[WN] Paspoort Perikkelen...alweer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Paspoort Perikkelen...alweer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:35

het NAS plaatst 2 foto's op de kaft van het paspoort!
de linker en rechterzijde, dus erg gemakkelijk om te zien wiens paspoort het is

in mijn geval zijn dat wel veulenfoto's, da's weer wat minder herkenbaar

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:26

Hier in Dld. moet de schets van te voren gemaakt worden.
Nu heb ik voor mijn solid appie nog een Nederlands paspoort, echter hij is niet gechipt omdat ik dat hier niet hoef. En toentertijd hoefde in Nederland het chippen ook nog niet. Zal de DA hier vragen of hij de voordruk in het paspoort nog kan schetsen (2 witte voetjes en een ster). Ooit is hij ook DNA onderzocht bij van Haeringen vanwege de CPO, proberen daar maar een sticker aan te vragen. Kopie van het DNA rapport heb ik. Leuk effe meedoen in Mariënheem.

Je kunt dus stellen, dat een paspoort zonder schets niet kompleet is.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:28

Schetsen is in Nederland niet verplicht, maar het is wel verplicht als je de grens over gaat.
Onze merrie die geschetst is heeft geen aftekeningen en dan gaan ze de kruintjes in tekenen.

Je kunt Jürgen hier dus niet op aanspreken.

Waarom het toch waardevol is in dit topic is, omdat je bij uitvoer zou denken dat het levensnummer/ chipnummer gecontroleerd wordt en dat was in mijn geval niet zo.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:29

Ik sprak Jurgen er niet op aan, gaf alleen aan dat ik dat dus weer apart moet laten doen omdat Jurgen niet op dat lijstje van schetsers staat.

Bij uitvoer wordt idd weinig tot niets gecontroleerd, heb 't al eerder geschreven, toen ik op zoek was naar Fly en verschillende instanties gebeld heb of ze bijv. geëxporteerd was of geslacht (div. markten, AID, slachthuizen e.d. gebeld), kon men NERGENS in een computer bestand een chipnummer ingeven om te zien of dat het geval was, simpel omdat die computerbestanden er niet zijn. Het enige wat de betreffende persoon van de paardenmarkt van Utrecht voor me kon doen was een stapel formulieren doorbladeren van de laaste markt. Verder gaat de documentatie van chipnummers dus niet. En op slachthuizen (daar waar die chip dus eigenlijk voor zou zijn) ook niet.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:05

Francis, dit was niet voor jou bedoeld, maar iemand vroeg of dit onder een fout van Jürgen valt en dat is niet het geval!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:02

oeppppppsss foutje was als PB bedoelt, niet wakker denk maar Bloos

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:28

Helaas heeft Jurgen ook in 1 van mijn paspoorten wel geschetst (ook nog onjuist!), wat dus niet mocht.
desondanks toch alle papieren in orde gekregen om de paarden binnenkort op transport te doen.
Klacht is al bekend.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:45

Heb net roshni's paspoort binnen. Wil wel even iets positiefs zeggen hierover, want Jurgen heeft er mooi wel voor gezorgd dat wij nu een paspoort bij roshni hebben. Roshni had wel een chip, maar geen paspoort. Verschillende dingen geprobeerd, maar krijg dan maar weer eens een paspoort bij je paard. Nou, dit kan jurgen super regelen OK dan! Nu kunnen we ten minste starten. Eerst kregen we een paspoort met een verkeerd nummer waar hij zelf over belde. Dit verkeerde nummer kwam omdat er ooit een paspoort voor roshni is uitgegeven met een ander chipnummer dan dat ik met de chipreader heb afgelezen. Nu heb ik net een nieuw paspoort binnen gekregen met hopelijk het goede nummer (kan niet zo snel het briefje weer vinden met roshni's chipnummer).
Maar nu heb ik net het chipnummer ingevoerd op de site van de pve en krijg ik geen resultaat.....
Maar kan iemand mij vertellen hoe ernstig dit is? Wat maakt het uit als het op de site niet klopt?
Van mijn NRPS pony klopt het allemaal wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:04

