[WN] NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:46

Romkabouter schreef:
Ik vind het een complinent van de jury hoor, dat wel, maar vind het ook goed dat het publiek nettere proeven wil zien.

Ik ook, dus wat hebben jullie NK gangers, gemist wat ik wel zag?
Tussen de regels door kan ik af en toe lezen wat mooi was, terwijl ik liever de het andere tussen de regels door lees wat nu breed uitgemeten wordt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:47

Hm ja, heb je gelijk in Peter.

Aard van het menselijke beessie denk ik Scheve mond

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:09

voor diegenen die niet meer weten wat in de showpen gezien wil worden even dit:
"to rein a horse is not only to guide him, but also to control his every movement. any movement on his own must be considered a lack of and/or a temporary loss of control, and should therefor be faulted accordingly.the best reined horse should be willingly guided and be dictated to completely. .....credit should be given for smoothness, finesse and attitude while performing the various maneouvers while using controlled speed which rases the difficulty level and makes it more pleasing to watch to an audience."
dit is de definitie van reining volgens NRHA en AQHA

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:30

Over open mond gesproken.... De mijne dit keer.
Want los van het prachtige engelse citaat weet ik niet wat je hier nu mee bedoelt te zeggen???

Dat het niet uitmaakt hoe mooi een proef is gereden?
Of dat het niet uitmaakt of een paard wel of niet blij kijkt tijdens een proef?
Dat het niet uitmaakt of het publiek wel of niet joelt?
Omdat er niet op gejureerd wordt en uitsluitend naar het resultaat van de proef wordt gekeken?

Dat kan heel goed.
Maar het publiek is geen jury. En als het publiek toevallig de voorkeur geeft aan nettere proeven qua rijden, dan mag het publiek dat best uitspreken. Zo werkt dat met publiek.

Persoonlijk (heb ik in het andere topic gezet) heb ik me vooral zitten afvragen waarom jonge paarden (jr. reining) zulke enorme stops moeten maken en snelle spins. Terwijl (niet bij alle) bij sommige ruiters de cirkels echt wel mooier konden, de speedcontrol echt wel meer op de zit en scherper en de wissels echt wel meer op x. Wellicht wordt er dan geplust op de combi rundown/stop/rollback (terwijl niet alle rollbacks uitkwamen en rundowns meestal een snelheidsexplosie waren). Het lijkt mij (maar ik ben maar publiek) dat er makkelijk punten zijn te halen op die onderdelen. Terwijl het leek of alles in de spins en stops werd gegooid.

Ik persoonlijk vind dat jammer. Ik zie liever net iets minder spectakel en net iets meer alles constant gereden.

Maar daar ben ik misschien ook een ex-dressuurmuts voor Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:57

Helmaal mee eens, Anya.
Het lijkt soms alsof reining paarden alleen maar getraind worden op stops en spins terwijl juist die controle, gelijkmatigeheid, etc. die in de quote van Dofuzz genoemd worden ver te zoeken. Speed control gaat vaak alleen door aan de teugels te trekken en de changementen door het paard op X, of daar in de buurt, uit balans te gooien, waarbij de ruiter uitermate vreemde bewegingen maakt.
Misschien is het de dressuur achtergrond, misschien doordat ik ook graag klassieke hogeschool dressuur zie en fijnheid in hulpen in alle takken van sport waardeer.
Paardrijden doe je met gevoel, gevoel voor je paard en dat ontbrak er heel vaak aan.

Er zijn op een NK i.m.o. 2 groepen publiek, 1 komt voor spektakel en entertainment, waarvoor o.a. TDR feilloos weet te zorgen , de ander komt voor mooie, rustig gereden proeven, zonder gejoel en harde muziek er omheen en ook daar zorgden een paar ruiters voor, o.a. Sylva van der wal en RvD.

Dat geeft dan inderdaad een verdeeldheid, wat jammer is.

Ik dacht trouwens dat de jury in 1e instantie er was om de prestaties van paard en ruiter te beoordelen, niet om beoordelen of en hoe enthousiast het publiek was.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:02

Pluspunt:

Het publiek was meer aanwezig dan vorig jaar. Ook ruiters die niet zo goed gingen kregen als bedankje een applaus. Er is geloof ik geen ruiter zonder applaus de bak uit gegaan en dat vind ik super om te zien. Nogmaals, gejoel en geklap is leuk als een manouvre wordt uitgevoerd, of die nou in de ogen van jury wel of niet wordt gescoord, als het publiek vindt dat het een beloning waard is, dan is dat prima. Ieder zo z'n eigen voorkeur en laat iedereen in zijn/haar waarde.

Minpunt:

Bij een enkele rit ging het publiek 'over the top'. Waves en trappelen op tribunes, zijn niet de dingen die je doet tijdens een reiningproef, in mijn ogen.

