[WN] homozygote paint hengsten ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:31

Homozygoot Overo kan wel, in Splash of Sabino vorm, niet in Frame vorm. Maar een paard kan dus prima Tovero zijn, en homozygoot voor Tobiano. Dus een Homozygote Tobiano die tevens Overo is kan prima.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:35

jeddah schreef:
Homozygoot Overo kan wel, in Splash of Sabino vorm,

Ik dacht begrepen te hebben dat deze vormen van overo in homozygote vorm niet levensvatbaar zijn (en vaak in de baarmoeder al gereabsorbeerd worden -> is theorie). Verkeerd begrepen?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:49

Dat geldt voor de Frame zeker, maar men denkt dat de splash zeker Homozygoot kan zijn, alleen denkt men ook dat de heterozygote vorm heel minimaal (bijvoorbeeld een sneb en 1 witte voet) kan zijn, dus hoe "bewijs" je dat ze Homo zijn?

Van Sabino denkt men dat de Max Sabino's een vorm van Homo zijn, maar daar is volop onderzoek bezig, dus hopelijk weten we over enkele jaren meer. Sabino schijnt wel van vele dingen af te hangen en waarschijnlijk is het ook polygenetic, dus van meerdere genen afhankelijk. Plus dat ze denken dat er minstens 4 "soorten" Sabino zijn.

ElCid

Re: homozygote paint hengsten ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:57

In het voorjaar komt mijn Tobiano hengst naar Nederland, voor zover ik van de fokker begrepen heb is hij Homozygoot, maar hij is niet pleasure gefokt.
Maar Reining/ Cutting bloedlijnen.
Hij is dan overigens pas 1 jaar oud, dus bij belangstelling moet je nog een paar jaartjes wachten

Hier is hij 7 maanden:

Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:58

RGERRITS schreef:
wat een gedoe allemaal rondom de paints......wat zal ik uit mn merrie krijgen quarter bay x black overo codys cool breezer.

Ik hoop voor je dat er aan het eind van de dracht en een voorspoedige bevalling een gezond veulen naast staat.
De vachttekening is echt maar bijzaak...

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:00

wat een leukie elcid. lekker minimal white (lees weinig poetswerk) we houden hem in gedachte (mocht hij idd Homozygote zijn).

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:16

Tjonge tjonge, ik had niet verwacht dat ik op mijn vraag zoveel interessante en leuke antwoorden zou krijgen. Hier spreken echte kenners. Kleurengenetica is wordt zo wel heel er leuk.
Nu heb ik toch nog een vraag; als ik een homozygote paint hengst / merrie kruis met een arabische volbloed krijg ik dus altijd een bont veulen. Als ik dit veulen opnieuw kruis met een arabische volbloed hoe verloopt de bont vererving dan ????

met vr.gr. johanna vellinga

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:18

50%, mits de arab niet toevallig ook (slipped)Tobi is, dan heb je weer kans op een homo'tje

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:25

Even nog offtopic, nadat ik eergister in Splash zn stamboom was gedoken ben ik weer even op internet gaan speuren, et voila...
1 halfzusje en 1 halfbroertje van Splash die ik beide nog niet had gezien....

Afbeelding
Angels Lady (zelfde vader)

Afbeelding
Native Moonwind (Zelfde moeder)

En dan Sailors Double Skip, zijn halfbroertje die het meest op hem lijkt! Hij staat in duitsland, en ik heb ook regelmatig contact gehad met zijn eigenaresse, en ze hebben aardig wat overeenkomsten qua karakter!

Afbeelding

En dit allemaal uit een homozygote painthengst

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:27

Sugarmiss schreef:
50%, mits de arab niet toevallig ook (slipped)Tobi is, dan heb je weer kans op een homo'tje

Een volbloedarabier kan nooit Tobiano zijn, niet gewoon en ook niet slipped, omdat het gen bij de Volbloedarabieren niet voorkomt. Wat wel binnen het Volbloed Arabierenras voorkomt is Sabino of Rabicano (Overo)

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:48

Cassidy schreef:
Ik hoop voor je dat er aan het eind van de dracht en een voorspoedige bevalling een gezond veulen naast staat.
De vachttekening is echt maar bijzaak...

Nou, idd! Een gezond veulen bij een gezonde merrie, DAT is wat je wilt!

Maar bay x black overo kan geven:
- bay
- black
- sorrel
en dat met of zonder (overo) vlekken
tenzij 1 van de twee ouderdieren homozygoot is voor het zwartgen, dan bay of black, met of zonder vlekken

Ja Johanna, het is idd wel een héél uitgebreid antwoord geworden hiero . Hopelijk ben je er ook wijzer van geworden .

@jeddah: mysterieuze genen dus, Splash en sabino. Eigenlijk wel leuk dat men nog niet "alles" weet ...