[WN] meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:31

Waratje schreef:
Of doen westernruiters nooit iets zomaar voor de leut, soms? Wel toch? Whoosh!

Nooouuuuu t is wel een heel serieuze sport hoor Clown
Of bedoelde je 'teut'? Want dan...eh... Cool

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:46

CJvR schreef:

Overigens i.p.v de knop op het wn zadel, kun je aan een engels zadel voor een riempje maken, waar je je aan vastgrijpen kunt in geval van nood Knipoog Clown, de ringetjes hiervoor zitten er meestal al standaard op.

Ja je kunt er natuurlijk ook een touw aan vast knopen en proberen of je ook aan roping kunt doen met je dressuur zadel Haha!

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:22

Steaming schreef:
CJvR schreef:

Overigens i.p.v de knop op het wn zadel, kun je aan een engels zadel voor een riempje maken, waar je je aan vastgrijpen kunt in geval van nood Knipoog Clown, de ringetjes hiervoor zitten er meestal al standaard op.

Ja je kunt er natuurlijk ook een touw aan vast knopen en proberen of je ook aan roping kunt doen met je dressuur zadel Haha!

Moet je dan een cowboyhoed op of een dressuurhoed????? ik kan er geen touw meer aan vastknopen!!! Clown

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:16

Steaming: foei Haha! Haha! Haha! Haha!

Ineke P: je zou ook nog kunnen kiezen voor een valhelm en daarbij nog een bodyprotector. Knipoog Clown

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:12

CJvR schreef:
Steaming: foei Haha! Haha! Haha! Haha!

Ineke P: je zou ook nog kunnen kiezen voor een valhelm en daarbij nog een bodyprotector. Knipoog Clown

Is nog niet zo'n gek idee! Haha! Haha! Haha!

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:19

Maar ik moet eerlijk bekennen; deze stelling heeft me wel aan het denken gezet. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan een Engels zadel. het weegt niet zo zwaar; is makkelijker op te bergen ;ook voor de paardenrug natuurlijk een stukje vriendelijker; verder is het ook goed voor mijn rug; want al dat gesjouw met die zware zadels doen ook mijn rug geen goed. En is eenvoudig schoon te maken. Nu sta je ooit een halve dag te poetsen op je zadel. Maar ik moet er niet aan denken om met een engels zadel een reiningproefje (ook niet voor de leut) te rijden. Zo dat is mijn mening! Haha! Haha! Haha!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:07

Mijn antwoord is nee... is niet prettig stoppen op een dressuurzadel. Ik denk ook niet voor het paard. Heeft te maken met de stand van je bekken bij een goede stop en de stand van je bekken in verschillende type zadels.
Verder kwam me gelijk een oud bokt topic uit mijn geheugen omhoog...
Op deze link http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=4&t=423961 als je even scrollt is er een foto te zien.

@ Anya misschien moet je de vraag niet stellen als het antwoord dat je krijgt niet het 'goede' antwoord is.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:18

Citaat:
Ik denk ook niet voor het paard. Heeft te maken met de stand van je bekken bij een goede stop en de stand van je bekken in verschillende type zadels.

Naar mijn heel bescheiden mening maakt dat zadel voor het paard niks uit in een stop. Stand van het bekken? Die moet je aanpassen aan de beweging van het paard. Of heb je geleerd met de meetlat en een mal de juiste stand van je bekken je paard een "goede" stop te laten maken.
Het bekken en ook ruggegraat en andere botjes die een mens rijk is, laten zich nu eenmaal maar beperkt in een bepaalde "stand" dwingen.
Tevens zal ieder paard een andere manier van bewegen hebben, waaraan je je houding tijdens een stop zult moeten aanpassen. Het paard niet aan jou.
Ga maar uit van dit: een kromme rug krijg je niet recht, niet ieder bekken is gelijk en ieder paard is anders in de beweging. Bovendien een goede ruiter kan ook op een pleasurezadel of zelfs een BM een perfecte stop uitvoeren. Daarbij is ondertussen het aantal types in reiningzadels bijna ontelbaar.

Als je dus eens hebt gekeken naar het WK reining bijvoorbeeld, dan zag je zoveel houdingen in de stops als er ruiters en paarden waren.
Vertel jij me dan nu dan eens of teken het op wat de juiste bekkenhouding of beter gezegd stand, naar jouw mening dan moet zijn.
(afgezien van het feit dat het daadwerkelijk om de superstop van het paard gaat en er niet gekeken wordt naar de prachtige stijl van de ruiter) Clown

@Ineke-P: zeer aanbevelingwaardig hoor Knipoog Haha! En in het gure jaargetijde nog wat extra warmte. Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 17:08

@roos1. Ik begrijp niet wat je bedoelt eerlijk gezegd. Ik kom de stelling tegen. Ik kan er niet specifiek antwoord op geven behalve dan dat het mij niet prettig lijkt. Dan stel ik de vraag aan mensen die er wellicht wel verstand van hebben: de reiners.