Denk ook niet dat de problemen zo zeer bij Jurgen liggen of bij Holstud, maar meer bij het hele registratie systeem. D'r is gewoon niet één gekopeld database waar alle gegevens in gaan, maar ieder heeft z'n eigen bestand, maar daar mogen onder bepaalde omstandigheden ook weer anderen bij.... dat is vrágen om problemen! Als ze voor de invoering van die verrekte chip en dat hele registratiegezeur nou eerst eens naar de registratie, het hele bestand en methode hadden gekeken en dat op orde gemaakt hadden en daarna pas de chip invoeren, was 't een stuk simpeler geweest.
't Is nu net als wanneer je een giga voorraad boeken gaat aanschaffen en dan wanneer je ze overal en nergens hebt liggen pas een boekenkast gaat aanschaffen om de boel in te zetten en te ordenen...
Wat dat betreft heb ik ook zeker geen commentaar op Jurgen. Hij was degene die bereid was voor normaal geld een duplicaat te maken, terwijl dat bij de KNHS dus niet eens kon.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:44

Francis schreef:
Denk ook niet dat de problemen zo zeer bij Jurgen liggen of bij Holstud, maar meer bij het hele registratie systeem.

Citaat:
Wat dat betreft heb ik ook zeker geen commentaar op Jurgen. Hij was degene die bereid was voor normaal geld een duplicaat te maken, terwijl dat bij de KNHS dus niet eens kon.

Ik kan me voorstellen dat Jurgen niet vrolijk wordt als alle vingers vervolgens zijn kant op dreigen te wijzen terwijl er meerdere betrokkenen zijn in het verhaal. Dat lijkt me ook niet terecht.

Dit nog even los van het praktische feit dat er naar mijn idee ook niet een relevante vergoeding tegenover staat voor de uitvoering van deze dienst. Ik zag dat ik voor het originele paspoort twee jaar geleden bij Stroe 28 EUR betaald heb. Trek daar dan nog eens de materiaalkosten af en dan compenseert dit denk ik niet de uren die je erin steekt als degene die de paspoorten uitgeeft en de data moet onderhouden en controleren c.q. het hele geregel op één bord krijgt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:04

Ik heb twee weken geleden 30 euro afgerekend voor een duplicaat waar ik bij KNHS 180 voor had moeten betalen als ze het wel hadden willen doen (en dan had ik nog niet alle info d'r in gehad die ik nu wel heb, zoals afstamming van Dot).

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:19

Francis schreef:
Ik heb twee weken geleden 30 euro afgerekend voor een duplicaat waar ik bij KNHS 180 voor had moeten betalen als ze het wel hadden willen doen (en dan had ik nog niet alle info d'r in gehad die ik nu wel heb, zoals afstamming van Dot).

Nu Francis dan heb je geluk gehad, ik heb voor twee jaar 130 euro moeten betalen voor een duplicaat bij Holstud. Ik heb de rekening niet weggegooid (doe ik toch al niet rekeningen weggooien).

Maar jullie hebben wel gelijk dat het niet zo zeer aan Jurgen ligt, maar het hele registratiesysteem debet is aan veel ellende.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:28

Had 't hele verhaal uitgelegd aan Jurgen.. gedoe met KNHS, fouten in't oude paspoort en nu gezeur omdat destijds (toen Dot d'r paspoort kreeg) Holstud nog geen paspoorten maakte, maar tegenwoordig wel en dús de KNHS geen paspoorten voor Paints meer maakt omdat dat nu dus bij Holstud moet. Viel dus beetje tussen de wal en't schip en daarom bood Jurgen dus aan om voor 't normale geld een nieuwe te maken. Idd wel mazzel en gewoon heel aardig van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:49

