[WN] western bijrijder moeilijk te vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: western bijrijder moeilijk te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:47

Sonja schreef:
Maar hebben jullie er nooit over gedacht dan om eens rond te gaan hangen bij de dresssuurlessen en daar een leuke ruiter uit te pikken en te benaderen of hij/zij geen zin heeft om eens wat nieuws te proberen?

Normaal kan ik nooit op maandag avond (dan zijn de volwassenen lessen bij ons), dus dit was ik gister idd van plan. Kom ik op stal, was zo ongeveer heel de les uitgevallen Tong uitsteken
Bij ons op stal rijdt niet echt veel ouder spul zeg maar, en wat wel ouder is, heeft een eigen paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:01

Maar de rijvereniging kent de mensen, en die kennen weer mensen.. zo moet je het echt doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:53

ik schiet nu ook iedereen aan. Vandaag had er iemand priveles, gelijk haar instructrice aangeschoten of ze oren en ogen open wilde houden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 08:18

ik heb ook al diverse voelsprieten uit staan maar toch willen dressuurruiters liever een gewoon groot paard dan een kleine dikke cowpownie....

Het vervelende is ook dat de stal waar ik sta niet met openbaar vervoer is te bereiken. Hier in de omgeving zijn bijna geen manege's maar heel veel pensionstallen en dus mensen met eigen paarden. Als ik de manege's ga bezoeken dan is de reisafstand voor de mensen te groot....
ik moet maar gaan verhuizen denk ik Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:54

Persoonlijk zou ik wel eerst heel goed kijken of iemand in kwestie een redelijk goede (gevoelige) ruiter is en goed met paarden kan omgaan, Engels of western maakt niet zoveel uit. Hoeveel iemand dan kan bijdragen is pas punt twee, maar ik kan natuurlijk niet jouw financiele positie beoordelen. Als het niet om het geld maar gebrek aan tijd gaat, zou ik de financien maar even laten zitten, dan vind je misschien toch eerder iemand. Heb je een leuke bijrijder dan zal die na verloop van tijd best bereid zijn om bij te dragen, omdat hij/zij dan toch een band met het paard heeft gekregen ....

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:09

Hoi

Ik rij alweer een tijdje western, nu weer een jaar geleden, maar ben al heel lang op zoek naar een bijrijdpaardje.
Echter, is het voor mij niet op te brengen om een grote financiele bijdrage te leveren.
Toch zijn er hier in de buurt - omg breda- maar weinig mensen die een bijrijder zoeken.
Maar ik blijf hoop houden op een braaf paardje....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:26

En daar heeft Simondi gelijk in. Mijn bijrijdster betaalt een klein bedrag, meer voor de uitbreiding van de verzekering omdat zij ook op mijn paarden rijdt. Ik heb één paard op stal staan en de andere dag en nacht op de wei (ingegeven door financiële beperking). We zijn nu aan het kijken of we Wiz ook 's nachts op stal kunnen zetten in de toekomst. Dat was een voorstel van mijn bijrijdster. Daar wil ze wel aan meebetalen.

Maar hoe fijn het ook is een bijrijdster die meebetaalt. Voor mij was dat niet de insteek. Mijn ging het om de aandacht voor de paarden en dat ze beweging hebben op de dagen dat ik fysiek niet zo goed in staat ben te rijden. Bijbetalen zou bijzaak moeten zijn. Het is jouw paard, jij hebt die keus gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:33

Bij ons betalen de bijrijders niets. Wij hebben HEN gevraagd om wat met onze paarden te doen. Dick aan Eric omdat Leo 's winters soms wat stout is en Eric een goede ruiter is, en later om 2 avonden per week aan zijn studie te kunnen werken. En ik aan Jeroen omdat ik meer tijd aan Faiz wil geven, zonder dat Milena haar luxe leventje van 7 dagen per week knuffels/aandacht/beweging op hoeft te geven.

Bovendien heb ik daar ook wel een stukje idealisme bij zitten. Ik heb vroeger zelf nooit een paardje gehad en moest het qua leuke beestjes hebben van eigenaren. Nu ik zelf paarden heb, wil ik graag dat iemand anders die zelf (nog?) geen paardje heeft daar ook van mee kan genieten. Ik geniet meer als ik wat ik heb kan delen; hoe raar dat misschien ook klinkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:36

Nee dat herken ik wel Sonja. Ik wilde vroeger zo graag en moest heel veel poep scheppen voor een uurtje op een manege pony. Ik kan nu blije gelukkige redelijk gereden paarden bieden. Dat is leuk.

