[WN] Hoe serieus is western rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyRider

Re: Hoe serieus is western rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:31

vera schreef:
Zoals TS het uitlegt in haar tweede bericht kan ik mij er wel in vinden op een aantal vlakken.
Ja ook ik vind dat veel quarters niet met schwung gereden worden maar inderdaad krabbelen. Persoonlijk houd ik daar niet van en ik rijdt mijn Quarter ook niet zo, ik rijd hem voorwaarts, leer hem marcheren, niet op de voorhand lopen en dan pas neem ik zijn tempo terug. Daardoor behoudt hij een betere kadans in mijn ogen.
Veel zitten vast in hun spieren en moeten te langzaam lopen.

Ook het niveau van veel ruiters vind ik vaak bedroefend, ik denk dat veel mensen die beginnen met westernrijden te snel op een paard gaan starten. Dat kun je als voordeel beschouwen; zo doen ze snel veel ervaring op...Maar je kunt het ook als nadeel zien; het niveau op wedtsrijden is daardoor soms niet echt prettig om naar te kijken.

Dus er zit best een kern van waarheid in de constateringen IMO maar om dan meteen een vraagteken te zetten bij het feit of een sport wel serieus genomen wordt, gaat me te ver.... Haha!

Dat zeg ik net Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:30

Dat is inderdaad al een stuk genuanceerd Vera Haha! Want ik vroeg me echt af bij welke wedstijden ik dan heb staan kijken (mensen met sporen ondersteboven, verkeerde galoppen, niet kunnen zitten etc.) Als daar iemand met een beetje kijk op rijden een mening over moet geven, kom je natuurlijk niet ver Cool

Dat op een NK ruiters van niveau rijden, lijkt mij niet meer dan normaal, het is tenslotte een NK.. Maar is er dan maar 1 show (okee, in de westernsport twee zelfs) per jaar waar een beetje niveau te zien is? K mag toch hopen van niet. (en nee, geen NRHAshows, want dat is alleen reining)

Les van een goede trainer? Hoeveel zijn er ondertussen al besproken??

Ik heb al regelmatig hier op bokt gelezen dat sommige onderdelen te moeilijk zijn voor niet qpa's.. Nu beweert iemand dat je eigenlijk een qpa nodig hebt voor westernrijden, en is dat ineens helemaal niet waar Verward Op zn minst gezegd bijzonder Cool

Quartergangen? Ik heb een stukje livestream gezien van de worldshow, dat is de ultime show... Nou, dankjevriendelijk..
Een normale voorwaartse gang en een paard wat uit zn schouder beweegt moet toch geen uitzondering zijn???

Moeten we de sport serieus nemen omdat een handjevol ruiters hoegenaam serieus bezig is? En eenzelfde aantal de boel te serieus nemen?
Het is voor de meerderheid gewoon hobby en hoe serieus moet je het nemen dan? Het moet vooralsnog toch gewoon leuk zijn? Ja

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:06

Dat je veel 'krabbelquarters' hoog ziet eindigen zegt ook wel iets over de jurering, vind ik. Af en toe krijg ik echt het idee dat die lui absoluut niet naar het paardtechnische kijken, of misschien wel kijken maar lang geen oogmeting hebben gehad... De voorkeur van wat een judge wil zien schijnt ook zeer 'judge' afhankelijk te zijn.

Misschien zou er eens naar de basis gekeken moeten worden, het leren rijden. Ik vind de klassieke dressuur (excessen daargelaten) erg belangrijk voor die basis. Ik heb ooit iemand horen zeggen tijdens een westernles; Mijn paard loopt verzameld want z,n nek is gebogen... En degene die les gaf zag dat het goed was...

Ik denk dat als de judges eens paardtechnisch onderricht zouden worden (of misschien eens met jury's uit de dressuur gingen praten?), dat de uitslagen op westernshows er heel anders uit zouden gaan zien. Met het gevolg dat mensen paarden ook anders gaan rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:09

@EC: Je wilt toch niet beweren dat westernjury's geen verstand hebben van het bewegingsapparaat van paarden?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:10

Cer schreef:
Moeten we de sport serieus nemen omdat een handjevol ruiters hoegenaam serieus bezig is? En eenzelfde aantal de boel te serieus nemen?
Het is voor de meerderheid gewoon hobby en hoe serieus moet je het nemen dan? Het moet vooralsnog toch gewoon leuk zijn? Ja

het moet vooral ook leuk zijn ja! maar een hobby kan toch ook serieus worden genomen toch? volgens mij ligt het er maar net aan wie je tegenkomt en hoe serieus die persoon is Haha!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:11

OWJA Haha! Die sporen op zijn kop Haha!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:17

