[WN] Met welk bit rijd je en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Met welk bit rijd je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:48

crazycactus schreef:
Ja precies...Het "martelwerktuig" ..... mmmm ff wranboekje erbij....

Quote uit het wranboekje:

405: Wordt in dit regelement een snaffle bit genoemd, dan wordt bedoelt een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring... enz enz.... Dus officeel zou het niet mogen.

[edit]
typo...

Ehmm, sinds wanneer is die op dat plaatje niet glad, zacht, van metaal, gebroken en met een D-ring

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:57

Nou glad werd bedoelt uit een stuk... Volgens chris op de clinic 2 maanden geleden. Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:06

Als jullie het zo bekijken dan rijdt ik ook met verschillende dingen;
* Bosal - voor neckreining
* Showhoofdstel - voor......juist!
* Parelli Halster - buitenritjes (Alhoewel ik nu ergens las dat je dan niet verzekerd bent (?) )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:09

vera schreef:
Als jullie het zo bekijken dan rijdt ik ook met verschillende dingen;
* Bosal - voor neckreining
* Showhoofdstel - voor......juist!
* Parelli Halster - buitenritjes (Alhoewel ik nu ergens las dat je dan niet verzekerd bent (?) )

Als je bedoelt: Voor 1 paard verschillende soorten bitten? Nee, dat doe ik dan niet. Misschien alleen in het begin, om te bekijken welke t beste gaat.

Over dat verzekeren.. dat heb ik ook ergens hier op bokt gelezen, maar hoe dat precies zit, weet ik niet
Misschien iets in het verlende van het cap-verhaal?

Ps. Enne, wanneer ga je dat showhoofdstel weer gebruiken?

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:41

Rom schreef:
Ehmm, sinds wanneer is die op dat plaatje niet glad, zacht, van metaal, gebroken en met een D-ring

crazycactus schreef:
Nou glad werd bedoelt uit een stuk... Volgens chris op de clinic 2 maanden geleden. Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

Jullie hebben allebei gelijk.

Zolang het bitje van de foto nog behoorlijk nieuw is, hebben de rolletjes weinig speling en is het "glad" genoeg. Maar na een tijdje gaan de rolletjes zowel van binnenuit (draaiend om de as van het bit) als van buiten (tegen elkaar draaien) slijten. Het ene metaal slijt sneller als het andere metaal, waardoor de rolletjes een onvoorspelbare speling krijgen (zowel links-rechts als boven-beneden) en dán is-ie bepaald niet meer "glad".

Wanneer precies "glad" niet meer "glad" is, hangt af van de jury, maar je begeeft je als deelnemer dus wel op "glad" ijs met zo'n bitje.

Groeten,

Chris.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:48

Leuke woordspeling Chris....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:08

weer wat geleerd!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:55

ik rijd met een shank..gewoon omdat dit bit me uiteindelijk het beste bevalt om mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:47

vera schreef:
Ik rijd zelf eigenlijk altijd met hetzelfde bit.
Zijn er mensen die een aantal hoofdstellen met verschillende bitten hebben hangen voor hun paard?
Zo ja, wat is je reden daarvan?

Milena:
* Gewone training = Myler enkelgebroken schaarbit zonder verdere toestanden.
* Longeren = Enkel gebroken bustrensje
* Buitenrijden in m'n eentje = Myler als ik ook oefeningen ga doen
* Buitenrijden in m'n eentje = bosal als ik alleen lekker ga hobbelen
* Buitenrijden met groep achter me = mechanische hackemore

Faiz:
Altijd dubbelgebroken watertrens, zowel met rijden als longeren.

Leonardo:
Altijd enkelgebroken trens.

Met bitten geld voor mij: If it ain't broke, don't fix it.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:31

Sonja schreef:

Met bitten geld voor mij: If it ain't broke, don't fix it.

nou mijn engels is niet zo best
wat bedoel je daar mee?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:49

Als het werkt hoef je niets te verbeteren. (letterlijk is het niet stuk, maak het dan niet...)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:19

Toen ik mijn paard net gekocht had reed ik haar met een dubbelgebroken watertrensje met een koperdeel in het midden (het was een springpony vandaar engels bit)

Naar haar omgeschoold te hebben (nou ja grotendeels dan) ben ik langzaam maar zeker overgestapt op een TomTumb shanksnaffle....
Dat ging eigenlijk heel goed, daar heb ik ongeveer 3 jaar meegereden.

