[WN] Gewoon wat video tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gewoon wat video tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:59

Blaze schreef:
Maar er is binnen de western veel meer dan reining Cool

Bloos! Nietus Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:03

Blaze schreef:
Maar er is binnen de western veel meer dan reining Cool

Dat snap ik, maar ik kan me voorstellen dat je bij bijv het werken met een koe andere eisen aan je africhting stelt dan of je travers wel op 4 sporen is Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 11:17

Zep schreef:
Dat snap ik, maar ik kan me voorstellen dat je bij bijv het werken met een koe andere eisen aan je africhting stelt dan of je travers wel op 4 sporen is Clown

Ja maar heb het niet over koeien maar over onderdelen als bijv westernriding en versatile maar ook horsemanship Cool

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:18

Zep schreef:
Op zich als ie zuiver wisselt kun je hem ook wel maken als je hem flink plat naar voor jaagt en dan zal het met de hoogte in de beweging snel meevallen Haha!

maar serieus: hoe stuwender de galop, hoe platter de wissel. Is er iemand die het aandurft zijn quarter eerst een engelse wissel te leren en die dan weer plat te maken? Haha! Volgens mij moet het in theorie kunnen (maar in theorie kan wel meer Nagelbijten / Gniffelen )

Grin ja hoor Zep, ik heb wel een QH voor je om die dat te leren Clown Knipoog Maakt mij ook helemaal niet uit, ze leren het hier zo wie zo eerst op de engelse manier Tong uitsteken En het kan dus niet alleen in theorie Knipoog , mijn oudje heeft de wissels "Engels" geleerd, maar die kan ik zo plat maken, geen probleem. Voorwaarde is idd en zuiver wisselend paard. Heb 1 keer zon omgooipaard gehad, kreeg er de kriebels van, en daarbij die was zo onbevestigd in de galop dat ze niet eens toe was aan wissels. Een niet correct wisselend paard is bijna altijd een balansprobeem.

Blaze sorry heb de filmpjes niet gezien, daar is mijn verbinding niet snel genoeg voor. Maar ik kan me wel een aardig beeld maken wat erop te zien is.

@Wie wilde dat Z paard om het te voelen? per PB afspraak maken, ik heb er 1 staan die je dat met liefde wil uit laten voeren Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:20

rina schreef:
Heb 1 keer zon omgooipaard gehad, kreeg er de kriebels van, en daarbij die was zo onbevestigd in de galop dat ze niet eens toe was aan wissels. Een niet correct wisselend paard is bijna altijd een balansprobeem.

Dat is het hele punt, en het lijkt me dat dat voor een western gereden paard niet anders is dan voor een Engels gereden paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:08

Het probleem is dat je er bij 'western' in een (reining)show niet op afgerekend wordt en dus is ook de noodzaak om het goed te leren c.q. het te willen kunnen minder aanwezig is.

De mensen die wel de moeite nemen om het een paard goed te leren zijn dan de techneuten pur sang die erkennen dat techniek er niet voor niets is.

Edit: rening toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-12-06 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:12

Zep schreef:

Blaze schreef:
Ja maar heb het niet over koeien maar over onderdelen als bijv westernriding en versatile maar ook horsemanship Cool
Dit zijn idd de onderdelen die aankomen op goed technisch kunnen rijden wil je het goed doen en daar wordt je ook op afgerekend. Vaak wordt er gedacht 'dat doen we er even bij', leuk voor de allround puntentelling.
En dat is gewoon jammer.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 12:16

DubbelDun schreef:

De mensen die wel de moeite nemen om het een paard goed te leren zijn dan de techneuten pur sang die erkennen dat techniek er niet voor niets is.

En dat is nu de rede dat er geen of nauwelijks animo is voor versatile en western riding.
Er wordt wel altijd geschreeuwd om die onderdelen maar niemand kan ze correct uitvoeren (op een enkeling na Cool )

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:09

Even snel bijgelezen maar niet goed genoeg om te reageren.
Ik denk dat het per paard verschilt hoe je een oefening aanleert.
Ook denk ik dat je van mensen die een andere discipline uitoefen, best dingen op kunt pikken waar jij ook iets mee kunt.
Ik las deze week bv dat een tuigpaardrijder (uit de top) een paar keer bij Anky van Grunsven is wezen kijken. Gewoon om te kijken en te horen wat en hoe zij dingen aanpakken.

Dit contact was ontstaan door een show waarbij Anky achter een van zijn paarden zat en zich erover verbaasde dat het paard zo fijn in de mond was.

2 totaal verschillende disciplines en toch raakvlakken....
Leuk toch?
?
Ga nu snel verder kerst vieren.

Fijne kerstdagen BTW.

Rina: dat was ik Haha!
De verleiding is groot maar de tijd ontbreekt maar bedankt voor de uitnodiging Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar over het verplaatsen van je gewicht heb ik ooit een soort van 'truukje' geleerd, waardoor het ineens vrij duidelijk wordt waarom we in de western het gewicht aan de buitenkant leggen en het paard zo a.h.w. voor ons uit duwen (wijken voor druk dus).
Ga eens op een fiets zonder handen rijden en voel wat je doet als je de bocht om wilt... dát is wat je doet in je zadel (bij western dus).. 't is puur natuurkundig logischer om je gewicht zo te verplaatsen. (kan trouwens ook wel met je handen aan het stuur, voel maar wat er gebeurd als je je gewicht op één zitbeenknobbel legt).
Ik heb dit destijds, toen ik overschakelde van engels naar western ook echt gedaan (fietsen zonder handen dus) om door te krijgen wat de bedoeling was met m'n gewicht als ik circels ging rijden.

