[WN] Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:19

Sugarmiss schreef:
Volgens de regels van de AQHA moet je van een paard wat ouder is dan 20 (25??) jaarlijks doorgeven dat ie nog leeft anders komt er automatisch 'deceased' in het stamboek te staan.
Waarschijnlijk dus vergeten dit te doen.

Dat zeg ik, hihi.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:21

bubbels schreef:
Ik dacht dat ie 34 was, maar goed. AQHA-computer doet automatisch of je paard dood is als ie 25 wordt. Het is aan de eigenaar om dat te corrigeren. Wel pijnlijk, een melding dat je paard dood is terwijl ie je net nog in je kont gebeten heeft.

Toch knap tegelijk posten

Dubbel pijnlijk dus
Overigens weet ik niet of je hiervan bericht krijgt of niet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:22

Ik weet niet wie hem 'beheerd' heeft de afgelopen 5 jaar..... Die heeft waarschijnlijk die melding gekregen?

Het is vanaf 25, ik ben benieuwd of je daar idd een bericht van krijgt! Ik ga er wel vanuit tegen die tijd nog een foto te moeten sturen!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:24

Cer bij mijn weten is Docs Cinch Bett nog steeds van netpoint. Dan zouden die dat moeten aangeven naar het stamboek. Ik geloof dus niet dat Mireille daar iets aan kan doen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:28

@Rina: Dat heb ik ook niet geschreven
Hij is van Marieke, maar die hebben de afgelopen jaren in het buitenland gezeten. Dus iemand anders heeft hem waarschijnlijk beheerd. Die had het moeten/kunnen doen.
Maar wellicht vinden ze het niet zo interessant?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:29

Zolang er niet meer mee gedekt is c.q. wedstrijden zijn gereden (bijschrijven punten) is het ook niet echt belangrijk lijkt mij.
Hooguit voor de statistieken dus

Duke

Re: Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:30

*gaat even tussen lopende discussie door posten*

Ras: Appaloosa: ABC Blue Daddy's Joy
Leeftijd: 3,5
Leeftijd ingereden: 3 (daarvoor een paar keer zonder zadel enkel erop gezeten)
Wedstrijden: nog niet
Soort/ niveau wedstrijden: liefst allround, maar eerst eens beginnen met een goede basis.
Opmerkingen: Blue is nu sinds juni onder het zadel, dus ik ben nog met de basis bezig. Rustig alles op z'n tijd.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:32

@SM: Wat ga jij eigenlijk doen tzt? Wel of niet melden?

Die statestieken kloppen toch al van geen kanten meer

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:51

Voorlopig moet ze die leeftijd nog maar zien te halen

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:49

Kan wel zijn dat het nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat HKO erfelijk is, maar zolang het nog niet zeker is dat het NIET zo is, zou ik NOOIT met een paard fokken dat hoefkatrolontsteking heeft...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:05

Blaze schreef:
bv hoefkatrol daar zegt men van dat het meestal door een verkeerde manier van rijden veroorzaakt wordt.
Men slaat een elementair gedeelte van de basis over waardoor je naar een paar jaar met een kreupel paard zit.

Mijns inziens is niet alleen het verhogen van de leeftijd dat je een paard gaat inrijden belangrijk.Maar zeker ook de manier hoe het gebeurt.

Soms heb ik het idee dat bv hoefkatrol als *normale* aandoening wordt geaccepteerd onder QPA's terwijl de ruiters het meestal zelf veroorzaken door hun onkunde.

Even hierop terugkomend...

Ik denk ook dat het "probleem" meer schuilt in het zo snel mogelijk "klaar" maken van een paard dan in de leeftijd waarop het wordt ingeredn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf een voorstander van op 3 jarig leeftijd pas beginnen, maar of je nou op 2 of 3 jarig leeftijd begint, als je het paard binnen 2 jaar naar een hoog (inter)Nationaal nivo showt en rijdt, dan ben je, IMO, niet goed bezig.

Waarom lijkt het alsof paarden "moeten" pieken op 4 en 5 jarig leeftijd ipv 8-13 jarig leeftijd??

Ik hoop met Senna het wel op die manier te kunnen doen. Rustig aan opbouwen en niet over 2 jaar al op het EK mee willen dingen naar de blauwe rozet.

