[WN] Paard western en engels gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:34

Van de kop in het zand steken is nog nooit iets beter geworden iig.
We moeten niet schuwen het slechte aan de kaak te stellen, maar ook vooral niet vergeten het goede te noemen als daar aanleiding voor is.

PeterV

Re: Paard western en engels gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:07

Aanleidingen zat hoor Sugar, maar waarschijnlijk wordt daarvoor de kop in het zand geduwd.
Ik kan pagina’s vol schrijven over het positieve, waar natuurlijk bokt in bepaalde gevallen ook de oorzaak van is, juist doordat het besproken is, op een afkeurende manier.
Het ging mijn er alleen om, dat er altijd naar een aanleiding gezocht wordt, om daar over te beginnen. (de L of de jij bak methode)

Laatst in een topic, heb ik een rijtje gemaakt van ruiters die bij mijn in het oog springen, en het kan aan mijn liggen of niet, maar soms heb ik de indruk, dat het niet gelezen wordt, of dat het niet gelezen wil worden. Gewoon een rijtje ruiters die hun stinkende best doen, en nog wel op het gebied van reining ook.

Binnen de sport gaat nog best wel wat fout. In een andere discipline dan reining, maar wel binnen onze westernsport, kan ook iedereen zien, wat er uit de kast getrokken wordt, om daarin het paard te laten lopen, dat het er mooi en voorbeeldig uitziet. Doch lees ik zelden een heksenjacht op die ruiters die hun paard vijf uur lang opgebonden in hun stal zetten.

Maar toen een bekende reining ruiter dit een keer deed op een wedstrijd, werd deze zowat gekielhaald op dit forum.

Probeer alleen maar aan te geven dat het slechten het echten slechten dan, vaker achter de stal deuren gebeurd, dan wat er op bokt vaak besproken wordt. Altijd voor dezelfde groep en discipline daar worden vaak, en negen van de tien keer door dezelfde, de pijlen nog even extra voor geslepen om een reactie te geven.

Ik vind dat deze tak sport dat niet verdiend. En verdo…..rie nu kost het mij….n toch weer een toetsen bord…&^$^%#(^&*%&$

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:12

Citaat:
Van de kop in het zand steken is nog nooit iets beter geworden iig.
We moeten niet schuwen het slechte aan de kaak te stellen, maar ook vooral niet vergeten het goede te noemen als daar aanleiding voor is

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb zelf het gevoel dat ik hier op bokt dezelfde reacties hier keer op keer op keer op keer op keer enz lees. En elke keer de zelfde argumenten door de zelfde mensen en elke keer de zelfde tegen argumenten door de zelfde mensen. En dat in een driewekelijkse cyclus. En is er wat verbeterd hierdoor? Nee imo niet. De gene die wakker geschud moeten worden, voelen toch niet dat het om hun gaat en de gene waar het niet voor bedoeld is voelen zich aangevallen door argumenten die niet op hun betrekking hebben, maar waarvan wel lijkt alsof het zo bedoeld is.

Maar weer terug naar het topic wat ook al tot in de treuren is gevraagt: paard western en engels gereden? Antwoord van mij: kan wel maar slim lijkt mij het niet. Argumenten zie eerdere reactie en andere topics

Oja PV ik lees je reactie en opnieuw kan ik zeggen dat ik me bij je aansluit.

En ja helaas ben ik al weer van mijn voornemen af, maar nu ga ik het echt laten om te reageren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:19

PeterV schreef:
Het ging mijn er alleen om, dat er altijd naar een aanleiding gezocht wordt, om daar over te beginnen. (de L of de jij bak methode)

Gezocht? Ik denk dat het komt doordat iemand weer es wat uitgevreten heeft, en er daardoor over begonnen wordt?
En ik heb me nog es zitten bedenken wat 'L of de jij bak' betekent, maar ik weet het niet...

Citaat:
Laatst in een topic, heb ik een rijtje gemaakt van ruiters die bij mijn in het oog springen, en het kan aan mijn liggen of niet, maar soms heb ik de indruk, dat het niet gelezen wordt, of dat het niet gelezen wil worden. Gewoon een rijtje ruiters die hun stinkende best doen, en nog wel op het gebied van reining ook.

Let wel, dat was jou rijtje... Wat als iemand anders het met dat rijtje niet eens is?? Denk je dan dat die dat daarbij kan zetten?? Dat denk ik niet....

