[WN] Filmpje Hypp aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:34

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:01

jeddah schreef:
Zeer waardevolle ontopic bijdrage Iski....

Dus, op indirect verzoek van Jeddah, toch maar een 'to the point' en on-topic respons dat feitelijk een aanvulling is op hetgeen ik links en rechts al lees alleen naar mijn, zeker niet onbescheiden, mening te soft gesteld is:

Fokken met paarden waarvan bekend is dat er een erfelijke afwijking in het spel is zou niet alleen verboden, maar ook gesanctioneerd moeten zijn. Verbod zonder sanctie functioneerd voor geen meter.

Je zou je ogen uit je kop moeten schamen wanneer je je met deze praktijken bezig houdt. Het is de arrogantie van de mens die zich, al dan niet beroepend op bijbel en scheppingsverhaal, boven het dier stelt ter meerdere eer en glorie van zichzelf (en zijn/haar geldbuidel).

Om vervolgens jezelf vrij te pleiten door allerlei testen uit te laten voeren en garanties te vragen en geven waarmee je de kans, maar dan ook uitsluitend de kans, op doorgifte van de erfelijke aandoening tot een minimum beperkt is in mijn ogen het verdoezelen van een ongewenste, ja zelfs verderfelijke praktijk.

Het zijn vaak dezelfde mensen die veredeling van het ras hoog in het vaandel hebben staan maar in feite slechts het veredelen van hun portemonnee voor ogen hebben. En dat mag maar niet, nooit, over de rug van een dier.

Zijn dit dan ook slechte mensen? Niet per definitie. Maar ik haal hier de woorden aan van een collega psychiater die me onlangs het volgende zei: "Ook een kinderverkrachter kan een aardig mens zijn, alleen zijn daden zijn afschuwelijk".

rammeke

Re: Filmpje Hypp aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:09

Ocharme ...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:35

Tja Iski, we bezigen ons niet allemaal van dezelfde krachtige taal.
Ik ben het in wezen helemaal met je eens (hoewel ik dus wel enige nuancering wil aanbrengen door de ernst en aard van een afwijking in ogenschouw te nemen... ik heb n.l. zelf met een OLWS-drager gefokt, ook een drager van een erfelijk deffect, maar met dien verstande dat een OLWS-drager zelf absoluut geen nadelige gevolgen ondervindt van dat aanwezige gen).
Ik breng het misschien wat anders...te soft, ja, kan... maar ik probeer ondanks dat ik het soms absoluut niet eens ben met iemands mening en of daden, die persoon toch zo veel mogelijk in z'n waarde te laten.
Het is nl. niet aan mij om te (ver)oordelen... ik geef ook alleen maar míjn persoonlijke mening.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:35

@Iski: harde woorden.
Want wanneer is een afwijking een afwijking ??
Voor mij wanneer het paard daar duidelijk niet als dier mee kan funktioneren of pijn heeft. Dat kan bij HYPP duidelijk het geval zijn net als bij dubbel-positieve vorm van HERDA. Maar bij enkel-positieve vorm van OLWS en HERDA is dit niet het geval.
Moet je al die paarden dan ook maar afmaken ??

En wat te doen met SCID bij Arabieren, schimmels die gevoelig zijn voor melanomen ??

Wel ben ik met je eens dat de stamboeken een wat daadkrachtiger beleid zouden mogen voeren ipv alles op de lange baan te schuiven.

Het vreemde vind ik nog steeds dat men een Parroth-mouth en Cryptorchisme wel als een genetisch defect ziet, maar HYPP niet

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:28

Inderdaad is de lijn moeilijk te trekken. SM haalt al schimmels aan, inmiddels is bewezen dat geen enkele schimmel tumor vrij is na zijn 15e en zijn er al genetica experts die inderdaad het fokken met schimmels willen "bannen".

Iski, ik waardeer deze bijdrage veel meer dan die eerste. Ook al schaam ik mij zeer beslist niet .

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:04

Sugarmiss schreef:
@Iski: harde woorden.
Want wanneer is een afwijking een afwijking ??
Voor mij wanneer het paard daar duidelijk niet als dier mee kan funktioneren of pijn heeft. Dat kan bij HYPP duidelijk het geval zijn net als bij dubbel-positieve vorm van HERDA. Maar bij enkel-positieve vorm van OLWS en HERDA is dit niet het geval.
Moet je al die paarden dan ook maar afmaken ??