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:24

Ja Anya, ieder heeft toch zo zijn eigen ervaring en voor iedereen is het een ander gevoel. Het belangrijkste is toch dat je lekker aan het rijden bent en er een super gevoel bij hebt, waarom zou je dan overstappen op iets anders!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:42

Eh InekeP. Nu loopt er helemaal iets door elkaar. Ik rij western. Ik ben al enige jaren terug overgestapt. Maar ik rij niet specifiek reining. Als iemand mij vraagt waarom je geen stop kunt doen in een dressuurzadel dan kom ik niet verder dan: het lijkt mij niet prettig.

Maar ik heb er geen verstand van. Dus laten we het aan de reiners vragen. Het gaat dus helemaal niet over overstappen. Ik heb gewoon een westernzadel (en een stoffig dressuurzadel en een stoffig springzadel).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:03

Ik zou niet weten waarom je met een dressuurzadel geen stop zou kunnen maken,als het paard kan stoppen. Sigaar
Heb het wel eens zonder zadel,met een halster en 2 touwtjes gedaan,het vergt wat meer concentratie van de ruiter,in dit geval een manspersoon,om de familiejuwelen heel te houden. Clown
Heb ook wel eens 1.10 gesprongen,met een westernzadel,ff op-
passen met je jas,en beugels een gaatje korter. Cool
Spring uberhaupt redelijk vaak in het bos,omgevallen bomen enz. Vingers aflikken

Of ik er voor zou kiezen om met een engels zadel te rijden,neuh...
Geef mij mijn westernzadel maar,en speciaal voor de reining,al was het alleen al vanwege het comfort voor het paard.
Vind het ook prettig om wat meer ruimte te hebben,bijvoorbeeld met spinnen,en stoppen en met name met rollbacks Clown

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:04

Wat is eigenlijk het nut van deze discussie?
Zometeen komen we er dus achter dat het wel of niet kan.... en dan?

Stacey Westfall rijdt een winnende freestyle reiningproef (151 pt) zónder zadel en hoofdstel,
maar of iedereen dat kan....

De één zal reiningmanoeuvres wel uit kunnen zitten op een engels zadel, maar de ander misschien niet eens op een westernzadel... wat wil dat zeggen?

Bij western rijden (uitgezonderd hunterclasses) gebruik je nu eenmaal een westernzadel. Waarom zou je dat willen veranderen? Is dat zinvol?

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:46

Citaat:
Naar mijn heel bescheiden mening maakt dat zadel voor het paard niks uit in een stop. Stand van het bekken? Die moet je aanpassen aan de beweging van het paard. Of heb je geleerd met de meetlat en een mal de juiste stand van je bekken je paard een "goede" stop te laten maken.

Het zadel maakt in zoverre uit, dat een reiningzadel de druk meer verdeeld heeft omdat het op een groter gedeelte van de rug ligt (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Een dressuurzadel is kleiner en heeft ook een andere druk verdeling. In veel dressuurzadels zit je 'vast' en kan je maar zeer beperkt je bekken kantelen. Hierdoor kan je niet fijn gaan 'zitten' om je stop te maken. Dit pas je naar mijn idee niet aan je paard aan, je paard gaat lopen naar hoe jij rijd en dus ook zit.

Een dressuurzadel zorgt ervoor dat je makkelijk rechtop zit met een redelijke holle rug, wanneer je thuis het werkelijk verschil wilt merken, zou je zo'n 10 keer met een flinke holle rug moeten stoppen om erachter te komen dat de 10e keer er heel anders uit zou zien dan dat je met een reiningzadel, die wel de ruimte geeft je zit te veranderen, stopt. Als je mij pb't zal ik je voorbeelden geven van ruiters die naar mijn idee te recht zitten in hun stop (wel of niet door onjuist zadel) en ruiters die voorbeeldig hun eigen rug en benen gebruiken om goed te kunnen stoppen. OKe daar zal ik je gelijk een voorbeeld geven (is tenslotte positief) Bernard Fonck is zo iemand die die kunst beheerst. In zijn stops kan je duidelijk zien dat hij heel anders zit dan bijvoorbeeld een Anky.

