Welk paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Welk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:41

Ik ben het wel deels met Tamary eens.
Veel bergpony rassen zijn over het algemeen genomen een stuk eigenwijziger dan bijv een arabier. Karakter ligt voor een groot deel bij het individu en opvoeding, maar toch ook wel een deel genetisch hoor.

Zie je bij grond werk heel veel hoor. De bloedpaardjes (groene paardjes) springen al opzij als je alleen maar denkt aan een aanraking, terwijl die (ook groene) bergponys nog niet eens opzij gaan als je er met je volle gewicht tegen aan duwt Knipoog Even bij wijze van spreke. En je hebt ook een hoop 'tussen gevallen' natuurlijk.
Als je zelf een ontspannen, of niet zo dominante persoon bent zou ik voor een bloedpaard-karakter gaan.
Ben je een drukke of duidelijk aanwezig persoon zou ik gaan voor een lompe-pony karakter. Paarden met een typsich bloedpaard karakter nemen jou gedachtes sneller over, en als jezelf druk bent werkt dat niet als je ontspannen wilt rijden Knipoog

Niet dat alle bloedpaarden een bloedpaard karakter hebben; of koudbloeden een koudbloed karakter. Als een paard je aanspreekt lekker gaan kijken en er mee omgaan, dan pas beoordelen; niet al zeggen van ' oh dat is dat ras, dat is toch niets'. Onzin, wat lang niet elk paard past in het plaatje Knipoog

Ik zelf ben heeel duidelijk aanwezig en dominant, en erg druk. Ik heb een bergpony; heeel dominant, lomp, veelste slim. Met goede opvoeding een heerlijk paard in omgang (kreeg laatst nog een 'compliment' van de stal waar ze nu in training staat, wat voor lief en braaf paard het niet is in omgang Tong uitsteken Blij dat te horen, heb ik hard voor moeten werken!).
Rijd nu ook een arabje, die idd met mij erop wel 'druk' word. Vind het niet erg, kan het wel aan, maar hij neemt idd álles van mij over, ben dat echt niet gewend, mijn pony voelt me wel aan maar blijft er zelf heel stabiel onder. Deze arab is ook heeel dominant, maar op een hele andere manier. Deze dominantie was veel makkelijker te doorbreken, hij reageerd veel sneller en feller op mijn lichaamstaal.

Het zijn beide overigens wel hele brave (bokken steigeren of schrikken nooit) , betrouwbare en kindermakke ponys; maar toch op een andere manier.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:29

Ibbel schreef:
Men neme 1 Fjord en een laat-maar-waaien-mentaliteit....

Moet ik de ambulance meteen bellen of kan het 5 minuten wachten? Clown

Want ik denk dat er geen een ras is waarbij je die mentaliteit moet hebben. Bij mijn Fjord in elk geval niet, althans niet als je de eerst komende paar uur weer wilt stoppen met draven, of dwars door bosjes knallen waar zij wel door kan en jij toevallig net niet...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:45

Wat het gewicht betreft, denk ik dat je moet kijken of het overwicht betreft of dat het je normale gewicht is. Dat scheelt namelijk nogal. Als je inderdaad een volwassen vent bent met een gewicht van 90 kilo, maar het betreft geen overgewicht dan kun je toch prima een leuk paard vinden om te rijden. let daarbij inderdaad op dat je niet een heel iel paardje koopt met een zwakke rug dat lijkt me duidelijk. Als het wel overgewicht betreft ja, dan kun je beter toch wat afvallen aangezien je hiermee in de endurance wel je paard erg belast. Als je bijvoorbeeld lichtrijd met overgewicht krijgt je paard elke keer een "naschok" ook al rijd je verder netjes.

Als het dan om twee wedstrijden per jaar gaat zonder hoge wedstrijd ambities ga je toch gewoon voor een paard wat bij je past wat karakter betreft. Uiteindelijk moet je het toch met elkaar doen ook als je eens in de bak wilt rijden etc.

succes met je keuze!

charrety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:42

heeyy,,

ik zou juist wel een paard nemen een belg of een fries, want als je zelf ook stevig bent net zoals mij dan lijkt het voor geen meter als je op een pony of een iel paardje zit,
duss, ik hoop dat je een fries, shire , belg, of zoiets kunt vinden , en het gelijk klikt, dan weet ik cker dat je hem zo neemt