Citaat:
Doch lees ik zelden een heksenjacht op die ruiters die hun paard vijf uur lang opgebonden in hun stal zetten.

Ik mag hopen dat dat nu niet meer voorkomt... dat is namelijk erg ouderwets

Citaat:
Ik vind dat deze tak sport dat niet verdiend. En verdo…..rie nu kost het mij….n toch weer een toetsen bord…&^$^%#(^&*%&$

Och, en zo blijven we leuk bezig..

Wat ik eerder ook al gezegd heb, ik denk dat het wel meevalt met dat negatieve. Volgens mij vallen de negatievelingen op 1 hand te tellen, en ik val daar af en toe onder, dus is dat er alweer 1 minder. Dus hoeveel zijn dat er dan in zn totaliteit op het hele westernforum??
Hebben deze mensen werkelijk de macht om de hele sport ten gronde te richten? Dat lijkt mij wat teveel eer....

maar er mogen dingen besproken worden, trainingsmethodes, maar ook bijv. fokbeleid... Waarom niet? Elders op het forum wordt bijv. AdB erg besproken, dat mag dan weer wel, of het LDR systeem van Anky, dat mag ook. Maar OWEEEEEEE als je hier ergens over begint zeg.... nou.

De vraag van de TS is ondertussen al uitbehandeld?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:34

Cer schreef:

Nee hoor, laten wij het is over haar vader hebben, ik vind dat persoonlijk een hele verstandige man. Moeder en dochter kunnen het volgens mijn gewoon niet verkroppen dat vader zo heerlijk relax kan rijden op hun gezamenlijk bezit.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:36

Nou, zal ik mijn vader er es even bijhalen dan!!!! Dan zijn de rapen pas gaar

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:39

Kijk Peter heeft natuurlijk gelijk in het feit dat er altijd een zelfde rijtje wordt aangevallen. Dat komt deels omdat het van die personen dan bekend is.

En Jolande heeft gelijk als ze zegt dat er een cyclus is van deels dezelfde antwoorden. Dat komt omdat de nietsvermoedende vraagsteller die vraag weer stelt.

En het komt omdat we het over een aantal dingen niet eens zijn. De antwoorden van pakweg Jolande m.b.t. dit topic zijn altijd hetzelfde. Net als die van mij en van een aantal anderen. Omdat we het niet eens zijn en waarschijnlijk ook nooit worden.

In mijn optiek is dat omdat Jolande een gekleurd idee heeft van wat dressuur inhoudt (zoals ik al jaren geleden dressuurles had die uitging van signaalrijden), maar haar beeld bepaalt wat zij als verschillen aangeeft en waarom zij vindt dat het niet kan.

Ik heb ongetwijfeld een beperkt beeld van western rijden. Ik weet dat er verschillende stromingen zijn en visies op hoe je je paard moet rijden. Ik heb zelfs een beeld bij de inhoud van die stromingen. Een aantal van die visies deel ik niet (of liever nog: wil ik niet delen). Niet dat ze daarmee slechter zijn o.i.d. Ze passen MIJ niet.

Dat is zo bij stijlen bij dressuur én bij western. Sommige stijlen passen mij als persoon niet. Dat maakt dan gelijk dat je weer met een andere bril kijkt. Met mijn stijl van western en mijn visie op de stijl van dressuur rijden (en de les die ik op dat gebied heb gehad) vind ik dat het best samen kan. Omdat de hulpen echt niet zo verschillend zijn in mijn optiek.

Maar vanuit Jolanda's optiek is dat verschil onoverbrugbaar. Dat heeft denk ik te maken met haar visie op dressuur en haar gewenste en gekozen stijl van western rijden.

Dat blijft altijd een verschil. Niet persé fout in mijn optiek. Maar anders. Dat is niet erg: je kunt het altijd eens zijn het niet eens te zijn. En volgens mij heeft nog niemand van bokt elkaar de kop ingeslagen irl als gevolg van een bokt-topic

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:45

PeterV schreef:
Cer schreef:

Nee hoor, laten wij het is over haar vader hebben, ik vind dat persoonlijk een hele verstandige man. Moeder en dochter kunnen het volgens mijn gewoon niet verkroppen dat vader zo heerlijk relax kan rijden op hun gezamenlijk bezit.