En wat te doen met SCID bij Arabieren, schimmels die gevoelig zijn voor melanomen ??

Wel ben ik met je eens dat de stamboeken een wat daadkrachtiger beleid zouden mogen voeren ipv alles op de lange baan te schuiven.

Het vreemde vind ik nog steeds dat men een Parroth-mouth en Cryptorchisme wel als een genetisch defect ziet, maar HYPP niet

Waar ik nog het meeste moeite mee heb is dat dit kortzichtige beleid van het stamboek ervoor kan zorgen dat er over een paar generaties geen HYPP, OLWS, HERDA of SCID vrij paard te fokken valt binnen het stamboek, omdat er toch met dit soort paarden is doorgefokt. Alleen al hierom zouden de stamboeken strenge maatregelen moeten nemen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:30

Niemand hoeft zich te schamen of wat dan ook wanneer er gefokt wordt met dragers van erfelijk materiaal dat GEEN belasting voor het dier oplevert. Zo was het dus niet bedoeld. Tenslotte is ieder dier erfelijk belast...mensen trouwens ook

Maar wel wil ik stellen dat het fokken met dieren die een risico lopen op nadelig effect onwenselijk zou moeten zijn. Er is tenslotte genoeg gezond en erfelijk onbelast 'materiaal' (pfff wat een rotwoord) voorhanden om een ras of bloedlijn zuiver te houden. Je zou het dus gewoon niet moeten willen zelfs wanneer dat b.v. betekent dat je een goede hengst dan maar laat ruinen. Maar helaas zien we dus dat mensen doorgaan met het fokken en het filmpje dat de start van dit topic is, bewijst dit. En dan kan ik slechts 1 reden bedenken: geld.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:03

Citaat:
@Francis:Ik breng het misschien wat anders...te soft, ja, kan... maar ik probeer ondanks dat ik het soms absoluut niet eens ben met iemands mening en of daden, die persoon toch zo veel mogelijk in z'n waarde te laten.
Het is nl. niet aan mij om te (ver)oordelen... ik geef ook alleen maar míjn persoonlijke mening.

Ik vind dat je hiermee jezelf tekort doet. Iemand in zijn/haar waarde laten door niet te oordelen en dus in feite niet jouw oordeel te geven....daarmee neem je die ander dus ook niet serieus...en is dat intrinsiek ook een manier van een ander niet in zijn/haar waarde laten.
Veroordelen is van een andere orde. Met veroordelen bedoel ik verwerpen. En soms vind ik gedrag verwerpelijk en dan zal ik dat niet onder stoelen of banken steken en neem ik zo'n persoon uiterst serieus.

Ik wil niet anders dan, wanneer jij dat nodig vind, op m'n lazer krijgen. Pas dan weet ik dat je mij serieus neemt.

Nou ja....soms word ik door een vrouw liever serieus genómen dan serieus genomen..hoewel het een dan weer niet zonder het ander gaat...toch? Pffff.....heavy stuff voor de vroege ochtend...ik ga maar aan het werk, word ik in ieder geval daar weer serieus genomen..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:09

Iski, ik hoop dat je inmiddels door hebt dat ik je zéker weten serieus neem...
Maar met het niet veroordelen bedoel ik dat ik een persoon áls persoon niet wil veroordelen... een daad kan ik wel veroordelen als in verwerpen, maar dat maakt die persoon nog niet tot een slecht persoon. Wie bepaalt of een daad slecht is of niet... ík niet...heb die wijsheid denk ik niet in pacht. Kan alleen aangeven wat voor mij onacceptabel is en waarom ik dat vind.

Oh, en serieus genomen worden door een vrouw kan mijns inziens best zonder serieus genomen te worden... maar da's weer een héél andere discussie die híer in ieder geval niet thuis hoort

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:25

Francis schreef:
Iski, ik hoop dat je inmiddels door hebt dat ik je zéker weten serieus neem...
Maar met het niet veroordelen bedoel ik dat ik een persoon áls persoon niet wil veroordelen... een daad kan ik wel veroordelen als in verwerpen, maar dat maakt die persoon nog niet tot een slecht persoon. Wie bepaalt of een daad slecht is of niet... ík niet...heb die wijsheid denk ik niet in pacht. Kan alleen aangeven wat voor mij onacceptabel is en waarom ik dat vind.