En sinds 3 weken rij ik weer dubbelgebroken...het kan weer en het gaat geweldig....so i ain't gonna fix it!

Prisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:50

Mijn appalousa is nou ongeveer een jaar onder het zadel en rijd nog steeds met een rubberbitje. Dat is een ideaal bitje voor het inrijden. Ik denk dat ik volgend jaar pas met een ijzeren bit ga rijden. Maarre, zo'n rubbe bitje zou je echt eens moeten proberen![b][u][i]

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:36

Ik zweer bij m'n Mylers.
Voor Fly, die een bloedhekel heeft aan 'bewegende delen' in d'r mond, heb ik, toen ik de overstap naar shanks moest maken een Mylershank met vast mondstuk met medium hoge, bred port gekocht met frat shanks.

Afbeelding

Had de wereld aan bitten uitgeprobeerd en ze liep het best op een oude showgrazer, maar dat vond ik net een stap te ver voor een paard dat nog lang niet 'klaar' was. De Myler kwam dicht in de buurt en ze liep er super op.

Voor Dot lag al vroeg de myler comfort snaffel met wide barrel en western D's klaar. Naar mijn mening een van de zachtste (ja ik weet het, relatief begrip) bitten die er op de markt is.

Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:01

Het onderste bit is dezelfde als waar ik mee rijd, Francis.
Fijn bit en ik ben nu 1,5 jaar verder.
Maar ik heb nu het idee dat het niet fijn meer werkt tussen ons met dat bit..... dus ga toch opzoek naar iets anders.
Maar ja, watte Dat is het moeilijkste vind ik.
Eigenlijk moet je een soort bittenbibliotheek hebben, dan kun je lekker proberen wat fijn is!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:27

Veel trainers hebben een aardige verzameling en over het algemeen niet te beroerd om je es iets uit te laten proberen. Zowiezo is het slim om minstens een week of twee een bit te proberen, van 10 minuten of zelfs 1 les kun je niet veel zeggen. Over het algemeen moeten ze toch eerst aan een bit wennen en zullen ze dus in eerste instantie zowiezo 'anders' reageren dan op het oude bit.
Maar wat je nu wilt hangt voornl. af van waarom je vindt dat je CS nu niet meer lekker werkt... Vraag je af of het ook aan iets anders kan liggen...trainingtechnisch, mond/medisch? Normaal gesproken zou een bit wat al zo lang voldoet niet ineens niet meer voldoen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:31

Ik gebruik mijn myler al 4 jaar en werkt nog steeds perfect

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:36

als ik de keus heb heb ik het liefste alles lopen op een watertrens, zachte fijne bitjes.

de merrie reed ik hiervoor met een enkel gebroken trens, niet achterlijk dik, maar zeker geen dun bitje, dit bitje was iets aan de kleine kant en wilde daarom wel eens een dubbelgebroken watertrens proberen, die iets groter was.
na het een en ander lezen, is dat ook een vriendlijk bitje. nu loopt ze op die dubbelgreboken hardstikke fijn, heb wel dezelfde dikte aangehouden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:38

Francis schreef:
... Vraag je af of het ook aan iets anders kan liggen...trainingtechnisch, mond/medisch? Normaal gesproken zou een bit wat al zo lang voldoet niet ineens niet meer voldoen.

Jawel, ik prakkeseer me suf
Ik heb het idee dat de bewegelijkheid hem juist irriteert en daardoor hij de boel "vastpakt" om daar vanaf te zijn.
Nu ik meer ga vragen qua training is dat iets waar ik tegenaanloop.

