[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:28

stress bij een paard, dé oorzaak van doping in de meeste gevallen.

wel , na een trip van soms enige tot vele uren (kreuth met de vrachtwagen is al gauw 10 uur), komt een paard in totaal vreemde omgeving waar niets hem vertrouwd is. niet de kleuren en vormen en zeker niet de geuren. het water smaakt anders. zovele paarden die hij nog nooit gezien of geroken heeft. 24 uur op 24 nieuwe indrukken en de enige houvast die je als paard hebt is je vertrouwde voer, je ruiter en met een beetje geluk een maatje die je kent van op stal. maar ook je vertrouwde ruiter gedraagt zich net iets anders want die heeft zelf wedstrijdstress. om het paard aan de nieuwe omgeving rustig te kunnen laten gewennen wordt ie op onchristelijke en nachtelijke uren ( wat thuis nooit gebeurt) van stal gehaald en wordt er gereden omdat dat de enige moment is waarop er weinig of geen andere ruiters in de showpen zijn. dit is nog lang niet alles maar alles zou ons te ver leiden.

....EN DAN ZOU EEN PAARD DAARVAN NIET EEN BEETJE STRESS MOGEN HEBBEN ??????????????EN DAN ZOU DAT PAARD UBERHAUPT NIET KLAAR ZIJN OM OP WEDSTRIJD TE GAAN ALS IE DAARVAN STRESS ONTWIKKELD ??????????

geloof me , ik zie heel wat paarden op show die daar niet voor klaar zijn en die mag je apestoned de bak insturen, dan bakken ze er nog niks van.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:31

je zou bijna denken dat paarden niet meer normaal op een wedstrijd kunnen lopen zeg

Als ik bovenstaande lees kan je er eigenlijk vanuit gaan dat ALLE paarden op een show zoals bijv. Kreuth dus onder de dope zitten?
Interesting....

Hoe doen die dressuur/springknollen dat dan die voor een internationale wedstrijd een paar uur in een vliegtuig staan, totaal ander klimaat, jet-lag en de hele sha-bang?

Mogen die ook aan de dope of zijn die gewoon veel cooler dan een qh? In dat geval ga ik toch es van sport wisselen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:36

en cer, hoe dikwijls ben jij al naar dat soort wedstrijden geweest dat jij daar met zo veel kennis en ervaring over schrijft.

ik heb het ook niet over alle paarden, maar er zijn er nou eenmaal die onder die omstandigheden stressig worden.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:40

Nou Dofuzz, in mijn tijd ging ik nog wel es ergens heen... je bent niet de enige die wel es wat ziet hoor

Maarre, om es even goed te lezen... ik HOEF niet naar die wedstrijden, want JIJ beschrijft hoe stresserig het is. En ik HOEF niet naar de wereldcup dressuur, want de regels vwb doping kan je gewoon online lezen.
De FEI gaat uit van het zgn nul principe. Dat betekend niks, noppes, nada, niente... snap je wel?
Als de spelen volgens de FEI regels gaan, hou ik mn hart vast voor die tere quarters. Die kunnen blijkbaar nog wat leren van de dressuurpaarden.. waar zijn die wereldbekers laatst nog georganiseerd? Las Vegas? Australie?... Iets verder weg dan Kreuth.. Of niet dan?

HOEVEEL van dat soort wedstrijden moet ik live gezien hebben voor dit soort informatie, my dear dofuzz?? Wat een non-argument zeg

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:58

jij praat dus over wereldbeker paarden in dressuur en springen. die zijn dan dus ergens tussen de 12 en 20 jaar oud. ik heb het over 4,5 en 6 jarigen. ook nog wel wat verschil tussen , niet?

en door naar een live verslag op tv te kijken weet ik niet wat de overige 23 uur en 56 minuten met dat paard gebeurd en hoe de omstandigheden daar verder zijn.

trouwens, de reiningpaarden die in Jerez waren werden ook getest volgens de FEI nultolerantie en daar bleek geen enkele positief (hij testte tenminste niet positief!!) maar ook hier spreek je over ervaren "war-horses".

ook nog, in mijn tijd toen de dieren nog spraken was het niveau nogal wat anders. een 70 score van 10 jaar geleden is vandaag nog met moeite een 64 score dus ook dat scheelt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:04

Dus tegenwoordig, met de hogere scores, moet doping toegestaan worden?

Als een 4 jarige perse moet showen, en daar misschien wat nerveus van wordt, moet er dan niet iets aan de LEEFTIJD veranderen, ipv aan toegestane spullen die je erin mag douwen?