Ik denk dat paarden juist daaraan "kaopt" gaan, aan dat snelle op jonge leeftijd, of het nou 2 of 3 is. Ik denk dat menig paard dat op 2 jarig leeftijd is ingereden en daarna lekker rustig aan/recrestief gereden wordt niets zal mankeren. (nogmaals, ik ben er "tegen" maar dat is meer omdat ik het mentaal niet goed vind en het zo belangrijk vind ze tussen de oren goed te houden weer een heel ander topic)

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:09

XoNo schreef:
Kan wel zijn dat het nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat HKO erfelijk is, maar zolang het nog niet zeker is dat het NIET zo is, zou ik NOOIT met een paard fokken dat hoefkatrolontsteking heeft...

Ik ook zeker niet.
Toch wel frapant dat de vader van mijn vorige paard ook ineens uit de sport werd teruggetrokken en dat ik in ieder geval van nog 1 nakomeling van die hengst weet dat die last heeft van zijn voorbenen (hoeven).
En wat betreft rijtechnisch oplossen; ik ben dat gaan proberen, maar als het in de ernstigste vorm is dan lukt je dat rijtechnisch heus niet!!!!
Ik heb de hoef van binnen gezien - alle botjes dus. Sommige waren te vergelijken met een bros-chocolade reep.
Dat krijg je rijtechnisch heus niet meer goed.
En ik had mijn paard vanaf veulen; altijd goede voeding, dagelijks weidegang en ingereden toen hij 3 was.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:30

Zo ken ik ook een paard met HKO die het al had voordat ie werdt ingereden en die een goede verzorging met 24/7 weidegang genoot.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:36

Dus nijg je er snel toe te zeggen dat het wel degelijk ook erfelijk kan zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:37

Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk..
maar al die jonge qh's met beenproblemen, is dat dan altijd HKO? Volgens mij zitten er ook wat bij met OCD, peesproblemen, 'gewone' overbelasting (die nooit meer overgaat) en dat soort zaken?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:38

Ik denk niet dat je je moet toespitsen op alleen HKO, maar uitgaan van been/hoefproblemen in zijn algemeenheid.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:40

@SM: Precies, dat het beide kan zijn en zeer zeker niet altijd ook rijtechnisch op te lossen is of puur door het rijden komt.

Een welbekende DA zei ooit tegen mij: Een paard met aanleg voor HKO zal dat krijgen zodra je rijtechnisch iets flink veranderd. Dus van Dressuur op Endurance overgaat, of andersom, of van Springen naar Western, enz. Maar een paard zonder aanleg zal daar niks aan over houden. Om die reden zei hij wel dat je altijd zulke overgangen in het rijden heel langzaam en geleidelijk moest doen.
Overigens was hij ook van mening (maar dit is al wat jaartjes geleden) dat een paard na zijn 8e jaar "safe" was en daarbij de kansen zeer klein zouden zijn om het nog te krijgen.

Azhari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:57

Ook maar even tussen de lopende discussie posten. Gezien het feit dat wij een 17jarige qh nog in actief de sport hebben lopen.

ras: quarter Buckys Lu
leeftijd: 17
leeftijd ingereden: niet bekend
wedstrijden: allround, amateur/open
evt. opmerking: als 14 jarige aangekocht en daarna pas fanatiek getraind voor de wedstrijden. Daarvoor heeft ze naar wij weten alleen beginners wedstrijden gelopen

ras: quarter Zippers Pride Lu
leeftijd: 3
leeftijd ingereden: afgelopen zomer ingereden
wedstrijden: nog niet
evt. opmerking: bij ons geboren en de bedoeling is om hem ergens volgend jaar uit te brengen.

WTLFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:07

Bij ons beginnen we met het grondwerk op ong. 2 jarige leeftijd.
Dan zadelmak maken. Daar wordt per paard tijd voor genomen.
Dan gaan we ze werken met ong. 3 jaar.
Paarden moeten geestelijk en lichaamelijk dan wel stabiel zijn.
We hebben er een hoop gedaan en nog nooit problemen gehad.