Ik mag hopen dat dit een sarcastische 'grapje' is ?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:46

Mijn vraag is behandeld ja... We hebben besloten om gewoon een paard voor dressuur en springen te kopen. Deze vraag kwam bij ons op omdat we aan paard aangeboden zagen staan dat ook western getraind was. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:48

Anya schreef:
En volgens mij heeft nog niemand van bokt elkaar de kop ingeslagen irl als gevolg van een bokt-topic

Nou... laten we zeggen... het scheelde niet veel

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:25

PeterV schreef:
Kijk iski, natuurlijk wil ik deze discussie best met je aan gaan, maar dan wel als jij je soms iets te gekleurde bril op dit gebied afzet, in het gene waar je natuurlijk weer naar toe wil.
Persoonlijk ben ik ook tot de conclusie gekomen, dat de western rijdende ruiters, gemiddeld gezien relaxter ruiters zijn dan in het dressuur. Maar ja, die paar brute krachten binnen onze sport, zijn ook bepalend in de suggestie die je wederom probeert aan te wakkeren.

Soms wordt ik er zo moe van, terwijl iedereen toch wel kan waarnemen, dat de steeds groter wordende groep van western ruiter, dat daar minder brute krachten in voort gebracht worden.
Stap de wereld is in, die op het heden gericht is, en blijf niet zo vast zitten in het verleden.
Dat is een discussie die ik wel wil aangaan.

Kijk Peter, en daar heb je me nu een keertje verkeerd ingeschat...hihi.

Nee, ik wil het helemaal niet (meer) hebben over ruwe ruiters in de Reining....(wel een heel fraaie alliteratie.. )...of welke andere tak van de western-sport dan ook. Helaas zijn deze mensen vaak beeldbepalend (geweest) voor het imago maar hetzelfde kan gezegd worden van sommige dressuurmethoden en springlessen.

Nee, ik doelde op de mens als wezen met emoties die hij/zij niet geleerd heeft te hanteren en dat dan maximaal tot uiting laten komen in de omgang met een dier, of dat nu hond is, paard of welk 'huisdier' dan ook. En daarin zie ik dus geen verschil tussen Western of Dressuur of Springsport of wat dan ook omat het die mens is die telkens de fout in gaat ongeacht de keuze/voorkeur van zijn of haar sport-met-dier.

En ik ben dus van mening dat je overal ruiters tegen kunt komen die hun adrenaline en ego niet in bedwang hebben. Dus niet enkel en alleen de western sport...zeer zeker niet maar ik hoor en zie vaak dat 'Western' als zachter omschreven wordt en dat dit soms een reden is voor dressuur-ruiters om over te stappen.

Het is niet de sport die zachter is....het zijn de mensen die zachter zijn...of lijken... Of zijn het de uitgangspunten van het Western rijden die meer ruimte bieden voor 'zacht' rijden? Daarop wilde ik wel eens vanuit alle hoeken en gaten van Bokt kommentaar en visie.

Zit het zachtere rijden nu opgesloten in de tak van ruitersport? Mijns inziens dus niet. Het zit 'm in die mens. En hoe ga je daar dan als trainer mee om? Aanleren om technisch 'goed' te rijden lukt over het algemeen wel.

Maar het aanleren van omgangsvaardigheden...die zo nauw verband houden met je eigen ego, daar zicht op krijgen, daarin gespiegeld worden (en dat proces aandurven)...kijk daarvoor heb je nu weer coaching nodig en niet op het gebied van rijvaardigheid dus. En dat is, wat mij betreft dan, een universele waarde die ik in alle takken van de ruitersport te weinig zie.

Blijft dus mijn vraag: is de westernsport per definitie beter geschikt voor het ontwikkelen van een zachte hand of kan hetzelfde ook binnen dressuur bereikt worden. Want als dat kan en bereikt wordt, komt de keuze voor de overstap of voor het berijden op beide manieren (en daarover ging het topic) in een ander daglicht te staan en is het dus geen keuze tussen Western (lees zacht rijden) of Dressuur...maar wordt het een keuze voor de mens om zijn (ver)houding in de relatie tot zijn dier onder de loep te nemen.