Sterker nog, ik kijk niet eens naar tv... maar door te lezen dat de FEI een zero-tolerance beleid voert, weet ik dus hoeveel doping daar is toegestaan. Hoef ik geen tv-tje voor aan te zetten.

Trouwens, de reiningpaarden die volgens de FEI regels showen, moeten minstens 6 jaar zijn, dus dan ondervang je het probleem met 4 en 5 jarigen al.
Maar misschien is het voor dat niveau wel beter dat de paarden nog ouder zijn. Moeten de trainers wel wat zuiniger worden, en minder willen handelen misschien

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:27

Francis schreef:
Verdoven met vliegen vind ik weer geen 'doping voor een wedstrijd', dat zijn toch heel andere omstandigheden die los staan van een wedstrijd. Dat vliegen gebeurt normaal gesproken ook ruim genoeg voor een show om een paard te laten acclematiseren en dan zijn die verdovingsmiddelen al lang en breed uit het lichaam.

Dus wanneer vliegen voor een wedstrijd stressvol is voor het paard mag hij wel geholpen worden? In dit geval vind je dus niet dat het paard maar thuis moet blijven..

Daarnaast zijn er middelen die paarden goed kunnen helpen na een lange tocht om er voor te zorgen dat ze fit en gezond blijven, waar een koliek aanval door kan worden bespaart. Deze middelen zijn niet schadelijk voor het paard (juist niet), maar kunnen (volgens de regel makers) de prestaties positief beinvloeden en staan daarom op de lijst van verboden middelen. Want niet elk verboden middel is schadelijk he... ze zijn alleen bang dat het de prestatie beinvloed en men wil iedereen een gelijke kans geven. Je moet verdomd goed weten welk middeltje je wel en niet op het paard mag smeren vanwege de doping. Dat vind ik gewoon echt te ver gaan. (denk maar aan een asperientje bij sporters)

Paarden zijn sport paarden. Ze moeten hard werken, harde runs maken (reining) in stress volle situaties. Ik vind dat je goed voor het paard moet kunnen zorgen en hem het beste moet kunnen geven wat hij nodig heeft om gezond en heel te blijven. Met veel regels wordt die kans je ontnomen vind ik.

En uiteraard ben ik tegen heel veel soorten van drugs bij paarden. Ik ga uit van de positiefe manier van het paard helpen, niet om het paard verrot te rijden. Begrijp me niet verkeerd.... Er zijn zat ruiters die het om andere redenen doen, maar ik heb het over de ruiter die hart heeft voor het dier. Die in de business zit omdat hij van de paarden houdt...

Ik zelf heb gelukkig totaal geen last van wedstrijd zenuwen en ik heb ook nog nooit een paard hoeven te helpen met wat voor een middel dan ook, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen en elk paard moet gelden. (vind ik dan he )

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:30

Maar ja, ook in dit geval zullen de goeden onder de kwaden moeten lijden. En ik denk zelf dat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit dat er meer mensen die middelen voor slechte zaken gebruiken dan voor goede. Maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwt natuurlijk.

Volgens mij zijn er aardig wat paarden die zonder kunnen. Dan hebben die paar uitzonderingen die het niet aankunnen misschien gewoon pech en kunnen niet geshowed worden. Is dat het eind van de wereld?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:42

Citaat:
Om heel eerlijk te zijn dacht ik aan de reiners en niet aan de pleasure paarden. Daar heb ik even geen antwoord op...
De grens ligt bij jezelf denk ik, maar ja... Ik vind nl dat stress beheersing moet kunnen, maar een paard veranderen door drugs weer niet. Als het paard normaal niet langzaam gaat en met drugs wel gebruik je de drugs om verkeerde redenen.

Dus een pleasure paard doping geven omdat dat paard dan zo rustig en mooi loopt, kan dus niet

maar

een reiner doping geven omdat dat paard dan zo rustig en mooi loopt )niet heet wordt op changementen en run downs en spins) kan dus wel.....

Beetje vreemd....

