[WN] Wie heeft er ook een appaloosa onder het westernzadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: Wie heeft er ook een appaloosa onder het westernzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:56

LindyH schreef:
iski schreef:
Als troostprijs werd mijn merrie opgenomen in het hulpstamboek.

Hulpstamboek? Afbeelding

Ja....het is behelpen met die appyclub hè... Haha!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:28

woldhoeve schreef:
Het is Sammy Haha!
Heeft al goede veulens op de keuring gebracht. Helaas is de hengst niet goed gekeurd voor het NAS. Maar de veulens komen wel bovenaan. Dat snap je dan niet ofwel?

Tja en hengsten die wel worden goedgekeurd, kunnen na bv 3 jaar weer afgekeurd worden, omdat ze te weinig nakomelingen hebben getoond (Palousa Santos) . Zo heb je jarenlang een goedgekeurde dekhengst en zo ontnemen ze het je weer. Het ene moment heb je een veulen van een goedgekeurde hengst en een jaar later heb je een jaarling van een afgekeurde hengst....Bedankt NAS.

Ergo het is raadzaam bij de Nas beter niet de hele hengstenkeuring te doorlopen en stoppen na bv de veterinaire goedkeuring.
Voordeel:
- je kan na kloppend dna. gewoon een dekboek krijgen.
- Nakomelingen worden opgenomen in het stamboek
- Je hoeft geen nakomelingen te laten zien na 1 en 3 jaar.
- Geen controle op sperma (je weet wel voor percentage bewegende visjes Knipoog )
- Hij kan niet afgekeurd worden, omdat ie eigenlijk niet volledig is goedgekeurd (3e bezichtiging).
- Er is geen sprake van een boete voor het dekken met een niet volledig goedgekeurde hengst.
- Merrie houders denken bij het zien van een dekboek dat het een volledig goedgekeurde dekhengst betreft. (de hengstenhouder liegt niet als ie zegt dat ie is goedgekeurd....al is het alleen veterinair)

Let maar eens op tijdens de nationale keuring, hoeveel paarden staan er niet gewoon geregistreerd (in het stamboek, dus niet hulp) uit een nog nooit volledig goedgekeurde hengst? Qua (hoogte) stamboek maakt het bij sommige hengsten ook niet uit of ze wel of niet verder zijn gekomen dan de veterinaire keuring. Een nakomeling (met dekbon) komt dan altijd in het Stamboek. Check het maar eens tijdens de nat. keuring!
Dus ja ....waarom moeilijk doen als het heel makkelijk blijkt te kunnen bij de NAS.

Maar goed nog ff ontopic....wij hebben 4 nas. appies gefokt, maar rijd western op volbloed arabieren. Clown

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:31

Afbeelding

ja, hier nog een appie (NAS) met westernzadel, Ik rijd nog niet western omdat ik mn paardje pas 2 maanden heb, en ze alleen engels kent, maar wellicht in de toekomst.

Ik ga nu even verder het topic lezen Haha!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:34

wow..... stoer paard joh!! Lachen

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:37

Roxannne schreef:
wow..... stoer paard joh!! Lachen

Zeker...leuk paardje....weet je, ze zouden eigenlijk pads met stippels moeten verkopen...ook deze pad onderbreekt het vachtpatroon op onnatuurlijke wijze.

Het paard wordt nog niet Western bereden maar geklukkig, het spreekt al wel engels... Haha!

Dat borsttuig is nieuw voor mij. Lijkt als functie te hebben dat de singel niet naar achteren schuift. Kan de TS er iets over vertellen?

