling mag in alle AQHA wedstrijden en disciplines mee doen. Haalt het een ROM, dan mag je weer met een Quarter horse dekken.

Dit geldt min of meer al vanaf de oprichting van de AQHA. Anders hadden we nu niet de bloedlijnen terug kunnen vinden van Depth Charge (TB), Three Bars (TB), Top Deck (TB), Rocket Bar (TB), Piggin String (TB), Custus Rastus (TB), Joe Blair (TB), Ben Brush (TB) etc. etc. etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:04

Himyar schreef:
De nakomeling mag in alle AQHA wedstrijden en disciplines mee doen. Haalt het een ROM, dan mag je weer met een Quarter horse dekken.
Voor de duidelijkheid; dit is dus niet goed weergegeven Haha!
Als een Appendix-quarter een ROM haalt krijgt het een vol papier(wit met blauw randje). Natuurlijk mag je dan ook met een Quarter dekken Lachen , maar je mag dan JUIST weer met een TB of Appendix dekken, die vervolgens weer een Appendixpapier krijgt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:10

Sorry, ik bedoelde ook Thoroughbred Knipoog . Moet het geen ruin zijn, dan wordt dekken erg lastig Clown .

Een voorbeeld van vroegah:

http://www.allbreedpedigree.com/maudie+williams
MAUDIE WILLIAMS M, QUARTER HORSE, 1946
Color: br

AQHA#0012408

Brown QH mare.
AA, 3-1-2-$1129. Race ROM. Breeder: Mary Goad,Fairfax,OK. Owner at time of registration: L.E.Williams,Fairfax,OK. SUPREME CHAMPION OFFSPRING: Joe Fax(1963)by Fairfax Joe,Leo Maudie(1961)by Leo.
ROM RACE OFFSPRING: Billy Joe Leo(1962)by Leo,Fairfax Maudie(1965)by Fairfax Joe,Joe Fax,Leo Maudie,Maudie Bars(1953)by Three Bars(TB),Maudie Fairfax(1967)by Fairfax Joe,Maudie Leo(1960)by Leo
AQHA CHAMPION OFFSPRING: Joe Fax,Leo Maudie.
ROM ARENA OFFSPRING:Joe Fax,Leo Maudie.
Afbeelding

Haar vader, Billy Anson:
BILLY ANSON H, QUARTER HORSE, 1940
Color: br

AQHA #898

Race ROM, 6 racing points, 4 wins, earned $1,129.
Haar moeder, Miss Chubby:
MISS CHUBBY M, QUARTER HORSE, 1937
Color: b

AQHA #1,330

100% Foundation Breeder: S. B. Barnes, Tulia, OK.
Owner at time of registration: Charles A. Goad, Fairfax, OK.
ROM RACE OFFSPRING: Lady Fairfax(1949)by Leo,Maudie Williams(1946)by Billy Anson,Missie Rep(1952)by Repetition(TB),Oswald(1945)by Johnny Barnes.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:14

In ieder geval hoeven we ons in Nederland niet zo druk over te maken, sowieso in Europe niet, want ik denk dat het aantal mensen dat met een Volbloed fokt, erg klein is. Ten eerste omdat men de regels veelal niet (goed) kent en ten tweede omdat er niet zo bijster veel mensen met een Volboed zijn, die met een Quarter zullen dekken of viceversa. En wat we uit Amerika halen, bepalen we zelf.
Wat ze daar verder allemaal doen, hebben wij weinig invloed op, denk ik.
Maar het staat iedereen vrij om Quarter horses uit Amerika te halen die na 1940 geen Volbloed meer in de bloedlijn laten zien. Gewoon even heeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed de pedigree door kijken tot 1940.

Valt overigens Shining Spark al af met zijn drie keer Three Bars (TB):
http://www.allbreedpedigree.com/shining+spark
Daarentegen zit Plaudit (50% TB) in zijn moeder dan weer aan de goede kant:
http://www.allbreedpedigree.com/diamonds+sparkle

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:42

Je snapt me niet dubbeldun. Q1 is een Quarter, maar omdat het een ander paard is dan Q heb ik het Q1 genoemd. Q1 heeft dus een wit papier.

