[WN] Western stalling stopt...wie weet een andere plek voor ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Re: Western stalling stopt...wie weet een andere plek voor o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:02

Nog geen nieuws?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:58

PFFFFFFFFF ben er nog lang niet uit, stalling met verstandelijk gehandicapten was niets voor ons. Wel erg leuk voor mensen die echt puur recreatief rijden. Groot nadeel echter vond ik de koeien die aan de andere kant van de hal onder het zelfde dak stonden en die je ook rook (slecht voor luchtwegen paard). De rest van de stallen... pfff...

Heb een lijstje gemaakt aan de hand waarvan ik hoop een beslissing te maken. Nanda moet er ook nog goed over nadenken... T is echt zo moeilijk en we willen eigenlijk ook gewoon echt helemaal niet weg, maar helaas hebben we geen keuze...

Hier mijn lijstje:
De Bruin, Wilp:
• 205 euro p/m merrie all in
• Voer zelf te bepalen,
• Mooie stallen binnen
• Binnenbak
• Buitenbak (zal wel, niet gezien, was donker)
• Weidegang beperkt s winters
• Goed onderhouden
• Bos ver weg
• Gewone Stallen 3,5x3,5
• Stapmolen (weet niet zeker)
• Veulen is de vraag, kan er wel het land op met meerdere veulens/jaarlingen, maar dan niet te pakken, prijs niet duidelijk. Bijna allemaal KWPN
• +/- 10 km
• Nu geen plaats (over 2 maanden wel) en veulen blijft dus moeilijk

Hier is dus geen plek en was heel erg prestatiegericht en voornamelijk echt engels.

Wilderij, Hall
• 250 euro p/m merrie all-in (216,80 zelf stal doen, is helaas niet mogelijk voor mij)
• 110 euro p/m veulen nov.-april, 350 euro total mei t/m nov
• Veulen in loopstal, ‘s zomers op land, niet te pakken, groep van 10, rest is KWPN
• Heel veel weiland (76 hectare)
• Mogelijkheid s zomers tot 24u/dag buiten
• Goed onderhouden
• Binnebak
• Buitenbak
• Vlakbij klein bos
• Stapmolen
• Gewone Stallen 3x4
• Voer merrie zelf te bepalen, voer veulen niet
• 1 westernruiter
• +/- 17 km
• Is plaats

Mooie stal, aan de dure kant, groot (nu bijna 100 paarden incl opfok)! En qua veulens andere ideeën dan ik heb, ik wil mijn veulen graag even poetsen en 1x per week iets mee doen, is daar nauwelijks mogelijk. Veel plannen en druk bezig met uitbreiden en opknappen.

The Coutry Hill, Stroe
• 185 euro p/m merrie
• 85 euro p/m veulen (vanaf nov. 100 euro, dan is ie 1,5 jaar)
• Veulen samen met ander in stal, overdag in zandwei met hooi en in totaal ong 4 leeftijdgenootjes
• Bijna alles paint
• Mogelijkheid s zomers tot 24u/dag buiten
• Weilanden zijn zand en kleiner, wel onbeperkt hooi/kuil
• Buitenbak
• Roundpenn
• Vlakbij groot bos en veluwe trail
• BuitenStallen 3x3
• Voer merrie en veulen zelf te bepalen
• [discipline]
• +/- 27 km
• Is plaats

Leuke stal, leuk ontvangen, wel wat oud en blubberig, gezellig, wel ver. Goed voor veulen en merrie alleen geen binnenbak. Kleine weilanden met zand maar wel onbeperkt hooi of kuil, alles mogelijk. Hebben veel plannen en moet ook nog veel gebeuren en zijn druk bezig. Willen extra grond (met gras) aankopen en in toekomst nieuwe stallen en binnenbak bouwen.