En die discussie gaat een stap verder dan het ventileren van vooroordelen zoals jij misschien van mij verwachtte. Kijk Peet...ook ik ben gegroeid.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:55

iski schreef:
Blijft dus mijn vraag: is de westernsport per definitie beter geschikt voor het ontwikkelen van een zachte hand of kan hetzelfde ook binnen dressuur bereikt worden.
Nee, ik denk het niet.
Het eindresultaat bij beide soorten is een zachte hand (hoort het te zijn). Bij western resulteert dit in een los teugeltje en bij dressuur in 'pinkenwerk'.
De lange weg om daar te komen houdt in dat je met kontakt rijdt tot je paard heeft geleerd op zijn eigen benen te lopen in een konstant tempo met drijvende kracht van achteren.
Dit gaat op voor een jong/onbeleerd paard met een ervaren ruiter.

Voor mensen die leren rijden ligt dit heel anders; daar is het de lesgever die erop moet toezien dat men leert rijden met een zachte hand en dat maakt geen verschil of dit nu engels of western is.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:33

iski schreef:
En die discussie gaat een stap verder dan het ventileren van vooroordelen zoals jij misschien van mij verwachtte. Kijk Peet...ook ik ben gegroeid.....

Okay, dan stond ik dus mooi even op het verkeerde been, en zoals jij het nu omschrijft ben ik het ook geheel met je eens.
Waar zou de schroom nou kunnen zitten bij een persoon, die van zijn of haar eigen best wel weet dat er wat coaching gebruikt kan worden op het gebied van, het leren beheersen als zijnde de metalenkant, het leren ergens tegen op gewassen te zijn.

Ik zelf denk dat ook in dit geval, het te maken zal kunnen hebben, omdat er gewoon weg, een goede scholing ontbreekt, en met name binnen onze sport. Regelgeving sluit daar ook niet altijd op aan, en zodoende maakt de mens zelf dus uit, indien deze een paard heeft van ouder dan zes jaar, waarin deze uitgebracht gaat worden.

Hoeveel ego’s hebben wij niet in dit land, die hun paarden rijden/trainen en ook uit brengen, op een bit, terwijl deze niet eens hun paard op een trens kunnen rijden?
Dus voor dat deze geleerd hebben, wat het is om een paard op twee handen te rijden, klooien deze al vaak de mond van het paard naar de filistijnen omdat er maar op één hand gestart mag worden, of omdat hun trainer dat ook doet, of omdat hun ego hun ingeeft dat deze te goed zijn om in de beginners klassen te starten, alsmede the green as grass.

Ik denk dat scholing vanaf het begin, getoetst moet worden, op de ruiter, wat bepaald als deze bit waardig genoeg is, om daar ook maar überhaupt mee te mogen rijden. Persoonlijk denk ik, dat je dan al minder gefrustreerde ruiters zal voort brengen, in het westernland.

Voorbeeld:

Ik heb eens een clinic mogen meemaken waarbij de clinic gever vroeg aan een deelnemer hoe oud het paard was. 8 jaar werd er aangegeven, waarop de clinic gever een bit lied aanrukken, op basis van dit gegeven. Eerst dacht ik nog logies, maar toen ik naderhand met de betreffende ruiter een gesprekje had, bleek deze enigszins van streek te zijn, en daarom voor tijdig de clinic te verlaten. Zelf had deze nog nooit met een bit gereden, en daar kwam nog bij, dat het paard voor het eerst in zijn leven, een bit in de mond kreeg.

Nou kon deze ruiter er uiteindelijk mee omgaan, en had ook aangeven dat deze daar nog niet aan toe was, en zocht de fout in dit geval bij haar zelf, dat zij haar had opgegeven bij deze clinic. Dit is nu een jaar of zeven geleden dat ik dit mee maakte, en tot op heden heb ik alleen maar ruiter meegemaakt die het bovenstaande zich wel laten gevallen.

Ruiters die op een bit rijden, omdat zij naar eigen zeggen dit doen, omdat anders het paard niet in de hand gehouden kan worden, ja, deze heb ik ook mogen ontmoeten. Terwijl de meeste daarvan, les krijgen, van iemand die eigelijk zou moeten zeggen, op basis hoe deze ruiter hun paard proberen te sturen op een bit, hallo, uit dat ding, trens erin, en terug naar de cirkel, in mijn ogen dan hé.

Dus, dan maar een praatje met de trainer. Tja, kijk, dat paard is al ouder dan zes, dus als deze uitgebracht moet worden, moet dat toch op één hand, dus kunnen deze het meteen maar beter op een bit leren!