Toen ik alleen een beetje aan het rondkachelen was en affentoe wat vroeg vond ik hem wel knauwerig op het bitje en niet lekker ontspannen.
Ik dacht dat het kwam doordat ik dan meer teugeldruk en verzameling vroeg. Maar nu we daar doorheen zijn is het van knauwerig overgegaan in een soort "monddood" en een beetje hangen....niet fijn dus. Ik probeer dit op te lossen in het rijden met de tips van Mireille. Hij reageert super op de tips maar dit stukje komt niet mee.
Ik denk dat het dus echt aan het bit ligt voor hem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:44

Heeft Mireille geen bitje hangen wat je een tijdje mag proberen ??

Zoals Francis zegt hebben de meeste trainers meestal wel een aardige 'ijzerwinkel' in huis
Anders ken ik nog wel iemand die met een bus aan huis komt en waar je ook bitjes mag uitproberen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:51

Op één hand wordt Doc gereden met een Billy Allen met lange scharen van de maker Greg Darnell (in merken ligt toch echt een groot verschil!!)

Anders met een dubbel gebroken trens met losse ringen en een Aurigan mondstuk.

Ik heb dit topic pas net gevonden en tijdens het doorlezen vraag ik me af, er zit nogal een groot verschil tussen de twee meest gebruikte mondstukken, de dubbel gebroken en de comfort (?) mondstukken. Wat zou het wezelijke verschil dan zijn? Mijn idee is dat de comfortmondstukken aardig stangerig aandoen ipv de dubbelgebroken mondstukken.

Ik hoop niet dat ik eroverheen gelezen heb, mijn excuses hiervoor als dat zo is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:30

Dubbelgebroken en 'comfort' zijn 2 verschillende dingen. Comfort is dat het mondstuk iets meer naar voren geboden over de lagen ligt.
Hierin heb je 2 maten.
http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html

Dubbelgebroken spreekt voor zich

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:15

Dat ze verschillend zijn was me duidelijk

Laat ik het zo stellen, waarom zou ik beter de comfort moeten gebruiken ipv mijn dubbel gebroken?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:22

Er is een erg groot verschil tussen dubbel gebroken en een comfort snaffel. Een comfort snaffel kan n.l. niet dubbel, een dubbel gebroken bit wel.
Ik ben helemaal afgestapt van de gebroken bitten, ook de dubbelgebroken (hoewel die wel weer net iets vriendelijker zijn als de enkel gebroken). Een gebroken bit werkt als een notenkraker op de onderkaak, óók als er geen shanks aan zitten. (die shanks verveelvoudigen dit effect overigens wel).
De makkelijkste manier om zelf te voelen hoe 'scherp' een bit inwerkt is door hem om je onderarm (bij je elleboogholte) te leggen en dan vragen of iemand anders aan de ringen/shanks wil trekken. Dan voel je wat voor effect het bit op de onderkaak heeft.
Je kunt je voorstellen dat een bit wat nagenoeg dubbel kan klapppen dus behoorlijk kan knijpen op de onderkaak.
De comfortsnaffel kan niet dubbel en daardoor dus ook niet 'knijpen'.

Vera, dat'ie gevoelig is voor 'beweging' in z'n mond zou heel goed kunnen, Fly had dat ook heel sterk. Je zou een bit met een vast mondstuk maar wel met snaffle ringen kunnen proberen.
K&K heeft een dergelijk bit (scholingsbit):
Afbeelding

Ik heb voor Fly dus dat Myler shankbit met vast mondstuk gekocht omdat ik zowiezo naar shanks moest voor de wedstrijd. Ik weet niet of je al op shanks wil gaan rijden, maar als je wilt mag je 'm ophalen zodat je't kunt uitproberen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:19

Ik heb hier ook Myler met een soort Billy Allen mondstuk en indepentdent sidemovement (scharenwerken dus onafhankelijk) maar in principe is dat dus eigenlijk hetzelfde en vindt hij het gerommel in zijn mond.
Uiteindelijk zal ik over moeten gaan op shanks als ik wil starten en nu zat ik al te denken om inderdaad zoiets als jij hierboven laat zien, aan te schaffen.
Maar als ik het mag uitproberen; heel graag!

Ik zal eens vragen of er iemand is die een dergelijk bit met vast mondstuk en tongvrijheid te leen heeft