[WN] nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:24

Hmmm....zou zomaar kunnen.

Als dat zo is moeten we ze gaan kruisen met quarters zodat ze de gangbare westernzadels kunnen blijven dragen ...(grapje hoor....ik ga er even wat over opzoeken )

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:27

Als je je wat verdiept in de manier waarom deze TWH zo lopen zou je idd van mishandeling kunnen spreken.
De ruiter zit zo naar achteren omdat met hun manier van rijden (vanwege de manier van lopen) het onmogelijk is om normaal te zitten.

Paintlinger

Re: nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:31

Geef ze maar snel aan dan!
Spaanse rijschool mag dan zeker ook niet meer van jou...vanwege die zotte capriolen van ze...

Sorry hoor maar als je overal zo over denkt kan je beter gewoon het hele paardrij-gebeuren afschaffen.

Ieder paard heeft zijn specialiteit...en dat is die van de TWH...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:36

Die zotte capriolen van de Spaanse rijschool zijn gebaseerd op de natuurlijk bewegingen die paarden maken (o.a. hengsten gevechten), alleen nu doen ze het op commando. Ik denk dat veel mensen iets zouden kunnen leren van de manieren zoals men bij de Spaanse rijschool met paarden en het beleren omgaan.

Als jij het normaal vind dat men een TWH zo leert kopen door er gewichten van ettelijke kilo's aan te hangen en de hoeven zo abnormaal hoog te laten groeien dat ze soms wel aan de achterkant 10 tot 15 cm hoog zijn, dan heb je een rare kijk op wat 'normaal' is bij paarden.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:38

Ik maak gewoon niet overal een probleem van...het zijn mijn zaken niet.
En zeg nou zelf...wat schiet je er mee op om het hier op bokt te gaan spuwen...?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:43

en toch kan ik me voorstellen dat paarden last hebben van een verkeerd liggend (western)zadel. Ben ik blij dat de mijne een wat langere rug heeft zeg!

Er valt nog veel te leren en te verbeteren/veranderen, gelukkig dat niet iedereen zijn kop in het zand steekt en zich blind laat leiden door bepaalde mensen maar mee en verder denkt.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:41

BlazingBoots schreef:
Ik maak gewoon niet overal een probleem van...het zijn mijn zaken niet.
En zeg nou zelf...wat schiet je er mee op om het hier op bokt te gaan spuwen...?

omdat er ook mensen zijn die niet alleen de strijd aangaan om gelijk te willen hebben
maar er gewoon goed over nadenken, en dan tot de conclusie komen dat andere ook wel eens gelijk kunnen hebben
en sommige mensen niet met de grote massa meegaan maar zelf eens nadenken
meestal zijn dat mensen met (een aangeboren) gevoel voor paarden en dat zijn er helaas maar weinig
voor sommige mensen kan dit een leerzaam topic zijn
zeker mensen die verder kijken dan hun neus lang is.. en niet denken dat ze alles al weten en vervolgens onzin verklaren of denken dat het wel oké is omdat iedereen het doet

en blijkbaar maak je er wel een probleem van, want je blijft maar reageren met reacties waar niemand wijzer van wordt

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:32

Afbeelding

Ik heb het plaatje even gejat en er twee vlakken ingekleurd.

Het blauwe vlak stelt de oppervlakte van de skirts voor.
Het rode vlak stelt de lengte van de bars voor.

Hoewel de bars vaak voorbij het magische punt "nieren" komen zijn ze:
a) Beduidend korter dan de skirts
b) De laatste 10 cm sterk afgerond (goede boom) zodat ze minder belasting afgeven dan onder de seat.

Je kunt stellen dat de bars van een goede boom, al vanaf achterzijde seat rond omhoog komen (of in ieder geval meer afstand krijgen van de rug van het paard).

M.a.w. hetgeen wij zien als lengte van een westernzadel is niet persé de lengte van de bars (boom). De leren skirts dragen slechts een gering deel van het zadel (sterker: bij vierkante skirts zie de uiteinde vaak van het paard af staan).

