[WN] Ook western een cap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re: Ook western een cap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:32

Hoop van harte dat er voor H. nog een gerede kans is om er beter af te komen dan de huidige prognoses. In ieder geval veel sterkte met het genezingsproces. Ook Laukjefreak sterkte gewenst.

Er werd een vraag gesteld over verzekering. De ziekenhuiskosten zullen in eerste instantie door de gewone ziektenkostenverzekering worden betaald, misschien dat ze het proberen te verhalen op "een" verzekering.

Volgens de verzekeringsmaatschappijen is een goedgekeurde cap verplicht bij paardrijlessen in de manege voor iedereen. Zo heb ik het tenminste begrepen. Heb je geen cap op en gebeurt er een ongeval, dan zou dus de (ongevallen)verzekering niet uitkeren (??).

Mijn vraag is nu hoe zit het dan met de wedstrijden? Western = westernhoed/stetson en dressuur = hoedje (vanaf M).

Dit alles los van het feit of iemand nu wel of geen cap wil dragen om welke redenen dan ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:39

NK-WRAN schreef:
Deelname aan en aanwezigheid bij deze wedstrijd is geheel voor eigen risico.
De organisatie noch de eigenaar van de accommodatie aanvaarden enige aansprakelijkheid
voor verlies, beschadiging of diefstal van paarden of eigendommen van deelnemers of bezoekers, of voor enig letsel of overlijden van een deelnemer, paard of bereider tijdens de gehele duur van de wedstrijd met inbegrip van de aankomst op en vertrek van het wedstrijdterrein en directe omgeving. Ondertekende verklaart met ondertekening van het inschrijfformulier met deze uitsluiting akkoord te gaan.

Zo te lezen vrijwaart de organisatie zich voor alles.

Hoe eea in verhouding staat met de FEI-regels zal ik nog eens nalezen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:50

Maar sugarmis kunnen ze je dan eigenlijk wel verplichten om een hoed op te doen als jij toch voorkeur geeft aan cap? want je bent dna verantwoordelijk voor je eigen doen en laten?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:06

Tja, ik vind het ook maar raar gedoe dat je geen cap mag dragen tijdens wedstrijden. Ze verplichten de deelnemers zo gewoon om meer risico te nemen dan ze vaak willen. Voor mij gaat gezondheid en leven toch altijd boven het vermaak en het uiterlijk van een wedstrijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:10

Citaat:
Article 303 Dress
All Competitors must wear appropriate western attire while competing; this would include a long sleeve shirt with collar, cowboy boots and western hat or safety helmet.

Van de FEI mag er bij Reining dus een helm gedragen worden.

Een verplichting vwb western kan ik nergens vinden.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:12

Ja maar daar heb ik niet zo veel aan.. rij rijd pleasure trail en horsemanship..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:19

De cap-versus hoed discussie vbw engels is hier op Bokt ook uitgebreid aan de orde geweest. KNHS heeft eenzijdig gekozen dat in de Z een hoed gedragen mag worden, tot de M is een helm verplicht. Eea zou te maken hebben met de af te sluiten verzekering voor paardrij-evenementen.*
Men gaat er van uit dat iemand die Z rijdt zijn paard voldoende onder kontrole heeft c.q. goed kan rijden dat een val uitgesloten is

Nu kennen we in Western maar 3 klassen: beginners, amateurs en prof's. In principe worden de Amateurs op gelijke hoogte ingeschat als de Prof's .
In hoeverre dat zo is is maar de vraag en sinds iedereen ook open mag starten (prof) loopt de vergelijking helemaal scheef.

*Vraag is dus of de WRAN-evenementen (organisatie/accomodatie) al dan niet verzekerd zijn. Lijkt erop van niet dus.

@laukjefreak: zolang je beginners start mag je een helm op als je dat wilt. Start je Ama of Prof dan mag je geen helm op.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:28

Wat ik mij afvraag..... Waarom komen die discussies over de cap nu pas?? ik kan mij niet herinneren dat western rijdend Nederland van vroeger hier ook over klaagde.

Eigenlijk is er helemaal geen discussie voor nodig vind ik, simpel: toestaan, niet verbieden maar ook niet verplichten.