Verder, de mensen die klagen over het niveau, doe volgend jaar ook gezellig mee met het NK, schrijf je in en laten we er een gezellig feest van maken. Als we dan ook nog naar elkaar kijken en tips uitwisselen krikken we tegelijkertijd misschien ook het niveau een beetje op Cool .

Groetjes, Gisela

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:05

Cer schreef:
Oh zo, ja dat heb ik idd gelezen.
Het publiek was uitbundiger dan vorige jaren, en moedigde ook de ruiters aan bij wie het wat minder ging, wat zorgde voor een gezellige sfeer cq feeststemming Ja

ou, dan is het toch een positief topic!! Ook voor de sponsoren?

Dat bepaalde niet te veranderen zijn, waren wij al achter toch? Dat de uiteindelijk sfeer cq feeststemming een betere bijdrage levert aan het slagen van een evenement, tja dat is een feit.
Soms moet je wel eens een keuze maken uit het slechten en het hele slechten, wat niet weg neemt dat het hypocriete in beide gevallen hoogtij zal vieren.
Helaas voor jou het is een gegeven feit, dat bij een goede sfeer en een feeststemming een sponsor eerder over het hart strijkt, dan als er criticasters er de dienst gaan uit maken.
Het is een bekend gegeven feit dat als het ene kaf onder de koren het andere kaf probeert te bestrijden, dat de feeststemming dan wel niet de sfeer er uiteindelijk helemaal niet op vooruit gaan. Dus blijf ik staan voor een positieve benadering van deze show, waarvan ik de overtuiging heb, dat daar uiteindelijk meer bereikt mee zal worden.

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:07

Ik ben samen met een vriendin en haar kleine ook geweest en hebben de trail en horsemanschip gezien. Aan het einde van de middag vonden wij het gezellig worden en lekker wat drukker.
Maar we moesten weg. Maar we hebben zo te horen dus niks gemist met de reining.

Idd de ZWART/WITTE paint is Classy Lilly met Jörgen Jonker. Hij komt uit zwolle. Het is een hele leuke combi aan het worden!!! OK dan!

Iedereen die wat gewonnen heeft van harte met jullie prijzen.

Wel weer jammer dat er dus zoveel "getrek" was bij de reining.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:10

PeterV schreef:
Dat bepaalde niet te veranderen zijn, waren wij al achter toch?

Nou, zeg nooit 'niet'...euh.. offeh.. nou ja, je weet t niet , wat niet is kan nog komen toch Ja

Citaat:
Dat de uiteindelijk sfeer cq feeststemming een betere bijdrage levert aan het slagen van een evenement, tja dat is een feit.

Ligt er maar heeeeelemaal aan welk evenement het is Knipoog
Maar een feeststemming meet je toch niet altijd in decibellen?

Citaat:
Soms moet je wel eens een keuze maken uit het slechten en het hele slechten, wat niet weg neemt dat het hypocriete in beide gevallen hoogtij zal vieren.

Afbeelding Eej, niet te negatief he. Het komt op mij iig niet over tussen slechten en heel slechten. Maar over goede, heel goede en een paar mindere (waar best wat over gezegd mag worden denk ik?) ...
maar ik was er niet bij, dus heb eigenlijk geen recht van spreken.

Citaat:
Helaas voor jou het is een gegeven feit, dat bij een goede sfeer en een feeststemming een sponsor eerder over het hart strijkt, dan als er criticasters er de dienst gaan uit maken.

Helaas voor mij?? Blond Ik organiseer geen evenementen Verward

Citaat:
Het is een bekend gegeven feit dat als het ene kaf onder de koren het andere kaf probeert te bestrijden, dat de feeststemming dan wel niet de sfeer er uiteindelijk helemaal niet op vooruit gaan. Dus blijf ik staan voor een positieve benadering van deze show, waarvan ik de overtuiging heb, dat daar uiteindelijk meer bereikt mee zal worden.

Maar één en ander zal toch wel gevalueerd worden? Achter gesloten deuren?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:23

hanita schreef:
Maar we hebben zo te horen dus niks gemist met de reining.

Jawel hoor, je moet er alleen goed voor tussen de regels door lezen als je het tenminste wil horen van Bokt.
Ik had het in ieder geval niet willen missen, aan de ander kant kon ik het ook niet missen.
Het is zoals EC meld, dat de gekozen pattrens er de mede oorzaken er van waren, en dit in combinatie dat de scorers meteen opgeroepen werden, en dat deze vrij snel door Walter Bouwmeester hoog werden weggezet, het er naar maakte dat het publiek uitzinnig reageerde.
Een gebeuren als dit, dat een show in een heksenketel omslaat heeft echt maar dan ook echt niemand in de hand, dit gebeurd namelijk spontaan. Dus ik vraag mijn een beetje af hoe menselijk de reacties je tegenover elkaar moet gaan wegzetten.
Bedoel dus de reacties in dit topic, of hoe er gereageerd werd in de gegeven omstandigheden op de tribune.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:29

Is dat trouwens nog een onderwerp van gesprek waardig?
Het wel of niet joelen?