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:44

HA ik vind je paard echt gaaaf!! Haha! je mist alleen hobble straps aan je fenders Haha! Clown

Citaat:
weet je, ze zouden eigenlijk pads met stippels moeten verkopen...ook deze pad onderbreekt het vachtpatroon op onnatuurlijke wijze.

nah... dat gaat te ver....... Knipoog Knipoog
Dat borsttuig zie ik regelmatig in de Western Horseman (amerikaans western blad Tong uitsteken )
Lijkt me echt iets voor typische Ranch horses

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:00

Roxannne schreef:
Dat borsttuig zie ik regelmatig in de Western Horseman (amerikaans western blad Tong uitsteken )

Ik zal de exemplaren van de afgelopen 10 jaar er eens op naslaan. Het was me blijkbaar nog niet eerder opgevallen. Maar ik zou graag willen weten wat de functie van deze manier van bevestigen is. Kijk je naar de afbeelding dan lijkt het dus enkel om de singel op z'n plek te houden. Dat een zadel iets naar achteren schuift kan ik me voorstellen en hangt er een koe aan dan is een borsttuig een hulpmiddel...maar om nu de singel op deze wijze te fixeren? Maar het zal ongetwijfled een doel/nut hebben anders is het niet gemaakt. Er hangt maar zelden iets aan een zadel dat geen functie heeft.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:06

Citaat:
Er hangt maar zelden iets aan een zadel dat geen functie heeft.

Op de ruiter na, heeft alles wel een functie jah Clown Haha! Tong uitsteken

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:20

Roxannne schreef:
Citaat:
Er hangt maar zelden iets aan een zadel dat geen functie heeft.

Op de ruiter na, heeft alles wel een functie jah Clown Haha! Tong uitsteken

Rox...tegen die tijd dat je er aan hangt heb je als ruiter inderdaad nog maar weinig andere functie dan overtollige ballast.... Haha!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:21

Heb je mij wel eens zien rijden? hahahahahahaa
maar we gaan off-topic, dat is stout Duivel

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:38

Roxannne schreef:
HA ik vind je paard echt gaaaf!! Haha! je mist alleen hobble straps aan je fenders Haha! Clown

Citaat:
weet je, ze zouden eigenlijk pads met stippels moeten verkopen...ook deze pad onderbreekt het vachtpatroon op onnatuurlijke wijze.

thanx! Haha!
ehm, wat zijn hobble straps? (ik heb nog weinig verstand van western)
ik heb het borsttuig er eigenlijk nooit aan, maar voor de sier en de foto wilde ik het toch wel een keer aantrekken. Het is al een oud zadel dat ik ooit eens ergens voor de grap heb gekocht, maar ik vind het nog steeds wel mooi. Het zit alleen niet zo geweldig aangezien het voor mij eigenlijk te klein is. Misschien dat ik het eens ga inruilen voor een wat groter zadel.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:42

Dat zijn riempjes die je om je stijgebeugelriem (fender) doet, zodat ze niet zo ver uit elkaar staan, Je bind ze net boven je stijgbeugels vast en houd de boel bij elkaar.

http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... side-1.jpg

Dit dus, dit is een mooie dikke riem kun je het goed zien... Haha! Koe

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:01

Juval, ik kan het niet goed zien op de foto, maar is het zadel niet veel te klein?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:10

hier misschien een duidelijker foto :
Afbeelding
andere heb ik nu even niet bij de hand.

zou kunnen dat het zadel te klein is hoor, het is voor mijn kontje in ieder geval wel te klein Bloos maar dat zegt meer over mij.
Zoëy heeft een vrij lange rug, dat wel.
Ik moet er inderdaad wel een keer iemand die er verstand van heeft naar laten kijken, maar ik rijd er verder nog niet mee, het is gewoon voor de leuk. Ik voldoe aan de topictitel, meer niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:10

Raar verhaal over die dekhengsten en goedkeuringen bij het NAS!
Ben dus echt blij dat ik daar niks mee van doen heb!

En Juval; weet je zeker dat t zadel wel op het paard past? (maar goed dat je er niet zoveel mee rijdt, dan Knipoog )
En inderdaad, zo'n borsttuig heb ik ook nog noit gezien.

@Iski: of er al dan niet dingen zijn uitgevonden of gebruikt worden die een functie hebben (op het gebied van paardrijden) kunnen we over discussieren he?