Natuurlijk spelen er meerdere factoren een rol bij het maken van een paspoort. Niet álles zal aan Stroe liggen, maar het feit dat sommige beloften niet na worden gekomen, paspoorten erg laat aankomen terwijl het blijkbaar ook sneller kan, veel typfouten terwijl het gewoon een kwestie van overschrijven is, etc. liggen volgens mij niet aan het systeem, maar aan de mensen die er mee werken. Ook het feit dat al onze paarden bij het Fjordenpaarden stamboek ingeschreven staan is iets wat al in het beginstadium had kunnen opgelost... Nogmaals, niet alles ligt aan Stroe, maar een deel van de problemen wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:59

Bij mij niet zozeer typfouten maar lang niet alles ingevuld, dat vind ik dan wel weer ergerlijk. Dat was bij 't eerste paspoort wat ik had ook zo en oa juist daarom wilde ik een nieuwe.
Zo is bij de vader wel de kleur en geboortedatum ingevuld maar mij de moeder niet. Ook blijkt nergens dat het om bonte paarden gaat, bij kleur staat alleen 'Chestnut' en niks van tovero of tobiano (bij pa) Alleen op de signalement pagina staat bij 'body' dat ze tob/ov. is.
Dat vind ik dus wel jammer... dat wéér niet alles volledig is.
Als ik haar in laat schetsen blijkt daar wel uit dat 't om een bont paard gaat, maar hoe moeilijk is het om er 'chestnut tovero' van te maken. Maar dat is dus niet specifiek een probleem van Stroe want dat soort dingen had ik ook in m'n KNHS paspoort. Daarom wilde ik juist een nieuwe...

Zet mij maar in je lijstje dan Skippy, mochten we nog eens een nieuw, foutloos paspoort kunnen krijgen, dan wil ik dat ook wel. Ik haat dat soort slordigheden... heb nu geld betaald om een foutloos paspoort te krijgen maar dat ga ik dus niet nog een keer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:22

DAt ze t bij de KNHS niet invullen, kan ik nog inkomen, maar in Stroe moet dat toch mogelijk zijn. Waarom bij de een wel kleur en geb. datum en bij de ander niet en waarom niet achter de kleur eht bontpatroon vermelden? Het feit dat de "Quarterkleuren" er allemaal in staan betend dat het wel mogelijk is om "bijzondere"kleuren te noemen, dus dan moet bont ook kunnen zou je denken.
Nee ik ben verre van tevreden over de gang van zaken rond mijn paspoort...En echt...vaak is het gewoon een kwestie van blind overtypen! Hoe moeilijk kan dat zijn!?

Zodra ik iets hoor van het PVE, laat ik t weten hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:49

nog een positief verhaal over Jurgen, er was een aftekening 'vergeten' in mn paspoort van mijn QH en ik heb m teruggestuurd en kreeg zonder kosten een heel nieuw paspoort, nou nog checken of mn chip etc bij die database bekend is Lachen

andere vraag: hoe om te gaan met entingen bij een veulen als de stamboekpapieren en dus ook het paspoort er nog niet zijn.... ?
nu heb ik dus een paspoort (bij mijn inmiddels 2jarige) wat uitgegeven is in okt maar wel entingen bevat die van eerdere datums zijn. (dankjewel dierenarts die ze even op een apart blad had genoteerd)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:19

Azhari schreef:
Schetsen is in Nederland niet verplicht, maar het is wel verplicht als je de grens over gaat.

De schets in het paspoort is een Europese verplichting, geldt dus ook in NL!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:07

Nee Ranna, da's niet waar, da's alleen op Europees niveau verplicht bij uitvoeren van een paard. Dus zolang je binnen Nederland blijft hoeft je paard NIET geschetst.
Sterker nog... als je naar Duitsland gaat voor een Westernwedstrijd hoeft het officieel ook niet. Inschetsen gebeurt normaal nl. alleen in een officieel FEI paspoort, wat je nodig hebt als je FEI goedgekeurde wedstrijden wilt rijden. Dat zijn onze westernwedstrijden niet.
Dan hoef je dus eigenlijk alleen bij export van je paard te schetsen maar dan gebeurt het op officíele export papieren.
Omdat je voor een meerdaagse show je paard officieel zou moeten uitvoeren en dan 3 dagen later weer invoeren en de meeste mensen dát dan weer niet doen (zijn érg hoge kosten aan verbonden en is ook wassen neus), schetsen ze voor 'de zekerheid' hun paard in hun gewone paspoort. Maar dat is dus geen wettelijke verplichting en zéker niet in Nederland.

