[WN] Vraag Bitlloos/Bridleless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Vraag Bitlloos/Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:26

Daar ben ik het dus niet mee eens Dofuzz. Het kan prima! Alleen met een iets andere optoming, wat overigens volkomen legaal is en heel normaal wordt geacht. Totdat het paard 6 wordt. Das toch raar?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:31

jeddah schreef:
Niet bij Barrels? Hoe dan ook, de rest wel. Knipoog

Dat kan prima, dat jouw paarden daar hinder van ondervinden, daarom kies jij ervoor er NIET mee te rijden. Mijn paarden ondervinden hinder van een bit, maar ik heb de keuze niet. Hoe zou jij het vinden als jij verplicht was bitloos te rijden, terwijl je zegt dat jouw paarden meer past c.q. pijn van hebben?

Verschilletje, ik schreef western riding klassen, ik had het niet over Timed Events, volgens het regelboek ook een verschil met daarbij ook verschillende optoming.

Als de regel zou zijn, dat iedereen bitloos c.q. snaffle moest rijden, dan zou ik denk ik alleen nog in de junior klassen starten of gaan freestyle reinen.
Of gewoon conform de regels nog het beste bij elkaar zoeken wat dan nog geschikt zou zijn voor mijn paard zodat ik nog kon wedstrijdrijden en dus gevolg geven aan de regel.
Of gewoon een ander paard erbij kopen. Cool

Groetjes Gisela

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:36

Och, maar dat doe ik nu ook, ik rij in andere disipines met veel plezier! Dus mocht het er nooit doorkomen geen man over boord hoor. Maar het zou leuk zijn als het er wel door zou komen, en imo, de westernsport die nu een redelijk negatieve uitstraling heeft, ook ten goede komen.

Regels zijn regels, maar regels zijn er ook voor gemaakt om af en toe aangepast te worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:56

Oei jeddah, pas op hoor, regels aanpassen, stel je voor Nagelbijten / Gniffelen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:33

Zoooo wat een gestress over een paar regeltjes zeg Haha! We weten allemaal dat regeltjes zijn om te volgen, natuurlijk Cool

Op een jong paard is geen geen probleem en op een ouder paard is het ineens helemaal not-done... oh ja, want tandjes enzo... Ach gut

Als een paard last heeft of pijn heeft van een bitloze optoming, wordt er misschien dusdanig mee gereden dat ik niet kan voorstellen dat het met een bit ineens geen probleem is?

Als ik zou starten en ik zou kiezen voor een bit op 1 hand, en mn medestander zou bitloos rijden op 1 hand, zie ik echt niet in op wat voor een manier ik daar dan last van zou hebben Verward

Bij de dressuur zijn ze er dacht ik ook mee bezig, bitloze wedstrijden... zouden ze het er daar wel doorkrijgen..?? Ben benieuwd Ja

@Jeddah: het is nog net niet vloeken in de kerk wat je doet, maar t scheelt niet veel zeg Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:36

Cer schreef:
Bij de dressuur zijn ze er dacht ik ook mee bezig, bitloze wedstrijden... zouden ze het er daar wel doorkrijgen..?? Ben benieuwd Ja
Dus over 10 jaar moet het bij WN ook wel lukken Lachen

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:16

Ik zou het wel prettig vinden ik rijd met senior paarden altijd op bosal ik vind het zelf prettiger rijden voor mijn paarden
ik heb ze ook wel eens op een bit maar mijn merrie wordt met een bit in haar mond benauwd. hoe smaller het bitje hoe minder erg het is. maar ze krijgt het spaans benauwd tijdens het rijden met een bosal touwhalster heeft ze nergens last van en ik kan haar dan ook op 1 hand rijden met bit ook dus wat dat betreft maakt het voor mijn paard niet uit
het is gewoon mijn eigen idee waarom ik het fijner zou vinden.
Ik zou het ook aanjuichen om wel bitloos te mogen rijden met een seniorpaard en met mij nog wel meerdere mensen in mijn kennissen kring dus jeddah waar moeten we tekenen hahahaha