Groetjes, Gisela

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:42

Afbeelding Ben ik nou zo naïef of euh.....
Ik rijdt een best wel getalenteerd paard, die echter totaal geen mindset heeft voor wedstrijden - in een vreemde bak met vreemde paarden wordt -ie hypernerveus.
In het belang van het paard heb ik het idee van wedstrijdjes dus uit mijn hoofd gezet. Met dit paard, tenminste.
Maar nu begrijp ik dat ik mijzelf de lol van 'n wedstrijdje rijden niet hoef te ontzeggen en 'm best een kalmerend middeltje mag geven tegen de stress????
Enlighten me, please

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:46

@WB: ik zou me es wat meer in de materie gaan verdiepen, en wie weet zien we je binnekort op een wedstrijd

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:47

Gisela schreef:
Citaat:
Om heel eerlijk te zijn dacht ik aan de reiners en niet aan de pleasure paarden. Daar heb ik even geen antwoord op...
De grens ligt bij jezelf denk ik, maar ja... Ik vind nl dat stress beheersing moet kunnen, maar een paard veranderen door drugs weer niet. Als het paard normaal niet langzaam gaat en met drugs wel gebruik je de drugs om verkeerde redenen.

Dus een pleasure paard doping geven omdat dat paard dan zo rustig en mooi loopt, kan dus niet

maar

een reiner doping geven omdat dat paard dan zo rustig en mooi loopt )niet heet wordt op changementen en run downs en spins) kan dus wel.....

Beetje vreemd....

Groetjes, Gisela

Lezen?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:00

Ik dacht dat dat hoorde bij het stukje pleasure paarden ...

maar mijn antwoord blijft hetzelfde....

als een reiner door stress of door veel hengst zijn of wat dan ook, niet rustig kan lopen, dus wat rennerig is in een wedstrijdbak en/of zijn hoofd er niet bij heeft, dan mag het dus wel?

Volgens mij stond ergens in een bericht dat als door stress een paard niet goed geshowd kon worden, dat je dan door de stress weg te nemen er niet zo´n bezwaar tegen hebt. Maar dan verander je toch ook het paard

Groetjes, Gisela

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:03

Wranglerbutt schreef:
In het belang van het paard heb ik het idee van wedstrijdjes dus uit mijn hoofd gezet. Met dit paard, tenminste.

Op het nivo waarbij doping gebruikt wordt heeft het allemaal niks te maken met het belang van het paard.
Het gaat om het belang van de eigenaren van het paard, om het geld en om de eer. Het -even- in de schijnwerpers staan.

Er wordt hier steeds gesproken over stress bij de paarden en allemaal niet zo erg, maar voor degenen die het artikel niet gelezen hebben :

Het artikel in de WRAN begint met "Het is voor velen acceptabel om achter een betere paard-ruiter combinatie geplaatst te worden, maar is het ook zo acceptabel om van farmaceutische middelen of kunstgrepen te moeten verliezen? Dat is één kant van de zaak. Veel belangrijker is de gezondheid van de paarden die op deze manier onder druk staat. Een topprestatie leveren onder invloed van pijnstillers kan het paard zwaar en blijvend letsel toebrengen. En het klinkt merkwaardig dat je dan het gebruik van dergelijke middelen hoort verdedigen alsof ze voor het welbevinden van het paard worden toegediend."

Ook staat er "Hoe afhankelijk veel Amerikanen zijn van het toedienen van medicijnen, is duidelijk geworden toen zij paarden in Europa gingen showen die kort daarvoor nog bovenmatig gepresteerd hadden in de USA. Hier waren het geen superpaarden meer en bokten ze af en toe en sloegen met de staart. Men is meer gewend geraakt aan het gebruik van medicijnen dan men bereid is toe te geven."

We zijn nu eenmaal gewoon om veel over te nemen van de Amerikanen, dus dit dopinggebruik ook. Heel goed dat ze daar wat aan willen gaan doen!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:06

Dat lijkt mij idd ook frusterend... als je verliest omdat diegene die boven je geplaatst wordt, doping gebruikt.
Als je in dat geval een trainer bent, met lastige klanten, dan zal je het ook moeten gaan gebruiken, om bij de top mee te kunnen blijven doen. En daar zal dan ook wel een goed excuus voor zijn... de meeste argumenten beginnen toch ook met "ja maar in Amerika....... ".

Citaat:
"Hoe afhankelijk veel Amerikanen zijn van het toedienen van medicijnen, is duidelijk geworden toen zij paarden in Europa gingen showen die kort daarvoor nog bovenmatig gepresteerd hadden in de USA. Hier waren het geen superpaarden meer en bokten ze af en toe en sloegen met de staart. Men is meer gewend geraakt aan het gebruik van medicijnen dan men bereid is toe te geven."

Dat is ook wat.....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:14

Doping voor je paard om rustig te kunnen rijden?
Dan maar geen rustig paard om te rijden is mijn mening

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:22

Wranglerbutt schreef:
Ik rijdt een best wel getalenteerd paard, die echter totaal geen
mindset

heeft voor wedstrijden - in een vreemde bak met vreemde paarden wordt -ie hypernerveus.