Dan ben je van alle discussies af, en heb je iedereen tevreden.
Lijkt me toch??
Lijkt mij een hele simpele doeltreffende regel.

Wat ik ook een goede actie vind was die handtekeningen verzameling op de wedstrijd in kootwijkerbroek, dat was ik nog niet eerder tegengekomen.
Zo zet je je handtekening voor eigen risico. De gene die geen handtekening willen zetten doen lekker een cap op, en de rest die dat wel willen zetten een hoed op. No problem.

En hoe dat zit met de verzekering hoor ik vaak verschillende verhalen over. Laatst hoorde ik (wat ik overigens al vaker hoor) dat je gewoon verzekerd bent ook als je je cap niet op had.
En als je de verzekering belt, tuurlijk zeggen ze dan dat het verplicht is. Omdat het om de veiligheid gaat.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:53

Ja precies! de ene keer hoor je dta je alleen verzekers bent als je cap draagt de andere keer als je geen cap draagt ook?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:24

FF geheel off-topic:
Sugarmiss schreef:
NK-WRAN schreef:
Deelname aan en aanwezigheid bij deze wedstrijd is geheel voor eigen risico.
De organisatie noch de eigenaar van de accommodatie aanvaarden enige aansprakelijkheid

voor verlies, beschadiging of diefstal van paarden of eigendommen van deelnemers of bezoekers, of voor enig letsel of overlijden van een deelnemer, paard of bereider tijdens de gehele duur van de wedstrijd met inbegrip van de aankomst op en vertrek van het wedstrijdterrein en directe omgeving. Ondertekende verklaart met ondertekening van het inschrijfformulier met deze uitsluiting akkoord te gaan.

[quote]
Staat daar werkelijk bereider? Waar komt die quote vandaan, SM?

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 17:26

@wranglerbut ja het staat daar echt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:28

Jullie gooien 2 soorten verzekeringen door elkaar :
Als particulier heb je een verplichte ziekenkosten verzekering, daar val je dus altijd onder; met en zonder helm.

Iemand die een wedstrijd organiseert moet ook een ongevallen verzekering hebben. Of dit wettelijk verplicht is weet ik niet. Deze verzekering wordt direct afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij en die kunnen het rijden met helm wel verplicht stellen. Mocht er iets gebeuren en de ruiter stelt de organisator/accomodatie aansprakelijk dan zal de verzekering dus niet uitbetalen als er geen helm gedragen is.
Hoe de jurisprudentie hieromtrent is weet ik niet, maar het zal ongetwijfeld eerder voorgekomen zijn.

@Wranglerbutt: ja leuk he

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 17:33

oke..
ik heb het ruiterbewijs en ben dus ook verzekerd met andermans paard... maar dta is dus were op voorwaarden van de cap?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:41

Een ziektekosten verzekering heb je altijd.
De verzekering van het ruiterbewijs is als jij schade toebrengt aan anderen (bijv. je paard loopt tegen een jaguar op die vervolgens total-loss is ), iets wat overigens een persoonlijke WA-verzekering ook dekt.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:38

oke.. dus eigenlijk ben je dna dubbel verzekerd? maar ik heb begrepen van iemand anders dat je met ruiterbewijs ook verzekerd bent als je van een ander zijn paard valt oid en anders niet?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:43

Nee hoor dat is niet zo. Je bent alleen verzekerd tegen schade aan derden....

Hoe is het met H inmiddels.... is er al wat duidelijk??

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:45

H was vandaag voor het eerst iets helder zeg maar.. E kon merken dat dingen nu echt tot hem door dringen en hij viel rustig in slaapn ipv op een manier om die vastgebonden dingen er af te krijgen. Zoals het er nu uit ziet zijn wij al veel rustiger. Alleen met bezoek is hij erg onrustig dus die migen niet lang blijven..

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:49

Ruiterbewijs is niet meer verplicht. KNHS had geld tekort en heeft daardoor het ruiterbewijs aangeschaft.
Nu hebben ze geld zat en het ruiterbewijs is niet meer verplicht. Wel mag je nu in bepaalde gebieden waar je het ruiterbewijs nodig had gratis in met een ruiterbewijs. En een ander die nog geen ruiterbewijs heeft moet daar op die plekken iets van E4,- betalen ofzo.