Hier begint in mijn ogen de frustratie kweek, dat het ernaar maakt, dat ruiters vanaf het begin verkeerd gecoacht worden, zodat coaching op het gebied zoals wij die eigelijk bedoelen iski, gedoemd is te mislukken. Domweg omdat in grondbeginsel deze ruiters nooit goed geleerd zijn, hoe je een paard moet rijden, en waarmee je een paard op één hand in de ronde zou kunnen sturen.

Dus mijn conclusie is, dat metalcoaching en andere vormen die uiteindelijk de ruiter maakt als persoon, alleen werkt bij ruiters die zelf snappen, dat zij de basis zelf goed onder de knie hebben. Anders is deze vorm van coaching uiteindelijk tevergeefs, omdat er eigelijk een veel groter probleem aan ten grondslag ligt, wat een coachts als deze niet kan doorgronden. Gelukkig zijn er ook coachtsen op dit gebied te vinden, die wel weten hoe een paard gereden dient te worden, dus er is toch nog een beetje hoop.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:36

Ben benieuwd wie deze coachtsen zijn dan, enne, je zit toch niet stiekem jullie huiscoach te promoten???

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:48

Cer schreef:
Ben benieuwd wie deze coachtsen zijn dan, enne, je zit toch niet stiekem jullie huiscoach te promoten???

Cer, ik denk, dat hier een heel groot onderschat probleem zit, en promoot hierbij de trainers die naar de ruiter kijken, dan in dit geval de regelgeving als maatstaaf gebruiken, hoe een paard uiteindelijk uit gebracht dient te worden. Dat ik in lijn dan ook onze huiscoats aan het promoten ben, nee, want deze zal namelijk wel het probleem zien, bij een eventuele ruiter, waar de frustratie vandaan zou kunnen komen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:49

*momentje, even vertaalboekje erbij pakken*

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:53

Cer schreef:
*momentje, even vertaalboekje erbij pakken*

Okay, ik wacht wel effe

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:18

Volgens mij ben je er al een nieuw topic over begonnen.

Met bovenstaande snap ik nog steeds niet goed wat je bedoelt. Er zijn trainers die niet goed kunnen coachen, en er zijn er die dat wel kunnen?

Ik ken niet veel instructeurs/trainers die ook nog eens een coaching-opleiding gevolgd hebben (voor zover ze al een instructeursopleiding gevolgd hebben).

Dus ik kan je nog steeds niet zo goed volgen...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:50

Coaching is begeleiden, les geven, advies geven. Daar is denk ik geen opleiding voor maar heeft meer te maken met ervaring die iemand wel of niet over kan brengen met verstand.
Een bit adviseren op basis van alleen leeftijd is imo niet echt slim, maar ja, je weet niet of er inmiddels al andere afwegingen in het hoofd van die trainer zijn rond gegaan waarop hij als laatste punt nog de leeftijd mee wilde nemen in zijn of haar beslissing. Dus dit is een beetje koffiedik kijken. Neemt niet weg dat de keuze van de eigenaar altijd doorslaggevend moet zijn. Als die niet wil om wat voor reden ook, dan moet het niet gebeuren.
Maar dit is wel erg afgedwaald van het topic

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:57

Cer schreef:
Volgens mij ben je er al een nieuw topic over begonnen.

Met bovenstaande snap ik nog steeds niet goed wat je bedoelt. Er zijn trainers die niet goed kunnen coachen, en er zijn er die dat wel kunnen?

Ik ken niet veel instructeurs/trainers die ook nog eens een coaching-opleiding gevolgd hebben (voor zover ze al een instructeursopleiding gevolgd hebben).

Dus ik kan je nog steeds niet zo goed volgen...

Het lijkt inderdaad een afgeleide van het oorspronkelijke topic maar ja, zoiets heet evolutie...

Ik denk dat we allemaal wel zo'n beetje hetzelfde bedoelen (zonder dat ik daarmee de discussie dood wil slaan) namelijk dat training in de ruitersport zich niet alleen, en naar mijn mening met name in het begin, zich ook dient te richten op de ontwikkeling van de ruiter, diens attitude, diens zelfbeheersing, diens persoonlijkheid..

En er zijn in nederland tussen het kaf ook veel goede instructeurs als het op rij-instructie aankomt. Maar zijn diezelfde instructeurs ook geschikt om dat deel van de ruiter te trainen en te coachen dat, wederom naar mijn mening, van wezenlijk belang is in de verhouding mens-dier. En dan vrees ik dat het antwoord daarop helaas en volmondig NEE moet zijn. Maar dat is niet per definitie een diskwalificatie van die ene trainer of van trainers in het algemeen. Het is een constatering die mogelijk een beweging in kan zetten richting vergroten van balans tussen rij-technische training en mentale training.