Oh, en serieus genomen worden door een vrouw kan mijns inziens best zonder serieus genomen te worden... maar da's weer een héél andere discussie die híer in ieder geval niet thuis hoort

Pfffff, dagje hard en geconcentreerd gewerkt en dan wil je bij thuiskomst even lekker luchtig door Bokt 'browsen'....forget it....opnieuw heavy stuff.

OK, eerst de daad veroordelen/verwerpen. Akkoord. Maar wanneer een en dezelfde persoon die verwerpelijke daad telkens weer verricht...gaat ie toch echt over de spreekwoordelijke knie hoor...zonder aanzien des persoon.

En voor wat betreft dat andere.......

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:08

iski schreef:
OK, eerst de daad veroordelen/verwerpen. Akkoord. Maar wanneer een en dezelfde persoon die verwerpelijke daad telkens weer verricht...gaat ie toch echt over de spreekwoordelijke knie hoor...zonder aanzien des persoon.

Oh, dát ben ik weer helemaal met je eens... een eenmalige vergissing, ondoordachte daad of zelfs éénmalig, met bijzondere redenen juist góed doordachte daad is duidelijk iets anders dan willens en wetens herhaaldelijk en bewust dezelfde verwerpelijke daad verrichten. Dan gaat er bij mij ook een dikke rode streep door je naam...

iski schreef:
En voor wat betreft dat andere.......

Wat is dát nou!! Iski blozend met de mond vol tanden?!? That's a first volgens mij!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:04

Even een ander probleem en misschien wat offtopic , wat vinden jullie dan van die knuppels die fokken met een paard wat geopereerd is aan zware ocd, dwz hem ter dekking aanbieden?
Dit is een probleem dat doodgezwegen word, er staan er 3 in de hengstenspecial die er in ieder geval zelf aan geopereerd zijn!!!
Of dit met erfelijkheid te maken heeft is nog niet bewezen, het is echter ook nog nooit bewezen dat het niet erfelijk is......
Er stonden bij mij op stal 3 nakomelingen van de zelfde hengst,alle 3 ocd..... 1 ervan word nu ter dekking aangeboden. Ik weet dat het ook met opfok te maken heeft, de erfelijke aanleg is volgens mijn bescheiden mening toch aanwezig, niet mee fokken lijkt mij dan...

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:10

Ik ben een groot voorstander van het rontgenen van fokdieren en onderzoek naar erfelijke afwijkingen voor bv een hengst aan geboden zou mogen worden voor commercieele dekdiensten, en eventueel een nakomelingen onderzoek.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:14

Tja, als 3 nakomelingen van 1 hengst (óf merrie, laten we de dames voorál niet vergeten) die zelf OCD heeft ook OCD hebben, (wat bij honden overigens wel erfelijk kán zijn) is dat in ieder geval een hengst waar ik persoonlijk niet meer geïnteresseerd zou zijn...

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:24

Ik kan het filmpje niet openen( niet bekijken dus) hoe kan dit?

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:38

atlanta13 schreef:
Ik kan het filmpje niet openen( niet bekijken dus) hoe kan dit?

Geloof me atlanta...dat wil je ook niet, zeker niet vlak voor het slapen gaan. Dierenleed is geen leuk gezicht.

En Francis, dit is wat ik bedoelde, 1 keer fokken met een slecht (ocd-nakomeling) resultaat valt in de categorie 'te veroordelen, te verwerpen'.......3 van dit soort veulens en die eigenaar mag met de eerstvolgende lichting mee naar de slacht.....of het nu wetenschappelijk bewezen is of niet...dit moet je gewoon niet willen.

Het enige dat echt helpt is zo'n eigenaar/fokker een slechte reputatie te bezorgen zodat ie uiteindelijk vanzelf uit de markt verdwijnt want helaas blijkt dierenmishandeling in dit geciviliseerde land nauwelijks strafbaar te zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:48

iski schreef:
...want helaas blijkt dierenmishandeling in dit geciviliseerde land nauwelijks strafbaar te zijn.

Even off-topic:
Daar weet ik helaas maar ál te goed alles van (voor't geval je niet weet wat ik bedoel, check via m'n profiel de topics over Fly maar...foto's doen het niet meer, mocht je die toch willen zien (denk het niet) dan heb ik die hier nog wel...)