Van een site voor dierenartsen:
Intekenen schets
Er is nog steeds geen definitief besluit van LNV over het opmaken van de schets in het paspoort voor de export. Het PVE heeft het voorstel gedaan de RVV toch weer te laten schetsen op kosten van de eigenaar. De eigenaar heeft dan de keus tussen het laten schetsen door de RVV, de dierenarts of een paardenpaspoortconsulent. LNV heeft hierover nog geen uitsluitsel gegeven.

En een PDFje van 't KWPN, hier staat ook een lijst met bevoegde schetsers/paspoortconsulenten (die lijst is niet compleet want er zijn dus ook nog heel veel dierenartsen die mogen schetsen, die staan niet op deze lijst).
http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.servlet.MediaStreamer?mediaId=1125#search=%22paard%20schetsen%20export%22
Hieruit blijkt overigens dat dat losse vel waar ik't over had inmiddels afgeschaft is (ja, ik informeer ook niet iedere maand opnieuw naar regels waar ik me toch niet aan houd Knipoog ) en dat het schetsen voor export nu ook gewoon in't paspoort gebeurt. Maar dus wel alleen bij export.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:37

@Cissy: ik heb voor de veulens als ze nog niet zijn geregistreerd, maar wel al ingeent moeten worden een gewoon inentingsboekje van de DA erbij gekregen. Nadat ze ze zijn geregistreerd kun je pas een paspoort aanvragen. De DA zal op de eerste regel van de bladzijde waar de entingen moeten staan, bevestigen dat alle voorgaande verplichte entingen zijn uitgevoerd en dit verder bevestigen met stempel en handtekening. Ik leg dat boekje dan gewoon net als bij de andere paarden (paspoorten zijn nog niet zo lang verplicht en de paarden al jaren ingeent) gewoon in het paspoort. Want in dat boekje zijn ook de stickers geplakt. Ondanks de NL paspoorten, waarin dus geen schetsen zijn opgenomen en waarvan ook sommige gegevens niet kompleet zijn, heb ik toch maar een kleuren kopie van het registratieformulier/stamboekpapier erbij gestopt. Bij de QH's staan de aftekeningen (op de oude registratiecertificaten er achter op), op de nieuwe zit een foto. Bij de Appies, zijn er achter ook foto's op gescand en bij de paint is er een foto op het registratiecertificaat. Alles voor het geval dat. Paspoort moet je toch bij je hebben, dus maakt het niet uit of er nog een of twee dngen achter in bij liggen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:08

Francis schreef:
Nee Ranna, da's niet waar, da's alleen op Europees niveau verplicht bij uitvoeren van een paard. Dus zolang je binnen Nederland blijft hoeft je paard NIET geschetst.
Sterker nog... als je naar Duitsland gaat voor een Westernwedstrijd hoeft het officieel ook niet. Inschetsen gebeurt normaal nl. alleen in een officieel FEI paspoort, wat je nodig hebt als je FEI goedgekeurde wedstrijden wilt rijden.

Europese wetten gaan boven landelijke regels.
Ik woon in Dld en mijn appie heeft een duits paspoort. Het eerste wat de DA deed was schetsen.

19/4 jl. zat ik in Den Haag bij een Rondetafelgesprek met 4 kamerleden en 9 instanties over de identificatie voor landbouwhuisdieren.
Daar zat ook de bond voor paardenhandelaren (of hoe ze zich noemen). Die pleiten ervoor het schetsen af te schaffen omdat het teveel gedoe was alle paarden en ponies te schetsen als ze de grens overgingen.

Wil niet eigenwijs zijn maar het is écht verplicht.
Het kan zijn dat ze er in NL geen halszaak van maken als je wordt aangehouden maar de verplichting komt uit Brussels en zoals gezegd gelden EU regels boven landelijke regels.

