[WN] western / dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Re: western / dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:56

ik doe het met die va mij ook,
tot 7 jaar veel aanleg voor de western pikt alles super snel op enzo.
door omstandigheiden met ruiter niet verder gekunt, nu te oud en dresuur gaan rijden.
misschien later het western weer oppikken.

ik merk dat er als paarden western ingereden worden ze al behoorlijk wat zware dresuuroefningen kunnen..

wijken,pirioette(gaat richting spin)schouderbinnewaards,schouderbuitenwaard(traver?)
en zo zulle er nog meer van die oefeningen zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:58

Jenbuc dat klopt helemaal van de dressuur oeffeningen

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:57

Het paardje dat ik rij heb ik western ingereden,
maar af en toe rij ik ook "dressuur"

ik moet alleen altijd westernachtig sturen,
omdat als ik de teugels te strak neem,
ze niet meer loopt..

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:51

@mikeyfreak: Zelf rij ik western met een myler shank. Een heel fijn bit. Maar erzijn enorm veel types te krijgen (engels,westen,tuig en allen weer met andere mondstukken of ringen of scharen) Ieder bit heeft dus weer een andere werking. Om te weten welk bit het beste bij je past is het denk ik het beste als je naar een verkooppunt gaat en het daar vraagt.

Mijn bit had ik bij The Oregon trail track store vandaan. De mylers zijn heel prijzig, maar je hebt dan ook wat. Vergeet niet dat de kwaliteit/het type van het bit enorm veel invloed heeft op je rijden/het open van je paard.

Voor de dressuur heb ik geen myler, daar loopt die van mij op een heel dun (zo dik als mijn pink) dubbel gebroken trensje. Daar loopt hij heel fijn op. Wanneer ik een standaard trens neem (zo'n dikke) dat loopt hij echt niet goed. Geef hem eens ongelijk. Zo'n onhandig lomp ding tussen z'n kaken! En dat zo'n dik bit vriendelijker is dan een dunne...? Volgens mij weet iedereen nu wel dat de hand van de ruiter bepaald hoe vriendelijk het bit is.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 20:11

jah idd.... ik ben me al een beetje gaan verdiepen in de myler bitten... misschien zit er idd wel iets bij voor me, maar ik moet nog ff zoeken of er hier een winkel in de buurt zit die ze verkoopt!!

maar is het niet zo als je een myler bit neemt (meestal zijn deze wat dunner...(in ieder geval ik heb nog geen dikke gezien..)) wordt je paard dan bij de dressuur niet hard in z'n mond??? heeft iemand daar ervaring mee??

groetjes

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:33

Ik denk dat je je niet zo druk moet maken over de dikte van het bit, sterker nog, het is al bwezen dat een dik bit vaak minder prettig is voor een paard dan een dun bit. Een bit ligt in een opening tussen de tanden en kiezen achterin de mond van het paard. Hier is dus maar beperkt ruimte voor een bit, waarbij de kans er is dat een dikke watertrens niet echt confortabel zit voor je paard. Dus ik zou gewoon voor een dunner bitje gaan, en besef, een bit is maar zo scherp als de ruiter die het in de hand heeft. Niet constant met druk rijden dus, geen geflos en op tijd los laten als het paard nageeft, maar dat is allemaal het zelfde bij western als dressuur als ik me niet vergis. Haha!
Mijn vraag is alleen waarom je denkt dat een paard harder in de mond wordt door een dunner bit. Dan doe zo'n ruiter toch wat verkeerd, zo ongeveer alle westernpaarden die ik zie lopen zijn super zacht in de mond en geven vrij eenvoudig na en blijven ook goed lopen als de druk op het bit weg is. Ik denk eerder dat ze afgestompt raken van bv constante druk in de mond met een dik bit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:37

Ook met dressuur heb je geen constante druk in de mond Jolande. Met dressuur heb je als het goed is het gewicht van de teugels in je hand en niet meer. Druk is het knijpen in de teugel voor een ophouding.

Voor het overige maakt vooral de ruimte in de mond van het paard uit of een bit wel of niet te dik is. Het idee dat een dik bit goed is en een dun bit minder goed is al een poosje achterhaald (ook in de dressuur). Sommige paarden hebben zelfs zo weinig ruimte dat ze met een dikker bit de tong niet kwijt kunnen. Die gaat uit de mond of over het bit. Tegenwoordig wordt (ook in de dressuur) dan een dunner bit aangeraden. Alleen té dun is weer vals. Net zo vals als rijden met té dik. In beide rijstijlen denk ik zo.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:06

Jolande schreef:
Mijn vraag is alleen waarom je denkt dat een paard harder in de mond wordt door een dunner bit. Dan doe zo'n ruiter toch wat verkeerd, zo ongeveer alle westernpaarden die ik zie lopen zijn super zacht in de mond en geven vrij eenvoudig na en blijven ook goed lopen als de druk op het bit weg is. Ik denk eerder dat ze afgestompt raken van bv constante druk in de mond met een dik bit.