Ik zie, mits goed passend, geen punt waarom de bars niet iets voorbij de laatste rib zouden mogen komen. De bars staan daar niet verder dan 20 cm buiten de ruggengraad van het paard. Daar zit zoveel spier dat de rug aldaar draagkracht genoeg heeft.

Dat er volkeren zijn, die hun paard omwege mode of show of wat dan ook "mis zadelen" heeft niets te maken met een correct passend westernzadel dat correct op het paard ligt.

MVG Louis

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:36

misschien komen er nu nog wel meer mensen naar de zadel'weetjes' avonden, ik zal wel stoelen bij gaan halen...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:43

Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat we gewoon op het verkeerde deel van het paard zitten...........
Gewoon op zijn schoft, zitten we tenminste niet op zijn nieren.

Het lijkt hier niet echt op een uitwisseling van kennis, meer op elkaar de vliegen afvangen en katten op het taalgebruik. Met bekende namen schermen is ook leuk......

Mikkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:46

Sugarmiss schreef:
Als jij het normaal vind dat men een TWH zo leert kopen door er gewichten van ettelijke kilo's aan te hangen en de hoeven zo abnormaal hoog te laten groeien dat ze soms wel aan de achterkant 10 tot 15 cm hoog zijn, dan heb je een rare kijk op wat 'normaal' is bij paarden.

OT, maar ik wil toch even iets rechtzetten voordat heel Bokt denkt dat IEDEREEN hun TWH's zo mishandelt
Deze praktijken komen idd helaas voor in het showcircuit van Amerika en zijn werkelijk verschrikkelijk. In Europa is deze vorm van mishandeling verboden en wordt de TWH normaal gereden (veelal met een westernzadel met ronde skirts) als een paard met comfortabele gangen en lopen de paarden barefoot of met normaal beslag.

Moest het even kwijt aangezien ik zelf TWH fan en eigenaar ben

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:48

@Mikkee: je hebt helemaal gelijk

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:53

sablou schreef:
Hoewel de bars vaak voorbij het magische punt "nieren" komen zijn ze:
a) Beduidend korter dan de skirts
b) De laatste 10 cm sterk afgerond (goede boom) zodat ze minder belasting afgeven dan onder de seat.

Je kunt stellen dat de bars van een goede boom, al vanaf achterzijde seat rond omhoog komen (of in ieder geval meer afstand krijgen van de rug van het paard).

M.a.w. hetgeen wij zien als lengte van een westernzadel is niet persé de lengte van de bars (boom). De leren skirts dragen slechts een gering deel van het zadel (sterker:
bij vierkante skirts zie de uiteinde vaak van het paard af staan).

Ik zie, mits goed passend, geen punt waarom de bars niet iets voorbij de laatste rib zouden mogen komen.
De bars staan daar niet verder dan 20 cm buiten de ruggengraad van het paard. Daar zit zoveel spier dat de rug aldaar draagkracht genoeg heeft.

Dat er volkeren zijn, die hun paard omwege mode of show of wat dan ook "mis zadelen" heeft niets te maken met een correct passend westernzadel dat correct op het paard ligt.

MVG Louis

interessant stukje.. en je hebt er veel werk van gemaakt

de vorm van de boom zal zeker verschil maken ..natuurlijk zijn er ook kwaliteiten in westernzadels
maar 20 cm voorbij de ribben is toch een behoorlijk eind...
op het voorbeeld staat een paard (quarter??) afgebeeld met een redelijk lange rug
het probleem met de nederlandse paard is.. dat ze gewoon een stuk korter zijn dan quarters
lijkt mij dat je beter het zadel niet onnodig groot (te) koopt
ook zie je veel westerns zadels klapperen.. dan drukken ze welliswaar niet op de lendenen maar bevordelijk is dat natuurlijk ook niet
want dan past de boom ws niet goed

verder is het inderdaad onzin dat niet 1 westernzadel zou kunnen passen
maar als ik om me kijk zie ik vaak mega grote westernzadels op D/E pony's die kort van rug zijn denk aan bv. fjorden en haflingers en natuurlijk niet te vergeten de (half) arabier
dan zit daar een meisje op die hooguit 50 kilo weegt en dan denk ik
dat zadel had toch best een maatje kleiner gekund

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:17

Margee schreef:
Het lijkt hier niet echt op een uitwisseling van kennis, meer op elkaar de vliegen afvangen en katten op het taalgebruik. Met bekende namen schermen is ook leuk......