Ik weet dat wij heel serieus bezig zijn om ons paard zo goed mogelijk in haar vel te laten zitten en vervolgens zo goed mogelijk te laten lopen. Maar ik heb wel het idee dat we geen schijn van kans meer maken in een pleasure wedstrijd op niveau nu ze van die ruime passen kan maken Bloos

En als we het hebben over het NK.... Ik kan me in ieder geval een ruiter herinneren die tot 3 keer toe bij een stop bijna van zijn paard donderde Cool Zie ik Anky niet zo heel vaak doen Sigaar

Maar het is toch ieder op zich en hoe die persoon in kwestie ermee bezig is... Wat is de definitie van serieus? Betekent dat dat we perse het NK moeten willen rijden of betekent dat dat ons paard thuis in de bak super moet kunnen lopen omdat wij niet van die wedstrijd types zijn? Sja ..

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:19

Cer schreef:
@EC: Je wilt toch niet beweren dat westernjury's geen verstand hebben van het bewegingsapparaat van paarden?

Door het overmatig bekijken van één ras kennelijk niet meer... Of het is zo dat snelle spins en harde stops de 'mindere' puntjes weg tellen. Of ik zie het verkeerd en ga ik mijn paard ook zo leren lopen en doe ik ook m,n sporen ondersteboven Bloos

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:21

Neuh EC, just checking Cool

Je weet toch wel dat quarters heeeeel bijzondere paarden zijn he Ja

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:26

Cer schreef:
Neuh EC, just checking Cool

Je weet toch wel dat quarters heeeeel bijzondere paarden zijn he Ja

Ja zeker, toch! Ik ga volgend jaar dan ook een leuke (en vooral gezonde) hengst zoeken om de perfect match te maken.... Met m,n dravermerrie!! En dan krijg je paardrasistische lieden die vinden dat je een goede quarterhengst niet zou moeten mixen met een ander ras... Just watch me!! Cool Cool

Maar dat zou een heel ander topic kunnen zijn...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:28

Equinecoach schreef:
Maar dat zou een heel ander topic kunnen zijn...

Ik wordt al vrolijk van alleen al het idee van zo'n topic *LOL* Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:51

Das mooi EQ: ik weet nog een Haf die binnenkort gaat bevallen van een veulen met een quarter als papa.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:35

Cer schreef:
Quartergangen? Ik heb een stukje livestream gezien van de worldshow, dat is de ultime show... Nou, dankjevriendelijk..
Een normale voorwaartse gang en een paard wat uit zn schouder beweegt moet toch geen uitzondering zijn???

Daarom doe ik daar niet aan mee. Wordt ik dan niet geplaatst? Jammer dan.....alhoewel het tegendeel tot nu toe alleen nog maar het geval is geweest dus kennelijk doen we ergens iets goed (of de jury iets niet goed Haha! )
Citaat:

Je kunt ook serieus leuk bezig zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:38

Voor mij is het een serieuze hobby! Clown

en ik geloof voor zo'n 90% van paardminnend Nederland (dus ook de Engelse ruiters!)...we zouden allemaal maar serieuze wedtsrijdruiters zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:42

Cer schreef:
Dat is inderdaad al een stuk genuanceerd Vera Haha! Want ik vroeg me echt af bij welke wedstijden ik dan heb staan kijken (mensen met sporen ondersteboven, verkeerde galoppen, niet kunnen zitten etc.) Als daar iemand met een beetje kijk op rijden een mening over moet geven, kom je natuurlijk niet ver Cool

Dat op een NK ruiters van niveau rijden, lijkt mij niet meer dan normaal, het is tenslotte een NK.. Maar is er dan maar 1 show (okee, in de westernsport twee zelfs) per jaar waar een beetje niveau te zien is? K mag toch hopen van niet. (en nee, geen NRHAshows, want dat is alleen reining)

Les van een goede trainer? Hoeveel zijn er ondertussen al besproken??

Ik heb al regelmatig hier op bokt gelezen dat sommige onderdelen te moeilijk zijn voor niet qpa's.. Nu beweert iemand dat je eigenlijk een qpa nodig hebt voor westernrijden, en is dat ineens helemaal niet waar Verward Op zn minst gezegd bijzonder Cool

Waarmee je feitelijk zegt dat de westernsport op hetzelfde niveau is gekomen als de dressuur, namelijk het laten zien van een bepaald plaatje, niet per se een goed doorgereden paard?!?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

Waratje schreef:
Waarmee je feitelijk zegt dat de westernsport op hetzelfde niveau is gekomen als de dressuur, namelijk het laten zien van een bepaald plaatje, niet per se een goed doorgereden paard?!?

