[WN] Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:51

En TDLn........uitgeprintte reacties al overhandigd? Hoe reageerde de man/vrouw? Gaan ze nu normaal met het paardje om? Of moet de reddingsbrigade alsnog in touw komen!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:05

Sorry voor het wachten.
De eigenaresse vind dat al die verhalen inderdaad gelden voor andere rassen, maar niet bij een quarter. Deze zijn al uitgegroeid op hun vierde zegt ze en daarom kan ze haar nu al aan het werk zetten.

Het veulentje is deze hele week iedere dag gelongeerd behalve zaterdag toen kreeg ze een " rustdag ". Er werd ook nog bij gezegd dat wanneer ze geen schaafwondje op haar rug had gehad ze al het zadel erop zou hebben gelegd met longeren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:13

Dat slaat nergens op, mijn Quartertje is 1 jaar maar geen haar op m'n hoofd die daaraan denkt! Het klopt trouwens theoretisch van geen kant, Quarters worden wel gefokt op een "volwassen" uiterlijk op jonge leeftijd maar Quarters zijn ontstaan uit andere rassen, dus een Quarter kan nooit zo verschillen van andere rassen als zij zegt.

Bah, als ik zo iemand tegen zou komen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:12

twinducklin schreef:
Sorry voor het wachten.
De eigenaresse vind dat al die verhalen inderdaad gelden voor andere rassen, maar niet bij een quarter. Deze zijn al uitgegroeid op hun vierde zegt ze en daarom kan ze haar nu al aan het werk zetten.

Het veulentje is deze hele week iedere dag gelongeerd behalve zaterdag toen kreeg ze een " rustdag ". Er werd ook nog bij gezegd dat wanneer ze geen schaafwondje op haar rug had gehad ze al het zadel erop zou hebben gelegd met longeren.

Uhmmm....dat geld voor alle rassen behalve een quarter,tsja wat kun je hier nu nog op zeggen...
Ik wil niet op tenen gaan staan hoor,maar wat maakt een quarter zoveel anders dan een ander paard.
(Ik weet dat je ijslanders niet moet rekenen,de enige reden dan men daarmee lang wacht is vanwege het gewicht wat ze met hun geringe lengte moeten dragen en het duurt iets langer voordat ze geestelijk "rijp"zijn....maar laten we bv de volbloed nemen...die worden ook al erg vroeg ingereden.Kent iemand toevallig nog een een hoogbejaarde volbloed die op de baan is geweest en nog redelijkerwijs gaaf in de benen Is??)
Wat een gezwets...dat diertje is nog een baby...quarter of geen quarter.
Als ik het goed begrijp gaan ze dus lekker door met hun praktijken

Ik moet helaas concluderen dat deze mensen reddeloos verloren zijn en het @$#^%^- niet waard zijn.Misschien helpt het als ze ooit eens de getallen onder ogen krijgen van quarters die het niet gered hebben omdat er te jong mee begonnen is.

Zonde van het paard,zonde van de mensen....jammer dat ze het diertje niet nog minimaal een half jaartje rust gunnen en dan ben ik al erg schamel.

Top dat je het hebt laten lezen....verder weet ik niet wat ik erop moet zeggen...ik gaat eerst maar ff tot 1000 tellen denk ik

Groetjes,Tinky

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:47

Ik denk toch maar ff de dierenbescherming bellen want dit is wel degelijk dierenmishandeling... Misschien als je de situatie uitlegt,
en bijvoorbeeld een verklaring van je dienarts lospeutert over mogelijk schadelijke gevolgen hiervan, ze misschien hiermee wel ff
op bezoek komen..Wat ze misschien toch wel vervelend vind..
Ik zou me tenminste de ogen uit mn kop schamen..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:08

Stuur me even je e-mail adres, dan kan ik je een artikel mailen waar 't juist héél duidelijk in uitgelegd staat (geschreven door een professor die daar verstand van heeft) dat het JUIST NIETS uitmaakt wat voor ras het paard is. De Quarter staat in dat artikel juist genoemd als voorbeeld van een paard waar mensen zo vaak de fout in gaan, juist omdat het dier zo volwassen oogt.
Misschien als je dat aan de stal spijkerd... (hoewel ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat ook dat niet zal helpen).