Mijn eisen:
Moet voer zelf kunnen bepalen
Bos nabij
Veulen in klein groepje en min. 3x/week in handen te nemen
Eigen smid, dierenarts mogelijk (is overal gelukkig wel!)
Buitenbak
Binnenbak, hoewel geen must als bos nabij
Mooie stallen, liefst met frisse lucht (is eigenlijk ook overal wel)
Zadelkast (ook overal)
Liefst wel westernruiters op stal
Hengstveulen geen probleem! (Was bij geen van allen)
Beetje vergelijkbare ideeën (was t meest in Stroe)
Mogelijkheid met veulen te oefenen en wedstrijdjes (halter en In hand Trail) te starten (meest Stroe)

Verder ga ik morgen nog kijken bij Bennie Buitenhuis en in Vaassen bij t Spieker (kent iemand van jullie dat?). En misschien toch nog even bij Buiten Vaassen ondanks dat ze geen hengsten willen. Nou telt [naam] natuurlijk niet echt mee met zn 9 maanden en zn watje-zijn !

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:04

Wat een bedragen.

vergeet overigens in je berekening niet mee te nemen wat het aantal te verrijden kilometers zo op jaarbasis aan kosten doen (en vergeet de extra slijtage aan je auto niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:12

Idd...op basis van 4x per week gaan (dat wordt dan afkicken, maar is zéker noodzakelijk bij Stroe...en misschien ook bij Hall). Scheelt Hall t.o.v. Stroe 360 km per maand...ongeveer 1 tank, maar t verschil in stalgeld is meer...

Maar goh zeg wat is dit moeilijk! Als ik nou ontevreden was over mn huidige stal...maar het was daar gewoonweg super voor mij en de paarden... Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff...hopelijk kom ik er uit, maar nu lijkt dat nog erg ver... Lig 's nachts te woelen en te doen, overdag voel ik me brak en loop te piekeren...nee gaat echt lekker hier... Wordt vast een fijne kerst...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:49

Jammer, dat we niet in jou buurt zitten, of jij in onze buurt,...wij kunnen aan alle eisen voldoen,.............
succes met de zoektocht en keuze!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:19

Jammer dat je nog niet echt de klik hebt met de nu bezochte stallen. Ja of het is toch verder rijden.

Hopelijk vind je morgen een stal die je aanstaat. Duimen maar weer.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:03

Nou, wat een geld!
Stal `t spieker ken ik niet, moet toch hier in de buurt zitten.
Kunnen we nog eens buurten
In ieder geval weer veel succes morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:21

Ja echt zo balen, de ene keer denk ik toch maar Stroe en de andere keer Hall en dan weer verder zoeken en alles wordt overschaduwd door "Waarom moet dit nou..."

Nou ja...eens zal er een oplossing zijn. Las trouwens nog een foutje in mn tekst terug...een hengstveulen was geen probleem bij de stallen die we gezien hebben en een arabische hengst ook niet!

Jessiejanes...kunnen jullie niet verhuizen hierheen...weet nog wel een leuk plekje...

@tones: T Spieker zit in Vaassen. Oude Sluisweg 10... Ken je dat?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:58

Tja, 't blijft een kwestie van wikken en wegen.. da's dus net de rede dat Dot nog steeds in m'n blubberweitje staat... durf/wil nog een beslissing nemen... plus dat voor mij kosten ook heel erg zwaar meewegen. Maar nu met m'n nieuwe werk komt de optie van pensionstalling toch weer in beeld.

Wilp vind ik qua faciliteiten best goed klinken (afgezien dat je dus met Flake zit daar), vind een wat prestatie gerichte stal best prettig...alleen jammer dat het dan wel puur engels is... moet eigenlijk ook gewoon een 'western-invatie' naar toe... Ook wel jammer dat bosritten daar niet echt een optie zijn.

Hall zou mij zowiezo te duur zijn en de grootschaligheid zou ik ook niks vinden.

Stroe klinkt wat dat betreft 't 'lekkerst', ook voor Flake. Ik vind zelf paddocks i.p.v. wei niet zo'n probleem als er genoeg hooi gevoerd wordt... 'naar buiten' is belangrijker dan 'gras' en in paddocks kun je juist goed monitoren wat ze binnen krijgen. Hmmm, als we nu es met z'n allen naar Stroe gaan... gezellig en kunnen we elkaars paardjes 'in de gaten' houden... En met al die extra clanditie kan Desiree dan mooi een binnenbak laten zetten! Maar je hebt gelijk...voor jullie wel ver en minder naar je paard moet je dan ook maar willen...

Pff, kan me je twijfels voorstellen... je geeft toch je 'kinderen' uit handen, dus dan moet het wel perfect zijn...
Ben benieuwd wat die andere stallen nog opleveren.