Maar ik heb wel de verzekering (met name aansprakelijkheid en ongevallenverzekering) uitgebreid. Omdat ik verantwoordelijk blijf voor als een bijrijdster van het paard kukelt. Dat vind ik redelijk om te laten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:51

Da's inderdaad geen slecht of onredelijk idee Anya.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:55

Ik blijf dat ook altijd een moeilijk punt vinden, moet de bijrijder jou betalen of niet? Idd is het ook vaak zo dat mensen zelf onvoldoende tijd hebben voor hun paard en daarom een bijrijder zoeken, in feite huren ze dan eigenlijk iemand in om hun paard te rijden en zouden ze haast zelf moeten betalen (?). Aan de andere kant kun je het ook zien als dat de bijrijder als het ware het paard huurt voor een aantal dagen in de week (net zoals leasepaarden) en betalen zij dus aan de eigenaar. Het is dus maar net van welke kant je het bekijkt .... Ik vind het wel reeel als je een paard fulltime gebruikt (wat klinkt dat trouwens naar), dat je daarvoor de eigenaar betaalt, want dan kun je ermee omgaan alsof het je eigen paard is en er altijd over beschikken. Maar bij partttime bijrijderschap vind ik het soms lastig ... wie bewijst nou wie een dienst? Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:56

Sonja schreef:
Bij ons betalen de bijrijders niets. Wij hebben HEN gevraagd om wat met onze paarden te doen. Dick aan Eric omdat Leo 's winters soms wat stout is en Eric een goede ruiter is, en later om 2 avonden per week aan zijn studie te kunnen werken. En ik aan Jeroen omdat ik meer tijd aan Faiz wil geven, zonder dat Milena haar luxe leventje van 7 dagen per week knuffels/aandacht/beweging op hoeft te geven.

Bovendien heb ik daar ook wel een stukje idealisme bij zitten. Ik heb vroeger zelf nooit een paardje gehad en moest het qua leuke beestjes hebben van eigenaren. Nu ik zelf paarden heb, wil ik graag dat iemand anders die zelf (nog?) geen paardje heeft daar ook van mee kan genieten. Ik geniet meer als ik wat ik heb kan delen; hoe raar dat misschien ook klinkt.

Wel een heel goed, sociaal uitgangspunt! Haha!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:08

cissy schreef:
tijdje terug heb ik al een oproep geplaatst omdat ik graag een bijrijder zou willen voor mijn super QH merrie ivm tijdgebrek, echter ik krijg geen enkele reactie (ja van penny's die een verzorgpownie zoeken)
Zijn er nou zo weinig mensen in het midden van het land die western rijden en een paard zoeken om op te leren of door te rijden?

Het enige wat ik wil is dat men met gevoelige paarden om kan gaan en met veel gevoel dus niet rukken /plukken kan rijden. Als het klikt dan mogen ze alles met mn paard doen tot aan wedstrijden rijden toe. Heb zelf een trailer ter beschikking.
Wat doe ik fout? waar zitten die potentiële bijrijders??
De westernruiters hier met bijrijder, hoe heb je hem/haar gevonden?

Ik heb ook gezocht, maar niet gevonden. Heb mijn paard verkocht omdat het bij mij echt niet meer gelukkig was.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:43

Tja altijd die pennys..
Toe ik penny was ben ik door mijn instructrice gevraagd of ik dat paardje niet wilde verzorgen en rijden..
Ik was net zo goed nog een penny.. gelukkig nam mijn instructrice de tijd mij alles te leren en me zo nu en dan ook even duidelijk te maken wat anders moet.
Ik heb wel gemerkt dat zij echt de moeite nam om mensen op te leiden, heb daar nooit geld betaalt voor het rijden heb alleen de stal van het betreffende paard gemest als ik er was(iedere dag).
Ik hoefde alleen mijn lessen en evt wedstrijd geld te betalen maar zelfs met wedstrijden ging ze mee en reden hun met de trailer..
Ze hadden daar echt super strikte regels en allemaal in het belang van het paard. Tja je moet roeien met de riemen die je hebt dus kan je niet aan mensen komen die je paard willen rijden dan ga je verder zoeken.. heeft ze me laatst verteld haha..