vergeet niet dat m'n pony ook dressuur loopt..
maar misschien maak ik me ook wel druk om niets... maar ik weet van mezelf dat ik m'n pony af en toe wel (redelijk stevig) in z'n mond moet pakken omdat hij anders aan de ren gaat... misschiein is het een totaal verkeerde manier maar ik heb werkelijk alles al geprobeerd maar m'n paardje loopt gewoon heel hard door....en dat is echt niet omdat ik hem stevig in z'n mond rij maar omdat het gewoon een giga drammer is!! Knipoog

bijv. ik had gister wedstrijd... de bak waar we moesten inrijden was behoorlijk groot en er zaten alleen hele lage hekjes omheen... (echt zo'n bak waar je hoopt dat je paard niet aan de loop gaat!!) ik heb heb op de volte gereden (buitenteugel aannemen en buitenbeen drukken) en daarbij moest ik heb behoorlijk stevig houden op de buitenteugel... anders loopt hij er recht doorheen....
resultaat: na een half uurtje kon ik m'n pony alles laten doen wat ik wilde op minder dan m'n pinken... (incl. werkpirowet!! en ik zit pas in de L1)

na dit stukje nog even te hebben nagelezen.....
je moet het niet zien al tegenargumenten... (zo kan je dit stukje nogal makkelijk opnemen maar ik weet niet hoe je het anders moet typen..) ik wil als jullie tips hebben het graag horen!!! Haha!

groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:34

mikeyfreak schreef:
maar misschien maak ik me ook wel druk om niets... maar ik weet van mezelf dat ik m'n pony af en toe wel (redelijk stevig) in z'n mond moet pakken omdat hij anders aan de ren gaat... misschiein is het een totaal verkeerde manier maar ik heb werkelijk alles al geprobeerd maar m'n paardje loopt gewoon heel hard door....en dat is echt niet omdat ik hem stevig in z'n mond rij maar omdat het gewoon een giga drammer is!! Knipoog

Wat je moet proberen is hem toch meer gevoelig te maken op je zit. Terugkomen moet feitelijk vooral uit je zit komen en niet uit je teugel. Oefen daar ook op om zwaarder te gaan zitten.
Alternatief is om een touwtje om de hals te leggen en het remmen daarmee te doen, druk op de borst werkt vaak erg goed als rem en dan houdt je de mond gevoeliger.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:14

Waratje schreef:
Alternatief is om een touwtje om de hals te leggen en het remmen daarmee te doen, druk op de borst werkt vaak erg goed als rem en dan houdt je de mond gevoeliger.

wat bedoel je daar mee?? gewoon zo'n touw om z'n hals als dat ze bij NH wel eens doen???
en dan diep zitten en daaraan druk geven??

groetjs

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:15

mikeyfreak schreef:
Waratje schreef:

wat bedoel je daar mee?? gewoon zo'n touw om z'n hals als dat ze bij NH wel eens doen???
en dan diep zitten en daaraan druk geven??

groetjs

Touwtje of riempje om de hals, liefst niet met een zware clip eraan. Niet te dik, je moet het goed in je handen kunnen houden samen met je teugels. De halsriem van een martingaal zou kunnen, mits hij lang genoeg is. Hij moet echt ruimer zitten dan bij een martingaal, want je moet hem op kunnen pakken zonder dat je zelf naar voren valt. Heeft trouwens niets met NH te maken, hoor, meer met gewoon praktisch nadenken Knipoog
Een kennis van me heeft zelf een touwtje met kralen geknoopt deels voor dit doel, staat ook wel leuk op haar arabier.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:20

Zoals ik hiervoor al zei: Een dunner bit is fijner dan een dik bit, maar de ruiter moet wel los laten!

Als je paard door tuft terwijl je met je zit vraagt of hij terug komt, dan kun je best een keer vol druk op de teugels nemen. (trekken dus) MAAR..
zodra hij terug komt moet je wel altijd weer LOSLATEN! (da's de beloning voor het terugkomen)

Wanneer je dit niet doet of te laat of gewoon inconsequent doet, dan wordt je paard idd hard en ongevoelig in de mond. Je trekt door je rem heen. Een stukje basis training dat vooral samengaat met het ontwikkelen van gevoel en een nauwkeurige coördinatie van ledematen. (handen én benen, onafhankelijke zit)

De myler is naast genoeg ruimte tussen de kaken btw ook nog vriendelijker omdat hij anatomisch gevormd is. Bij een gewone trens worden de mondhoeken erg ingedeukt wanneer er druk op het bit komt. (notenkraker-effect) Zelfs bij een dubbel gebroken trens is dit nog steeds een beetje het geval(wel minder), bij een myler blijft de vorm van het bit de ronding van de mond aanhouden. Ook bij zware druk, bijv bij het geven van een correctie.

Verder is het voor je paard moeilijker om op je hand te gaan hangen. (bit vast pakken). Uit je verhaal zou ik op kunnen maken dat je paard de buitenteugel vast zou kunnen pakken. Vooral wanneer jij ook steun zou geven (weet niet of je dat doet hoor...) door niet los te laten. Een myler kan nl onafhankelijk bewegen. Dat is volgens mij (?) bij alle type mylers zo. = independent side movement.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:10

als ik dat zo lees canis dan kunnen die bitten inderdaad wel eens iets voor mij kunnen zijn.. ik zal er eens naar vragen in de ruitersport winkel..

waratje is dit het idee?
Afbeelding
(dan voor mij wel met hoofdstel en zadel...)

groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:22

mikeyfreak schreef:
waratje is dit het idee?
(dan voor mij wel met hoofdstel en zadel...)
groetjes

Ja, min of meer. Deze persoon doet zo te zien neck reining met het touwtje, wat ik bedoel als rem is het boogje bij de boeg druk naar achteren te laten geven, dus lager dan deze persoon hem heeft hangen. Uiteraard in combinatie met fatsoenlijke zit- en teugelhulp, want het paard moet het uiteindelijk doen op normale zit- en teugelhulpen.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:53

jah dat snap ik inderdaad maar een extra hulpje kan niet zoveel kwaat!!! ik zal het eens uit gaan proberen!!! bedankt voor de tip