Vind 'men' dat 'westernpaarden' daar maar gewoon tegen moeten kunnen (een soort evenemententraining, bovenop de regulieren training), of hebben ook reiners een soort van concentratie nodig om tot hun recht te komen?

Is dat joelen echt van pure uitzinnigheid of doet men soms gewoon een beetje overdreven?
Mag een speaker tot rust manen, of moet t publiek kunnen doen wat ze willen (totaan voetenstampen toe, gelijk als op een voetbaltribune).

Is daar wat over te zeggen?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:32

@ anya en elcid

ik heb zo het idee dat die definitie heel duidelijk is. verder is het zeker geen horsemanship klas dus het paard word beoordeeld en zeker niet de ruiter. als ie daarentegen te ruw is in zijn hulpen zal de jury hiermee zeker rekening houden omdat dit steeds aan het paard zijn prestatie te zien zal zijn.

dus hoe fijner een reining gereden wordt en met hoe meer feel, hoe meer invloed dit op de score heeft als dynamiek en moeilijkheidsgraad niet uit het oog verloren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:34

Van mij zou een speaker om wat meer rust op de tribunes mogen vragen, op het moment dat het zo bont wordt dat de paarden (die toch echt wel wat gewend zijn) daadwerkelijk last hebben van de herrie*.

Waarom zou dat bij tennis (om maar even in extremen te praten voor de duidelijkheid) gewoon zijn, en bij paardrijden (waar je notabene met een vluchtdier aan het werken bent) raar?

*bijvoorbeeld als er compleet op de banken gestampt wordt etc.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:18

Gisela schreef:
Verder, de mensen die klagen over het niveau, doe volgend jaar ook gezellig mee met het NK, schrijf je in en laten we er een gezellig feest van maken.

Je kunt ook een kritisch oog hebben maar zelf minder goed kunnen rijden.
De beste instructeurs zijn niet altijd de beste ruiters en visa versa.
Dus of je de voorrondes nu met nog meer mensen moet vullen die eigenlijk niet op een NK thuis horen, vraag ik mij dan sterk af Haha!
Maar degene die zich wel NK-waardig achtten moeten dan ook tegen kritiek kunnen.
Als je moeite hebt met (terecht of onterecht) kritiek kun je beter thuisblijven, lijkt mij.
Cool

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:29

Uhuh, ik zie hier een aantal mensen schrijven dat het niveau niet alles was. Of 'zo te horen is het niveau niet alles geweest' en 'ik ga wel naar een NRHA wedstrijd'.

Makkelijk praten als je zelf niet in de wedstrijdbak bent geweest om ook je beste beentje voor te zetten. Deze mensen hebben stuk voor stuk, ongeacht het 'niveau' waarop ze rijden, hun uiterste best gedaan om er iets goeds van te maken.

Dan kom op mensen, in plaats van maar altijd iedereen naar beneden te halen, doe er dan ook wat aan. Ik lees toch duidelijk ergens dat iemand schrijft dat als hij/zij naar het niveau kijkt dattie het zelf beter kan. Dan kom op, laat zien hoe het moet. Als we met z'n allen achter de laptop blijven plakken wordt het niveau zeker niet beter.

Kritiek moet je kunnen handelen en daar hebben wij echt geen probleem mee. Ook wij werken aan verbetering. Van mij hoeft echt niet iedereen mee te doen aan een wedstrijd. Als je het niet leuk vindt, dan doe je niet mee met het 'spelletje'.

En thuisblijven, dat doen er al genoeg hier op Bokt Cool .

Groetjes, Gisela

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:31

Misschien moeten we juist stoppen met kritiek (welles/nietus spelletje) en gaan beginnen met feedback. Cruciaal verschil; Kritiek = IK vind dat jij/hij/zij/jullie. Feedback= gezien vanuit de situatie/gebeurtenis, in elk geval bekeken zonder eigen emotionele bagage.

Ik zou de ruiters die die middag/avond gereden hebben ook wel willen spreken..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:35

Er wordt dus vanuit gegaan dat de tot nu toe gemaakte opmerkingen MET emotionele bagage zijn gemaakt Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:38

Joelen kan heel leuk zijn. Het was ook soms heel leuk. En het was ook soms over de top.

Maar zo op de korte tribune zittend heb ik zeker twee paarden uit de stop/rollback zien springen omdat op dat moment net geflitst werd door een fotograaf. Dus voor paarden zijn er best andere storende factoren geweest.