@ Tones en SM... dat soort bedragen zijn hier in de omgeving heel normaal hoor.. in en rond Garderen kost het overal tussen de 200 en 250 euro... Stroe is wat dat betreft nog goedkoop...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:25

Wat en paar kilometers dan niet met een pensionprijs kunnen doen. Hier zitten er genoeg onder de Euro 200, afhankelijk van faciliteiten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:52

Ja de oude sluisweg is de weg tegen over die naar stal buiten vaassen,
Maar ik heb er nog geen berichten over gehoord.

In ieder geval weer succes vandaag.
Als het allemaal niet zo rot was zou het een modern kerstverhaal kunnen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:22

Nou...we gaan zo op pad...Ik hoop dat er nog iets bij zit... Als laatste gaan we nog even langs bij BuitenVaassen, kijken of ze in de toekomst misschien wel een hengst willen hebben...

Francis: mochten we idd naar Stroe gaan (wat momenteel de beste optie is), in Wilp was nl geen plek en ja echt heel engels en hij wilde t liefst allemaal mensen die fanatiek wedstrijden gingen doen, bovendien was buitenrijden daar bijna onmogelijk... Maar goe dom mn zin af te maken, mochten we idd naar Stroe gaan en jij zou er ook heen komen, dat maakt het dan weer extra gezellig!!! Hoewel het er misschien niet allemaal optimaal uit ziet, vind ik het knap van Desiree dat ze de laatste weken al zoveel heeft geregeld en de toekomst beloofd echt wel heel wat! Erg leuk! En bovendien...qua ideeën over de verzorging sluit het heel erg aan bij mijn ideeën en lijkt t t meest op de stal waar we nu staan...

Hoe Nanda er nu precies over denkt, weet ik niet, we laten t beiden even bezinken. En vanmiddag doe ik uitgebreid verslag aan haar over de stallen waar ik zo heen ga. Toch heb ik t idee, dat zoals t er nu voor staat, we beiden zowel qua prijs, als qua gezelligheid en ideeën voor Stroe gaan... Maar goed...nog even puzzelen, piekeren enz...en dan hopelijk volgende week een grote bak koffie en wat lekkers gezellig met jullie allemaal op onze nieuwe plek!

Ik hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:25

Ik heb overigens ook een berichtje gekregen van Roelie. Bedankt Roelie! Helaas is de Mill Ranch weer verder dan Stroe (ik heb overigens een paar km bij jullie vandaan opde Elysahof in Otterlo gestaan!). Had me erg leuk geleken, maar helaas... Misschien moeten wij ook maar gaan verhuizen...haha!

Desiree01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:01

Francis schreef:

. Ik vind zelf paddocks i.p.v. wei niet zo'n probleem als er genoeg hooi gevoerd wordt... 'naar buiten' is belangrijker dan 'gras' en in paddocks kun je juist goed monitoren wat ze binnen krijgen.
..

Dat is dus ook de reden dat we niet eens meer proberen in de paddocks gras in te zaaien, want dan zouden ze s'winters weer niet naar buiten kunnen, omdat ze dan het gras vertrappen.
Kunnen we het stuk ernaast krijgen, wordt het een heel ander verhaal, hebben we s'zomers tenminste weidegang met gras.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:39

Ik wilde net vragen hoe ver stroe rijden is dan maar ik zie dat je dat al geplaatst had.

Erg moeilijk maar ik vind geestelijke gerustheid over je paard wel zo belangerijk. Als je paard ergens staat en je bent er niet gerust op dan voel je je toch echt niet prettig. Dat heb ik ook aan den lijve ondervonden. Gelukkig staan mijn "kinderen" (want ja zo voelt het inderdaad) erg goed en kan ik zondern problemen rustig slapen enzo.

Nou ik hoop dat je met positieve verhalen terug komt vanmiddag. Ik weet hoe moeilijk dat het is om een goede stal te vinden.

gr Hannelore

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:19

Nou...helaas...Vaassen was niets...alles aan de oostkant van de A50 en mijlen ver weg van het bos... T Spieker was een zootje, Buitenhuis had alleen een buitenbak en met geen bos in de buurt is dat geen optie... Helaas... Wordt dus kiezen tussen Hall en Stroe...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:36

Dat wordt kort door de bocht gezegd dus kiezen tussen duur/minder 'Flake-vriendelijk'/dichtbij en goedkoop/zelfde ideën/verder weg....
Welke punten wegen zwaarder voor je...