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:52

Francis schreef:
iski schreef:
...want helaas blijkt dierenmishandeling in dit geciviliseerde land nauwelijks strafbaar te zijn.

Even off-topic:
Daar weet ik helaas maar ál te goed alles van (voor't geval je niet weet wat ik bedoel, check via m'n profiel de topics over Fly maar...foto's doen het niet meer, mocht je die toch willen zien (denk het niet) dan heb ik die hier nog wel...)

Thanks..... but no thanks ik wil zo gewoon lekker slapen en heb aan m'n fantasie al wel genoeg. Bovendien heb ik ook nog wel het e.e.a. aan dierenellende op m'n netvlies staan....dus zo toch maar even wat afleiding zoeken voor het naar bed gaan even m'n paardjes welterusten kussen

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:33

Ik zou jullie standpunt graag willen over het volgende:

Ik word steeds weer door mensen aangespoord om met Gunner te gaan fokken.
Ik wil dit dus niet omdat Gunner doof is en dit ook vaker doorgeeft, een paard dus met een genetische afwijking.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:07

Halloway schreef:
Ik zou jullie standpunt graag willen over het volgende:

Ik word steeds weer door mensen aangespoord om met Gunner te gaan fokken.
Ik wil dit dus niet omdat Gunner doof is en dit ook vaker doorgeeft, een paard dus met een genetische afwijking.

Je wordt aangespoord door anderen. 2 Dingen: is het inderdaad genetisch bepaald en erfelijke doofheid? En zo ja dan:

Vraag 1: wat is hun belang? Wanneer iemand mij iets adviseert vraag ik altijd naar het waarom. En iedere vraag beantwoord ik met de wedervraag waarom iemand die vraag stelt. Want dan dwing je de ander om zijn/haar motieven bloot te geven.
Vraag 2: Zou jij een veulen willen kopen dat doof is? Als jij dat niet wilt, waarom zou een ander dat dan willen.
Vraag 3: zou jij het risico willen lopen straks een doof veulen te hebben?
Vraag 4: (zou vraag 1 moeten zijn): Gun jij het een paard, wiens bestaan en ontstaan jij in de hand hebt, dat ie het risico loopt doof ter wereld te komen?

Wanneer jij jezelf antwoord kunt geven op deze vragen heb je waarschijnlijk zelf het antwoord gegeven op de vraag of je het wel zal doen en heb je de antwoorden klaar tegenover de mensen die jou aanraden om met Gunner te gaan Fokken.

Waarom ik dit schrijf? (Want ook ik moet me verantwoorden ). Omdat ik wil dat je zelf na gaat denken. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je hier voor een groot deel antwoorden gaat krijgen die al aansluiten bij wat je ZELF al denkt. Want zou je de twijfels niet gehad hebben, had je de vraag hier niet gesteld. En twijfels komen vaak voort uit gedachten die je al hebt en leiden tot een andere mening dan de mening om je heen of die je opgedrongen lijkt te worden..o.a. door de mensen die je aanraden te gaan fokken.

Mijn stelregel: Bij twijfel...aandacht besteden aan de twijfel.....en niet aan hetgeen waarover je twijfelt.
Laatst bijgewerkt door iski op 15-02-06 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:09

Heeft Gunner geen goed presterende zoon die dekt en die niet doof is ??

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:31

De reden waarom Gunner zo in trek is, komt door het feit dat zijn offspring zeer goed presteerd, deze kwaliteiten vererft hij dus goed door.

Er zijn wel Gunner zonen die goed presteren en niet doof zijn, maar die hebben nog geen goede offsprinlijn, iets wat voor mij een must is.
Behalve dan Wimpy, dat is een gok mijnerzijds.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:38

Tja zoiets blijft een principe-kwestie en die hebben de nare gewoonte wel eens geld te kosten.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:48

Gunner is doof wegens zijn Splash gen. Ook al fok je met een zoon die niet doof is, als hij wel het Slpash gen aan het veulen geeft en het veulen krijgt veel wit, dan kan het veulen ook doof zijn.

Hoe het precies zit dat Splash dove paarden veroorzaakt is niet bekend, wel lijkt het te maken te hebben met de hoeveelheid wit op het hoofd. Het ligt er dus maar net aan hoeveel wit het veulen van zijn Gunner ouder krijgt.