Ik denk dat je een goede balans moet blijven zoeken tussen joelen en gezellige sfeer én de wens om gewoon prachtige proeven te zien.

Die waren er zeker ook. En er waren ook spectaculair gereden nette proeven. Maar dat gold niet voor iedere ruiter en ieder publieksdeel. Niet raar natuurlijk.

Het rotte is dat zowel een prachtige als een niet zo prachtige proef allebei kippevel kan opleveren. En allebei net zo lang kan blijven hangen. Ik denk dat daarom het negatieve sneller belicht wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:50

heb ik even snel zitten turven, en tot nu toe zijn de neutrale posts in dit topic in de meerderheid. Die dus niet gaan over de kwaliteit van het NK, maar over het nut van joelen en overige zaken.

Dan op de tweede plaats wordt het NK positief benoemd, en op de derde plaats worden er negatieve kanttekeningen geplaatst.

Dan vraag ik me af, wie trekt wat nou uit zn verband? Leest men dan misschien alleen maar de kritiek en niet de pluspunten zodat men weer kan roepen dat 'de rest' steeeeeeds maar zo negatief is?

Citaat:
Als je het niet leuk vindt, dan doe je niet mee met het 'spelletje'.

Dat is waar, alles is een keuze Ja

Broady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:51

Equinecoach schreef:
Ik zou de ruiters die die middag/avond gereden hebben ook wel willen spreken..

Nou vertel... Knipoog

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:04

mwah ik heb over het algemeen genoten hoor, jammer van de combi met de cirkel teveel dat was een echt mooie proef, en helaas was er een combi waarvan het paard meermaals bijna van de benen ging, jammer dat hij het paard door liet gaan, in mijn ogen was het dier op. Over het algemeen had ik wel het gevoel op een NK te zijn, dat is ook wel eens anders geweest. Het gejuich voor meneer de rooy was totaal over de top en meer uitjouwen dan juichen die arme paint was totaal overdonderd door al het kabaal.
Misschien lag het ook aan het lawaai, de muziek stond overigens vrij hard, dat sommigen moeite hadden met de speedcontrole en afremden op het bit, het was ook niet de makkelijkste proef qua speedcontrole na die rundown en spins, misschien dat daarom toch het gemoed er voor zorgde dat een en ander wat te spectaculair gebracht werd.
over het algemeen vond ik in de meeste proeven mooie gedeeltes zitten en af en toe minder mooi, super glijwerk maar soms op het bit ingezet niet altijd over de rug gestopt, maar dan weer een goeie rolback bv het was wat wisselend in prestatie. soms dacht:ik iets meer rust en kijk eens hoe de punten dan vallen.
misschien dat daarom ook die juichbeleving zo was, nu vond ik ook dat er VEEL publiek was, volgens mij zat alles vol, dat zorgt automatisch voor veel kabaal, plus dat de barrel net was geweest.... men was nog in the mood??
Ik had ook wel de indruk dat de bodem vrij glad was, en dat het daarom weer niet makkelijk was de cirkels te rijden.
Tja en soms ook de zenuwen denk ik hoor, misschien dat de ruiters er zelf iets over kunnen vertellen, de beleving is op die rug vaak zoveel anders als aan de kant, je voelt zoveel meer aan het paard dan dat de buitenwereld ziet......

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:54

Hoi allemaal Doei!
Ik heb een heerlijke week gehad, daar ik zelf natuurlijk niet
mee kon doen, ben ik gaan kijken en aanmoedigen Go jij! Go jij!
Ja, ik heb ook zitten juichen bij de reining, want sommige combi's waren echt super, anderen om te huilen Huilen Huilen Huilen .
Maar het meeste heb ik zitten juichen bij Deborah Wittermans, Go jij! Go jij! die zowel in de westernriding als de versatile(hoe schrijf je dat eigenlijk Haha! ) nederlands kampioen is geworden.
En voor Ilona, die als reining ruiter een prachtige proef neerzette,zowel in de versatile, als in de pleasure,
toppie meid, mijn pet gaat af voor jou. OK dan! OK dan!
Tja en voor de rest, ik loop altijd te zeuren dat er bij dressuur wedstrijden wat meer lawaai moet zijn, dan schrikken de paarden wat minder als er ineens wat lawaai is.

Groetjes van Sandra

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:55

euh peter, wordt er ook nog een prijs uitgedeeld voor beste supporter??????
(dan win ik hem vast Bloos Bloos Haha! )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:11

hanita schreef:
Maar we hebben zo te horen dus niks gemist met de reining.

Jullie hebben heel veel gemist Ja

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:01

Dan volgend jaar toch maar zelf weer komen kijken Haha!