En dan, om maar weer on-topic te komen, maakt het dus niet meer uit welke rij-discipline er gekozen wordt (Western/Dressuur/Springen etc.) omdat dit naar mijn mening binnen elke tak van sport-met-dieren zou moeten gebeuren. Waarom? Omdat als ik mensen 'train' en die mens bevalt mijn methode/gedrag niet, dan kan die mens mij op m,'n klote'n geven...maar train ik een dier...tja....dan zie ik helaas maar al te vaak dat het dier op z'n klote'n krijgt...en dat gedrag komt dan weer voort uit de driften waarmee we als mens nu eenmaal 'gezegend' zijn.

En van daaruit is dan weer de vraag of je nu al dan niet voor Western kiest, wanneer die vraag ingegeven wordt door de vooronderstelling dat western 'zachter' is, wel belangrijk...maar, mits gebaseed op die vooronderstelling, het antwoord dus niet.

Of Peter met zijn betoog nu een huiscoach promoot of niet vind ik in deze niet interessant, het simpele feit dat hij er een gebruikt zegt m.i. veel meer. De vraag is ook of er veel van dit soort Coaches rondlopen. Ik vrees van niet en dat is dan ook weer een teken aan de wand. Want in een vraaggestuurde economie kun je aan de hand van het aanbod de vraag aflezen...en dan is het dus triest gesteld met al dan niet 'professioneel' rijdend Nederland.
Laatst bijgewerkt door iski op 22-02-06 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:01

Jolande schreef:
Coaching is begeleiden, les geven, advies geven. Daar is denk ik geen opleiding voor maar heeft meer te maken met ervaring die iemand wel of niet over kan brengen met verstand.

Sorry...maar daar zijn dus wèl opleidingen voor....en er zijn er dus die dit soort opleidingen gevolgd hebben....wat te denken van het beroep van Sport-psycholoog?

Coaching wil o.a. ook zeggen dat je de mens leert kijken naar zichzelf, zichzelf beter leert kennen om van daaruit een betere (equine-)partner te kunnen zijn en tot betere/maximale prestatie's te kunnen komen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:03

Volgens mij heb je wel een coaching opleiding, en daar refereerde ik ook aan. Peter zn huiscoach heeft die ook (althans, als we het over dezelfde hebben). Maar is die coach ook een goede trainer? Of moet je die dingen los zien, dus een ruiter heeft én een trainer én een coach nodig... Dat gaat voor de htk-ruiter misschien wat in de papieren lopen....

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:15

Cer schreef:
Volgens mij heb je wel een coaching opleiding, en daar refereerde ik ook aan. Peter zn huiscoach heeft die ook (althans, als we het over dezelfde hebben). Maar is die coach ook een goede trainer? Of moet je die dingen los zien, dus een ruiter heeft én een trainer én een coach nodig... Dat gaat voor de htk-ruiter misschien wat in de papieren lopen....

Uiteraard kunnen de beide vakgebieden in 1 persoon gehuisvest zijn en ik zou daar zelfs voor willen pleiten. Maar in de praktijk zal dat niet snel gebeuren. Dus kan het inhuren van een Mental Coach een zaak van nauw overleg zijn. En een Coach hoeft ook niet in dezelfde frequentie te participeren als de trainer. 4 Tot 8 sessies met een follow up een aantal maanden later kan al voldoende zijn om attitude problemen die in de communicatie tussen ruiter en paard een rol spelen (maar door trainer en ruiter niet gezien worden) bloot te leggen en naar een veranderproces te leiden. Follow up voor bestendiging en klaar ben je (in a nutshell).

Het is idd een investering maar wanneer de communicatie verbeterd en daarmee de resultaten....dan lijkt me de vraag of het een investering waard is niet eens meer aan de orde.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:26

Eeeej, voor de meeste mensen is het wel hobby hoor

Of bedoel je een Metal Coach voor trainers e.d.?

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:30

Cer schreef:
Eeeej, voor de meeste mensen is het wel hobby hoor

Of bedoel je een Metal Coach voor trainers e.d.?

Nee...ik bedoel voor de ruiters....hoewel ik sommige trainers er ook wel een aan zou willen raden....maar nu moet ik oppassen anders krijg ik het weer met PV aan de stok...