Dat het AQHA een prestatie gericht stamboek is, weet iedereen dat is altijd al zo geweest en dat heeft ook mijn voorkeur. Daar is heel de fokkerij van Quarters op gebaseerd en het grote verschil met bv het KWPN dat een keuring aanhoud of een paard fokgerecht is (dus met het nadeel dat je een veel beperktere genenpoel krijgt tov de quarter met alle risicos vandien). De Quarter is van oorsprong een renpaard dus ik weet niet of je kunt zeggen dat ze hun fokdoel loslaten als ze er in gecontroleerde mate TB in kruisen.
Er wordt hier ook vrij ligt gedaan over het halen van een ROM, alsof dat met elk paard makkelijk lukt. Ik heb gekeken wat je ervoor moet doen en omdat bij TB's het gaat om racepaarden heb ik die hier neer gezet:
Citaat:
A racing Register of Merit is earned when a horse runs a speed index of 80 or better for the first time in its career. The race must be electric-timed and run at an official distance for which AQHA has a survey on file. Certificates are available to the owner of record upon request. The owner must be a current AQHA member

Hoe het precies werkt met speed indexen snap ik niet helemaal. Ik weet dat elke baan een andere speedindex geeft. Deze is afhankelijk van de gemiddelde snelheid berekend over de drie snelste tijden die op de baan ooit gelopen zijn. Dit noemen ze de SI 100. Als een volgend paard dus even hard loopt als het gemiddelde van die drie snelste tijden krijgt dat paard een SI 100. Loopt hij harder dan wordt zijn SI naar rato hoger bv. een SI104. Maar hoe dat berekend wordt weet ik niet. De snelheid van die baan wordt dan aangepast waarbij de snellere tijd wordt meegenomen en het nieuwe gemiddelde is dan weer de SI100. Als het gemiddelde van de snelste tijden die gelopen zijn op een baan lager is dan de minimale standaard tijd, dan wordt die laatste aangehouden. Ik ga even door met die minimale standaard tijd. Een kwart mijl is 440 yard = 0,4km. Een speedindex 100 wordt dan gegeven bij 440 yards in 22.05sec. Dus omgerekend is dat ongeveer 65km/u gemiddelde snelheid, maar de topsnelheid zal dus veel hoger liggen. Als je dan kijkt dat de topsnelheid van een TB rond de 76 km/u ligt kun je zien hoe enorm hard dat gaat. Ik denk dat de SI80 dan omgerekend uit komt op een gemiddelde van 56 km/h over de afstand van 440yard. Aangezien die minimale standaard tijd niet veel gebruikt wordt denk ik, zal het dus in werkelijkheid hoger liggen. Tjonge wat ingewikkeld allemaal Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:27

Jolande schreef:
Je snapt me niet dubbeldun. Q1 is een Quarter, maar omdat het een ander paard is dan Q heb ik het Q1 genoemd. Q1 heeft dus een wit papier.
Ik snap het heel goed Knipoog
Citaat:
1.They(=TB) can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. 2.The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. 3. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse.

1= TB X Q = A
2 = A
3 = A x Q = A

A x Q kun je dus geen Q1 noemen, want hier komt géén officieel genummerd papier bij, maar een geel Appendix papier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:31

Eh jolande lijkt me handig als je je beperkt tot quarterhorses. Want de genenpool van het KWPN wordt ruim aangevuld.Omdat je mag fokken met frans, duits, engels bloed.

Bijvoorbeeld Lan is gedekt door Ronaldo (Oldenburger). Lan is daarvoor ingeschreven bij het Oldenburger stamboek en haar dochter ook. Die is weer ingeschreven bij het KWPN en er mag gewoon mee gefokt worden.

Een half KWPN-er krijgt een blauw papier. De dochter of zoon daarvan (mits van een goedgekeurde vader) wordt gewoon weer KWNP ingeschreven. Dat komt omdat het een prestatiestamboek is. Met een meer gerichte hengstenselectie (de keuring) dan de quarterhengstenselectie (op basis van bouw of prestatie naar gelang de fokker wil).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:28

Een half "KWPN" wil zeggen een hengst van een ander ( erkend ) stamboek. Dit is een register A papier en de veulens hieruit worden- mits aan eenaantal voorwaarden voldaan- gewoon ingeschreven in het stamboek.
Wat jij bedoeld is een veulen van een niet goedgekeurde of niet stamboek erkende hengst. Dit is een B papier. Deze veulens worden nooit ingeschreven. Hun nakomelingen -mits van een goedgekeurde of erkende hengst- worden wel weer ingeschreven echter alleen als hun niet goedgekeurde of erkende grootvader met hetzelfde fokdoel is gefokt als het KWPN heeft.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:20

Noem mij dan maar blond, maar als jou redenatie klopt DD, krijg je dus alleen appendixpaarden en nooit een registreerbare quarterhorse in het stamboek. Waar zit iedereen zich dan druk om te maken.
Naar mijn mening is appendix (=tbxq) x quarter een quarter. Maar ik zal het navragen bij de AQHA, dan weten we het zeker.