Ben ik het echt niet mee eens. Ik wil juist leren van dit soort topic's. En ik vertel ook gewoon wat ik tot nu toe geleerd heb. En deels sta ik dara ook achter omdat ik het logisch vind klinken.

In die zin heb ik dus weer een vraag, deze keer aan Sablou. Als de bars "liften" van het paard af tegen het einde, dan moet er toch meer druk op de voorkant komen van de boom? Hoe zit dat?
Ik heb geleerd dat een zadel wat van achteren omhoog komt daar niet draagt. En net als met een wip, als de ene kant omhoog gaat.... tja, dan gaat de andere kant naar beneden. Klinkt imo heel logisch, maar, zoals gezegd, ik sta juist erg open voor ieders know-how.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:26

Margee schreef:
Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat we gewoon op het verkeerde deel van het paard zitten...........
Gewoon op zijn schoft, zitten we tenminste niet op zijn nieren.

ook weer zo'n reactie waar niemand wat aan heeft
het voegt niets toe aan dit topic

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:34

Maar het ventileert wel je winterdipje

Persoonlijk zie ik het antwoord van Sablou op de hele goede vraag van Jeddah met spanning tegemoet

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:42

Voor de TS mooi setje heb je daar! Staat erg leuk op je paard! *ook een leuk paard hoor*

En over de discussie opzadelen.
Ik heb nu zoveel verschillende manieren van opzadelen etc gezien dat ik me ga afvragen of er wel een goede manier is?
Een paard is *naar mijn idee* nog steeds een individu dat niet ontstaan is om de mensen te dienen... *Kan aan mij liggen hoor*

Maargoed het is en blijft een hobby en ik geloof dat er altijd verkeerde manieren zijn die net zo makkelijk gebruikt worden *mischien zadel ik ook wel verkeerd op?*

Volgens de instructrice en eigenaar van mijn nieuwe vzpaard moet je het zadel als het waren op de schoft leggen en dan naar achtere schuifen tot hij in een soort van kuiltje komt ze heeft mij laten zien hoe ze het wil hebben en t paard heeft al 12 jaar lang geen klachten dus ik geloof dat we het wel goed doen..

Ik denk trouwens dat er bij elk paard een andere plek is waar het zadel moet liggen want elke rug is tog anders?

*even voor de duidelijkheid het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen oid maar dat zijn dan dingen waar ik aan moet denken.. *

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:17

Even eerst een mogelijk misverstand weg werken:
- met die 20 cm naast de ruggegraad, bedoel ik niet in de lengte gezien, maar in de breedte gezien. Dus NIET naar achteren uit stekend.

jeddah schreef:
In die zin heb ik dus weer een vraag, deze keer aan Sablou. Als de bars "liften" van het paard af tegen het einde, dan moet er toch meer druk op de voorkant komen van de boom? Hoe zit dat?
Ik heb geleerd dat een zadel wat van achteren omhoog komt daar niet draagt. En net als met een wip, als de ene kant omhoog gaat.... tja, dan gaat de andere kant naar beneden. Klinkt imo heel logisch, maar, zoals gezegd, ik sta juist erg open voor ieders know-how.

- De bars steken slechts 10 cm achter de rug van de seat uit (ik heb het nog even nagemeten). Die laatste 10 cm lopen van dik (ik schat zo'n 4 cm) over naar dun (ik schat 1 cm).
- Het zwaartepunt van de ruiter (mits netjes recht zittend) zit volgens Beatie (professor Uni. USA) ongeveer in het midden van de zit - rekening houdend met zitvlak en benen - in rechte zit, in stap.