Waar gaat het heen in Nederland met al die rare onbegrijpelijke regels en verplichtingen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:04

Precies, nouwja ik heb hem tog en zo heel veel betaal je nu ook weer niet aan dat ding en ik heb er iig een hoop van geleerd..

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:52

hoi laukjefreak,
fijn te horen dat het wat beter gaat met "H".
ik hoop voor hem dat hij er boven op komt.

ook ik wil verder reageren op dit topic.
Het dragen van een cap is nog steeds niet verplicht bij verzekeringen, (soms hoor je verhalen van wel).
Ik vraag me dan ook af of H beter af was geweest met cap op, want de klap op zijn hoofd was er niet minder om geweest, en als je id een paard van 500 kg op je krijgt, wordt deze nog eens verdubbel door de val, dus 1000 kg.
de discussie die nu gevoerd wordt of het dragen van een cap verplicht moet worden is niet relefant, want ik denk dat een ieder dat voor zich zelf moet weten.
Als ik met een jong paard zou gaan werken, zou ik een cap dragen, maar op sundance draag ik geen cap.
Als ik met meerder mensen in de bak aan het rijden ben, en daar loopt een jong paard bij, zet ik mijn cap op.
maar als ik alleen ben, rijdt ik zonder cap.
Ik ben dus ook zeken niet tegen de cap, maar alleen draag ik hem alleen als ik vindt dat het nodig is.
De letsels die ik heb gehad met de paarden(gebroken vingen en zwaar gekneusde enkel) heb ik naast het paard gehad.
Zoals al werd verteld gebeuren de meeste ongelukken naast het paard, en niet op het paard.
Misschien moet je dan, als je je paard gaat zadelen, je compleet aankleden met speciale kleding, zodat je niets kan gebeuren.

Maar ook ik vindt dat de Wran, en de federatie het dragen van een cap moet vrijgeven, voor de mensen die dit wel belangrijk vinden.
Je ziet in de engelse dressuur ook dat de "Z" mensen niet allemaal meer met een hoedje op rijden, maar sommigen ook met hun veiligheids cap.

En dan nog dit, het verhaal wat je altijd leest dat de organisatie niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele ongelukken etc, is alleen zo als het paard onhandelbaar is geworden door de westrijd druk, maar mocht er b.v een tribune instorten op de NK, en er vliegen paarden het publiek in en er raken daar mensen gewond of erger, dan is de organisatie wel degelijk aansprakelijk, dus als wedstrijd leiding kun je beter een aansprakelijksheids verzekering afsluiten.

En man lief kwam ook nog met een goed voorstel, doe een motorhelm op, een nekkraag, een bodyprotector, isolatiemateriaal om je benen, dan kan je niets meer gebeuren, ,maar of het paardrijden dan nog leuk is betwijfel ik.

Groetjes van Sandra

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:12

JollyGood schreef:
Ruiterbewijs is niet meer verplicht. KNHS had geld tekort en heeft daardoor het ruiterbewijs aangeschaft.
Nu hebben ze geld zat en het ruiterbewijs is niet meer verplicht. Wel mag je nu in bepaalde gebieden waar je het ruiterbewijs nodig had gratis in met een ruiterbewijs. En een ander die nog geen ruiterbewijs heeft moet daar op die plekken iets van E4,- betalen ofzo.

Waar gaat het heen in Nederland met al die rare onbegrijpelijke regels en verplichtingen.

Ruiterbewijs is nog nooit verplicht geweest. Een gemeente kan het als verplichting opnemen in een APV en dat geldt ook voor grondeigenaren.
Het Goois Natuurreservaat bv stelt het wel verplicht om een ruiterkaart voor hun gebied te kunnen krijgen......

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:32

Volgens mij is het zo dat de KNHS ook `dreigde` met het verplicht maken..

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:48

Yosan schreef:
als je id een paard van 500 kg op je krijgt, wordt deze nog eens verdubbel door de val, dus 1000 kg.

Mag ik vragen welke natuurkundige formule je hier hebt toegepast?!?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:11

De aantrekkingskracht van de aarde neemt toe als je lager bij de grond bent

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:13

Sugarmiss schreef:
De aantrekkingskracht van de aarde neemt toe als je lager bij de grond bent

Aha... Ik snap het!