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:46

Hoi..... hopen dat het allemaal goed komt!! Heb je trouwens nog gebeld of zo naar die mensen waar ik je het nummer van had gegeven? Verwacht daar natuurlijk ook nog niet teveel van omdat ze pas net bezig zijn, maar anders laat ik die mensen effe weten dat het niks word....

Nouja succes en fijne feestdagen!!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:36

Ik rij al 5 jaar lang 22 km heen en later weer terug om naar mijn paardjes te gaan. Als ik in de spits ga is het een drama, maar verder is het goed te doen. Nou heb ik wel een auto die op diesel rijdt, dus dat scheelt weer.
Ik ga minimaal 5 dagen in de week en het is me, tot nu toe, nog steeds niet opgebroken.
Mensen met dezelfde ideeen zijn zo verschrikkelijk belangrijk! Stel dat je een weekje ziek wordt ofzo.....is het handig dat je paardjes op bijna dezelfde manier verzorgd worden als wanneer je het zelf zou doen.

Ik zou kiezen voor Stroe, zeker omdat Flake daar goed ondergebracht kan worden. Maar ik kan me voorstellen dat het een hele beslissing is en dat je er goed over na moet denken. Veel succes met het nemen van die beslissing!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:44

Ik heb zelf ook een jaar lang op en neer gekacheld naar mn merrie die toen 25km verder stond, dat was niet fijn. Rotweg, 80km zone... Diezelfde weg is nu 60km geworden, dus Ede en Otterlo zijn geen optie meer. Ik heb nu de ervaring van 2,5km bij mij vandaan en dat is heerlijk! Maar ja...helaas. Misschien laat ik op mn stal een briefje achter voor de nieuwe bewoner...met telnr erop! Haha...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:13

Nou ja, da's op zich helemaal geen gek idee... Ik begrijp dat de huidige bewoners er dus weg gaan... Mochten de nieuwe bewoners ook weer een pensionstal gaan voeren daar, zou je dat even in de gaten kunnen houden... 't Is natuurlijk alleen wel afwachten of hun ideeën ook met de jouwe overeenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:23

Inderdaad, ik denk ook dat ik maar gewoon een briefje ophang...

Maar nu...we hebben de knoop doorgehakt... We gaan naar Stroe! Vrijdag gaan we onze paarden verhuizen!

Ik hou het nu even kort (moet zo gaan dineren bij familie...).
Maar ik heb Desiree al de pbt! We hebben er ondanks alle rottigheid zin in!

Enne...Francis...kom jij ons nu ook vergezellen??? Lijkt ons erg leuk!

Enne wat betreft de koffie...wanneer dat laat ik nog even weten!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:03

Die koffie kom ik in ieder geval halen!
Ik denk er in ieder geval hárd over om Dot ergens heen te brengen (en Stroe is dan inderdaad een optie, als er met jullie er bij nog plek is), ik ben de blubber hier méér dan zat. Als m'n zadel begin volgend jaar klaar is wil ook eindelijk es fanatiek aan de slag...Dot is dan bijna 5 dus't mag dan ook wel een keer.
Daarnaast ben ik nu natuurlijk vreselijk gebonden, omdat ik alleen ben Ik kan nog geen dag weg en dat is af en toe ook heel lastig ... heb ook verder niemand die't een keer van me kan over nemen, dus als ik weg moet/wil, moet is ze direct ergens in pension zetten...

Dus wie weet... Ben nu ook al zo'n 150 per maand kwijt aan wei/voer/hooi/zaagsel, dus zoveel meer is het ook niet....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:02

Nou...ik denk dat Desiree ook wel een plekje voor jou weet te maken! Lijkt ons erg gezellig als je ook komt! Kunnen we, net wat je zei, beetje op elkaars paarden letten! Het is idd niet heel veel meer stalgeld dan je nu kwijt bent en je hebt dan wel een hoop verplichting minder! Nou...we zien je dan tzt in elk geval voor de koffie, maar ehh...wie weet wel voor veel vaker!

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:19

Misschien een hele stomme optie hoor: maar is de Veluwe Ranch niks?