En als we met foto's gaan smijten wil ik er ook nog graag ff 1 spammen! Lachen
Wel onder 't westernzadel maar afgelopen zondag tijdens een endurance wedstrijd in het Drents Friese woud, door een natuurgebeid met loslopende schapen en Schotse hooglanders:
Afbeelding
Jive werd na afloop goedgekeurd en is vanaf nu dus een van de weinige 'echte' Knipoog Appaloosa's in Nederland die klasse II mogen starten! (en dat gaan we dan ook doen natuurlijk! Lachen )

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:38

Gave foto Bert!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:09

sflj schreef:
En inderdaad, zo'n borsttuig heb ik ook nog noit gezien.
@Iski: of er al dan niet dingen zijn uitgevonden of gebruikt worden die een functie hebben (op het gebied van paardrijden) kunnen we over discussieren he?
Jive werd na afloop goedgekeurd en is vanaf nu dus een van de weinige 'echte' Knipoog Appaloosa's in Nederland die klasse II mogen starten! (en dat gaan we dan ook doen natuurlijk! Lachen )

Indeed...maar nou wil ik er in mijn naïviteit nog wel van uitgaan dat zaken als een borsttuig toch oorspronkelijk een functie hadden. En deze manier van 'optomen' roept bij mij de vraag op naar de functie. De TS kan er ook niets over roepen blijkbaar.
En andere dingen hebben soms alleen maar een esthetische functie...maar da's ook een functie.
Gefeliciteerd met de goedkeuring.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:21

bert mooie foto en gefeliciteerd met je promotie!

volgens mij is dat borsttuig gewoon niet goed vastgemaakt
de riempjes die nu aan de singel zitten horen aan de D-ring
je kunt ook zien dat het borsttuig nu te laag hangt en gaat schuren op het begin van de schouder
borsttuig past gewoon niet bij dit paard of niet bij dit wat kleine zadel

dit borsttuig lijkt op het borsttuig van een menpaard, die hebben ook zo'n riempje over de hals
in degelijke uitvoering zou het dus bedoelt kunnen zijn om ook nog iets achter je paard te hangen met strengen, een sleep of boomstam

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:32

dat borsttuig hoort wel zo.
hier heeft mijn overleden paard het setje om van een vriend.
het was dus niet om mee te rijden alleen even voor de foto Haha!

en het hoort echt zo te zitten,dit zadel komt uit Amerika en is daar ooit op maat gemaakt voor een Mustang.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:39

of het borsttuig een functie heeft weet ik niet, volgens mij is het vooral voor de sier. Een mentuig om iets aan te hangen is het zeker niet, daar zijn de riemen te dun voor. Volgens mij kan het ook maar op een manier bevestigd worden, hoger kan niet in ieder geval.... naja, het zat bij het zadel, verder weet ik het niet. mijn zadel is trouwens wel uit de usa geimporteerd ooit.

native

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:53

beetje rommelige manier van foto's plaatsten maar ik ben niet zo'n computerwizz.... Spirit of Sunflower (11-04-2000) doet het super met westernzadel en is super in het bos !

ok, zie onder, daar is het wel gelukt hihi
Laatst bijgewerkt door native op 21-08-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

native

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:25

Afbeelding

zie d'r billen, het is een "echte" hoor, met stippies
Paps is (wijlen) Zippo's Rock Star.

Afbeelding
Afbeelding

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:43

Ja hoor kheb er ook 1 . voor de foto zou je ff naar "fokkerij" moeten en dan "Nakomelingen van Lethal Power" aanklikken dan kom je dr vanzelf tegen. Ben niet zo technisch met plaatsen van foto's Blond .

yara11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:24

Hey nat,

wat een mooie foto van spirit of sunflower in het bos. Ziet er heel relaxed uit.
Is ze te koop???

gr. Yara

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:53

Ikke!
Ik heb een 10 jarige Appaloosa merrie en mijn andere stippel (5 jaar oud) wordt western gereden door een meisje van 11 jaar. En dan heb ik nog eentje van 2.5 jaar. Alledrie Nederlands.