Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
AQHA schreef:AQHA allows Thoroughbreds to be registered as breeding stock. The reason is to bring running blood into the pedigree. They can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. We do not want to take away from the actual Quarter Horse breed. The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. The mission of AQHA is to record and preserve the pedigree of the American Quarter horse while maintaining the integrity of the breed. That is why one of the horses in the breeding must always be a permanent numbered registered Quarter Horse
.
Himyar schreef:Voor de duidelijkheid; dit is dus niet goed weergegevenDe nakomeling mag in alle AQHA wedstrijden en disciplines mee doen. Haalt het een ROM, dan mag je weer met een Quarter horse dekken.

, maar je mag dan JUIST weer met een TB of Appendix dekken, die vervolgens weer een Appendixpapier krijgt.
. Moet het geen ruin zijn, dan wordt dekken erg lastig
.
Citaat:A racing Register of Merit is earned when a horse runs a speed index of 80 or better for the first time in its career. The race must be electric-timed and run at an official distance for which AQHA has a survey on file. Certificates are available to the owner of record upon request. The owner must be a current AQHA member
Jolande schreef:Ik snap het heel goedJe snapt me niet dubbeldun. Q1 is een Quarter, maar omdat het een ander paard is dan Q heb ik het Q1 genoemd. Q1 heeft dus een wit papier.

Citaat:1.They(=TB) can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. 2.The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. 3. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse.

DubbelDun schreef:Jolande schreef:Ik snap het heel goedJe snapt me niet dubbeldun. Q1 is een Quarter, maar omdat het een ander paard is dan Q heb ik het Q1 genoemd. Q1 heeft dus een wit papier.Citaat:1.They(=TB) can only be breed to a white papered, permanent numbered Quarter Horse. 2.The resulting foal is a yellow papered Appendix Quarter Horse. A recorded Thoroughbred can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse. 3. An Appendix Quarter Horse can only be breed to a permanent numbered Quarter Horse.
1= TB X Q = A
2 = A
3 = A x Q = A
A x Q kun je dus geen Q1 noemen, want hier komt géén officieel genummerd papier bij, maar een geel Appendix papier.
Anya schreef:Eh jolande lijkt me handig als je je beperkt tot quarterhorses. Want de genenpool van het KWPN wordt ruim aangevuld.Omdat je mag fokken met frans, duits, engels bloed.
Citaat:Categorale Afdeling Gelders Paard
De Categorale Afdeling Gelders Paard is een afdeling van het KWPN.
Het KWPN kent 3 fokrichtingen, te weten : rijpaard, tuigpaard en Gelders Paard.
De Categorale Afdeling bestaat uit een groep enthousiaste fokkers, gebruikers en liefhebbers van het Gelders Paard, die allen op hun eigen wijze bij het Gelders Paard betrokken zijn. Fokkers die reeds jarenlange ervaring hebben met het Gelders Paard en leden die hun paarden niet alleen op de door de afdeling georganiseerde wedstrijden en evenementen uitbrengen, maar daarnaast ook actief zijn op regionale wedstrijden en hiermee de aandacht vestigen op de kwaliteiten van het Gelders Paard.
Hoogtepunt elk jaar is de Dag van het Gelders Paard in Hengelo (Gld.) waar fokkers uit alle windstreken hun Gelderse fokproducten komen laten zien.
Het Gelders Paard
Het Gelders Paard staat, samen met het Groninger Paard, aan de basis van het moderne KWPN paard. Van oorsprong werd het Gelders Paard gebruikt als karossier (voor de koets), als landbouwpaard, waarbij later extra kwalificaties in de zin van landbouwtuigpaard of landbouwrijpaard aan de hengsten toegekend konden worden. Het gebruik van het Gelders Paard in de ruitersport kent een lange traditie.
Kenmerkend voor het Gelders Paard zijn de veelzijdige gebruiksmogelijkheden, zijn lichamelijke gezondheid en zijn rustige karakter gecombineerd met een altijd blij optreden met front, voldoende heffing in het voorbeen en een krachtig ondertredend achterbeen.
Deze eigenschappen maken dat de populariteit van het Gelders Paard de laatste jaren weer enorm toeneemt. Het Gelders Paard is door deze gebruiksmogelijkheden geschikt voor diverse facetten van de paardensport en fokkerij. Binnen de Categorale Afdeling zien we dan ook dat de paarden in meerdere takken van de sport worden ingezet, zowel aangespannen als onder het zadel (springen en dressuur). Dit maakt het Gelders Paard ook aantrekkelijk voor de mensen die recreatief rijden. Temperament en karakter maakt het paard ook geschikt voor mensen die minder regelmatig rijden en toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel en voor de wagen willen hebben. Het rustige karakter is een pre in het hedendaagse drukke verkeer.