[WN] 4 februari clinic houding en zitstijlen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:10

In Den Ham gewoon bordjes Laurenshoeve volgen, en dan in die straat ietsjes verder doorrijden en dan links de straat in.

Het begon toch om 9 uur?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:35

Thanks. Dat betekent vroeg aan de weg staan Lorie

missgoldy

Re: 4 februari clinic houding en zitstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:02

Anya, in het aankondigingsberichtje op de allereerste pagina, staan de tijden.
Begint idd om 9 uur , duurt tot 11.30 uur maar waarschijnlijk loopt het wat uit.
Komt door de diverse problematiek die een ieder heeft en een aantal mensen rijden op hetzelfde paard.
Als ik zie wat ik zelf de laatste 14 dagen aangekweekt heb aan rariteiten, dan komen jullie ws. niet eens aan bod

De globale indeling van de clinic staat daar ook vermeld.

Het adres is nogal een vraagteken.
Op het bordje langs de weg staat Ruiterpad (het is dan nr.3) en in het telefoonboek staat Bosweg. Postcode onbekend. Vaag he!
Zie dan maar eens goed aan te komen.

Maar het is zoals Sonja zegt.
Jullie rijden ws. Hengelo, Almelo, Wierden, Hoge Hexel, Daarle.
Dan pak je de laatste verharde weg voor de bebouwde kom van Den Ham rechts (Flierdijk) en op de Flierdijk na ong. 500 meter linksaf naar de Bosruiters.
Tegenover ligt een westernaccomodatie "The Melody Ranch".

Ik zal je ook het tel.nr. van de manege even pb-en.
Ik zorg wel dat ik er zo vroeg ben (of blijf vrijdagavond na de les gewoon slapen)

Groetjes Marjan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:28

Thanks! dat gaat wel lukken zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:27

En anders pikken wij trailers die in het dorp staan met wanhopig kijkende bestuurders wel meteen op als we langskomen. Zijn dan waarschijnlijk deelnemers van deze clinic

Anya je bent er vorig jaar geweest. Dat was die bak waar Lan zo charmant stampvoette

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:27

Nou dacht het niet Anya. We rijden nl Almelo, Vriezenveen en dan bij Westerhaar eraf, richting Vroomshoop en Den Ham en dan? Waar moet ik in Den Ham linksaf? Richting Daarle en dan?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:23

Dat was twee jaar terug Sonja. En inderdaad wel heel charmant stampvoeten. Had er nachtmerries van

Maar twee jaar terug: dat weet ik toch allang niet meer

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:27

Vroomshoop - Den Ham
Bebouwde kom Den Ham inrijden tot afslag met de vluchtheuvel (de enigste in Den Ham ).
Op de hoek zit ijzerwarenzaak Veneberg.
Hier ga je linksaf richting Daarle. Dan buiten de bebouwde kom, de 1e VERHARDE weg links (Flierdijk).
Na ong 500 meter linksaf het Ruiterpad op en je bent er.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:07

Dank je. Nu komen we er wel.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:58

Sonja schreef:

Anya je bent er vorig jaar geweest. Dat was die bak waar Lan zo charmant stampvoette

Dat wilde ik ook al zeggen [ja, het was twee jaar geleden].
Toen kende ik je nog niet maar vroeg me wel af wie die dame op de transen van dat kasteel op 4 benen was

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:05

Haha WB. Als het goed is, is Lan nu lief
Ze kan echt heel meewerkend zijn

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:43

Nou ik ben weer thuis!
vond het een leuke en leerzame ochtend!
@anya die foto zal denk ik wel mooi staan hier op bokt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:26

Je bedoelt die foto met zweep in mijn mond
Dacht ik niet.

Ik ben net terug. HEt was leuk en leerzaam en gezellig. Tot mijn verbazing kon ik in evenwicht blijven zitten op de bal. En ik was blij te horen dat ik ondanks mijn handicap niet scheef ben gaan zitten. Lan heeft (kennelijk net als meer op een hand gereden paarden) wel de neiging haar schouder te laten vallen. Dat ga ik dan zitten corrigeren door te liften. Ik heb oefening meegekregen om dat zoveel mogelijk op mijn zit te doen. (Constrastelling vragen, buitenheup naar voren om het haar moeilijker te maken en vervolgens stelling en binnenheup naar voren als ze het goed heeft).

Lan was vandaag gewoon lief. Gelukkig, want ik heb geen goede herinneringen aan die bewuste bak

Ze was wat fris dus toen een paard besloot Bronco Billy te doen, wilde ze eigenlijk wel graag meedoen. Maar was gelukkig keurig terug te zetten.