edit: Zoals Sonja en Anya al zeiden kan ik mij ook voorstellen dat als ik later een poownie heb ik ook iemand zoek die er van mag genieten..
Het enige probleem wat ik vaak heb is dat veel mensen hun paard wel willen delen en zo goed als ze het bedoelen geen duidelijke afspraken maken waardoor het uiteindelijk misloopt. Voorzowel de bijrijders onder ons als eigenaren is dat gewoon heel jammer

Nu ga ik Laukje op zoeken en maar eens lekker tutten Haha! Doei!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:35

Citaat:
Heb mijn paard verkocht omdat het bij mij echt niet meer gelukkig was.
Mijn paard is bij mij juist heel gelukkig, dat is een probleem want verkoop maar eens een paard die heel erg aan je hangt... ze is heel gevoelig en daarom dus iemand nodig die daar mee om kan gaan....

Ik kan wel een penny opleiden maar ik zoek juist een bijrijder door oa tijdgebrek, dus opleiden zal de nodige tijd vergen die ik niet heb

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:49

Mijn probleem is juist omgekeerd,
ik rijd (reed) western, en zoek een bijrijdpaard, maar dat is weer niet te vinden hier in de buurt.
Ja, of je moet ervoor betalen, maar als student heb ik niet veel geld te besteden helaas...
Jammer dat je niet wat dichterbij woont cissy....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:29

ik heb een poging gewaagd op marktplaats, kijken of dat wat wordt, wel om een western bijrijder gevraagd met als kanttekening dat engelse ruiters ook kunnen reageren. Ben benieuwd...

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:55

mychinook schreef:
JoyRider schreef:

Ligt dat niet helemaal aan het niveau van de eigenaar? Ik denk dat Mir en ik niet (meer) voor elkaar onderdoen...

dus als je hoog in de westernsport zit kan je wel een meebetalende bijrijdster vinden....sorry maar ik snap je ff niet. Blond

Je vroeg of er bijrijders zijn die en goed genoeg zijn en willen meebetalen: daarop zeg ik dat misschien in het begin, toen ik net ging bijrijden, mijn niveau lager was dan dat van Mir, maar nu doen we niet meer voor elkaar onder qua niveau denk ik. Als Mir enorm goed kon rijden was dat misschien anders geweest. Dus als je zelf heel goed kunt rijden en wedstrijden rijdt, verlang je waarschijnlijk ook een ander soort bijrijder dan wanneer je gewoon wat 'aanrommelt' met je paardje. Dat bedoel ik ongeveer Knipoog

Qua betalen: ik denk dat je iemand die iets heeft toe te voegen aan je paard betaalt en als je gebruik maakt van iemands paard je zal moeten betalen Haha! Ik betaal dus als bijrijder, ik voeg weinig toe Bloos , maar onze andere 'bijrijder' - ook wel trainster genoemd Haha! - betalen wij weer Cool

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:09

Heb ook tijden iemand gezocht die op een van m'n paarden wilde rijden. Een klein tijdje had ik best een leuke club. Maar helaas door tijdgebrek en verhuizingen ging dat niet meer.
Naderhand nog ettelijke mensen die wel wilden, maar die hadden zoveel wensen en dikwijls ook nog zoveel spatjes (sorry) dat het voor mij niet meer zo hoeft. Overigens heb ik daar nooit geld voor verlangd en zelfs de privé lessen aan huis betaald.

Ik stond ook als Sonja op het zelfde standpunt. Ik dacht mensen een plezier te doen. Schijnbaar is niks minder waar. Bijv. buren kwamen een meisje voorstellen, dat nog naar school ging, 17 jaar was en dat er zeker absoluut geen eigen paardje inzit in de komende jaren. Of ik zo vriendelijk was ze op mijn paarden te laten rijden. Maar ik moest haar natuurlijk wel goed betalen, want ze deed het tenslotte omdat ik niks zelf kon. Ik heb dus heel vriendelijk ook bedankt voor deze eer. Daar ik af en toe toch nog eens van de prestaties van mijn een of andere paard wil genieten, heb ik iemand die deze paarden officiëel traint en ook voorstelt van tijd tot tijd.