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:48

het zal mij echt niks uitmaken als mensen bitloos gaan rijden.
vind het wel raar dat het niet meer mag als een paard 6 is ,snap ook echt niet waarom die regel er is.

als we gaan stemmen ,stem ik voor Knipoog

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:35

ik vind het niet zo'n probleem hoor, zolang er maar wel op een hand wordt gereden bij de senioren!
maar kan iemand uitleggen waarom slidingplates zo paardonvriendelijk zouden zijn?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:10

Ik ben er ook zeer zeker voor dat de regels verruimd worden.
(en als maar genoeg mensen dat willen moet dat toch veranderd kunnen worden. kijk maar naar de futurityleeftijd bij de aahch)

Een voorbeeldje waarmee ik vorig jaar te maken had.
Als eerste deze regelgeving nog een keer:
Gisela schreef:
Zoals Blaze al aangaf, is de regel snaffle en hackamore binnen de junior paarden ontstaan omdat

1. het paard tandjes wisselt dus bosal
2. het paard nog niet helemaal klaar is op 1 hand.

Heeft dus een geldige reden om het de junior paardjes die het nodig hebben gewoon iets makkelijker te maken.

Dan het stukje van Dofuzz over oplopend nivo dus volgt er dan als het ware achteraan.

Je wilt de moeilijkheidsgraad van de junior toch weer verhogen dus in de senior

1. paardje wisselt niet meer
2. paard is klaar op 1 hand

kun je laten zien hoe mooi neckreining wel niet kan zijn.

Groetjes, Gisela

Ik heb vorig jaar een paard van kennissen willen kopen. Dit paard had tot dan toe alleen maar een beetje recreatief gelopen, maar had zeker de potentie om op wedstrijden goed te gaan presteren.
Het paard is afgelopen jaar 6 geworden en als ik hem had gekocht dan had ik hem gelijk met één hand op een shank moeten starten. Of ik had er voor moeten kiezen om dit paard voorlopig nog niet te showen (en hem zodoende ook een hoop ervaringen laten missen) voordat hij helemaal ervoor klaar was om hem wel op één hand te showen. Ik had net mijn vorige wedstrijdpaard verloren en wilde graag weer showen met een ander paad. Ik heb er toen voor gekozen om dit paard niet te kopen.
Zo zullen er best wel meer 5-, 6- en 7-jarige paarden (en misschien ook nog wel ouder) zijn die nog lang niet aan een shank toe zijn, maar waarmee de (nieuwe) eigenaar graag zou willen showen.
Ook met jonge paardjes kunnen mensen er bewust voor kiezen om rustig aan te beginnen. Zo jammer dat er dan op een gegeven moment die tijdsdruk is dat als ze 6 worden ze op shank moeten lopen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:39

hoe meer ik deze topics lees , hoe meer ik Fan wordt van NRHA en deze vereniging bewonder voor zijn inzicht owv.:

zolang er op 1 geshowd wordt kan dat elk showlegal bit of hackamore(als je bitloos of bridleless kan heb je geen enkele hand nodig nietwaar? dus geen probleem)

iedereen showed elk paard op 1 hand, of die nu 3 of 30 is, behalve in snafflebit/hackamore klassen waar 2-handig mag, maar daar is dan geen ene fiets in te verdienen en gaat iedereen zijn jonge paarden schoolen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:43

dofuzz schreef:
zolang er op 1 geshowd wordt kan dat elk showlegal bit of hackamore(als je bitloos of bridleless kan heb je geen enkele hand nodig nietwaar? dus geen probleem)

Met bitloos wel een hand, met brideless geen idd.
Ander vraagje waar ik zo opkom... stel.. stel dat je bridleless zou gaan rijden.. waar laat je dan je handen? Haha!
Sommigen hebben met die ene losse hand al een probleem. Wat als je twee handen 'over' hebt Tong uitsteken

Citaat:
iedereen showed elk paard op 1 hand, of die nu 3 of 30 is, behalve in snafflebit/hackamore klassen waar 2-handig mag, maar daar is dan geen ene fiets in te verdienen en gaat iedereen zijn jonge paarden schoolen.