Maar jij hoeft er niet van te eten, jouw paard is een hobbypaard die je voor je lol houdt. Je baalt er misschien van dat hij zo is maar hebt de tijd om daar een oplossing voor te zoeken. Komt die oplossing nooit dan is er ook geen man overboord.

Maar...wat als je een paard hebt die alles super kan, op wereldniveau presteert, veel geld heeft gekost, waar een trainer zijn naam aan hangt, dit zelfde euvel heeft?
Totaal verblind door stress kan hij ineens niet lopen zoals hij normaal wel altijd doet....
En met de stelling dat je stress eraan rijdt ben ik het deels eens, er zijn veel paarden die dat wel hebben maar er zijn ook dito aantal paarden die van nature daar last van hebben ( anders moeten we WB ineens met heel andere ogen gaan bekijken )
Duss....wat doe je dan?

Kan iemand mij uitleggen wat het grensverschil is tussen een homeopatisch- en chemisch kalmeringsmiddel??
Wat maakt het ene wel toelaatbaar en het andere niet?
Persoonlijk zie ik het verschil niet zo.

Ik heb dan de mazzel dat ik een (te) cool paard heb maar voor dit paard heb ik een TE gestressed paard gehad. Zelfde ruiter, zelfde sport.
Het eerste paard heb ik mede daarom verkocht, ik kon daar niks mee en werd er helemaal gek van als hij na de 359ste keer nog niet een afstapje van 2 cm durfde te nemen.
Wat als dat paard een million dollar sire was??

Mijn angst zit em meer in het feit wat ik eerder ook al schreef, zodra dit allemaal verboden wordt gaat men naar andere middelen zoeken en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat die een stuk minder fijn voor het paard zijn.
Als iedereen nu de liefde voor het dier eens voorop stelde en het geld overboord gooiden dan is er Walhalla....maar ik vrees dat we dat nooit gaan bereiken, hoe graag we ook willen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:36

het lukt my (en marieke) niet om van deze wit-zwart (100% voor of 100% tegen) discussie een genuanceerd debat te maken. ik weet niet wie cer is maar ik concludeer dat zij vandaag de dag niet showed. zij mist in mijn ogen voeling met de realiteit. het enige wat ik kan zeggen is : marieke, ge zijt goe bezig ! proficiat !

de enige reden waarom FEI de nultolerantie wil behouden is omdat dat de enige manier is om doping tests te doen dwz elk spoor van een substantie is een overtreding van de zwaarste klasse en wordt ook zo beboet. testen op concentratie van substanties in het bloed zou te lang duren en te duur zijn dus forceren ze maar een halfslachtige oplossing.

het is toch van de zotte dat iemand zijn medaille moet afgeven omdat hij zijn paard behandeld met een zalf voor een singelwond (allemaal heel duidelijk vast te stellen) die zo blijkt een verboden substantie bevat en daarvan werd een spoortje teruggevonden in het bloed.

verder is ook aangetoond dat de testen van het WADA hélemaal niet waterdicht zijn (zie het geval rutger beecke waarvan wetenschappelijk bewezen is dat hij geen epo gebruikte terwijl de WADA-test dat wel aangaf)

mooi genuanceerd debateren met mensen zal hier dan wel niet mogelijk zijn dus geef ik het maar op.

wat baten kaars en bril als men niet zien wil.

marieke , sterkte meid !!!!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:39

vera schreef:

Mijn angst zit em meer in het feit wat ik eerder ook al schreef, zodra
dit allemaal

verboden wordt gaat men naar andere middelen zoeken en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat die een stuk minder fijn voor het paard zijn.

For my information: Wat bedoel je met dit allemaal in deze context? Welke middelen zijn dan wel redelijk en zouden moeten worden toegestaan [of zijn al toegestaan] om je wedstrijdpaard beter te laten presteren?
[edit]dofuzz geeft het voorbeeld van zalf voor een singelwond. Het lijkt me redelijk dat zoiets - mét verklaring van DA - toegestaan moet zijn..[/edit]

Citaat:
Als iedereen nu de liefde voor het dier eens voorop stelde en het geld overboord gooiden dan is er Walhalla....maar ik vrees dat we dat nooit gaan bereiken, hoe graag we ook willen.