Maar dat bepaalde plaatje zou toch een goed doorgereden paard moeten zijn Verward

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

@ Waratje; spijker op de kop helaas...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:02

JoyRider schreef:
Waratje schreef:

Maar dat bepaalde plaatje zou toch een goed doorgereden paard moeten zijn Verward

Dat zou moeten ja, maar de praktijk ziet er iets te vaak anders uit...............

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:21

@Cer. Volgens mij moet hier wat genuanceerd worden.
Ja ik denk niet dat mijn KWPN-er ver komt in de reining. Daar heeft ze de bouw niet voor, zelfs al ware ik een sterruiter.

En ja ik heb juryleden en regelboeken vervloekt die vinden dat een paard van willekeurig welk ras qua halshouding in de pleasure moet voldoen aan het plaatje van een quarterhorse. Want hoe fraai gelijkmatig een paard ook loopt, geen qpa betekent dat je op achterstand staat qua halshouding. Op op zijn minst is het heel erg hard werken en compromis sluiten m.b.t. de verzameling om min of meer aan het gewenste plaatje te voldoen.

En ja.. ik zie ook paarden (toch vaak qpa's) waar specifiek voor de pleasure de gangen volledig uitgereden zijn. Niet meer voorwaarts, niet meer aan het been, niet regelmatig met takt lopend.

En tegelijkertijd zie ik paarden die lekker los op één hand te sturen zijn, wel aan het been zijn, wel lopen, wel een keertwending om de achterhand doen (die in de M2 nog regelmatig problemen oplevert), zie ik fjorden en haffen en onbekend merk pony's keurig presteren in trail en horsemanship.

Tegelijkertijd zie ik bij ons op stal de niet-westernpaarden volkomen in de stress gaan van een beetje water, een zeiltje, wijken over een balkje... laat staan dat ze door een hek komen.

De praktijk is dus: ik zie mooie en niet mooie dingen.

Maar dat is niet zoveel anders als bij pakweg de dressuur. Ik heb toch enige jaren dressuur gereden. En de slofteugels, op het voorterrein abgelongierde paarden, de paarden die iedere pas vooruit gedrukt moeten worden, met een valse knik, valse stelling en uitzwaaiende kont terecht zijn gekomen in de L van Levenslang. De M-paarden die daar net aan ontsnapt zijn, maar ook niet verder komen. De paarden met iets minder ruime gangen die door de jury gediscrimineerd worden op datzelfde gangenwerk, en de juryleden (ik heb veel geschreven) die een 4 geven voor verzorging onder het motto 'ik hou niet van schimmels' of juist een negen. Omdat schimmels zo moeilijk schoon te houden zijn.

Wat leren we hier nu van?

Ga op wedstrijd voor de gezelligheid. Omdat je het leuk vindt. Omdat je zelfs wilt winnen. Of om een ijkpunt te hebben van een (niet de) jury over je kunnen.... Blijf het vooral doen voor de lol.

Anders moet je gauw een fiets kopen. Goedkoper in onderhoud ook.
Het mag een western of een dressuurfiets zijn Haha!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:59

euhhh...nog steeds niemand een koekje erbij???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:04

brownie graag Ja

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:51

Anya schreef:
@Cer. Volgens mij moet hier wat genuanceerd worden.

Ja, daar was ik ook al mee bezig Knipoog

Citaat:
De praktijk is dus: ik zie mooie en niet mooie dingen.

Dat is het... dus niet ALLEEN mooi, of ALLEEN niet mooi...

Citaat:
Maar dat is niet zoveel anders als bij pakweg de dressuur.
Maar daar gaat het hier niet over Tong uitsteken

@Waratje: Ja, en dat is iets waar ruiters over na moeten denken. Maar er zijn nog steeds ruiters die voor het lintje gaan (even aangenomen dat ze weten hoe ze moeten blijven zitten enzo Tong uitsteken ). Geldt in alle takken overigens.
En dat zijn juist de mensen die menen serieus bezig te zijn, want zij winnen wat, dus zij weten wat ze doen. Ik zet daar dan vraagtekens bij... Want waar ben je dan serieus mee bezig? Met je paard fysiek optimaal te krijgen of met het laten zien van het gewenste plaatje (waarvan ze dan beweren dat het fysiek optimaal is, want er hangt een lintje aan).
Maar dat is ook weer een ander onderwerp..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:17

Ook denk ik dat een boel nieuwe bakrandridders een scheef beeld krijgen omdat er veel "B proefjes" te zien zijn. Bij een dressuurwedstrijd zie je ook geen publiek bij een B rijbaan staan en bij de westernsport is dat dus wel zo.
Je krijgt als kijker van beginner tot ver-gevorderde te zien en dat kan misschien ook je mening teveel beinvloeden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:26

Dat zou dan door de klasseverdeling, als die ingevoerd gaat worden, duidelijker moeten worden denk ik?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:38

Dat geldt alleen op WRAN wedstrijden toch?