Dierenbescherming bellen heeft helaas geen zin... toen mijn oude paard toch zelfs door de DB zélf aangemerkt werd als zwaar verwaarloosd, konden ze nog niks doen. DB is nl. met handen en voeten gebonden aan de Nederlandse wetgeving en die staat zo'n beetje alles toe... zolang je maar nét genoeg voert dat ze niet dood gaan...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:29

Jawellllllll, .... Quarters weten dat ..... vanaf hun geboorte...dat ze eerder rijp zijn......voor de sloop dus...ga idd dat stukje dat Francis je toe wil sturen maar eens onder hun neus douwen...alleen vrees ik dat het weinig zal helpen, zulke mensen hebben hun mening al klaar en wijken daar niet...nooit meer van af. Ze sturen hun 3 jarige dochter zeker ook al naar de middelbare school.

Fijn dat we vanuit Nederland Brooks kunnen steunen maar de ellende om de hoek is niet aan te pakken. Hoewel.........

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:02

@Iski: trailer achter de auto!

Ga wel mee hoor.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:14

Ik begin een flauw vermoeden te krijgen dat er iemand de boeleen beetje aan het opnaaien is
Misschien is dit ook wle een beetje verwarrend?
Amsterdam - Limburg....
viewtopic.php?f=88&t=552093

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:17

Hmmm Vera, ik heb ooit es op een stal in Poeldijk gestaan, waar de dochter van de eigenaar ook een veulentje (10 mnd, is dat een veulentje?) bijgezet longeerde.
Zijn antwoord "ik moest ook jong werken".
Dus het verbaast me niet zo heel erg eigenlijk...

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:56

vera schreef:
Ik begin een flauw vermoeden te krijgen dat er iemand de boeleen beetje aan het opnaaien is
Amsterdam - Limburg....

Ja maar Tinky12 heeft toch nooit wat over Limburg gezegd? twinducklin (TS) woont toch in Limburg?

Of mis ik wat?

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 17:37

Jus_dOrange schreef:
vera schreef:
Amsterdam - Limburg....

Ja maar Tinky12 heeft toch nooit wat over Limburg gezegd? twinducklin (TS) woont toch in Limburg?

Of mis ik wat?

Ik volg het ook niet helemaal ?
Ik woon inderdaad in limburg

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:33

twinducklin schreef:

Mogelijk dat Vera een beetje last van uitblijvende-lentekriebels had?

Tinky12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:37

twinducklin schreef:
Amsterdam - Limburg....

Of mis ik wat?
[/quote]

[/quote]
[/quote]
En ik in Ammedam .....maar hoezo.Het duurt wel effies voordat ik er ben hoor...moet met de NS...en die is zo snel nog niet

Groetjes,Tinky

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:40

Sugarmiss schreef dat het niet zoveel zin heeft om de dierenbescherming in te schakelen, om dat ze niet zoveel kunnen
doen . Klopt, maar ze kunnen wel even een praatje komen maken ,
Als ze dit politiek spelen ,dwz haar aanspreken op het moment dat ze het dier a\h,, trainen'' is, het liefst a plain plublic, en daar kun je voor zorgen, zal ze daar op zn minst toch minder vrolijk van worden.
En missschien realiseren dat wat ze doet toch niet door de beugel kan...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:48

om over die dravers terug te komen...de oudste is 4 en die moet nog op de baan komen.
De 2e is 3..die gaat eerdaags eens voorzichtig voor de kar....en de 3e...die is 2 en krijgt,zodra het weer het toelaat,een schop onder haar kont het land in...die moet nog ffies een jaartje groter groeien

of doelde je op het feit dat dravers ook al als 2-jarigen in de baan rondhobbelen...nou...die van ons niet...zonde.
Gaat niet een paard een veulen laten krijgen...allerlei werk en pijn en moeite erin steken om hem vervolgens op 2-jarige leeftijd verot te rijden.Nope...niet hier.Deze paarden zijn er puur voor de liefhebberij en mogen lekker groot en sterk worden voordat ze gaan koersen.

Groetjes,Tinky

Tinky12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:55

CherokeeChum schreef:
Sugarmiss schreef dat het niet zoveel zin heeft om de dierenbescherming in te schakelen, om dat ze niet zoveel kunnen
doen . Klopt, maar ze kunnen wel even een praatje komen maken ,
Als ze dit politiek spelen ,dwz haar aanspreken op het moment dat ze het dier a\h,, trainen'' is, het liefst a plain plublic, en daar kun je voor zorgen, zal ze daar op zn minst toch minder vrolijk van worden.
En missschien realiseren dat wat ze doet toch niet door de beugel kan...

Klopt,zolang een dier van voedsel en een soort van onderdak wordt voorzien(1e levensbehoefte)kan de DB niet ingrijpen.
Alleen op de mensen inpraten en hopen dat ze het oppikken.Anders is er vrees ik weinig aan te doen.Dan is het alleen maar te hopen dat het paardje sterkt genoeg is.

jammer maar waar

Groetjes,Tinky

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:00

Tinky12 schreef:
die is 2 en krijgt,zodra het weer het toelaat,een schop onder haar kont het land in...
Groetjes,Tinky

Laat ik het niet zien......