Ik zou vroeger door het stof zijn gekropen als ik alleen al iemand paard had mogen verzorgen. Bijrijder/sters moeten zich wel eens realiseren, dat paarden onderhouden een smak geld kost en dat de paarden zeker niet hun eigendom zijn waar ze maar mee kunnen doen wat ze willen. Het is niet alleen ene schepje voer per dag. Bij ons hoeft niemand stallen te mesten of spullen te kopen. Ze hoeven alleen maar op het paard te gaan zitten en rijden en aansluitend de gebruikte spullen netjes weg te bergen. Ze hebben geen omkijken naar kosten voor stalling, voer, medicijnen, dierenarts, inentingen, verzekeringen, hoefsmid, tandarts, zadels, hoofdstellen etc. noem maar op. Indien nodig krijgen ze ook nog een les per week betaald. Mag ik dan svp verlangen dat ze tenminste regelmatig komen en wel zonder dat ik er voor moet betalen. Het is tenslotte wel mijn paard dat ik iemand ter beschikking stel die er geen heeft om wat voor redenen dat dan ook zijn mag. De paarden vinden het anders best prima om zich alleen maar op het weiland te vermaken en zich rond te eten. Ze hoeven niet zo persé onder het zadel.

Er zijn er gelukkig nog wel die het fijn zouden vinden helaas wonen die helemaal aan de andere kant van het land. Dat is dus ondoenlijk. Jammer dus.

Ook als het paard en/of de eigenaar hoog in de sport rijdt, is het helemaal geen probleem iemand er op te laten rijden die daar nog niet aan toe is of zelfs helemaal geen intenties heeft die richting. Het paard vindt het helemaal niet erg ook eens een lekkere buitenrit te maken of zo, integendeel.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:16

Nou moet ik zeggen dat mijn 'paardloze' vrienden het ook wel raar vinden dat ik iemand betaal om op haar paard te rijden Haha! Maar ik krijg er ook een bijna eigen paard voor terug waar ik alles mee kan doen wat ik met een eigen paard ook kan doen Cool Dat is me wel wat waard Sigaar

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:38

Het lijkt mij geweldig om bijrijder te zijn. Ik rijd nu bijna één jaar western en daarvoor niet gereden. Maar het gaat best goed, als ik het mag zeggen. Mijn vraag is alleen wanneer ben je goed genoeg om bijrijder te zijn. Ik zou geen risico willen lopen het paard te verpesten. Het ene paard is het andere niet en zo is het ook met ruiters.

Groet Rinza

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:43

Eerlijk gezegd zou ik liever iemand kiezen die wil leren rijden en serieus is, dan iemand die vindt geweldig te zijn en eigenlijk niet zo goed kan rijden. Of een andere rijstijl heeft. Dat is veel funester voor je paard dan met een beginner lesjes lopen. Zolang het bij één beginner met goede les blijft tenminste. Anders worden het manegeknollen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:12

@Anya: mee eens!

Nog even over dienst bewijzen. Mijn intentie bij de zoektocht naar iemand die op een van mijn paarden wilde rijden, had ik alleen maar het idee iemand een plezier te doen, verder niks.

Als je als bijrijder/ster met de achterliggende gedachte gaat om iemand een dienst te bewijzen, waarvoor je betaald wilt hebben, zoek je imo simpelweg een bijbaantje waar je tevens ook nog eens een paard ter beschikking hebt. Ik denk dan dat men dat zo ook moet aanbieden. Is duidelijk voor beide partijen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:49

Ik ben het roerend met je eens CJvR!
Ik heb een 'heel behoorlijke knol in de aanbieding' en zal dan ook niet zo gauw een ruiter vinden die een hoger nivo heeft dan mn paard Knipoog , ik verwacht dan ook gewoon een bijdrage in de kosten als vergoeding voor het mogen rijden van zo'n fijn paard.
Ik zie het dan ook niet alsof ze mij een dienst bewijzen, het paard krijgt dr uurtjes beweging toch wel. Als ze op een manegepaard gaan rijden kost het ook geld maar is het paard een stuk minder fijn.

Overigens nog geen enkele reactie op mn advertentie op markplaats gehad.

Michellegb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:11

Hallo,

Ik ben een bijrijdster van Will met Thirty's top dude wij hebben elkaar op marktplaats gevonden.
Ik had een advertentie gezet met als vraag; wie heeft er te weinig tijd voor zijn of haar paard. En toen heeft Will gereageerd.
Heb je zoiets al geprobeerd ??? ik zal je eerlijk bekennen dat ik toen nog niet eens een idee had hoe bokt werkte vandaar dat ik naar marktplaats ben gegaan...En nu gaan we al weer het 3e jaar in dat ik dude rijd!

Ik wens je heeeel veeeel suc6
Groet Michelle