OH, en ga zeker door met dit soort filmpjes Blaze, je stond al in m'n favo's. Overigens doet Lead Departure het niet voor mij...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:40

Ehh Francis, zo heb ik ook altijd Engels geleerd te rijden. Een paard wijkt voor de druk. Dus ik snap jou verhaal effe niet. Heb jij dat in engelse tijd dan anders geleerd??

Ik heb pas toen ik western begon te rijden kennis gemaakt met paarden die onder de ruiter willen blijven lopen (in tegenstelling tot paarden die wijken voor de druk) Dat fenomeen kende ik tot dat moment niet eens. Ik had overigens op dat moment een paard wat precies andersom werkte Knipoog die wilde dus onder de ruiter blijven lopen ipv wijken voor de druk. En vanwege die ervaring heb ik wel zoiets van "je moet wel blijven kijken naar wat je paard de prettigste manier van werken vind" een paard te dwingen in een manier van werken zal op den duur toch tegen je gaan werken. Maar ik geef grif toe, verdorie wat was het lastig omschakelen op dat paard Knipoog

Erg leuk voorbeeld in deze (sorry Blaze mss beetje off-topic) maar mijn 3 jarige gaf aan dat ze het bizonder onprettig vond op been aan te galoperen. Ik probeerde het 1 keer met de zit et voila zonder morren in galop. Ja dan kan je wel blijven modderen en dwingen dat ze op dat been aanspringt. Of je kiest ervoor ze dan in eerste instantie maar een iets andere hulp te geven (eigenlijk een hulp die je bij een veel verder gereden paard gebruikt) En ja dat is en blijft een raar paard Clown

@Zep exactly my point Knipoog Maar het zal wel aan mij liggen Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 14:26

Zoals gezegt ben ik niet echt voor vergelijken Knipoog
Het wil niet zeggen dat ik niet open sta voor *de andere kant* Bloos

Dat het niet zo moet dat zien we allemaal. Sigaar

Maar zo is het voor mij perfect,en toch denk ik zomaar dat men het daar niet helemaal mee eens is. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:39

Het aardige aan de schimmel op het laatste filmpje is dat die itt tot je eerste voorbeeld echt sluit achter. Weliswaar met héél weinig afdruk, in alles, maar hij komt wel van achter uit tot dragen. Daarom wisselt ie ook correct.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:42

@Blaze: waarom zou 'men' het daar nu weer niet mee eens zijn. Hij had van mij iets meer door mogen stappen bij binnenkomst, maar de lope is een gesprongen 3-takt en geen dralop en idd netjes van achteruit de wissels ingezet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 14:57

DubbelDun schreef:
@Blaze: waarom zou 'men' het daar nu weer niet mee eens zijn.

Zo zie je maar weer dat het niet altijd is zoals je denkt Haha!
Ach misschien ben ik altijd zo geweest Knipoog
Misschien heeft Bokt mij gemaakt tot wat ik nu ben Cool

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:09

Blaze schreef:
Misschien heeft Bokt mij gemaakt tot wat ik nu ben Cool

De maatschappij dat ben jij oftewel: Bokt = Blaze Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:19

Foei Wranglerbutt,je mag niet schelden met kerstmis Duivel Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:46

Blaze schreef:
Maar zo is het voor mij perfect,en toch denk ik zomaar dat men het daar niet helemaal mee eens is. Cool

*headbobber alert*

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:48

@ Blaze: Heel erg bedankt voor deze video's ! Super Go jij! Go jij!
Ik ben zelf ook druk bezig met de half-pass en side-pass om van daar uit door te werken naar de wissels; ik hoop nog vaak terug te kunnen grijpen op deze zeer leerzame video's!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:41

Romkabouter schreef:
*headbobber alert*

Dat was ook wat ik dacht...
Dat is het enige wat ik niet mooi vind aan het tweede paard, de rest is keurig.

Jammer dat je filmpjes er af gaan Blaze, ik vind ze erg handig! Ja

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:22

vera schreef:
Romkabouter schreef:
*headbobber alert*

Dat was ook wat ik dacht...
Dat is het enige wat ik niet mooi vind aan het tweede paard, de rest is keurig.

Jammer dat je filmpjes er af gaan Blaze, ik vind ze erg handig! Ja

Gaan ze eraf? Waarom????

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:36

Headbobber ja inderdaad,maar toch win je ermee (ook in nederland en ook bij de wran)
Maar het ging mij eigenlijk om de wissels Haha!

Wat betreft de filmpjes,zolang ik geen vervelend e-mailtje krijg blijven ze in principe staan.
Nog beter!!!! koop de hele dvd. Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:50

Fijn! Dan kunnen we affentoe nog eventjes spieken Haha!
Vooral de leadchange vind ik interessant!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:07

Blaze schreef:
Headbobber ja inderdaad,maar toch win je ermee (ook in nederland en ook bij de wran)
Maar het ging mij eigenlijk om de wissels Haha!

Wissels zijn idd prima en idd win je hier mee Haha!
Wat niet wil zeggen dat je moet streven naar een headbobber Cool

Wil ik nog wel even zeggen dat een vergelijking tussen 1 of andere show in hatseflatsland (no offence voor de persoon op het filmpje) en een (zo te zien) aqha worldshow niet echt een goeie is Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:51

Romkabouter schreef:
Wil ik nog wel even zeggen dat een vergelijking tussen 1 of andere show in hatseflatsland (no offence voor de persoon op het filmpje) en een (zo te zien) aqha worldshow niet echt een goeie is Knipoog

Maar wel een overduidelijke Haha!