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:09

iski schreef:
Tinky12 schreef:
die is 2 en krijgt,zodra het weer het toelaat,een schop onder haar kont het land in...
Groetjes,Tinky

Laat ik het niet zien......

Ik geef je van te voren wel even een seintje...kun je je omdraaien

Groetjes,Tinky

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:27

Die vrouw moet dus echt wat met de zweep hebben dus.
Of even heel hard handig een zadel op haar rug leggen en er iemand opzetten van 300 kilo

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 22:56

Nog een klein update'tje

Heb vandaag de papieren gegeven die ik gekregen had van Francis. Ze zou ze morgen eens doorlezen.

Op dit moment zegt ze dat waar ze het veulen vandaan heeft ze vonden dat ze al laat met veulen begon en dat ze al een achterstand had. Nu kreeg ik geen antwoord of dit met het beleren was ( longeren, rijden etc) of dat dit ging om het halteren, poetsen leren vaststaan ed.

We hebben vandaag nog een keer gesprek gehad en morgen gaat ze dus die papieren lezen, ben eens benieuwd wat ze ermee doet.

Groetjes Sandra

edit:
Het komt trouwens niet vanuit de eigenaar dat het beestje nou al moet werken maar vanuit degene die haar ermee helpt. Zij zelf heeft nog nooit met een jong paard gewerkt en gaat er vanuit dat de persoon die haar helpt ( wat tevens familie is ) het beste met haar en haar veulen voorheeft, en dat ik als recreatie/dressuur " miep " geen verstand heb van quarters. Heb ik ook niet, maar daarom naar jullie advies gevraagd en overal waar je op internet kijkt/zoekt krijg je dezelfde informatie als jullie hier geven en het lijkt me dan wel heel sterk dat een persoon tegenover bokt en alle sites gelijk heeft en dat de rest van de informatie fout is. Ik hoop dat ik de eigenaar hier ook van overtuigd krijg.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:02

Nou dat klinkt hoopvol.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:02

Helemaal top dat je dit doet!!!!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:11

Thumbs Up TwinDucklin.....beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:25

twinducklin schreef:
Op dit moment zegt ze dat waar ze het veulen vandaan heeft ze vonden dat ze al laat met veulen begon en dat ze al een achterstand had. Nu kreeg ik geen antwoord of dit met het beleren was ( longeren, rijden etc) of dat dit ging om het halteren, poetsen leren vaststaan ed.

Ik weet niet waar ze het paard vandaan heeft, maar het zou als ik het zo hoor goed kunnen betekenen dat ze bedoelden met 't klaarmaken voor Halter. Dat kost inderdaad ook enige training en dat leer je een paard ook niet in een paar weken. Wil je'm dus als jaarling gaan Halteren, dan zul je inderdaad als veulen al moeten beginnen met leren stilstaan enzo. Maar dan nog blijft 't longeren van een veulen/jaarling verkeerd. Er zijn er zat die't doen onder 't mom van 'Halterfitting', maar is echt onnodig als een veulen/jaarling gewoon normaal de hele dag buiten loopt en zichzelf beweging geeft. En dat is een stúk gezonder voor hem!

twinducklin schreef:
...en dat ik als recreatie/dressuur " miep " geen verstand heb van quarters.

Quarters zijn ook paarden en dat je gezond verstand van paarden hebt heb je laten merken door vraagtekens te zetten bij hun manier van doen... blijkbaar heeft zij er duidelijk minder verstand van, want iemand met gezond paardenverstand gaat zo niet met een jong paard om... ongeacht het ras want dat doet er gewoon totaal niet toe.

Vraag ik me overigens steeds harder af wie die familie dan toch wel is die er zoveel verstand van denkt te hebben... die moet dus blijkbaar óók een lesje horsmanship en kan ook wel een copietje van dat artikel gebruiken. Hoewel deze persoon dus niet uit onwetendheid handelt zoals de eigenaar, maar bewust en met zijn/haar volle verstand. Dat vind ik eigenlijk een stuk kwalijker.
De onwetenden kun je vaak nog wel bereiken en met de juiste info 'het licht' laten zien. Degenen die van mening zijn dat hun manier de enige juiste is, zijn meestal reddeloos verloren omdat ze te arrogant zijn om nog open te staan voor andere meningen.
Hopelijk is de eigenaar dus slim genoeg om van haar fouten te leren en ze op korte termijn te herstellen, wat minder naar dit familielid te luisteren en wat meer haar gezonde verstand te gebruiken.

Succes!