Heb daar nog ergens een link van de EU regels maar moet ik ff opzoeken en dat lukt nu niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:13

Nah, dan is alle info die daar over op internet te vinden is fout, ook officiële, want overal wordt vermeld dat alleen bij export geschetst moet worden.
Twee jaar terug nog aan alle kanten geïnformeerd voor ik 't liet doen en dat is wat je óveral te horen krijgt.
Dus als niemand 't weet, ook officiele instanties niet, dan zal 't ook wel niet zo'n drama zijn als je't niet hebt. Toch geen hond die't controleert (ze weten 't nl. niet).

Maar goed... werd tijdens dat gesprek ook gezegd of't inderdaad afgeschaft gaat worden? Zou idd wel prettig zijn.. Paints schetsen is een tijdrovend (en daarmee vaak kostbaar) klusje.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:54

Francis schreef:
Nah, dan is alle info die daar over op internet te vinden is fout, ook officiële, want overal wordt vermeld dat alleen bij export geschetst moet worden.
Twee jaar terug nog aan alle kanten geïnformeerd voor ik 't liet doen en dat is wat je óveral te horen krijgt.
Dus als niemand 't weet, ook officiele instanties niet, dan zal 't ook wel niet zo'n drama zijn als je't niet hebt. Toch geen hond die't controleert (ze weten 't nl. niet).

Maar goed... werd tijdens dat gesprek ook gezegd of't inderdaad afgeschaft gaat worden? Zou idd wel prettig zijn.. Paints schetsen is een tijdrovend (en daarmee vaak kostbaar) klusje.

Das de ellende met al die bureaucratie. Net zoals NL die al jaren beweert dat in Brussel een EU regel in de maak is die chippen in de hele EU zal verplichten. *zucht* ik word er moe van.
De instanties weten zelf van elkaar vaak niet meer wat er afgesproken wordt en hoe het nu zit. Gelukkig weet ik 100% zeker dat die EU brede chipverplichting er niet komt wat het PVE ook beweert.
Het gesprek van 19 april was bedoelt voor het inlichten van de kamerleden. 14 dagen daarna zou er weer een vergadering van de vaste commissie van LNV zijn waar er verder over werd gesproken.

Ik heb later telefonisch geïnformeerd bij een kamerlid die 19 april bij het gesprek zat, maar Veerman bleef op elke vraag over identificatie herhalen dat hij bezig was met een totaalvisie over identificatie te ontwikkelen en deze binnenkort bekend te maken
En die man is een échte ambtenaar Gaaaap als je begrijpt wat ik bedoel.
Nog niets over bekend dus Hamer

Het enige waar hij mee aan kwam zetten was het lumineuse idee om de paardensector volledig in zijn beleid op te nemen. En geloof me, daar zijn paardeneigenaren NIET blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:31

Afgelopen week heb ik weer eens geïnformeerd hoe t ervoor staat, daarop kreeg ik t volgende antwoord:

Citaat:
Ik ben nog in overleg, maar wat de levensnummers betreft zit het als volgt zit.
De eerste 3 cijfers van een levensnummer, moeten de code van Nederland aangeven, 528.
De volgende 3 cijfers van een levensnummer, moeten de code van het stamboek aangeven, dat is 002 voor de NQHA en 015 voor het Fjordenpaardenstamboek.
Wat we zien is dat de levensnummers in het paspoort de code van de NQHA hebben en die op de website 015.
Je hoort nog van me.

Het probleem zit hem voor zover ik begrepen heb dus echt in t feit dat Stroe gebruik maakt van t systeem van t fjordenpaardenstamboek. Op de een of andere manier, misschien door nalatigheid, misschien ook niet, komt in elk geval niet de code van de NQHA, maar die van het FjPS erin te staan. Hier was Stroe al eerder op aangesproken... Maar goed, ze zijn er dus druk mee. Onze klachten zijn ook daar bekend en daar wordt ook naar gekeken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:42

Misschien een stomme vraag hoor, maar wat maakt het uit of mijn PAINTS bij de Fjorden staan, of bij de Quarters?? Ze zijn beide namelijk niet...