Ik zal straks eens kijken naar de foto's. Eerst koffie.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:54

mijn moeder vond jou lana wel gaaf!
ze vroeg zich af hoe dat voelde als je er op zit en ze zou bv aan de kant springen enzo..
omdat ze tijdens de galop de bak mooi omploegd

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:58

Lan vindt jouw moeder nu al lief

voelt niet speciaal anders hoor
De meeste bewegingsfoto's zijn bewogen. De bak was te donker. Maar wat nog min of meer kan staat bij horses @ work

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:59

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:47

@anya maar die foto die ik heb gemaakt is niet echt bewogen alleen zit mams nu op de pc waar de usb aansuitling bijzit dus ik kan nu nog niet uploaden!

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:49

Ben ook benieuwd naar jouw foto's Lorie

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:51

Doe maar niet Lorie
volgens mij ziet dat er niet uit.....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:21

Anya schreef:
De meeste bewegingsfoto's zijn bewogen.

Ennne .... wat voor zitstijlen zijn er zoal? Waar moesten jullie op letten? Vertel vertel!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:52

Oke. Paar uurtjes geslapen. Tijd voor iets uitgebreider. Het eerste stukje was theorie. Daarvan wist ik eigenlijk het meeste wel. Uitgangspunten zijn Feldenkreis, Alexandertechniek en Centered Riding. De beste zit bestaat niet. Die is individueel gebonden, zadel gebonden en paard gebonden: op een jong paard zit je anders dan op een ouder paard. In een westernzadel zit je anders dan in een dressuurzadel en wat voor de een een goede houding is, is dat voor de ander niet. En datzelfde geldt voor paarden.

Los daarvan zijn er nog verschillende andere hulpen dan zithulpen. Dat viel buiten de scope van de clinic.

Daarna volgde het oefengedeelte op de grond. Eerst zitten op een bal en een achtje draaien over de grond met je bekken, daarbij bovenlichaam stil houdend. Gevolgd door geheel van de grond in balans op de bal blijven zitten. Dat is voor de één moeilijker dan voor de ander. De truc is dat je veel verder naar achteren moet hangen en achter je zitbeenknobbel moet gaan zitten om in balans te zitten op een bal.

Het tweede deel heb ik niet meegedaan omdat ik dan niet meer op mijn paard hoefde te gaan zitten. Het betrof een soort fitnessoefening op de grond en coördinatie oefeningen. Zwaaien met been en draaien met arm. Of armen tegengesteld draaien. Datzelfde ook nog eens op een hindernisbalk zitten.

Vervolgens werd de mensen die zonder zadel durfden gevraagd om een rechte lijn op haar af te rijden en van haar weg. Zo kon ze zien of je recht en in balans zat.

Daarna werd er gezadeld. Ieder kreeg even apart begeleiding. Mijn hulp zat er vooral in dat ik tips kreeg om Lan's schouder met mijn zit onder me te krijgen, waardoor ik minder met rug en schouder zou hoeven doen (ik corrigeer dat steeds en dat schijnt vaker voor te komen bij op één hand gereden paarden). Dat individuele deel was voor iedereen anders.

Daarna lag er een soort trailparcours waar je zoveel mogelijk op zit en benen doorheen moest. De mensen met een op één hand gereden paard moesten de teugels inleveren en verder op een halstertouw om de neck. Die paarden kun je nl. stiekum met de teugels tegen of van de hals wel door het parcours rijden.

Met een halsring merk je hoevaak je stiekem toch nog iets de teugels wil optillen. Desondanks kwamen Lan en ik er netjes door, dat viel me mee. Gold voor zover ik het gezien heb ook voor de meeste anderen met en zonder teugels.

Vervolgens heeft ze nog even geholpen met Lans neiging op de linkerhand iets de kont naar binnen te zetten. Ik moet haar in travérs zetten als ze dat doet.

Daarna was Lan het zat al dat langzame en hebben we nog even onbenullig door de bak geragt.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:01

Wow! Dat klinkt zeer leerzaam! Ging dat allemaal goed, die mensen die alleen nog maar een touwtje kregen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:05

Anya schreef:
Daarna was Lan het zat al dat langzame en hebben we nog even onbenullig door de bak geragt.

Nog steeds zonder hoofstel

Klinkt verder wel heel interessant. Waren er ook mensen met een duidelijk balans probleem en gaf ze nog trucs (speciaal voor die persoon dan natuurlijk).

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:22

Er hadden er drie een touwtje volgens mij. Dat ging redelijk goed.

@SM nee niet zonder teugels. Alleen in de bak heb ik daar geen problemen mee, maar er reden er teveel rond. En bovendien was er een paard dat wat bokte en steigerde en in het algemeen wat aan de frisse kant was, dus ik was wel blij met mijn teugels. Gingen we er tenminste niet Ie-end achteraan. Misschien achteraf jammer, want ik heb een reputatie hoog te houden in Den Ham

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:01

klinkt als een hele mooie clinic!

maar je hebt wel een braaf paard nodig dus dat duurt nog even bij mij

bedankt voor het verslag anya!