Dat is mijn probleem met de [western] wedstrijdsport en zal het wel altijd blijven: Ik geef veel meer om paarden dan ik om de sport geef....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:40

dofuzz schreef:
het lukt my (en marieke) niet om van deze wit-zwart (100% voor of 100% tegen) discussie een genuanceerd debat te maken. ik weet niet wie cer is maar ik concludeer dat zij vandaag de dag niet showed. zij mist in mijn ogen voeling met de realiteit.

Weet je wat nu het leuke is: Cer en Marieke zijn vriendinnen
Want ondanks dat je heel anders tegen dingen aan kunt kijken kun je wel respect hebben voor elkaars opvattingen.
Dofuzzz, Cer heeft haar sporen wel verdiend in de westernsport en is daar inderdaad klaar mee, misschien maakt dat haar meer realist dan ons allemaal

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:42

vera schreef:
Dofuzzz, Cer heeft haar sporen wel verdiend in de westernsport en is daar inderdaad klaar mee, misschien maakt dat haar meer realist dan ons allemaal
Hearhear

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:45

@ WB; ik denk (en dat staat trouwens ook in het artikel) dat als men doping gaat verbieden er allerlei nare zaken gaan plaatsvinden die het daglicht zeker niet kunnen verdragen en waardoor paarden onnodig en veelvuldig pijn gaan lijden.
Want ondanks dat ik veel liever een paard zie lopen die zichzelf is weet ik 100% zeker dat we straks (met een nultolerance) diezelfde paarden nog steeds zien lopen maar niet willen weten hoe ze ze zover hebben gekregen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:47

Ja heel moeilijk die grens Dofuzz. Jouw voorbeeld m.b.t. een singelwond zou ik zeggen, niet rijden tot die wond dichtzit. Persoonlijk dus. Maar ik kan me voorstellen dat een reeds dichte singelwond met een zalfje is besmeerd en nog weken nawerkt. En dus niet door de dopingcontrole komt.

Achterliggende reden van een 0 tolerance is het feit dat mensen (niet met het welzijn van een paard in gedachten) altijd wel gaan uitzoeken wat dan wel mag. Of niet te vinden is. Een litertje bloed aftappen komt dan in aanmerking kennelijk. Maar dat werkt bij een reiner weer niet. Lopen ze niet lekker van.

Dat je dan kiest voor kalmeringsmiddelen kan ik me best voorstellen. Zolang die middelen NIET op de dopinglijst staan tenminste.

Dat jij een eigen mening hebt over wat wel of niet op die dopinglijst moet staan is je goed recht. Ik heb mijn mening over het feit dat sommige medicijnen niet aan paarden toegedien mogen worden omdat ze in Nederland voor de slacht geschikt moeten blijven. Ondanks dat het leven van een paard met een bepaald soort medicijn wel gered zou kunnen worden.

Deels staan die dopingmiddelen op de lijst omdat ze op langere termijn schade kunnen veroorzaken. Zoals ook een dagelijks apirientje maagklachten veroorzaakt (weet ik uit ervaring omdat dit middel mij voorgeschreven wordt).

Daar waar je gezondheid realiseert is dan nog discussie mogelijk. Maar daar waar je zelf kies voor verboden middelen om een prestatie te verbeteren ligt voor mij een grens. Simpel omdat het een wettelijk vastgelegde grens is.

Ik zou dan op zoek gaan (als nodig) naar een middel dat niet op de dopinglijst staat en wel helpt en geen schadelijke gevolgen heeft. Of niet starten. Maar jah.. ik ben naief.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:50

Nou Marieke, veel sterkte idd!!
K kom snel weer op visite hoor Gaan we leuk fimpjes kijken van vroeger !

@vera: ja, helaas heb je gelijk....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:51

vera schreef:
Maar...wat als je een paard hebt die alles super kan, op wereldniveau presteert, veel geld heeft gekost, waar een trainer zijn naam aan hangt, dit zelfde euvel heeft?
Totaal verblind door stress kan hij ineens niet lopen zoals hij normaal wel altijd doet....

Wat als dat paard een million dollar sire was??

In hetzelfde artikel: Shawn Flarida: "Dopinggebruik brengt niet alleen schade toe aan de sport, maar ook aan de fokkerij, omdat het de prestaties chargeert. Onze wedstrijden kunnen geen graadmeter meer zijn van de prestaties van de paarden, als de uitslagen door medicijngebruik en operatieve ingrepen gemanipuleerd kunnen worden."

Men is nu al zover gekomen dat men ware sportatleten fokt maar met de stressbestendigheid van een kalkoen en voor veel (gewone) mensen heel moeilijk te rijden. Jammer van het - van oorsprong wel stressbestendige - ras.