I'ts all about the money, Muziek!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:52

als je door te winnen wat kan terugverdienen en je hobby financieel draaglijker maken is dat toch geen probleem, of is geld verdienen nu echt een schande en een vies woord?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:56

Nee dat is geen probleem, maar door opmerkingen als bovenstaande wordt het idee gecreeerd dat het om het geld gaat. Dat klasses waar geen geld in zit, minderwaardig zijn....Dus wie legt dan waar de nadruk op?

*maar dit is een heel andere discussie*

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 09:04

Okee, dus als ik het goed begrijp, Dofuzz, dan mag je in de NRHA gewoon op Bosal 1 handig rijden?? Dát is waarvoor ik pleit, waarom heb je er dan een probleem mee??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:48

jeddah schreef:
Okee, dus als ik het goed begrijp, Dofuzz, dan mag je in de NRHA gewoon op Bosal 1 handig rijden?? Dát is waarvoor ik pleit, waarom heb je er dan een probleem mee??

Ja, dat ontgaat mij dus ook totaal Verward

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:48

ik heb er ook helemaal geen probleem mee omdat NRHA namelijk ALTYD, IMMER, ALWAYS en TOUJOURS 1(één) handig is (behalve S/H cat. 5)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:00

Maar, mag je bij de DRHA ook ALTYD IMMER ALWAYS EN TOUJOURS op bosal of snaffle? Op 1 hand uiiteraard...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:10

als de DRHA de NRHA regels hanteert vanzelfsprekend wel

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:11

Okee dan! Thanks!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:20

Huh?????? Zitten jullie na al het getyp niet scheel te kijken???? Knipoog

DRHA, klasse Green As Grass, voor de beginnende ruiter maar ook de Pro die nog niet genoeg geld heeft gewonnen, mag je starten op een shank op 2 handen. De rest van de regels zijn hetzelfde als de NRHA.

NRHA klassen, alle paarden worden altijd gestart in het bit op 1 hand, met 1 uitzondering, de Cat. 5 snafflebit/hackamore klasse maar deze is dus leeftijdsgebonden.

Dat zijn volgens mij de regels......

Er staat nergens dat je altijd!!!! op een bosal mag starten op 1 hand. Alleen de SBH klasse.

Of heb ik een regeltje binnen de NRHA gemist....?????

Groetjes, Gisela

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:38

ja gisela, die heb je gemist

het NRHA regelboek zegt :
p70 (3)equipment
(a) hackamores
(b) snaffles
(c) bits
(d) except for snafflebit and freestyle classes, only 1 hand may be used on the reins, and the hand must not be changed.........
verder wordt in de judges guide vermeld dat elk showlegal bit, ook bosals en snaffles, mogen gebruikt worden in elke NRHA class als ze maar op 1 hand gebruikt worden.
er wordt wel op p71 in (5) melding gemaakt dat mecates alleen mogen gebruikt worden in S/H klassen, dus 2-handig, en wanneer op 1 hand gebruik gemaakt moet worden van split reins of romals aan de bosal

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:40

Wat bij de NRHA mag, moet bij de WRAN toch ook kunnen Vork Die willen toch niet conservatief lijken? Tong uitsteken

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:45

nogmaals wb
dit is enkel mogelijk omdat bij NRHA geen junior/senior bestaat, enkel een gradering volgens de verdienste van de ruiter en alles per definitie 1-handig is

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:47

Scheve mond .. maar volgens Gisela is er dus wél een leeftijdgebonden klasse bij de NRHA
Citaat:
Cat. 5 snafflebit/hackamore klasse maar deze is dus leeftijdsgebonden