DubbelDun schreef:
Jolande schreef:
Ik snap het heel goed Knipoog
Citaat:
1.They(=TB) can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. 2.The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. 3. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse.

1= TB X Q = A
2 = A
3 = A x Q = A

A x Q kun je dus geen Q1 noemen, want hier komt géén officieel genummerd papier bij, maar een geel Appendix papier.

Anya schreef:
Eh jolande lijkt me handig als je je beperkt tot quarterhorses. Want de genenpool van het KWPN wordt ruim aangevuld.Omdat je mag fokken met frans, duits, engels bloed.

Ik wordt steeds blonder denk ik want ik snap niet wat je hier wilt zeggen. Ik roep al het hele topic door dat het KWPN een grote vergaarbak is van rassen die inderdaad ook nog uit diverse landen komen.

Maar hoe dan ook, je kunt hoog of laag springen, de quarter is een rasstamboek, het kwpn niet. Is dat nou zo erg? Ik zie het probleem er niet van. Allebei geschikt voor dat waar ze voor staan. Prima toch. Ik zal de reacties van de AQHA (die overigens bijzonder netjes en vrij vlot reageren op vragen) hier nog neer zetten, maar verder denk ik dat ik mijn mening heb gegeven en ik ga het niet verder zitten verdedigen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:50

Nou jongens, ik vind het een mega interessante discussie.

En voor de recreatie-paarden stel ik de "Hall of happiness-bringers" voor

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:27

@janderegelaa: ja dat zeg ik. Een merrie gedekt door een Oldenburger hengst wordt het veulen van ingeschreven in het veulenboek met een A-papier. En met een half KWPN-ouderschap krijgt een blauw papier en de nakomelingen kunnen (mits KWPN-goedgekeurd) weer gewoon KWPN worden.

@Jolande: jij geeft aan dat de genenpoel van het KWPN klein is. Dat is dus onzin, om aangegeven reden.

En nogmaals: ook binnen het KWPN zitten in ieder geval één erkend RAS. Het Gelders paard. Even nagezocht en in tegenstelling tot wat janderegelaa zegt wel erkend door het KWPN (het staat zelfs op het papier van Lan welke voorouders Gelders zijn .. ook even nagezocht).
Citaat:
Categorale Afdeling Gelders Paard
De Categorale Afdeling Gelders Paard is een afdeling van het KWPN.

Het KWPN kent 3 fokrichtingen, te weten : rijpaard, tuigpaard en Gelders Paard.

De Categorale Afdeling bestaat uit een groep enthousiaste fokkers, gebruikers en liefhebbers van het Gelders Paard, die allen op hun eigen wijze bij het Gelders Paard betrokken zijn. Fokkers die reeds jarenlange ervaring hebben met het Gelders Paard en leden die hun paarden niet alleen op de door de afdeling georganiseerde wedstrijden en evenementen uitbrengen, maar daarnaast ook actief zijn op regionale wedstrijden en hiermee de aandacht vestigen op de kwaliteiten van het Gelders Paard.

Hoogtepunt elk jaar is de Dag van het Gelders Paard in Hengelo (Gld.) waar fokkers uit alle windstreken hun Gelderse fokproducten komen laten zien.

Het Gelders Paard
Het Gelders Paard staat, samen met het Groninger Paard, aan de basis van het moderne KWPN paard. Van oorsprong werd het Gelders Paard gebruikt als karossier (voor de koets), als landbouwpaard, waarbij later extra kwalificaties in de zin van landbouwtuigpaard of landbouwrijpaard aan de hengsten toegekend konden worden. Het gebruik van het Gelders Paard in de ruitersport kent een lange traditie.

Kenmerkend voor het Gelders Paard zijn de veelzijdige gebruiksmogelijkheden, zijn lichamelijke gezondheid en zijn rustige karakter gecombineerd met een altijd blij optreden met front, voldoende heffing in het voorbeen en een krachtig ondertredend achterbeen.

Deze eigenschappen maken dat de populariteit van het Gelders Paard de laatste jaren weer enorm toeneemt. Het Gelders Paard is door deze gebruiksmogelijkheden geschikt voor diverse facetten van de paardensport en fokkerij. Binnen de Categorale Afdeling zien we dan ook dat de paarden in meerdere takken van de sport worden ingezet, zowel aangespannen als onder het zadel (springen en dressuur). Dit maakt het Gelders Paard ook aantrekkelijk voor de mensen die recreatief rijden. Temperament en karakter maakt het paard ook geschikt voor mensen die minder regelmatig rijden en toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel en voor de wagen willen hebben. Het rustige karakter is een pre in het hedendaagse drukke verkeer.