@ CJvR: Ja ik heb geleerd door middel van juiste stand van het bekken en je rug een juiste en goede stop te maken. Maar ik was misschien dan ook bevoorrecht om dit eerst op zeer goede doorgetrainde reiners te leren en het me eigen te maken voordat ik zelf dit aan paarden ging leren. En mijn ervaring is dat dat beter werkt dan aan de teugels trekken, plat achterover gaan liggen, heel hard hoooo roepen of wat dan ook. Duidelijk zijn met je zit is het allerbelangrijkste en uiteindelijk levert dat het mooiste beeld op als je deze hulp subtiel en zuiver kan geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:04

storrum schreef:
Bij western rijden (uitgezonderd hunterclasses) gebruik je nu eenmaal een westernzadel. Waarom zou je dat willen veranderen? Is dat zinvol?

Nou gewoon, omdat westernzadels waardeloos zijn onder mijn kont en ik toch wel het nut zie van de beheersing van enkele reining-onderdelen, zonder dat ik gelijk ook maar de behoefte heb om dat te showen op een wedstrijd?
En voor het geval je er aanstoot aan neemt, ik rijd mijn Quarter met een dressuurzadel........ Extreme duivel

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:20

Citaat:
omdat westernzadels waardeloos zijn onder mijn kont

Of heb je tot nu toe waardeloze westernzadels onder je kont? Tong uitsteken

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:50

Breek even in hier, heb geen barst verstand van westernzadels. Weet alleen dat ik met mn dressuur zadel prima een b springparcours kon rijden. Lijkt me dan dat ik ook een westernproef er mee zou kunnen doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:08

Roos1 schreef:
Citaat:
omdat westernzadels waardeloos zijn onder mijn kont

Of heb je tot nu toe waardeloze westernzadels onder je kont? Tong uitsteken

Dat was eigenlijk ook wel wat ik dacht.
Ooit heb ik een westernzadel geleend. Daar draaide je jezelf uit in galop. Wat je ook deed, hoe je ook ging zitten. Ander zadel geprobeerd. Niets aan de hand. Uiteindelijk zelf een prima westernzadel gekocht. En dat zit als een huis. Ja

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:14

@CherokeeChum: 1.10 met een westernzadel ?????
Sorry maar de juiste verlichte zit houding lukt me echt niet bij een lagere sprong, laat staan bij 1.10 .
ik vind dit heel knap van je, hoe groot was de blauwe plek in je buik?????

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:20

ikke schreef:
Nou gewoon, omdat westernzadels waardeloos zijn onder mijn kont

heb jij zo een speciale dan? Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:35

Ik denk idd dat Ikke nog niet in een goed zadel heeft gezeten. Ik zit ook in veel zadels waardeloos, gewoon omdat de twist te breed is voor mijn bekken. Mijn OF is wat dat betreft geweldig 'vrouwvriendelijk' Lachen
Ik spring ook regelmatig in een westernzadel en heb geen last van de knop, lichtrijden is ook geen probleem.
Zou eea dan toch te maken hebben met de plaatsing van de fenders (stoelzit) ??

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:50

ikke schreef:
En voor het geval je er aanstoot aan neemt, ik rijd mijn Quarter met een dressuurzadel........ Extreme duivel

Het maakt mij niks uit al leg je er een fietszadel op Knipoog
Ik start o.a. ook hunter dus rij ik ook wel eens met een engels zadel (op een quarter)
maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar mijn westernzadel. Véél comfortabeler.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:55

Welk zadel fijner zit is toch gewoon smaken verschillen? We hoeven dáárover toch niet ook nog te gaan discuseren??

Ik zit fijn in een aantal westernzadels, maar ook super fijn in engelse zadels, imo is het kwa zit appels met peren vergelijken en beide vind ik lekker! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:57

Ik kan zowel zitten in dressuur, spring- of westernzadels. Ik vind het westernzadel wat fijner zitten. Komt door het ontbreken van wrongen en natuurlijk die knop waar ik van alles aan kan hangen. Maar Ikke stelt dat ze NIET kan zitten in een westernzadel. Dat is geen zaak van fijn of minder fijn, maar gewoon van niet. Dus vraagt een aantal mensen zich af op wat voor zadel dat dan is. Qua kwaliteit vooral dus.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:00

Nou, maar als zij dat niet kan, dan maakt dat toch niet uit?? Zo zijn er zat mensen die stellen dat ze niet kunnen zitten in een engels zadel. Ze heeft misschien nog niet in een zadel gezeten die voor haar (of hem? geen idee) geschikt is, maar dat hoeft heel niet aan de kwaliteit te liggen, is ook puur smaak, mijn favorite western zadel is een Wintec van nog geen 400,-.