Bij een goed passende boom, kan naar achteren kantelen (ondanks afronden van de bars) niet, omdat de bars onder de seat nog daar op het paard drukken, daar waar het zwaartepunt allang gepasseerd is. Het kantelen wordt nog eens extra moeilijk omdat het singel punt ver voor het zwaartepunt ligt en het zadel dus ook nog eens als het ware door de rigging getrokken moet worden. De afgeronde bars zorgen dus voor een steeds minder worden druk op de rug.

Vergelijk het maar met een slee. Als je er normaal op gaat zitten tuimel je niet voorover, ondanks het feit dat de slee voor in een krul omhoog komt.

Bij de schoft is kantelen veel makkelijker (zeker bij een niet correct passende boom). Hier steken de bars veel minder uit en staan bovendien - vanwege die schoft- in een hele schuine stand, waardoor het naar beneden "wringen" veel makkelijker is. Verder zit bij veel westernzadels de rigging vrijwel loodrecht onder dit punt, waardoor de rigging in geen enkele wijze bijdraagt tot het "op het paard houden" van het westernzadel. Overigens een reden waarom wij vrijwel altijd het rigging punt iets naar achteren zetten.

Je ziet nooit dat een zadel "achterover" klapt, wel voorover (het van achteren omhoog komen).

Ik heb ooit eens voor een zeer korte Merens een goed passende maar te lange boom, van achteren 6 cm ingekort (en afgerond). Het paard loopt nog altijd perfect, het zadel ligt nog altijd perfect en niets wijst (ook na 3 jaar regio wedstrijden en regelmatig trainen) op enig probleem.

Al dat geklapper is toch echt een teken dat het niet past. En het in de nieren drukken heeft veelal maar 1 reden: de boom draagt alleen bij de schoft en bij de nieren op de rug en hangt onder de seat als het ware in de lucht (bridging). DAN komen gewicht van ruiter en zadels op 4 hele kleine oppervlaktes te dragen en dat doet pijn; heel erg pijn.

MVG Louis

PS AANMELDEN VOOR 10 FEB BIJ CISKA......

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:36

Nog even opgezocht :

Gemiddelde druk per vierkante inch bij een goed passende boom, gemeten op de plaats waar de bars op de rug van het paard liggen, waarbij de bars langer zijn, naar mate de seat lengte groter is:

KG ruiter.........Maat seat..........Druk vk inch

50 - 65............15.....................7
60 - 75............15,5..................7
65 - 80............15,5..................7 1/2
80 - 100..........16.....................7 1/2
90 - 110..........16,5..................7 1/2
100 - 120........16,5..................7 3/4

Wat zien we? Dat de druk per vierkante inch, bij een goed passend zadel voor ruiter en paard. slechts een kleine toename aan lokale druk per vierkante inch laat zien.

Hieruit mag je afleiden, dat drukplekken weinig tot niets te maken hebben met het gewicht van de ruiter, maar vooral met de passing van het zadel (de boom).

Ik blij, want met mijn ruim 100 kilo heeft Jerry toch heel wat gewicht op zijn rug. Ik zie -gelukkig- nooit iets van sores of drukplekken, hoewel ik daar altijd goed op let. Waarschijnlijk een correct passende boom

MVG Louis

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:42

Zadel zit er lekker fonkelnieuw uit.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:55

@Sablou: Als je zo doorgaat hoeft er niemand meer naar die zadelpasclinics Je legt het duidelijk en beeldend uit

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:55

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Sablou! Rest me toch weeeer een vraag.. Als ik het goed begrijp verdelen de bars dus de druk niet naar achteren toe, naar die 10 cm achter de zitting? Die 10 cm zit er zeg maar als bij een slee, voor het geval dat ie gaat kiepen? Daar komt dus minder druk dan in het midden, onder de ruiter?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:57

Zo had ik het niet gelezen, Jeddah...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:58

Vertel eens hoe jij het leest WB.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:01

Ik snap niet waar jij dit op baseert:
Citaat:
Als ik het goed begrijp verdelen de bars dus de druk niet naar achteren toe, naar die 10 cm achter de zitting?

Dat kan ik niet in Sablou's tekst terugvinden.