Groetjes, Frank

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:39

Ook nog even een on topic post tussendoor:

Jasir
ras: Arabisch Halfbloed ruin
leeftijd: 25, 17 - 03- 2006 wordt hij 26
leeftijd ingereden: 3,5 toen een zomer op het land en daarna "echt" aan het werk.
wedstrijden: ja
soort/ niveau wedstrijden: tot M dressuur, als 14 jarige naar western omgeschoold, pleasure en horsemanship
evt. opmerking: zelf gefokt, hij staat nu van zijn oude dag te genieten op de Paardenkamp in Soest

ElCid
ras: Volbloed Arabier ruin
leeftijd: 8
leeftijd ingereden: 3,5
wedstrijden: ja
soort/ niveau wedstrijden: endurance klasse 1, western pleasure en horsemanship. Gedurende een paar jaar geen western shows meer gereden, ga ik in het voorjaar weer mee beginnen.
evt. opmerking: Ik heb hem in laten rijden, waar ik nu nog steeds spijt van heb omdat de, naar ik dacht "betrouwbare"trainer, veel te snel veel te veel gevraagd heeft. Daardoor ontstonden er allerlei lichamelijke problemen, onverklaarbare kreupelheden en gestresst gedrag. Om die reden heb ik hem een tijd alleen maar in de endurance gestart en ben nu met succes weer met "dressuurmatig" trainen begonnen.

Ultramar
ras: Lusitano hengst
leeftijd: 4,5
leeftijd ingereden: 3,75
wedstrijden: nee
soort/ niveau wedstrijden: misschien op termijn uitbrengen in Klassieke Hogeschool dressuur
evt. opmerking: als 2 jarige uit Portugal gekomen, vanuit de kudde, dus hij is heel sociaal en loopt samen met El Cid op het land. Over ca. 2 jaar gaat hij voor keuring zodat hij als dekhengst ingezet kan worden. Het is een van de weinige zwarte Lusitano hengsten buiten Portugal.

Sweet Spot of Cash
ras: Paint
leeftijd: 8 maanden
leeftijd ingereden: nvt
wedstrijden: ja, in de toekomst
soort/ niveau wedstrijden: beginnen met halter volgend jaar, en als hij oud genoeg is en de aanleg heeft: reining en western riding
evt. opmerking: In Amerika ( New Mexico) gefokt door Jerry Kimsey. Hij komt april/ mei 2006 naar Nederland, dan mag hij hier nog een jaar of 2 van zijn jeugd genieten met hier en daar een halter/ trail in hand wedstrijdje. Het is de bedoeling om hem in te gaan zetten voor de dekdienst als hij van de kwaliteit is die wij verwachten.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 05-12-05 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:41

jeddah schreef:

Ik denk ook dat het "probleem" meer schuilt in het zo snel mogelijk "klaar" maken van een paard dan in de leeftijd waarop het wordt ingeredn.

Maar als je een paard snel wil *klaar* maken wil dat toch niet zeggen dat je er een "toonlander" van moet maken.
Wat mij opvalt is dat heeel veel jonge paarden in de sport teveel op hun voorhand lopen.Waarom?????

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:49

Omdat een paard góed laten lopen nou éénmaal tijd vergt en die jonge paarden dat niet krijgen...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:08

... of omdat toonlanden leidt (of liever: lijdt) tot het korte pasje dat ze graag willen zien ...

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:10

ras: appaloosa
leeftijd: 9 maanden (21-02-05)
leeftijd ingereden: -
wedstrijden: nee
soort/ niveau wedstrijden: -
evt. opmerking: nope

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:18

Mac schreef:
... of omdat toonlanden leidt (of liever: lijdt) tot het korte pasje dat ze graag willen zien ...

en daar heb je direct een van de oorzaken van het probleem te pakken... ze wíllen nl. geen korte pasjes zien, ze willen verzameling zien... alleen verwarren veel mensen dat met korte pasjes...
En als je dan een jong paard wil uitbrengen, heb je'm sneller 'kort' lopen dan dat je'm góed hebt lopen... en aangezien niet altijd de beste wint, maar meestal de 'minst slechte', denkt men dat dát is wat een judge wil zien..
Bekend amerikaans Pleasureruiter heeft ooit eens gezegd, "Als ik vandaag een rode strik in de staart van m'n paard doe en ik win, rijdt volgende week iedereen met een rode strik'.. en dat princiepe is de hele basis van al die trends in rijstijlen die we zien.. en of dat dan is wat de judge oorspronkelijk wil zien...
Niet voor niets is onder druk van de RUITERS in amerika de judging van de Pleasure weer aangepast..,. Judges wilde wel voorwaards zien, ruiters wilden het niet showen... was n.l. zo lastig om een fout lopend paard weer goed te krijgen...